عربستان آمریکا عربستان

یک پایگاه خبری یمنی با انتشار گزارشی تأکید کرد که آمریکا قصد دارد نیروهای خود را از عربستان سعودی خارج کند؛ اقدامی که زنگ خطری برای ریاض به شمار می‌رود.

به گزارش مشرق، رسانه‌های آمریکا اخیرا خبر دادند که دولت جو بایدن رئیس جمهور این کشور، مقدمات خروج نیروهای خود را از عربستان سعودی آغاز کرده است.

روزنامه «وال استریت جورنال» آمریکا با انتشار گزارشی تأکید کرد که نگرانی واشنگتن در قبال حملات موشکی و پهپادی نیروهای دولتی یمن به سازه‌ها و اهداف نظامی در داخل عمق عربستان سعودی، رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید:

بازیگران کلیدی منطقه چه واکنشی به پیروزی طالبان نشان خواهند داد؟

این روزنامه با اشاره به اینکه آمریکا به سبب این حملات، نگران نیروهای خود در عربستان است، تأکید کرد، آمریکا خروج نیروهای خود را که در دوران دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور به عربستان فرستاده بود، آغاز کرده است.

 این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا اوایل جولای ۲۰۱۹ از ارسال سامانه‌های دفاعی پاتریوت و یگانهای نظامی خود به چند پایگاه هوایی عربستان خبر داده و گفته بود که مأموریت این سامانه و نیروها، تأمین امنیت ریاض و سازه‌های نفتی سعودی است.

پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه» نیز در این زمینه گزارش داد، بنا بر آمارها، حدود بیست هزار افسر و سرباز آمریکایی در عربستان حضور دارند که بر اساس راهبرد جدید بایدن، این نیروها از عربستان خارج خواهند شد.

به گزارش این پایگاه، آن چیزی که این احتمال را تقویت می‌کند، اعلام برچیده شدن سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت و «تاد» از عربستان سعودی است. افزون بر این باید به تحرکات سیاسی و دیپلماتیک واشنگتن در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اشاره کرد.

این پایگاه با اشاره به سفر از پیش تعیین نشده وزرای خارجه و دفاع آمریکا و قطر، گزارش داد، هر چند آمریکا وانمود کرد که هدف این سفر، مسئله افغانستان است، ولی در واقع نشانگر رویکرد و قصد آمریکا برای خروج نیروهای خود از عربستان است. به نحوی که واشنگتن تأکید دارد که دیگر حاضر نیست در ازای نفت، از ریاض حمایت کند.

البوابه الاخباریه الیمنیه به نقل از ناظران گزارش داد، فراهم‌سازی مقدمات خروج نیروهای آمریکا از عربستان در راستای تلاش واشنگتن برای [خروج از منطقه و] تحقیر، مجازات، نابودی و تجزیه عربستان سعودی است. کما اینکه این مسئله درباره سایر کشورهای عربی نیز صدق می‌کند؛ به نحوی که شاید تعارض منافع برخی کشورها تجزیه این کشورها را تعویق بیاندازد، ولی به صورت کلی ملغی نمی‌شود.

تحلیلگرانی هم هستند که تأکید دارند، رویکرد آمریکا برای خروج نیروهایش از عربستان، به خاطر هراس از پیامدهای افزایش حملات هوایی نیروهای یمنی در عمق سعودی است؛ بویژه اینکه عبدالملک الحوثی رهبر انصار الله یمن اخیرا به ریاض و ابوظبی هشدار داد که همه خاک کشور خود را آزاد خواهد کرد.

در همین ارتباط، «عبدالخالق عبدالله» مشاور سابق ولیعهد ابوظبی هفته جاری تأکید کرد که واشنگتن حاضر نیست به نیابت از کشورهای عربی، وارد جنگ شود. وی  خبر داد که آمریکا دیگر قصد ندارد از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حمایت کند.

وی در توئیتی نوشت: «وزرای خارجه و دفاع آمریکا در منطقه، حامل یک پیام از واشنگتن هستند مبنی بر اینکه آمریکا از [کشورهای عربی حاشیه] خلیج [فارس] دفاع نخواهد کرد».

به گفته این دیپلمات اماراتی، پیام وزرای دفاع و خارجه آمریکا همچنین این است که از امروز به بعد، آمریکا دیگر به خاطر نفت خلیج فارس، وارد هیچ جنگی نخواهد شد؛ لذا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر سر دوراهی قرار دارند و اینکه «چگونه باید با مرحله خلیج [فارس] پساآمریکایی سازگار شوند؟».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    یه خبراییه
  • ترابیان IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    قابل توجه افساد طلبان وطن فروش حقه باز حیله گر غربگدا لعنت بر ذات بی شرفشان که ۸ سال کشور را درگیر برجام کذایی و اعتماد به غرب کردند و صنعت هسته ای را بدون گرفتن هیچ تمتیازی نابود کردند
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    آمریکا خطاب به گاو شیرده خود : الا گاو شیر ده عزیزم بدان __ دگر خطبه هایت بنامم مخوان __برایم مهم تر بود حفظ جان __ ز شیر تو ،باید روم زین مکان __یمن کرده بیچاره مان این زمان __نداریم کسی را بگیریم امان _

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس