رابرت مالی

نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای گفت که واشنگتن نمی‌تواند تا ابد منتظر تهران برای بازگشت به مذاکرات باشد.

به گزارش مشرق، «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران گفت که واشنگتن نمی‌تواند تا ابد منتظر بماند تا تهران دوباره به گفت‌وگوهای هسته‌ای بپیوندد اما آماده است تا صبر پیشه کند.

وی که با خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» مصاحبه می‌کرد، مدعی شد که آمریکا و تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) پیشتر نیز بیش از حد صبور بوده‌اند.

این در حالی است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با اعلام اینکه اصل گفتگوهای وین قابل قبول است و انجام می شود، اما مذاکره ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریمها و تامین حقوق حقه ایران بینجامد، به تروئیکای اروپایی توصیه کرد رفتار خود را تغییر داده و به بی عملی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام خاتمه دهد.

رابرت مالی در ادامه این مصاحبه گفت که آمریکا هنوز هیچ گونه اشاره‌ای که نشان دهد "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهور جدید ایران آماده برگزاری دور هفتم گفت‌وگوها برای بازگشت توافقی که با نام «برنامه جامع اقدام مشترک» شناخته می‌شود، دریافت نکرده است.

وی اضافه کرد: «در حالی که ایران به پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر بمانیم چون در برخی نقاط، پیشرفت‌ها به گونه‌ای است که بازگشت به برجام برای آمریکا بسیار کم ارزشمندتر از غیر آن است».

نماینده آمریکا در امور ایران افزود: « اما این موضوع نباید برای مدت طولانی به تعویق بیفتد زیرا در این صورت ما به نتیجه گیری متفاوتی خواهیم رسید».

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

واشنگتن: نمی‌توانیم تا ابد منتظر تهران برای بازگشت به مذاکرات باشیم

تا کنون شش دور مذاکرات غیرمستقیم در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام با ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

از سوی دیگر مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    20 3
    خب به درک
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      16 0
      دمت گرم، اومدم همینو بنویسم البته درک اسفل السافلین!!!
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      14 0
      دیگه مٌرد اون ظریف سیاست باز شکست خورده که هیچ دستاوردی در رفع تحریم ها نداشت جز التماس و خواهش
    • IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      2 0
      خوش اومدی، باس بایرا......
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    12 0
    ابلهی که خود را به خواب بزند ! مصداق این سیاست بازان مکار و خبیث شیطان بزرگ آمریکاست. فکر می کند مردم با مرور زمان فراموش می کنند چه کسی بد عهدی کرده ، چه کسی عامل به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی است. چه کسی این همه سال مردم ایران را تحریم کرده . خدائیش از این قوم الضالمین وقیح تر در طول تاریخ خودشان هستند و صد البته ادنابشان قارون صفتشان .ما هم صبر می کنیم تا زمان ظهور مولایمان مهدی موعود عج . شاید آن وقت معنای صبر واقعی را بفهمی . اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    16 0
    مشکل از ما هست که 20 سال مسئله داخلی را بین المللی کردیم آن هم مقابل شما بمب اتم داران
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    16 0
    با همین دادار دودور کلاه گشاد برجام رو گذاشتین سر ایران این سری فرق میفوکوله
  • سیاوش IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    20 0
    به جهنم که نمی تونید منتظر بمونید.
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    12 0
    آقا همینطوری این قورباغه رو باید با یه پا و دو دست بالا کنار اطاق نگه دارین تا صداش کنیم!!! خخخخخ
  • شیردل IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    14 1
    فعلا منتظر باش تا علف زیر پات سبز بشه!
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    12 1
    بی زحمت قبلی رو اجرا کنید، مذاکرات جدید پیشکش! مگه ملت های جهان مسخره ی شهوت خواسته های شما هستن، گمشو مرتیکه.
  • سید فروزان CH ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    18 1
    ایشان را هم به لیست دلقک‌های امریکایی اضافه کردیم ، در این اوضاع کرونایی ،خندیدن بسیار خوب است و بعد از بولتن و پمپئو ، دلقک جدید ایشان است
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    16 1
    به واق واق سگ توجه نکنید خفه می شود .
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    4 0
    آن مرد رفت
  • حیدر صالح IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    4 0
    البته کمی منتظر بمونن تا بارون بیاد و کمی علف زیر پاشون سبز بشه بعدش هم باز کمی دیگه منتظر بمونن تا بز بیاد علف رو بخوره!
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    4 0
    برجام حقه و نیرنگ غربی ها علیه ایرانیان بود ادامه دادم به این بازی جز زیان هیچ نتیجه ای برای ایران نخواهد داشت برجام اتمی باعث تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد باعث تضعیف ایران شد ادامه دادن به این بازی خیانت به ایرانیان است
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    6 0
    به درک سیاه که نمی تونید
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    4 0
    منتظر نباش ! مگه کسی بهت گفته منتظر باشی ! همان توافق و نیرنگ و حقه برجام تجربه و درس بزرگی برای ایرانیان بود که به اندازه کافی بابتش هزینه دادیم ! برجام باید در کتب درسی کودکان و نوجوانان در دانشگاه های ایران جزو دروس جوانان ایران باشد تا آیندگان میهن عزیزمان هم بداند اطمینان و اعتماد به آمریکا و غرب به جز خسارت و زیان هیچ ارمغانی نخواهد داشت ! پاینده ایران
  • mojtaba SE ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    4 0
    اوضاع سه دادش ,20 میلیون رای دادن که اصلا مذاکره بی مذاکره ,تو هم که تحریم بردار نیستی !گرفتاری خصوصی داریم ,سرمون شلوغ ,وقت نداریم,ببخشید شب بود سبیلهاتون رو ندیدیم داداش آدم خور! ..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • DE ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    6 0
    واشنگتن: نمی‌توانیم تا ابد منتظر تهران برای بازگشت به برجام باشیم....خخخخخخخ هیچ نظری ندارم خخخخخ اون دوره خان خانی تموم شد فهمد بره بالا.......دوره سینه خیز و دیپلماسی التماسی تِموم رفت
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    3 0
    پس باید تمام تحریم ها را در عمل لغو کنید تا راستی آزمایی کنیم.
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    2 0
    رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند ارتش (۹۹/۱۱/۱۹) درباره سیاست جمهوری اسلامی در مورد برجام فرمودند: «آن طرفی که حق دارد برای ادامه‌ی کار برجام شرط معیّن کند ایران است. علّت هم این است که ایران از اوّل به تمام تعهّدات برجامی خودش عمل کرد، جمهوری اسلامی به تمامی تعهّدات برجامی عمل کرد؛ آنها نقض کردند. ما حق داریم برای ادامه‌ی برجام شرط بگذاریم و این شرط را هم گذاشتیم و گفتیم و هیچ ‌کس هم از آن عدول نخواهد کرد؛ و آن این است که اگر میخواهند ایران به تعهّدات برجامی -که چند تعهّد آن را لغو کرده- برگردد، باید آمریکا تحریمها را کلّاً لغو بکند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریمها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریمها لغو شده، آن وقت ما هم به این تعهّدات برجامی برمیگردیم؛ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتّفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست بر نخواهیم گشت.»
  • علی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه....تحریم کنید بهتر روی پا خود می ایستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس