رزمایش

همزمان با تحولات افغانستان، روسیه جهت اطمینان از وضعیت تاجیکستان در اقدامی تاکتیکی شماری تجهیزات نظامی خود را به این کشور واقع در آسیای میانه ارسال کرد.

 به گزارش مشرق، روسیه در راستای حمایت از متحدان خود در آسیای میانه و آخرین تحولات نظامی منطقه، شماری از تجهیزات نظامی خود را به تاجیکستان ارسال کرده است.

به گزارش خبرگزاری انگلیسی «رویترز» وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که ۱۲ خودروی زرهی و مجموعه ای از تجهیزات نظامی را به تاجیکستان ارسال کرده است. این اقدام روسیه جهت تقویت تاجیکستان متحد آسیای میانه خود همسایه افغانستان است.

مسکو از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تسخیر این کشور از سوی طالبان، رزمایش‌های نظامی در تاجیکستان برگزار کرده و تجهیزات سخت افزاری خود را در پایگاه نظامی خود در آنجا که بزرگترین پایگاه نظامی روسیه در یک کشور خارجی است، گسترش داده است.

روسیه از احتمال نفوذ در منطقه وسیع‌تر  از سوی شبه نظامیان به آسیای میانه که مسکو آن را به عنوان منطقه دفاعی جنوبی خود می‌داند، نگران است.

ژنرال «یوگنی سیندیاکین» از مقام‌های وزارت دفاع روسبه گفت: «باتوجه به افزایش بی ثباتی نزدیک مرز جنوبی تاجیکستان، ما برای تضمین امنیت کشور خود با هم همکار ی می کنیم.»

به گفته وزارت دفاع روسیه  انتقال این سخت افزارهای نظامی  که شامل تجهیزات رزمی و تجهیزات حفاظتی است، قابلیت‌های نظامی تاجیکستان را به‌روز و قابل توجه خواهد کرد.

مرز تاجیکستان با افغانستان ۱۳۴۴ کیلومتر (۸۳۵ مایل) امتداد دارد و بیشتر آن کوهستانی است و نظارت و کنترل آن دشوار است.

روسیه چندی قبل رزمایش نظامی  در تاجیکستان برگزار کرد. وزارت دفاع روسیه در آن برهه  اعلام کرد که ضمن آغاز رزمایشی در خاک تاجیکستان، به مدت یک ماه، پایگاه نظامی خود در این کشور را نیز تقویت می‌کند

در بیانیه این وزارتخانه  روسیه آمده  بود که ارتش روسیه تعدادی از تانک‌های «تی-۷۲» خود را در کوهستان‌های تاجیکستان مستقر کرده و تمرین شلیک به اهداف متحرک در فواصل دور انجام داده‌اند.

پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با متشنج توصیف کردن وضعیت افغانستان علی‌رغم گذشت حدود دو هفته از زمان تسلط طالبان بر کابل، گفت به دلیل حضور تروریست‌های داعشی در این کشور، تهدیدهای تروریستی از افغانستان نیز جدی است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ضمن ابراز نگرانی عمیق درباره تهدیدهای امنیتی بالقوه افغانستان، تداوم وجود تروریست‌های داعشی در این کشور را روندی بسیار خطرناک دانست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس