کد خبر 1270131
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
گروسی

خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمالاً طی روزهای آینده به ایران سفر خواهد کرد.

به گزارش مشرق، منابع خبری شامگاه جمعه از احتمال سفر «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران قبل از نشست شورای حکام خبر داده‌اند.

«لاورنس نورمن»، خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته است: «من صحبت‌های تازه‌ای از برخی منابع درباره احتمال سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران قبل از نشست شورای حکام آژانس شنیده‌ام.»

وی همچنین به نقل از منبعی در پاریس مدعی شده که آمریکا و سه کشور اروپایی هنوز هیچ تصمیمی برای صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران نگرفته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعیت همکاری ایران با این نهاد را در نشست بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بین روزهای ۱۳ تا ۱۷ سپتامبر (۲۲ تا ۲۶ شهریور) برگزار خواهد شد به اعضای این شورا ارائه خواهد کرد.

پیش‌تر شبکه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از چند مقام گزارش داد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال ملاقات با «محمد اسلامی» رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران پیش از کنفرانس وین است. طبق این گزارش، این دو مقام گفتند «او می‌خواهد تمایل تهران برای بازگرداندن دسترسی گسترده به ناظران آژانس-که در اعتراض به تحریم‌های آمریکا متوقف شده است -و همکاری ایران با بازرسان بین‌المللی را بسنجد.»

به ادعای مقاماتی که با بلومبرگ در وین صحبت کردند، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا منتظر نتیجه رایزنی‌های بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران قبل از تصمیم‌گیری در این خصوص هستند که به تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ای که ایران را به دلیل عدم همکاری محکوم می‌کند، بپردازند یا خیر.

به ادعای بلومبرگ، در حالی که چنین سندی در نهایت می‌تواند منجر به ارجاع مجدد ایران به سازمان ملل شود، این مقام‌ها گفتند بعید است تهران با اقدامات اضافی شورای امنیت روبرو شود زیرا چین و روسیه به طور قطع تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید را مسدود خواهند کرد.

ایران و آژانس اتمی اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق، یک بار قبل از منقضی شدن به مدت یک ماه و تا تاریخ سوم تیرماه تمدید شد اما ایران بعد از آن تاریخ، توافق مذکور را تمدید نکرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین‌المللی اجازه دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می‌دهد. سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه ایران بازرسی‌های آژانس اتمی در ایران را معلق کند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بنده خدا US ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    9 1
    این جاسوس رو راه ندید. بخدا قسم این فقط واسه امتیاز گرفتن میاد ایران. اگه گروسی بتونه از ایران امتیاز بگیره از دولت رییسی ناامید میشم. اگه دولت رییسی به آژانس باج و امتیاز بده دیگه حق نداره از روحانی انتقاد کنه چون اون هم باج میداد. حالا باج کم و زیاد چه فرقی میکنه؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      8 2
      احسنت ، موافقم!
    • SE ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      0 0
      غرب باید بفهمد که درصورت صدور قطعنامه علیه ایران در آژانس خروج ایران از ان پی تی پاسخ آن خواهد بود
  • DE ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    2 1
    می خواهند برای متقاعد کردن برخی کشورها و جوسازی، اینطور وانمود کنند که ایران تمایل به حل مسایل را ندارد و بدین جهت باید علیه ایران قطعنامه صادر کرد. متاسفانه صحنه مبارزه را جوری طراحی کرده اند که ایران درگیر سازمان انرژی اتمی بین الملل باشه و اجرای تمام تعداتش را جوابگویی کند ولی تعهدات آنها اقتصادی باشه و غیر قابل راست آزمایی.
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      2 0
      ما که سر تا ته تحریم هستیم بزار هر چی میخاد بشه از تحریم که بدتر نداریم که ما فقط مونده واکسن کرونا رو تحریم کنند که برای خودشون بد میشه
  • جاویدایران NL ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    7 1
    اومدن چندروز جنجال رسانه ای به پاکردن که ایران اجازه سفر نداده حالا با این کار ایران رو وادار به عقب نشینی کردن، خوب راهش رو بلدن دیگه!!!!!!! نباید این اتفاق میفتاد، با همین روش میتونن کلی امتیازات دیگه هم ازایران بگیرن، نیازی به سفر نیست همه چیز روشنه پس این سفربرای چیه، قانون مجلس مشخصه، مذاکرات هم تاحالا به نتیجه نرسیده، تحریم ها هم سر جاشه، پس اصولاً هیییییچ اتفاق دیگه ای نمیبایست بیفته، پس گروسی میاد ایران درباره چی حرف بزنه؟؟؟؟؟ من تعجب میکنم چون هیچ چیز مبهمی وجودنداره که نیازی به مذاکره باشه مگه اینکه ایران بخواد عقب نشینی کنه دربرابرآژانس…
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    4 1
    جاسوس صهیونیست ها
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    2 0
    نزازید بیاد ، دوباره عراقچی رو گول میزنه به ریش مون قاه قاه میخنده
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    1 0
    دیگه عراقچی و ظریف نیستند برای این روباه زبل فرش قرمز پهن بشه ... خروس بی محل حق نداری بیای ایران هرررری
  • جاویدایران NL ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    1 0
    البته من مثل دیگران نمیخوام اصرارکنم بر روی یک سیاست، یه عده از روی خوش نیتی و محبت به ایران میگن ایران باید روی حرفش اصرارکنه و یک عده هم به عمد حکومت رو به ایستادگی تحریک میکنن تاباعث بشه اوضاع بحرانی و‌حساس بشه و جنگ بشه و اقتصاد نابود بشه و‌حکومت سرنگون بشه و ایران نابود بشه تا به هدفشون برسن، اما من اینجوری نیستم، حرف من اینه که ماباید شدیداً ایستادگی کنیم و عقب نشینی نکنیم حتی من معتقدم بایدسلاح اتمی هم بسازیم اما من که از جزئیات خبرندارم، جزئیات رو مقامات ارشد ایران میدونن، حرفم اینه که اگه میتونیم جلو بریم حتماً و قطعاً باید پیشروی کنیم تا به آخر، دراین صورت به هیچ وجه ذره ای عقب نشینی نبایدکنیم، اما اگه برآوردهای مقامات ارشد ایران چیز دیگه ای هست و برآوردشون اینه که نمیشه این راهی رو که من گفتم ادامه داد پس باید راه معقولانه رو انتخاب کرد هرچندکه این راه خوشحال کننده نباشه و انتخاب و میل من نباشه، چون قرارنیست با انتخاب یک راه مملکت به خطر بیفته. اینو مقامات ایران باید تشخیص بدن، اما نظر من اینه که ماباید حتی سلاح اتمی هم بسازیم و این خیییییلیییییی مهم و واجبه حتی از نان شب هم واجب تره، البته بازم میگم به شرطی که واقعاً بشه این راه رو انتخاب کردوخطروآسیبی به کشور واردنشه.
  • خسرو IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    2 0
    جالبه خودشان عهد شکنی کردند و یک قدم هم عقب نشینی نمیکنند انوقت به ایران میگویند باید مثل قبل همکاری کند بهتر است طبق قانون مجلس عمل شود تا بفهمند دیگر دولت روحانی نیست که باج بدهد و یا وعده باج دادن دهد سپس نا امید خواهند شد مطمئن باشید عقب نشینی خواهند کرد
  • mojtaba SE ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    3 0
    چرا "اسرائیل" سفر نمیکنه؟؟..این دلقک نوکر مزدبگیر رو اصلا نباید اجازه داد وجود بی ارزش و نکبتش رو ,روی خاک مقدس ما بزاره...
  • mojtaba SE ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    1 0
    البته اگر ته دولت ما که چه عرض کنم و شاید نظام کمی باد نمیداد ,که رواسای گروسی حتما از بوش خبر دارن .و الا فکر کنم گروسی رو نمیفرستادن ..به این علت که روسیه گفته حتی شورای امنیت هر قعطنامه ای بخواد صادر کنه ما رای منفی میدیم (یعنی وتو میکنیم)....پس کرم از خود درخته؟؟
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    رافائل به جای ایران به اسراییل برودوازتعدادبمبهای اتمی آنجاشمارش کندوجهان راازخطرات آن آگاه کند
  • پیروزه IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    جاسوس غرب را می گویند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس