تکمیلی| پاریس: ایران فوراً همکاری با آژانس انرژی اتمی را از سر بگیرد

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه در کنفرانس خبری بدون اشاره به بدعهدی اروپایی‌ها در انجام تعهدات برجامی، از ایران خواست که فورا همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه درباره همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران به اظهار نظر پرداخت.

وی که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره که "آیا پس از نشست اخیر شورای حکام در ماه ژوئن، پاسخ ایران به خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کافی می‌دانید" گفت: «فرانسه به همراه شرکای اروپایی خود، از اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت پادمان‌ها با ایران حمایت می‌کند».

از تلاش غیرمغرضانه و حرفه‌ای آژانس درباره ایران حمایت می‌کنیم

این دیپلمات فرانسوی اضافه کرد: «پاریس همچنین از تلاش‌های منصفانه و حرفه‌ای مدیر کل آژانس و تیم وی برای شفاف کردن سؤالات بخصوصی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران پشتیبانی می‌کند».

وی گفت:‌«ایران باید بلافاصله، توضیحات معتبر، فنی و کافی ضروری درباره سوالاتی که آژانس درباره وجود مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران مطرح کرده را ارائه دهد».

ایران و آژانس اتمی اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق، یک بار قبل از منقضی شدن به مدت یک ماه و تا تاریخ سوم تیرماه تمدید شد اما ایران بعد از آن تاریخ، توافق مذکور را تمدید نکرد. 

پاریس: ایران فوراً همکاری با آژانس انرژی اتمی را از سر بگیرد
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین‌المللی اجازه دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می‌دهد. سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه ایران بازرسی‌های آژانس اتمی در ایران را معلق کند.

این در حالی است که دیپلمات‌ها در وین به خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ گفته‌اند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون می‌تواند توافق جداگانه خود با ایران را که در آن دفعات بازدید از سایت‌های محل فرآوری اورانیوم مشخص شده‌اند را به‌روزرسانی کند. 

 توافق مورد اشاره بلومبرگ «توافق جامع‌پادمانی» نام دارد. این رسانه مدعی شده که توافق مذکور کشورها را ملزم می‌کند در صورت عبور از برخی مرزهای مشخص در فعالیت‌های هسته‌ای، دسترسی‌های بیشتری به بازرسان آژانس اعطا کنند.

دو مقام مطلع در گفت‌وگو با بلومبرگ مدعی شده‌اند تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی از محدوده‌های مشخص‌شده در توافق جامع پادمانی فراتر رفته است.

از اقدام یکجانبه ایران در تعلیق پروتکل الحاقی متاسف هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «علاوه بر آن، ما به همراه شرکای برجامی وآمریکا، از اقدام یکجانبه ایران در تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و اقدامات راستی آزمایی توافق وین، ابراز تاسف می‌کنیم».

این دیپلمات اضافه کرد: «ما از ایران می‌خواهیم که برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امکان ادامه اجرای اقدامات موقت را با توجه به تفاهم فنی بین خودشان فراهم کند. هرگونه وقفه می‌تواند دانش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با مشکل مواجه کند و ایران باید فورا همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد».

پاریس: ایران فوراً همکاری با آژانس انرژی اتمی را از سر بگیرد

نشست بعدی شورای حکام ۲۲ تا ۲۶ شهریور برگزار می‌شود

بر اساس گزارش‌ها، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وضعیت همکاری ایران با این نهاد را در نشست بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بین روزهای ۱۳ تا ۱۷ سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهریور) برگزار خواهد شد، ارائه دهد.

پیش‌تر شبکه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از چند مقام گزارش داد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال ملاقات با «محمد اسلامی» رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران پیش از کنفرانس وین است.

طبق این گزارش، این دو مقام گفتند «او می‌خواهد تمایل تهران برای بازگرداندن دسترسی گسترده به ناظران آژانس-که در اعتراض به تحریم‌های آمریکا متوقف شده است -و همکاری ایران با بازرسان بین‌المللی را بسنجد.»

اروپا منتظر رایزنی آژانس و ایران

به ادعای مقاماتی که با بلومبرگ در وین صحبت کردند، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا منتظر نتیجه رایزنی‌های بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران قبل از تصمیم‌گیری در این خصوص هستند که به تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ای که ایران را به دلیل عدم همکاری محکوم می‌کند، بپردازند یا خیر.

به ادعای بلومبرگ، در حالی که چنین سندی در نهایت می‌تواند منجر به ارجاع مجدد ایران به سازمان ملل شود، این مقام‌ها گفتند بعید است تهران با اقدامات اضافی شورای امنیت روبرو شود زیرا چین و روسیه به طور قطع تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید را مسدود خواهند کرد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

پاریس: ایران فوراً همکاری با آژانس انرژی اتمی را از سر بگیرد

توقف مذاکرات وین

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • BE ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    32 1
    خخخخ
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      29 0
      ایران:پاریس عرب واستکبار فورا باید خفه بشوند گورشان را ازمنطقه گم کنند وتحرینها را بدون هرشرط وکاری که بگوسند ایران انجام بده بطور کامل بردارند-چون خودشان نقض برجام گردنند(واصلا برجام نقض شده ومذاکره معنا نداره)
    • DE ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      16 0
      پاریس: ایران فوراً همکاری با آژانس انرژی اتمی را از سر بگیرد و واگر ظرف مدت 24 ساعت همکاری خود را با آژانس شیشه ای منظور آژانس اتمی از سر نگیرد لطفا خواهش میکنیم به ما بگوید پس بالاخره چه موقع از سر میگیرد. اینجا همه سلام میرسونند .
    • آدریان دریا DE ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      18 0
      اگه اون نامرد بی شرف بی غیرت بعد از عهدشکنی آمریکا برجام رو طبق نظر حضرت آقا آتش میزد الان حال و روزمون این نبود که به خاطر یک کاغذ پاره بی ارزش و سود بخوان با ما تحکمی صحبت کنن
    • حجت MD ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      22 0
      مگر ایران عربستان است که این طور سخن می کنید
    • سعید MD ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      19 0
      عوضی گرفتید ما عربستان نیستیم عربستان ان طرفتر است
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    46 1
    پاریس ...زیادی خورده .
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      15 0
      نتیجه ی مذاکره با غرب و بخصوص فرانسه با آن سابقه ی خرابش همین است هرگونه ضعف در دیپلماسی گستاخی دشمن را در پی خواهد داشت الآن زمان ارسال سیگنال ضعف نیست بلکه بایستی بیشترین دقت و اقتدار را در دیپلماسی خارجی داشت.
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    34 1
    خفه شو! پاریس Tais-toi!
    • FR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      19 0
      محترمانه نوشتيد Tais toi يعني ساكت شو ولي اگر بنويسي Ferme ta bouche , ميشه دهنت را ببند اگر بخواهي بگي بهش خفه ، نوشته ميشه Ferme ta gueule يعني ببند چيلِرو يعني كَپِت ببنده
    • با سلام BE ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      11 0
      Gueule همون گاله خودمونه ، وقتی میگیم ببند در گاله رو
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    29 1
    بلانسبت پاریس ........... خورده
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    16 1
    ماکارونی !
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      9 4
      زرشک
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    23 1
    باشه بهش میگم
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    17 0
    فرانسه لات کوچه خالیه . گنده ی فرانسوی ها که امریکا باشه جا خالی داده اینها رو جلو فرستاده تا مظنه برخورد ما باهاشون دست خودش برای برخورد بعدی با ما بیاد دستش. انگلیسی های روباه عاقل تر از این فرانسوی های نادونن زیر ابی عمل می کنن اما این فرانسوی ها مثل سگ می مونن که برای طرفشون واق واق می کنن و با اولین فریاد طرف روبرشون دمشون رو می ذارن رو کولسشون و الفرار . تو ماجرای افغانستان هم اولین نیر هایی که فرار کردن همین فرانسوی ها بودن . فرانسه لاشخور ته مونده ی غذای امریکاست .
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 23
    حرف گوش کنید این همه دنبال ارباب روسیه نباشیم
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 16
      همین روسیه ملت و کشور را به روز سیاه کشاند گفتیم نه شرقی نه غربی فقط روسیه
    • حمید IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      7 0
      خطاب به ۲۳:۵۵ امثال تو چون خودشون طرفدار نوکری و بردگی بیگانه هستند ، بقیه را هم مثل خودشان می بینند. روسیه در قضیه هسته ای چه چیزی را به ایران تحمیل کرده است که جنابعالی از لفظ ارباب استفاده می کنی. ایران در زمینه هسته ای تنها بر اساس منافع ملی خود تصمیم می گیرد و تحت تاثیر هیچ طرفی چه کشورهای غربی و چه چین و روسیه قرار نمی گیرد. پس حرف مفت نزن.
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      9 0
      حرف گوش نمیکنیم دهنتو ببند ارباب تو هم آمریکاست ما آزاده هشتیم مثل شما برده نیستیم
    • BE ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      7 0
      Ferme-la puanteur یعنی ببند دهنتو
    • الف س AT ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      7 0
      انگار یکی از یاران اصحاب کهف هستی ها. تو باید این موضوع رو اونوقت که ریئس هات شلوار کوتا،کفش کلارک و عینک طبی و سيبيل مد بود،مطرح میکردی. دهه ۶۰ که یادته.
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 0
      از آلبانی هستین؟ شما تو آلبانی خوب حرف آمریکا و اسرائیل را گوش می کنید بسه دیگه قبلاً هم که حرف صدام رو خوب گوش می کردید.
  • . IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    13 0
    بخواب بابا
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    9 0
    هنوز روحیه و رفتار استکباری نزد اروپایی ها از بین نرفته است وقتی ایران دماغ ارباب آنها آمریکا را به خاک مالیده است اروپای بی خاصیت که عددی نیست مثل اینکه این اروپای بی عرضه نیاز به چند تا پس گردنی و اردنگی دارد تا دفعه دیگر مؤدبانه با ایران صحبت کنند
  • مجتبی IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    10 0
    همونطور که ایران، داره پای آمریکا رو از منطقه قطع می کنه ، وقتش رسیده که دست فرانسه رو هم از لبنان قطع کنه.
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    15 0
    جون بجونشون کنی و رنگ عوض کنند . فرانسه معروف همیشگی اند . بی ادب و خود خواه
  • لات پا کوتاه BE ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    6 0
    بیست دقیقه وقت دارید وگرنه ...ما کوچیک شماییم
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    13 0
    کدام باید ؟!!!!
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    5 0
    شما و آژانس همونایی هستید که حرف می زنید و به قول هاتون عمل نمی کنید. کمی مرام داشته باشید نامردی در فرهنگ ما ایرانی ها اصلا خوب نیست
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    7 0
    همینکه رئیسی یه خورده مهربون با فرانسه صحبت کرد اونا سریع جوگیرشدن وطبق معمول شروع کردن به غلط اضافی! مسئولان درادبیات ولحن وبرخوردشون باقاطعیت بیشتر ومحکم تر رفتارکنند!!!
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 0
    هههه. باز دولت و رئیس جمهور ریغونه فنارسه! جوگیر شدن خیال میکنن فرانسه پخیه!
  • باویه IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    16 0
    احمق لازم شد گاندو رو ببینی غلط میکنی تعیین تکلیف میکنی
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    13 0
    پاریس باید به امریکا بگوید . فورا تحریم ها را لغو نماید . دارائی های ایران ازاد شود و خسارت تحریم پرداخت شود. تا ایران رغبت مذاکره را پیدا کند
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    10 1
    چه غلطا .... Shot up makron!!! مکرون بی شرف ! اینجا ایرانه رییس جمهورش هم رئیسیه.....نه سعدحریری یا بن سلمان
  • مهمان IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    13 0
    چه غلطها!!!!
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 0
    ماکرون با آمدن رییسی بدجوری قاطی کرده دوبار تاحالا تماس گرفته یکبارهم رفت عراق به امید دیدار با رییسی ولی کورخونده دیگه کسی نیست دنبالشون بدود این دفعه اونا باید دنبال رییسی بدوند
  • ناصر GB ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 0
    کاش ملت اور پا ازشما سران سوال میکرد زمانی برجا م را. امضا میکردید خود وزرای اور پا بودن ویا دوگردهای شما زمانی که آمریکا از برجا م خارج شد عرضه اینکه به تعهداتشان عمل کنید نداشته اید حال سران پاریس بیشتر از حد پرو هستند
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    6 0
    یکبار برای همیشه اب پاکی را به صورت کثیف غربی ها بریزید تا دست از این امر ونهی بردارد
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    4 0
    مکرون... زیادی نخور هرکاری دوست داشتیم انجام میدیم درضمن به کی داری دستور میدی؟ دوست و رفیقات که از پاستور گورشونو گم کردن خخخخ
  • مهدی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    در مورد اظهار نظر فرانسه فقط میتوان گفت: داشا....
  • حسین IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    غربیها فورا به تهداتشان عمل کنند
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    آخر فرانسه کجای این دنیا ست که می خواهد در مورد کشور ما اظهار نظریه کند؟
  • FR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    تهدید به بردن پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت خنده دار است شورای امنیت دو قطبی شده و عملا بدون خاصیت ... ایران هم از فرانسه میخواهد به اندازه یک قدرت متوسط که هست از تخمم و باید دست بردارد
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    ایران باقاطعیت به غنی سازی بالا اقدام کندوسوخت کشتی هاراکه ۹۶ درصدلازم دارد غنی سازی کندودیگه لازم نباشه ماهها برای سوخت دردیگرکشورهامعطل بماند
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    ببینم فرمایش دیگه نداشتی ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    ایران باید از اژانس خارج شود و تاوقتی که کشورهای پاکستان. هند و..صهیونیست های بی وطن حاضر به قبول تعهدات اژانس نشدند عضو نشود
  • DE ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    پاریسی های دهن گشاد! حلوای زیادی خوردن!
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 0
    شما با این فرمان برید میرسید به نفرت ملت به شما که امروز هم کم نیست باورتان نمیشود یا کو چه علی چپ هستید
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 1
    اول از چین و روسیه تایین و تکلیف کنید بعد اقدام کنید لطفا چین و روسیه را ناراحت نکنید
    • محمد IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 0
      برو بابا تو خیال کردی چون تو غرب زده ای دیگران هم شرق زده اند تو خیلی تو اشتباهی
  • ممی IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    پاریس خفه خفه.....بی شعور خودتون برجام را خراب کردیدبا رفیقانتان حالا از ایران توقع برگشت دارید پس چرا به دوستانتان نمی گید را خراب گردید.
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    با لغو تحریم ها موافقیم، تهران تحریم ها را لغو کند در صورت مذاکرات صلح و سازش دولت ها و طرفین برجامی(کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه) عملکرد قدرتمندتری در اداره امور کشور و احقاق حقوق مردم و بین‌الملل صورت می‌پذیرد*

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس