تشریح جزئیات نشست مربوط به گزارش تفریغ بودجه سال 99 در دیوان محاسبات

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس جزییاتی از نشست تفریغ بودجه را که در دیوان محاسبات برگزار شد، ارائه کرد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات جلسه مربوط به گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ پرداخت و گفت: این جلسه با حضور رئیس مجلس، اعضای هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه و روسای کمیسیون‌های اقتصادی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در دیوان محاسبات برگزار شد.

وی به شرح زیر به تشریح جزئیات مطالب مطرح شده در نشست مربوط به گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ در دیوان محاسبات برگزار شد، پرداخت که به شرح ذیل است:

۱. در گزارش احکام تکلیفی بودجه ۹۹، از ۲۲ آیین نامه که باید دولت می‌نوشت ۱۴ مورد در زمانش و ۶ مورد با تاخیر انجام شده است و دو مورد مهم از آیین‌نامه تا یعنی آیین‌نامه اجاره‌خانه‌های خالی و آیین‌نامه مربوط به خودروهای گران‌قیمت در دولت ۱۲ تهیه نشده است.

۲. قطع یارانه سه دهک بالای کشور که تکلیف قانونی بود و شناسایی هم شده بود در دولت گذشته انجام نشده است و در این راستا رقم ۱۲ هزار و پانصد میلیارد تومان یارانه نقدی به سه دهک بالای کشور در سال ۱۳۹۹ پرداخت شده است.

۳. مصوبه مجلس در خصوص تامین یک میلیون تن قیر به دستگاه‌های مذکور در قانون بودجه انجام نشد و معادل آن که حدود شش هزار میلیارد تومان بود کمتر از ده درصد به دستگاه‌ها پرداخت شده است.

۴. در سال ۹۹ در خصوص فاینانس و جذب سرمایه خارجی که تا سقف ۳۰ میلیارد دلار دولت می‌توانست جذب کند انجام نشده و رقم بسیار جزئی و نادر در حدود ۵۵ میلیون یورو برای خرید تجهیزات پزشکی انجام شده است.

۵. دولت دوازدهم کسری بودجه ۹۹ با انتشار اوراق مالی تامین کرده است که ۱۲۷ درصد انتشار اوراق مالی تحقق پیدا کرده است و فی‌الواقع بدهی‌ها را با بدهی و اوراق را با اوراق جبران کرده‌اند و این روش، شیوه نادرستی است که اقتصاد کشور را با مخاطرات روبرو می‌کند و این روش باید اصلاح شود.

۶. اعتبارات برای اشتغالزایی موضوع تبصره ۱۸ از سال ۹۶ تا سال ۹۹ حدود صد هزار میلیارد تومان بود که عملکرد آن حدود ۸ هزار میلیارد تومان بود؛ یعنی ۸.۶ درصد این تکلیف مهم قانون بودجه تحقق پیدا کرده، درواقع در جذب و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی ۹۲ درصد تحقق پیدا نکرده است.

۷. تکلیف قانون بودجه در خصوص مهار گازهای فلر در طی سال‌های گذشته کاری نشده است. روزانه ۱۷۷ میلیون یورو و سالانه بیش از ۶۴ میلیارد یورو گاز سوخت می‌شود و هدر می‌رود که رقم بسیار بزرگی است و باید اقدام اساسی و جهادی برای رفع این مشکل و مهار گازهای فلر انجام داد. ساماندهی گازهای فلر و ساماندهی مشعل‌سوزی از مسائل اساسی است که در برنامه پنج ساله ششم هم آمده است و علیرغم برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در وزارت نفت به نکته مطلوب نرسیده است و بیش از ۶۴ میلیارد یورو، در هرا سوزانده می‌شود و هدر می‌رود و آلایندگی محیط زیست را هم دارد. برای موفقیت در این جهت لازم است بخش خصوصی را مشارکت داد.

۸. در سال ۹۹ هیچ بنگاه دولتی واگذار نشده است و عملکرد در دولت در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در سال ۹۹ صفر بوده است.

۹. در خاتمه این گزارش باید به این نکته تاکید کنم راه برون‌رفت از بودجه ناکارآمد عملیاتی کردن بودجه است که باید همه دستگاه‌ها، بودجه خود را عملیاتی ببندند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس