گروه فرهنگی مشرق - حوزه فرهنگی معمولا جزو پر خبرترین ها در دنیای رسانه به حساب می آید. این هفته نیز اخبار متعددی با موضوعات بی شمار در فضای کشور منتشر شد. از خبر داغ و جنجالی مصاحبه دبیر کل حزب الله لبنان با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گرفته تا استقرار نیروهای پلیس جلوی درب ورودی برج میلاد برای شکار افراد بد حجاب.
گفتنی است که  سینما این هفته هم مثل هفته های دیگر اکران های خود را با سالن های خالی و بدون مخاطب انجام داد.


شنبه بیستم خرداد



*نگاهی به شیوه اعمال خط‌قرمزها در فیلم‌های ایرانی

با توجه با این که در چند سال گذشته، سینمای ایران به‌شدت با افت تماشاگر مواجه شد از این‌رو، امروز دیگر بسیاری از سینماروهای حرفه‌‌ای قدیم،که برای اکران فیلم‌های دلخواه و محبوبشان یا فیلم‌هایی که تماشای آنها را در جشنواره فیلم فجر از دست داده بودند لحظه‌شماری می‌کردند،ترجیح می‌دهند به جای هزینه‌های گزاف و نجومی جهت دیدن فیلم‌ها در سالن سینما،منتظر پخش آن فیلم در شبکه خانگی بمانند و با پرداخت بهایی بسیار کمتر از قیمت بلیت،نسخه DVD فیلم را تهیه و همراه با افراد خانواده تماشا کنند.



غافل از اینکه فیلم‌های سینمایی تا سر از شبکه خانگی یا حتی رسانه ملی درآورند،از فیلتر و ممیزی‌های متعددی می‌گذرند و در این طی طریق،هر کس به فراخور سلیقه،دیدگاه،اعتقاد و حس‌وحالش،تکه‌‌ای از اثر را جدا می‌کند. مثلا فیلم «سعادت‌آباد» که همین یکی‌دو هفته پیش در این واحد دسترسی به محصولات فرهنگی توزیع شد،یکی از مهم‌ترین صحنه‌های پایانی خود را از دست داد و به محتوای فیلم آسیب وارد شد.

بهتر است متولیان اصلی سینما در این آب و خاک،ابتدا تکلیفشان را با خود روشن کرده و بدانند چه چیزهایی را می‌خواهند به چه کسانی(بخوانید عموم مردم!) نشان دهند،سپس اقدام به برپایی جشنواره‌های ریز و درشت و رسمي و غیررسمی و انتخاب و گزینش و نمایش فیلم‌ها کنند.


*چاپ قرآن به زبان فارسی ممنوع!!!


جدیدا اعلام شده اسیت که ترجمه‌های فارسی که بدون متن عربی قرآن باشند و یا ترجمه‌هایی که بزرگ‌تر از خط عربی قرآن باشند به هیچ‌وجه اجازه چاپ و نشر ندارند.

مدیر اجرائی و ارتباطات مرکز طبع و نشر، قرآن را گوهر گرانبهای دست نخورده عنوان کرد و گفت: گزارش‌هایی از قرون دوم و سوم وجود دارد که شیوه نوشتن و خواندن کلمات را بیان می‌کند، حال اگر ما این کتابت را به هم بریزیم و نگارش قرآن را املایی کنیم در واقع یک گوهر گرانبهای دست نخورده را مخدوش کرده‌ایم و هیچ کشوری حق دست بردن به اصل کتابت قرآن را ندارد.

بابائی لغات مورد اختلاف بین رسم‌المصحف و رسم‌الاملاء را حدود 6 هزار کلمه عنوان کرد و گفت: 2 هزار کلمه آن توسط مرکز طبع و نشر قرآن کریم به املاء نزدیک شده و بقیه لغات نیز به راحتی قابل آموزش است؛ زیرا اختلاف فقط در چند کلمه است که چندان دشوار نیستند، مثل کلمه خواهر در فارسی که با واو و الف نوشته می‌شود.

*در این گرانی فیلم‌های مستهجن ارزان شد


فروش فيلم‌هاي مستهجن و مبتذل در پياده‌روها و ميادين اصلي شهر تهران رونق دوباره يافته است.اخيراً عده‌اي از افراد سودجو  بدون كوچكترين ترس و واهمه‌اي از برخوردهاي انتظامي و قضايي در ميادين اصلي تهران اقدام به فروش فيلم‌هاي مستهجن و مبتذل مي‌كنند.

اين فيلم‌ها در قالب سي دي، به قيمت بسيار ارزان و به صورت ميانگين از 1500 تا 2500 تومان به راحتي خريد و فروش مي‌شوند، مبلغي كه حتي دردسترس نوجوانان نيز قرار دارد. 


*انتشار خلاصه «صحیفه‌نور» با قلم محمد رضا زائری


محمدرضا زائری کتاب «انقلاب» خلاصه، شرح و بازنویسی «صحیفه نور» حضرت امام خمینی (ره) را به اتمام رسانده و برای چاپ در اختیار ناشر می‌گذارد.



وی گفت: مدتی پیش کتاب «خلاصه ارشاد شیخ مفید» را برای مطالعه اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان، بازنویسی کردم. این اثر مروری بر یک دوره تاریخ اسلام و اهل بیت (ع) است چرا که کتاب «ارشاد شیخ مفید» یکی از معتبرترین منابع در این حوزه به شمار می‌رود. اکنون کتاب «خلاصه ارشاد شیخ مفید» از سوی انتشارات «خیمه» در مراحل پایانی چاپ و انتشار قرار دارد و در آینده نزدیک روانه بازار نشر می‌شود.


*لیست معتبرترين دانشگاه‌هاي جهان در 2012


//قديمي‌ترين دانشگاه آمريكا، معتبرترين دانشگاه جهان

دانشگاه "هاروارد" كه قديمي‌ترين موسسه علمي در آمريكاست و تا به حال 40 نفر از برندگان جايزه نوبل را در خود جاي داده است،با نمره 100 و كامل به عنوان معتبرترين دانشگاه دنيا در سال 2012 معرفي شده است.

// 70جايزه نوبل ماحصل فارغ‌التحصيلان MIT

"موسسه تكنولوژي ماساچوست" يا همان دانشگاه "MIT" آمريكا با نمره 81.7 در بخش اعتبار آموزش و نمره 90 در بخش پژوهش با كسب مانگين نمره 87.2 رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

//كمبريج لندن، جايگاه تاثيرگذارترين افراد در دنياي مدرن

پس از دانشگاه MIT، دانشگاه "كمبريج" انگلستان كه با 18300 دانشجو، بزرگترين مردان علمي تاثير گذار در دنياي مدرن از جمله نيوتن، رادرفورد، داروين، كريك و واتسون را فارغ‌التحصيل خود كرده است، با ميانگين نمره 80.7 با نمره آموزشي 82.7 و پژوهشي 79.7 در رتبه سوم معتبرترين دانشگاه‌هاي جهان قرار گرفته است.

//سومين دانشگاه ثروتمند دنيا، چهارمين دانشگاه معتبر

چهارمين دانشگاه معتبر جهان، با نمره آموزشي 67.5 و پژوهشي 74.5 و ميانگين 72.1 دانشگاه "استنفورد" آمريكا نام گرفته است. سومين دانشگاه ثروتمند جهان در سال 1891 توسط "ليلاند استنفورد" در خاطره پسرش تاسيس شد و هم اكنون پذيراي 7 هزار دانشجوي كارشناسي و 4 هزار دانشجوي تحصيلات تكميلي است.

//دانشگاه كاشف "آنفلوآنزا" در رتبه پنجم قرار گرفت

دانشگاه "بركلي" آمريكا كه حدود 36 هزار دانشجو را در خود جاي داده است، در رتبه پنجم معتبرترين دانشگاه‌هاي دنيا قرار گرفته است. اين دانشگاه در بخش آموزشي نمره 65 و در بخش پژوهشي نمره 74.8 را كسب كرده و موفق به كسب ميانگين نمره 71.6 شده است.


*زمان اکران "کلاه قرمزی و بچه ننه"

«کلاه قرمزی و بچه ننه» به تهیه‌کنندگی حمیدمدرسی داستان شیطنت‌های پسر عمه‌زاست که کلاه قرمزی و آقای مجری را به دردسر می‌اندازد و ماجرای جدیدی پیش می‌آید که منجر به ورود مهمان ناخوانده‌ای می‌شود.  با توجه به اینکه تابستان بهترین زمان برای اکران این فیلم است، روز عید فطر نخستین اکران این فیلم در سینماها خواهد بود.


 
این فیلم که پروانه نمایش آن صادر شده ابتدا قرار بود در جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش در بیاید اما طولانی شدن مراحل فنی آن باعث شد فیلم طهماسب برای نمایش در این فستیوال آماده نشود.

حمید جبلی،‌ ایرج طهماسب،‌ خسرو احمدی، مهدی باطبی،‌ عیسی یوسفی‌پور، بهادر مالکی،‌ بنفشه صمدی و پوپک مظفری بازیگران اصلی این فیلم هستند.


 
یک شنبه بیست و یکم خرداد



*چرا رسانه ملی اعیاد مذهبی را با کمدین‌های یهودی جشن می‌گیرد؟


وضع نمایش فیلم‌های داستانی از تلویزیون در اعیاد مقدس اسف‌بار است. هیچ دستور العمل واضحی وجود ندارد. اغلب شبکه‌ها فیلم‌های کمدی خارجی پخش می‌کنند. جنگ نرم یعنی همین. ما باید در روز میلاد ائمه و رسول اکرم(ص) و مبعث آن حضرت، شاهد دلقک‌بازی‌های چند کمدین یهودی باشیم! کمدین‌هایی از قبیل: برادران مارکس، جری لوئیس، پیتر سلرز، وودی آلن، مل بروکس، سه کله‌پوک و همچنین فیلم‌های برادران کوئن.

اما چیزی باعث وقوع چنین اتفاقی می شود؟ در ادامه مهمترین ناهنجاری ها در این زمینه را بر می شماریم

- آمار فیلم و سریال‌های فمینیستی سیمای جمهوری اسلامی از حد و حساب گذشته است. فیلم‌هایی که موضوع آنها به طور افراطی مظلومیت زنان و ظالم بودن مردان است.

-موضوع تله فیلم‌ها نیز به همین اسفناکی است. تصویر مردان در این فیلم و سریال‌ها به گونه‌ای است که گویا ناف مردان این سرزمین را با شمشیر بریده‌اند و آنها مدام در حال قتل و غارت و ظلم و تجاوزند.

-شاید هیچ سازمان دیگری به قدر صدا و سیما کارمند زن نداشته باشد. وضعیت استخدام کارمندان در تلویزیون نیز شبیه فیلم توتسیسیدنی پولاک (1982) است. در آن فیلم، نشان داده می‌شود که چطور تمام شغل‌های تلویزیون را به زن‌ها دادند و داستین هافمن برای استخدام در تلویزیون، مجبور شد خود را زن کند. آیا وجود این همه زنان کارمند و مدیر و برنامه‌ساز و مجری در تلویزیون موجب این فمینیسم افراطی تلویزیون شده است یا اینکه مقابله با دین کار آنها را به دشمنی با دین خدا و ترویج کفریات فمینیسم کشانده است.

-جنگ تنها عرصۀ فتح نشده‌ای بود که فمینیست‌ها نمی‌توانستند به حریم آن تجاوز کنند. اما پس از چاپ کتاب دا گویا این عرصه نیز به دست آنها فتح شد. حالا دیگر در فیلمی همچون روزهای زندگی/ پرویز شیخ‌طادی هم وقتی زمان حملۀ عراق می‌رسد مردان فرار می‌کنند و زنان می‌مانند!


*المپیاد مهاجرت؛ دروغ بزرگ یک روزنامه

یکی از روزنامه‌های صبح هفته گذشته در تیتر صفحه اول خود عنوان؛ "المپیاد مهاجرت" را بکار برده است، که همین تیتر موجب ایجاد شائبه در وضعیت نخبگان در کشور شد.این گزارش معین نکرده است که این مهاجرت به کدام بازه و مقطع زمانی اختصاص دارد، که این خود یک مغالطه است.دارندگان مدال المپیادهای جهانی 461 نفر و دارندگان مدال المپیادهای ملی که تیم‌های شرکت کننده در المپیادهای جهانی از بین آنها انتخاب می‌شوند هم 961 نفر است و اگر این روزنامه می‌خواست، یک بررسی جامع داشته باشد باید تمام این تعداد را بررسی می‌کرد.

ایراد بعدی، منبع این اطلاعات بود که به اعتراف خود این روزنامه، منبع اطلاعات صفحات اینترنتی مربوط به نخبگان است که این منبع موثقی محسوب نمی‌شود.در همین جدولی که در این روزنامه درج شده است، از تعداد 91 نفر که اعلام شده به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، افرادی را داریم که در داخل از کشور به فعالیت علمی مشغول هستند و تعداد دیگری هم پس از تحصیل به کشور بازگشته‌اند.

از بین 461 نفری که دارای مدال المپیادهای جهانی هستند، هم اکنون 225 نفر از بنیاد ملی نخبگان کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند و این یعنی 56 درصد از دارندگان مدال المپیادهای جهانی در داخل کشور هستند.

*ماداگاسکار 3 چشم گیشه‌ها را روشن کرد

انیمیشن کامپیوتری «ماداگاسکار۳» در اولین روز نمایش عمومی خود در روز جمعه، موفق به فروش‌‌های بالای 26 میلیون دلاری شد.این رقم بالای فروش در روز اول نمایش باعث خشنودی تحلیل‌گران اقتصادی سینما شده و آن‌ها پیش‌بینی فروش بسیار بالایی را برای آن‌ها در سه روز اول نمایش می‌کنند.



کمپانی دریم ورکز اعلام کرده بود وحشتی از رقابت انیمیشن محبوب خود «ماداگاسکار» با فیلم پرومتوس، ساخته ریدلی اسکات ندارد و به موفقیت بالای قسمت سوم آن در جدول گیشه نمایش‌ سینماها اطمینان دارد. تا اینجای کار که حق با دریم ورکز و گوره خر جنجالی اش بوده است.


*نگرانی های سید حسن نصرالله در صحبت‌های خصوصی


مرتضی حیدری که مصاحبه‌اش با دبیرکل حزب‌الله لبنان ساعت 21 روز پنج شنبه از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود به بیان حاشیه‌های این مصاحبه پرداخت.

-از حدود دو ماه پیش به این فکر افتادم که این مصاحبه را انجام بدهم و دلیلش هم این بود که «25 می» روز آزادسازی جنوب لبنان و روز مقاومت، مناسبت خیلی خوبی بود که هم سفری به لبنان داشته باشم و هم در مراسم جشن آزادسازی که در بنت الجبیل برگزار می‌شود شرکت کنم.

-تصور من این بود که باید خیلی پروتکل‌های امنیتی شدیدی برای ایشان در نظر گرفته باشند. اما خیلی هم موراحل خاصی برای دیدار طی نکردیم. حال یا اینکه به من محبت داشتند و سبک گرفتند و یا مساله دیگری بود چرا که چنین شخصیتی که اینقدر در معرض تهدید و ترور هست باید محافظت‌های بیشتری از او می‌شد.

-من احساس می‌کردم که چنین شخصیتی که تقریباً تمام عمرش را مبارزه کرده و 20 سال است که هدایت جنبشی مثل حزب‌الله را برعهده دارد و پیروزی پشت پیروزی و موفقیت پشت موفقیت ورق زده باید از جهات گوناگون شخصیت خاصی داشته باشد. شخصیت خاص داشت اما این خاص بودن دقیقاً یعنی صمیمی بودن، دقیقاً دوست داشتنی بودن دقیقاً نورانی بودن و دقیقاً با صفا بودن.



-
از سیدحسن نصرالله خواهش کردم به فارسی صحبت کنند؛ او گفت که مشکلی ندارم اما به دلیل اینکه ممکن است نتوانم منظورم را به فارسی به خوبی بیان کنم و مفاهیم مصاحبه ممکن است مفاهیم ثقیلی باشد که تسلط من به فارسی تسلط کافی نیست؛ ترجیح می‌دهم که عربی صحبت کنم و گفتند که طبیعی است که وقتی من به یک زبان دیگری بخواهم مکنونات قلبی و ذهنی‌ام را بگویم چون به غیر زبان مادری تسلط کافی ندارم ممکن است بعضی پاسخ‌هایم ناقص باشد.

-
بسیاری از دوستان من در ایران که می‌دانستند من دارم می‌روم و خیلی‌ها که متوجه شده بودند من آنجا در انتظار مصاحبه با سیدحسن نصرالله هستم تماس می‌گرفتند و می‌گفتند از قول ما سلام مخصوص برسان و مراتب ارادت ما را به ایشان برسان و بگو چقدر دوستش داریم.

-
سیدحسن نصرالله به شدت نگران حال 12 لبنانی ربوده شده در سوریه بود. ببینید شاید برخی از لحاظ سیاسی نگران حال شهروندانشان باشند چرا که زیر سؤال رسانه‌ها هستند اما نگرانی سیدحسن نصرالله به نوعی نگرانی دلی و شخصی بود و این نکته جالب بود که از لحاظ شخصی بسیار متأثر بود که انسانهایی در بند هستند و سرنوشت نامعلوم دارند.

-
بسیار اصرار داشتم که ببینیم ایشان نسبت به فرزند شهید خودش چه حسی دارد. برای من جالب بود که خیلی واقع‌بینانه با این مسئله برخورد کرد. اولاً گفت من به هر حال پدر هستم و طبیعی است که حس پدرانه من نسبت به پسرم وجود دارد اما این یک چیز کاملاً شخصی است؛ محمدهادی برای من با بقیه شهدای لبنان و حزب‌الله هیچ تفاوتی نمی‌کند.



دوشنبه بیست و دوم خرداد


*سین مثل سریال با قالبی جدید می آید


مهدی فرجی، مدیر شبکه یک درباره برنامه‌های تابستان این شبکه به گفت: شعار اصلی برنامه‌های تابستانی شبکه یک "نشاط بخشی و امیدافزایی و در عین حال توجه به معنویت" است. به دلیل طولانی بودن روزهای تابستان برای عصرها یک برنامه گفتگومحور شاد در نظر گرفته‌ایم که از تولیدات گروه اجتماعی است. در ایام تابستان ده  سریال برتری که در برنامه "سین مثل سریال" از سوی مردم برگزیده شدند، پخش می‌شود. این سریال‌ها ساعت یک و نیم بامداد روی آنتن شبکه یک می‌رود.


*روایت دری از عیش و نوش ناشران در نمایشگاه کتاب


بهمن دري، معاون امور فرهنگي وزارت ارشاد و رييس نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در بين اهالي رسانه به عنوان مديري شناخته مي‌شود كه كمتر اهل مصاحبه و گفت‌وگوست.

اما نمايشگاه كتاب بهانه ای بود برای مصاحبه ای  مفصل بهمن دری و شنیدن حرف هایی تازه و جنجالی:

-برخي ناشران خصوصي در اين دوره قادر به دريافت غرفه نبودند چون هزينه در بازار جهاني تقريبا بالاست و به صورت يورو حساب مي‌شد. حالا دولتي‌ها كه مي‌آيند يا تخفيف مي‌گيرند يا در نهايت پولش را مي‌دهند ولي من معتقدم ناشران خصوصي را ما بايد تقويت كنيم و در همين دوره چند ناشر و آژانس‌هاي خصوصي نشر در بازار جهاني غرفه رايگان داديم.

-درباره تهويه و خيلي مسائل اجرايي، محل برگزاري يعني مصلي برخي موارد را به ما تحميل مي‌كند. ما امسال براي بهبود وضعيت تهويه با اين كه بر‌عهده ما نبود رفتيم گازوئيل را هم فراهم كرديم تا تهويه‌ها فعال باشند اما دوستان اجرايي و مسوولان مصلي گفتند اصلا جوابگو نيست.

-قراردادي كه مصلي با ما مي‌بندد به گونه‌اي است كه پيمانكار تبليغات و همچنين قرارداد اجاره‌هاي غرفه‌ها را خودشان تنظيم مي‌كنند؛ البته مقداري سر اين داستان به ما تخفيف مي‌دهند.

-كتاب‌هايي كه قبلا مجوز گرفته اند ولي الان مجوز نمي‌گيرند عرضه‌شان در نمايشگاه كتاب ممنوع است يا برخي ناشران شخصي را به عنوان غرفه‌دار معرفي مي‌كنند و ما برايش كارت صادر مي‌كنيم ولي هنگام بازديد در ايام نمايشگاه مي‌بينيم يك نفر ديگر در غرفه ايستاده با يك شمايل ديگر كه چندان اخلاقي هم نيست و حجاب و پوشش او هم مشكل دارد.

-برخي ناشران براي خودشان وسيله خوراك‌پزي آورده‌اند و انواع نوشيدني‌ها و خوراكي‌هاي غيرمجاز هم در بساطشان وجود دارد!

-از نظر حقوقي وضعيت نشر چشمه به گونه‌اي است كه مدير كل حقوقي وزارت ارشاد به بنده مي‌گويد اين نشر بايد 2 سال پيش بسته مي‌شد و مسووليت را بر عهده خود ما گذاشت و گفت هيچ مسووليتي در اين زمينه بر عهده نمي‌گيرد.


*آغاز به کار شبکه المیادین با اجرای بن‌جدو


فعالیت‌های شبکه خبری المیادین روز گذشته با اجرای «غسان بن جدو» رئیس این شبکه خبری در بیروت آغاز به کار کرد و وی در نخستین سخنان گفت: مخالف فتنه‌انگیزی مذهبی هستیم چراکه در خدمت اهداف اسرائیل است. غسان بن جدو که برخلاف دیگر شبکه‌های تلویزیونی، شبکه خود با نام خدا افتتاح کرد درباره خط سیاسی حاکم بر این شبکه گفت: این شبکه مستقل است و به هیچ حزبی وابسته نیست اما این استقلال به معنای بی‌فکر بودن این شبکه نیست.



برنامه‌های «در میادین»، «بیت القصیده» درباره مسائل متنوع فرهنگی از ادبیات تا سینما،«لعبة الامم»، «الف لام میم» با موضوع مسائل اسلامی، «حدیث الوطن»، «پشت دیوار» با موضوع بررسی اوضاع اسرائیل، «ناقوس‌های شرقی» با موضوع مسیحیان در جهان اسلام و شرق، «حدیت الدمشق» و «جوانان عرب» از جمله این برنامه‌هاست.


*اگر آن پیک‌ نوروزی رها بنمود دل مارا...

پیک شادی هیچوقت مایه شادی و خوشحالی دانش آموزان نبود، برعکس، بهانه ای بود برای خراب شدن تعطیلات نوروزی. اگر چه کادر آموزشی مدارس و یا حتی آموزش و پروش آن را لازم می دانستند اما همیشه بودند مسئولانی که با این طرح مخالفت می کردند. حالا چند سالی است که بحث دل بخواهی بودن و یا حتی غیر قانونی بودن این طرح به میان می آید اما مدارس باز هم کار خودشان را می کنند. امسال هم گویا ماجرا همان است که بود.

فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: تولید و توزیع پیک نوروزی و پیک تابستانی از سال تحصیلی جدید ممنوع می‌شود. در خصوص توزیع پیک تابستانی در تابستان امسال، هم در حال حاضر تولید پیک‌های دانش‌آموزی به استان‌ها تفویض شده است و آنها درباره تولید یا عدم تهیه آن تصمیم می‌گیرند.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم در تمام موارد مدیریت متمرکز داشته باشیم، افزود: قصد نداریم خلاقیت‌ها را از بین ببریم به همین دلیل موارد به استان‌ها تفویض می‌شود و آنها نیز در جلسات کارشناسی تصمیم گرفته و به جمع‌بندی می‌رسند.


*انتقاد آقای مدير از «يك خانواده محترم»


محمدرضا عباسيان در نشست خبري نخستين جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي با انتقاد شديد از ساخت فيلم سينمايي « يك خانواده محترم» و نمايش آن در جشنواره فيلم كن مطالب جالب را اظهار كرد که بخشی از آنها در ادامه می آید:



-من سالها در جشنواره‌هاي بين‌المللي حاضر بودم و همه فيلم‌هايي كه بر عليه كشور ما توسط فيلمسازان ايراني و غيرايراني ساخته شده بود را رصد كردم. با كمال تاسف اعلام مي‌كنم كه در تمام آنها و در تمام اين مدت فيلمي به بدي «يك خانواده محترم» نديدم، چرا كه اين فيلم از لحاظ ملي و مذهبي سراسر توهين به مردم كشورمان است.

-من به آقاي شمقدري اصرار كردم كه حتما نسخه‌اي از اين فيلم كه در جشنواره فيلم كن نمايش داده شد در ايران نيز طي يك نمايش خصوصي روي پرده برود و تهيه‌كننده آن مدعوين را از هر دسته و جناحي كه دوست دارد به اين جلسه نمايش دعوت كند. من از همين الان مي‌گويم كه من در پايان آن نمايش نسبت به سازندگان اين فيلم در مواجه با مدعوين خودشان بيم دارم.

-اميدوارم با پيگيري رسانه‌ها هرچه زودتر نمايشي خصوصي براي نسخه جشنواره كن اين فيلم ترتيب داده شود تا همه بتوانند درباره اين اثر تصميم‌گيري كنند، البته من براي تهيه‌كننده اين فيلم كه سالها سابقه مديريتي دارند متاسف هستم و تعجب مي‌كنم كه ايشان مصاحبه كرده و از اين فيلم دفاع مي‌كند.



سه شنبه بیست و سوم خرداد



*هزار و یک داستان پر ماجرای زیر پای میلاد

بر اساس قوانین کشور ایران عدم رعایت ضوابط دینی در خصوص پوشش و رفتار در جامعه (و نه در منزل و حوزه خصوصی) جرم مشهود محسوب می شود و ناجا وظیفه دارد با این جرایم برخورد قانونی – انتظامی نماید.



در چند هفته اخیر شاهد اقدامات و اتخاذ مواضعی از سوی ناجا ( بویژه معاونت اجتماعی آن) بوده ایم که عمل به حداقل وظیفه قانونی ناجا (یعنی مقابله با جرایم مشهود) است! و البته به همین دلیل بایستی ناجا و معاونت اجتماعی آن را مورد تقدیر و تشویق قرار داد که بالاخره و پس از سالها غفلت  عمومی وارد عمل شده و به وظایف قانونی خود در برخورد با جرایم مشهودی مانند بی حجابی و هتک حرمت احکام شرعی در نمایشگاه ها و کنسرت ها و ... پرداخته است.

در این هفته و در ادامه طرح برخورد جدی با بد حجابی در پایتخت نیروهای پلیس تهران با تجمع در مقابل ورودی سالن کنسرت برج میلاد از وارد شدن افراد بد حجاب به این کنسرت جلوگیری کرده و شبی پر هیاهو و جنجالی را رقم زدند.
از این رو بسیاری از هواداران مازیار فلاحی به جای نشستن بر روی صندلی های سالن برج میلاد و دیدن کنسرت راهی ون های گشت ارشاد شدند.


نکته جالب توجه دیگر دستگیری یکی از بازیگران مشهور در خلال اجرای این طرح بود. که بازتاب گسترده ای در میان اهالی رسانه و مخاطبان انان داشت. تمام این اتفاقات در کنار هم باعث شد تا جنجالی ترین اتفاق این هفته رقم بخورد.


*کمک 25میلیون دلاری احمدی‌نژاد به سینما


رئیس جمهور شامگاه سه‌شنبه در جلسه شورای‌عالی سینما، با بیان اینکه سازمان سینمایی جدا از کارهای اجرایی خود، باید در حوزه سینما و هنر نظریه‌پردازی کند، گفت: «این سازمان باید به طور کلی نیازهای جامعه را رصد نموده و چند سال جلوتر از جریان سینمای کشور حرکت کند.»

احمدی‌ن‍ژاد خطاب به اعضای شورای‌عالی سینما افزود: اگر به خود القا کنیم که حرفی برای گفتن نداریم، در آن صورت نمی‌توان به اهداف طراحی شده برای سینمای کشور دست یافت.باید از این قدرت در راستای پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران بخصوص در امر هنر استفاده کرد.

رییس‌جمهور همچنین از ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی جهت اختصاص 25 میلیون دلار برای انجام فعالیت‌های سینمایی که موضوع مصوبه جلسات قبلی این شورا بود، خبر داد.

در ادامه این جلسه اعضای شورای‌عالی سینما ضمن بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود درباره مسایل مبتلا به سینما و هنرمندان، راهکارهای تامین بیشتر رفاه سینماگران از جمله معرفی آنان جهت دریافت مسکن مهر و تشکیل هیاتی از اهالی سینما برای تدوین اساسنامه ایجاد یک تشکل جدید به منظور انجام فعالیت‌های جنبی نظیر برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌های آموزشی، جشن‌ها و جلسات نقد و بررسی را مورد بحث و تصویب قرار دادند.


*منع حضور زنان در سينمای ایران جهانی شد


خبرگزاري فرانسه روز سه‌شنبه در گزارشي، به ممنوعيت نمايش عمومي بازي‌هاي يورو 2012 براي زنان در ايران بعد بين‌المللي داد.
فرانس‌پرس در توجه به ممنوعيت حضور زنان در پرديس‌هاي سينمايي براي تماشاي مسابقات فوتبال جام ملت‌هاي اروپا، به شكلي زيركانه تيتر كلي و ابهام‌آميز «ايران زنان را از تماشاي يورو 2012 منع كرد» را براي مطلب خود انتخاب كرد.

ممنوعيت حضور زنان در پرديس‌هاي سينمايي براي تماشاي بازي‌هاي يورو 2012 اين فرصت را به فرانس‌پرس داد تا به شكلي شيطنت‌آميز، به اين مسئله اشاره كند كه زنان در ايران بايد در قسمت‌هاي عقب اتوبوس بنشينند، از تاكسي‌هاي مخصوص بانوان استفاده كنند يا به پارك‌هاي مخصوص بانوان بروند؛ مواردي كه درواقع بيشتر به‌عنوان يك امكان براي راحتي بيشتر بانوان در نظر گرفته شده؛ نه يك محدوديت و محروميت.




چهارشنبه بیست و چهارم خرداد


*هفت خوان تلویزیون هنوز پا در هوا

سرانجام حسین ربانی غریبی به عنوان تهیه‌کننده برنامه "هفت" با شبکه سه قرارداد می‌بندد.
با اتمام پخش برنامه "هفت" از شبکه سه با تهیه کنندگی و اجرای فریدون جیرانی گمانه‌زنی‌ها نسبت به تهیه‌کننده
و مجری جدید این برنامه آغاز شد. به شکلی که محمد خزاعی، اکبر نبوی و نادر طالب زاده گزینه‌های مطرح شده
در نقش تهیه کننده "هفت" معرفی شدند که همگی این افراد از جمله خزاعی که جدی‌ترین گزینه بود این پیشنهاد را نپذیرفتند.

سرانجام ربانی که دبیری جشنواره "صد" را در کارنامه خود دارد این امر را پذیرفت و احتمالا با اتمام جام ملت‌های اروپا در تیر ماه شاهد پخش نخستین قسمت از سری جدید "هفت" با حضور این تهیه‌کننده خواهیم بود.

اما هنوز تکلیف مجری برنامه مشخص نشده است و معلوم نیست چه کسی به جای جیرانی بر صندلی اجرا تکیه خواهد زد

در حالی که پیش از این اعلام شده «محمود گبرلو» اجرای برنامه «هفت» را برعهده خواهد داشت، تلویزیون در حال ارزیابی گزینه‌های جدید برای اجرای این برنامه است. شنیده‌ها حاکی از آن است که مدیران شبکه سه در حال مذاکره و رایزنی با مجریان دیگری نیز هستند که از جمله آنها می‌توان به رسالت بوذری، مسعود فراستی و محمد خزاعی اشاره کرد.



*مقایسه فیلم‌های سینمایی در 3 بهار گذشته



نگاهی به تولیدات سینمای ایران در بهار سه سال گذشته نشان می‌دهد که تولید فیلم طی این‌سال‌ها چه روندی را در نخستین فصل سال داشته ‌است.


26 فیلم در سه ماه اول سال 89 سینمای ایران  در مرحله فیلمبرداری بوده است

سه ماه اول سال 89
تعداد فیلم‌ها
نام فیلم و کارگردان
فروردین
14 فیلم
راه آبی ابریشم (محمد بزرگ‌نیا)، قفس طلایی (محمد زرین‌دست، لالایی (منیژه حکمت)، مصائب چارلی (علیرضا سعادت‌نیا)، سیزده 59 (سامان سالور)، دردسر بزرگ (مهدی گلستانه)، تهران 1500 (بهرام عظیمی)، پیتزا مخلوط (حسین قاسمی‌جامی)، روانخانه (عباس خواجوند)، ورود آقایان ممنوع (رامبد جوان)، سنجاقک‌های برکه سبز (علی قوی‌تن)، روز رستاخیز (احمدرضا درویش، اصولگرا (تهمینه میلانی)، فرش قرمز (محسن دامادی)
اردیبهشت
9 فیلم
دیو و دلبر (وحید نیکخواه آزاد)، کنسرت روی آب (جهانگیر جهانگیری)، زمان معکوس (تنورا بلوج)، روانخانه (عباس خواجوند، دنیای پر امید (هوشنگ درویش‌پور)، آقا یوسف (علی رفیعی)، هرچی خدا بخواد (پرویز شهبازی، نوید مهین‌دوست)، پرتقال خونی (سیروس الوند)، چگونه میلیاردر شدم (علی عبدالعلی‌زاده)
خرداد
3 فیلم
همه چی آرومه (مصطفی منصوریان)، آسمان هشتم(حسن نجفی)، جرم (مسعود کیمیایی)
 
سینمای ایران در سه ماه اول سال 90، 19 فیلم در دست تولید- در مرحله فیلمبرداری- داشته است
سه ماه اول سال 90
تعداد فیلم‌ها
فیلم و کارگردان
فروردین
8 فیلم
یک سطر واقعیت (علی وزیریان، انسان‌ها (محسن توکلی)، رهاتر از دریا (حمید طالقانی)، ملکه (محمدعلی باشه آهنگر)، حماسه روزبه (علی نوری اسکویی) ، بچه ننه (ایرج طهماسب)، سلام بر فرشتگان(فرزاد اژدری)، بوسیدن روی ماه (همایون اسعدیان)
اردیبهشت
6 فیلم
ساعت شلوغی (آرش معیریان) سلام بر فرشتگان (فرزاد اژدری، میگرن (مانلی شجاعی)، بغض (رضا درمیشیان)، گیرنده (مهرداد غفارزاده)، بانویی از ماه (مجید و حمید آقا گلیان)
خرداد
5 فیلم
من همسرش هستم (مصطفی شایسته)، بزن بریم بهشت(مصطفی کیایی)، قلاده‌های طلا(ابوالقاسم طالبی)، هیچ کس فرشته نیست (رضا عطاران)، تو و من (اصغر بانک)
 
بر اساس آمار اعلام شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی تا آخر اردیبهشت امسال 14 فیلم کلید خورده است
دو ماه اول سال 91
تعداد فیلم
نام فیلم و کارگردان
فروردین
10 فیلم
مروارید (سیروس حسن‌پور)، بزرگ‌‌مرد کوچک (صادق صادق دقیقی)، 9:20 دقیقه در بوشهر (محمدامین همدانی، احتمال معکوس (بهرام توکلی)، یوسف هور (علی‌اصغر شادروان)، برلین 7 (رامتین لوافی‌پور)، استرداد (علی غفاری)، آخرین داستان (اشکان رهگذر)، محمد (ص) (مجید مجیدی)، زیباتر از زندگی (انسیه شاه حسینی)، جابه‌جا (علی توکل‌نیا)
اردیبهشت
4 فیلم
جیب‌بر خیابان جنوبی (سیاوش اسعدیان، فیلمبرداری این فیلم متوقف شده است) ، مرغابی دشت سرخ (علی‌اصغر شادروان)، سلام خداحافظ (پرویز شهبازی)، آفتاب مهتاب زمین (علی قوی‌تن)
 


آخرین بازمانده «بربادرفته» درگذشت


 آن راترفورد دوشنبه غروب در خانه خود در بورلی هیلز به خاطر عوارض ناشی از بیماری قلبی درگذشت. او 94 ساله بود.


او در نوجوانی در «بربادرفته» (1939) نقش خواهر کوچک اسکارلت اوهارا (با بازی ویویان لی) را بازی کرد. راترفورد آخرین بازیگر در قید حیات این فیلم محبوب به کارگردانی ویکتور فلمینگ بود. اولیویا دو هاویلند که در «بربادرفته» نقش ملانی همیلتن را بازی کرد، اول ژوئیه 96 ساله می‌شود.







نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس