کد خبر 1272660
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
پوتین: خروج ائتلاف غرب از افغانستان شتابزده بود

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به تحولات اخیر افغانستان، خروج ائتلاف تحت رهبری آمریکا از افغانستان را گامی شتابزده توصیف کرد.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (پنجشنبه) در یک کنفرانس مجازی در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) با اشاره به تحولات اخیر افغانستان، خروج ائتلاف غرب از این کشور جنگ زده را «شتابزده» توصیف کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وی در این سخنرانی تصریح کرد که اوضاع منطقه سازمان پیمان امنیت جمعی و خارج از این مرزها «نه تنها بی‌ثبات است بلکه چالش‌ها و خطرات جدید و بغرنجی را برای امنیت کشورهای ما به همراه دارد».

وی سپس با شتابزده توصیف کردن خروج ناگهانی آمریکا و ائتلاف ناتو از افغانستان ادامه داد: «بلافاصله پس از خروج شتابزده نظامیان آمریکایی و همپیمانانش از افغانستان و روی کار آمدن طالبان، در نشست فوق العاده سازمان پیمان امنیت جمعی، در خصوص خطرات ناشی از تغییر وضعیت در افغانستان، تبادل نظر کردیم. همه از این نتیجه‌گیری حمایت کردند که در شرایط کنونی، هماهنگی و انسجام بسیار نزدیک کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است».

رئیس‌جمهور روسیه یادآوری کرد که کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی «توافق کردند که در هر زمان برای استفاده کامل از پتانسیل دفاعی و سیاسی CSTO به منظور تضمین امنیت، حفظ صلح و ثبات در کشورهای عضو سازمان آماده باشند».

کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، افغانستان و صربستان می‌شوند.

نحوه اجرای مأموریت خروج ایالات متحده از افغانستان در هفته‌های اخیر انتقادات تند داخلی و خارجی را علیه دولت جو بایدن به همراه داشته است و بسیاری تحولات اخیر افغانستان را نتیجه سیاست‌های بایدن در خروج شتابزده از افغانستان می‌دانند.

این اولین بار نیست که نحوه خروج آمریکا و همپیمانانش از افغانستان مورد انتقاد قرار می‌گیرد و روز سه‌شنبه (۲۳ شهریور ماه) نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که تحولات اخیر در افغانستان بار دیگر ضعف اروپا را نشان داد.

بورل تاکید کرد که اروپایی‌ها باید در جهانی که در آن زندگی می‌کنند هوشیار بوده و پس از تحولات اخیر در افغانستان باید راهبرد سیاسی و فرهنگی جدیدی تعیین کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس