سوخو

نیروی هوایی چین در اقدامی جهت محک زدن پدافند تایوان، چند فروند جنگنده خود را بار دیگر به منطقه شناسایی پدافندی جنوب غربی این جزیره اعزام کرد.

به گزارش مشرق، در پنجمین نفوذ هوایی چین  به منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان  و محک زدن پدافند این جزیره، چهار فروند هواپیمای نظامی چینی صبح سه شنبه به وقت محلی وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان (ADIZ) شدند

به نوشته روزنامه «تایوان نیوز» به نقل از وزارت دفاع تایوان دو فروند جنگنده «سوخو-۳۰» و دو فروند جنگنده «جی-۱۶» نیروی هوایی ارتش چین به بخش جنوب غربی پدافند هوایی تایوان نفوذ کردند. وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که در واکنش به این حادثه، جنگنده‌های خود را به پرواز درآورده، هشدارهای رادیویی ارسال کرده و سامانه‌های دفاع موشکی را برای ردیابی هواپیماها فعال کرد.

نفوذ هواپیمای جنگی چین به تایوان در این ماه تاکنون ترکیبی ازهواپیماهای شناسایی، بمب‌افکن و جنگنده بوده است. این منطقه فراتر از حریم هوایی یک کشور  و مکانی است که کنترل کننده‌های تردد هوایی از هواپیماهای ورودی می‌خواهند تا هویت خود را اعلام کنند.

وزارت دفاع تایوان یکشنبه نیز مدعی حضور ۱۹ جنگنده، بمب افکن نیروی هوایی چین در منطقه شناسایی پدافند هوایی خود شد. وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که به دنبال اعلام سایت‌های راداری مبنی بر ورود ۱۹ هواپیمای نظامی چین به منطقه شناسایی پدافند هوایی، جنگنده‌های تایوان برای ماموریت رهگیری به هوا برخاستند.

وزارت دفاع تایوان نوع جت‌های نظامی چین را «وای- ۸»، «جی-۱۶»، «سوخو-۳۰» و شماری هواپیمای گشت دریایی و ضد زیر دریایی «سوکیا-۳۰» اعلام کرد و از آماده باش یگان‌های دفاع موشکی خود برای رصد جت‌های نظامی چین خبر داد. این وزارتخانه افزود که شماری از این هواپیماها قابلیت حمل بمب اتمی را داشتند.

چندی قبل نیز رسانه‌های چینی ازعزم ارتش چین در استقرار ۱۵۰ جنگنده پنهانکار در تنگه تایوان در واکنش به رزمایش برخی کشورهای منطقه با آمریکا خبر دادند. روزنامه «چاینا مورنینیگ پست» در این زمینه نوشت که ارتش چین قصد دارد ۱۵۰ فروند جنگنده پنهانکار را به پایگاهی  در «هبی» در کشور مغولستان و شرق و شمال مقرهای فرماندهی نظامی خود اعزام کند.

تایوانی‌ها  به تازگی در گزارشی اذعان کردند که چین می‌تواند توان دفاعی این جزیره را با حمله سایبری و موشکی فلج کند.   در گزارش پارلمانی سالانه وزارت دفاع تایوان تاکید بیشتری بر قدرت چین صورت گرفته است. در این گزارش آمده است چین می‌تواند «حملات نرم و سخت الکترونیکی» از جمله مختل کردن خطوط ارتباطی جزایر اطراف خود از ژاپن تا فیلیپین را ترتیب دهد.

این گزارش می‌افزاید چینی‌ها قادر هستند «با استفاده از ارتش اینترنتی خود، به صورت بیسیم یا از طریق سیم‌های ارتباطی، حملاتی به بخش‌های مختلف اینترنت جهانی انجام دهد که می‌توانند دفاع هوایی، فرماندهی دریایی و قابلیت‌های سیستم ضدحمله ما را فلج کرده و تهدید عظیمی را موجه ما کنند.»

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس