کد خبر 1270553
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
شاهزاده عربستان

همزمان با لغو سفر وزیر دفاع آمریکا به ریاض و قصد واشنگتن برای انتشار اسناد محرمانه واقعه 11 سپتامبر، یک شاهزاده سعودی مدعی شد که ریاض زیر بار دیکته هیچ کشوری نمی‌رود.

به گزارش مشرق، «سطام بن خالد آل سعود» از شاهزادگان سعودی که فعالیت وسیعی در شبکه‌های اجتماعی دارد، در صفحه توئیتر خود به لغو سفر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به عربستان سعودی واکنش نشان داد.

او نوشت: «عربستان سعودی سفر وزیر دفاع آمریکا را لغو کرد و همان زمان از رئیس امور بین‌الملل پارلمان روسیه (دوما) در ریاض استقبال کرد. عربستان سعودی بزرگ زیر بار دیکته هیچ کشوری نمی‌رود و طبق منافع مشترک و احترام متقابل با دیگران همکاری می‌کند.»

سرویس مطبوعاتی پنتاگون روز چهارشنبه هفته گذشته خبر داد که سفر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به عربستان سعودی برای مدتی نامشخص به تعویق افتاده است. پس از آن لوید آستین گفت که این تعویق به درخواست دولت ریاض بود.

عصبانیت سعودی‌ها از آمریکا و لغو سفر وزیر دفاع این کشور می تواند به دو دلیل باشد، یکی مربوط به انتشار اسناد محرمانه مرتبط با واقعه ۱۱ سپتامبر و دیگری تصمیمی است که آمریکا برای خارج کردن سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت از عربستان گرفته است. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اخیراً دستور بازنگری خارج شدن اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر و انتشار عمومی آنها را صادر کرده است و پیش از آن نیز وزارت دفاع آمریکا اقدامات مربوط به خارج کردن سامانه‌های پاتریوت را از عربستان آغاز کرده بود.

در این خصوص «ترکی الفیصل» رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی روز پنجشنبه هفته گذشته به شبکه سی بی اس گفت که آمریکا نباید سامانه‌های موشکی پاتریوت را از کشورش خارج کند.

او گفت: «معتقدم که باید درخصوص تعهد آمریکا تضمینی مجدد دریافت کنیم. برای مثال در برهه‌ای که عربستان سعودی قربانی حملات موشکی و پهپادی نه فقط از سوی یمن، بلکه از سوی ایران است، موشک‌های پاتریوت را از عربستان سعودی خارج نکند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز امروز با تجزیه و تحلیل یک تصویر ماهواره‌ای گزارش کرد که ایالات متحده پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و سامانه پاتریوت خود را از پایگاه هوایی عربستان سعودی خارج کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    22 0
    امریکا پول میخواد بهش بدین حل میشه
    • مظلوم IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      23 0
      از پول دیگه گذشته . خود گاو و طویله اش رو با هم میخواد
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      1 12
      بی ادبی نکنید به ارباتون روسیه و چین میگم گوشتون رو بپیچونه ها
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      11 0
      احمق ما مثل شیخی ها ارباب نداریم . این چهل سال هم برای اینکه اربابی کسی رو قبول نکردیم هزینه دادیم و با جنگ و تحریم با ما مقابله کردند . ارباب ما امیر المومنین و ائمه اطهار و سیرت و مشی اونهاست نه مثل شما دنیاپرستان امریکا و غرب .
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    10 3
    زیر دیکته اش خیلی وقته هستید خبر ندارید. اگر خوب شیر بدید شاید یک مدت بی خیالتون بشن. ارباب رو با شیر زیاد راضی کنید.
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      4 13
      ای مفلوک بدبخت عربستان سعودی صاحب شرکت آرامکو گران قیمت ترین شرکت جهان است. میلیاردها میلیارد دلار سرمایه سعودی در آمریکا خفته و بزرگترین پالایشگاه نفت آمریکا توسط عربستان اداره میشود. خاندان آل سعود با رشوه های سنگین در تمامی خبرگزاری های آمریکا نفوذ کردن و با دلارهای نفتی تمام خبرگزاران از جمله فاکس نیوز رو تطمیع کردن. همونطوری که شاه ایران در دهه 70 میلادی نفت را گران کرد و مردم آمریکا در صف های 10 کیلومتری بنزین وایسادن امروز اگر عربستان سعودی تصمیم به چرخش به سمت شرق و دشمنی با آمریکا بگیرد اقتصاد آمریکا با مغز زمین میخورد
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      7 1
      مفلوک مجازی. کاسه لیس عربستان سعودی زمان محمد رضا شاه پهلوی هم ما ذخایر ارضی دلاری زیادی در غرب و خصوصا" آمریکا داشتیم شاه ایران هم تصور می‌کرد با سرمایه گذاری در آمریکا و غرب نفوذ کرده ولی چه شد ؟؟؟ همه آن پولها بعد از سرنگونی شاه ایران توسط کشورهای غربی و خصوصا آمریکایی ها بالا کشیده شد همه سرمایه های ملی ایران در آمریکا و غرب یک شبه توقیف و به حساب و به جیب آمریکایی ها رفت !!! تمام البته که تو نخواهی فهمید همچنان که ارباب سعودی تو هم نفهمیده ! همه پول‌های عربستان سعودی توسط آمریکایی ها تصاحب خواهد شد یک شبه صفر میشوید و مفلس !!!
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    4 1
    به جان خودت میری :)))))))
  • Hh IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    3 1
    زرشک
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    7 0
    نگو که خندم میگیره، هر بچه‌ای میدونه که سران عربستان صبح به صبح زنگ میزنن پنتاگون تا ببینند امروز چندتا لیوان میتونن آب بخورند
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    7 0
    آفرین . منتها تا ترامپ بود میدید پول دارید هیچی بهتون نمی گفت . خداروشکر خداوند نقت به شما داده و حتی اگر روز نفت شما هم تمام بشه با برنامه هایی که در پیش گرفتید هیچ وقت محتاج آن نمی شوید . ولی شما باید زودتر از اینها به این نتیجه می رسیدید که آمریکا دنبال منافعش هست . البته اینم بگم اسرائیل مشکل بدی برای پیشرفت های شما یا شاید بهتر بگم برای همه خاور میانه . اسرائیل وقتی اعلام استقلال کرد همه منطقه بسیج شدن از بین ببرنش آمریکا هم دید برا اینکه سرپا نگهش داره همواره برتریش رو تثبیت کرد . البته آمریکا بدش نمیاد همه سلاح هاش را هم بفروشه منتها لابی اسرائیل : وقتی عربستان اف ۱۵ میخواست تو دوران فهد ، آمریکا همواره می‌گفت نه ! البته این لابی اسرائیل بود که آمریکا رو کنترل می کرد .۸ بار فهد درخواست داد . تهش فهد وقتی دید اینا دمشون خیلی کلفته برداشت یک طرح صلح فلسطین داد بیرون برا اینکه یکم نظر اسرائیل جلب کنه . تازه بعدش آمریکا رفت نسخه های پیشرفته تر اف ۱۵ را به اسرائیل داد و یک مدل متوسط از اف ۱۵ را به عربستان فروخت . تا برتری اسرائیل باز هم به خطر نیوفته . این یعنی نه تبعیض . الانم که به وضوح میشه دید آقای پمپئو و بولتون و... که حمایت خودشون رو به اون شکل از اسرائیل نشون میدن بخاطر اینه تا عمرشون توسط اینا تامین هستن .
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    7 0
    آمریکا که سهله ایشالا از این به بعدم باید زیر بار یمنی هاي انصارالله هم برید وگر نه با دمپایی توسرتون می کوبن
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    5 0
    no money,,,,,no honey
    • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 0
      ممنون، آموزنده بود.
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    8 0
    قپی نیا بینیم بابا! اگر آمریکا پشت‌تون نبود الان چیزی به اسم آل سعود وجود نداشت
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    1 0
    البته این عربستان بزرگ سینه پر از شیر چرب دارد که هر کس بخورد محال است فراموش کند .
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    2 0
    ۲۰:۲۰ خودت بحرفات خندت نمیگیره ؟؟ کافیه فقط اربابتون با یک تماس تلفنی تهدید تان کنه ، از ترس شب اا خواب از چشاتون میپره...........ههخخخخ
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    2 0
    ههههههههههههخخخخخخخخخخخخ،،،ههههههههههخخخخخخخخخخ،،ههههههههههخخخخخخخخخخ،،ههههههههههخخخخخخخخخ،،ههههههههههخخخخخخخخخخ،،ههههههههههخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ.........
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    3 0
    ریاض زیر بار دیکته هیچ کشوری نمی‌رود ! چقدر مسخره است بقول بعضی از خوده کشورهای عربی حاکمان عربی بدون نظر اسراییل و امریکا نمتونن هیچ کاری بکنن احتمالا این اقا تو جریان نیست
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    آل سعود که خیلی وقت زیر آمریکاست و دارد سواری می دهد
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    چنان گفت رستم به اسفنديار که خورد کدو را بجای خیار....
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 4
    عربستان بزرگ!!!!!!؟؟؟؟؟؟ شما توانايي دفاع در برابر يمن رو هم نداريد
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    علنا دارن آمریکا را تهدید میکنن ، در حال طراحی و نقشه ریزی ۱۱ سپتامبر دیگه ای هستن......هههخخخخ
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 0
    یادت که اربابتون چی گفت بهتون ؟؟ اگ ما نباشیم شماها در عرض یک هفته فارسی حرف خواهید زد.......ههخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس