پیشرفت چشمگیری در ساخت انواع هواپیما، بالگرد و موشک داشته‌ایم

فرمانده هوانیروز گفت: به همت متخصصان صنعت هوایی به پیشرفت چشمگیری در تولید و تعمیر انواع هواپیما، بالگرد و موشک دست یافته‌ایم.

به گزارش مشرق، همزمان با ایام هفته دفاع مقدس و روز سرباز، مراسم تجلیل از سربازان نمونه سازمان صنایع هوایی با حضور امیر قربانی فرمانده هوانیروز ارتش و امیر خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع برگزار شد.

فرمانده هوانیروز ارتش ایران در این مراسم با تبریک هفته دفاع مقدس و روز سرباز، گفت: کشور ما در برهه‌ای از زمان وارد جنگ تحمیلی شد که انقلاب تازه شکل گرفته بود و دشمنان با راه اندازی درگیری‌های داخلی نظیر کردستان و ترکمن صحرا سعی در شکست انقلاب داشتند.

بیشتر بخوانید:

هیچ قطعه‌ هلیکوپتر را از خارج وارد نمی‌کنیم

امیر قربانی ادامه داد: صدام حسین با تصور اینکه انقلاب به دلیل داشتن درگیری‌های داخلی توان مقابله با دشمن بیرونی را ندارد، با کمک قدرت‌های بزرگ و به بهانه اختلاف مرزی و به قصد تصرف ایران، در مدت کوتاه، حمله همه جانبه ای را شروع کرد ولی بعد از مقاومت جانانه مردم ایران و سربازان خط مقدم به این نتیجه رسید که باید این آرزوی محال را به گور برند.

وی نقش صنعت هوایی را در دوران جنگ بسیار حیاتی برشمرد و گفت: در طول جنگ ۵۰۰۰ ساعت عملیات پروازی توسط نیروی هوایی و هوانیروز انجام گرفت که برای هر ساعت عملیات پروازی ۱۰۰ ساعت عملیات آماده سازی نیاز داشت که به لطف خداوند صنعت هوایی این مهم با موفقیت انجام داد.

فرمانده هوانیروز ارتش تصریح کرد: بعد از انقلاب وقتی مستشاران آمریکایی در حال خروج از ایران بودند به این نکته اذعان می‌کردند که صنعت هوایی ایران بعد از یک هفته زمین گیر خواهد شد. ولی ما شاهد آن بودیم که به همت و تلاش مجاهدانه متخصصان صنعت هوایی، این صنعت پیشرفت چشمگیری داشت و اکنون در ساخت، تولید و تعمیر و نگهداری انواع هواپیما و بالگرد و همچنین ساخت هواپیما، بالگرد و موشک به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است.

در ادامه این مراسم، مدیر عامل سازمان صنایع هوایی با تبریک روز سرباز، به جایگاه سرباز از نگاه فرمانده معظم کل قوا اشاره نمود و گفت: مقام معظم رهبری در خصوص سرباز می‌فرمایند سرباز باید شخصیت معنوی، اجتماعی، علمی و رزمی داشته باشد؛ لذا با توجه به رهنمودهای گهربار مقام معظم رهبری، باید ارتقاء روحیه معنوی سربازان را جدی بگیریم و در این زمینه بسیار تلاش کنیم چون اگر روحیه معنوی سرباز ارتقاء پیدا نکند، سرباز رزم موفقی نخواهد داشت.

امیر خواجه فرد افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس، نمونه‌های زیادی را می‌توانیم مثال بزنیم که روحیه معنوی سربازان باعث ایجاد ارتقای توان رزمی آنها شده بود. که مهمترین خروجی آن، افزایش روحیه شهادت طلبی بود که با وجود گذشت ده‌ها سال از آغاز جنگ تحمیلی نه تنها این روحیه از بین نرفته بلکه هنوز هم عشق به شهادت و ایثار در بین جوانان ما با هر گرایش و سلیقه‌ای سیاسی و اجتماعی و … موج می‌زند.

وی ادامه داد: یک ژنرال آمریکایی در خصوص سردار سلیمانی گفته بود که اگر ما هم یک شخص مانند سردار سلیمانی داشتیم کل غرب آسیا را مدیریت می‌کردیم. لذا به همین دلیل است که با توجه به عدم وجود معنویت در غرب، سعی می‌کنند سربازان را با محرک‌های مادی جسور تربیت کنند.

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی اذعان کرد: خدمت سربازی باید فرصتی برابر برای کشف و جهت دهی به استعدادها باشد و باید بتوانیم جوانان را برای ورود به مراحل بعدی زندگی آماده کنیم.

امیر خواجه فرد در ادامه سواد را برای سربازان مهم ارزیابی نمود و گفت: سواد فقط به سواد علمی یا مدرک گرایی خلاصه نمی‌شود و سواد عاطفی، سواد ارتباط، سواد رسانه‌ای، سواد تربیتی، سواد رایانه‌ای و … را شامل می‌شود. لذا خدمت مقدس سربازی فرصتی برای بالا بردن سواد است و ما باید بتوانیم در تمام این زمینه‌ها افراد با سوادی را تحویل جامعه دهیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • کامران IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    7 1
    کاش دیگه بیخیال اورهال جنگنده های نسل 3 بشیم چون حتی کوچکترین همسایه های ما هم حداقل نسل 4 رو دارن! و هزینه سنگین بازآماد و نگهداری اینها رو صرف ساخت پهپاد مخصوصا جت با موتور توربوفن کنیم که خیلی خیلی عاقلانه تره. همزمان در ساخت و عملیاتی کردن نسل 5 ها و شبکه کردن آنها با این پهپاد ها کار کنیم.
  • رهام حسامی GB ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    4 7
    الان جنگنده نسل 3.5 را تبدیل به 4.5 کردیم مانند اف 5 و کوثر و همچمین تولید نسل 6 مانند صاعقه و نسل هفتم مانند قاهر و همچنین اگر مسافر بری هم بسازیم دیگه تمومه .در کلاس 350 ایرباس و یا بوئینگ 787
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 3
      اطلاعات دقیق نظامی تون رو از کجا به دست آوردید دوست عزیز؟!!
    • محمد IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 0
      داداش اف پنج کجاش سه و نیمه..... یه هواپیمای نسل دو نیم نهایتا سه که با ارتقاء تازه سه نیم.... بعدشم آگه همین کوثر رو موتور توربوفن براش ساخته بشه تازه میشه نسل چهار
  • US ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 0
    با توجه به شرایط، بهترین سرمایه گذاری در ارتقا پهپاد، سامانه‌ها و موشک‌های آفندی و پدافندی، و هوش مصنوعی است. ساخت جنگنده پیشرفته بسیار پر هزینه، دشوار و با بازدهی کم است، مگر اینکه تکنولوژی ساخت نسل ۵ را وارد کنیم.
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    7 0
    باعرض ادب واحترام.امیراززحمات شما ودیگردلسوزان وطن سپاسگذارم.من معلول حین خدمت که دراثر جراحات قبلی مبتلا به سرطان شدم والان بازنشته ام،الته سرباز بازنشسته وبا حقوقی که به من میدهند فقط میتوانم اجاره خانه بدم،امیرمحترم چرا کسی به مشکلات ما توجه نمی کند،مگرامثال من گناه کردیم درزمان خدمت سربازی آسیب دیدیم.اگریه روزی درجراید اعلام کنید درزمینه رفاه سربازان معلول حین خدمت به اوج رسیدیم چه میشود؟
  • رهام حسامی IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    عزیز دل من خودم هوافضا میخونم ومیدونم پیشران j85 ان توسعه یافته هست و اویونیک نسل 4 داره.و خوب میدونم اجنگنده نسل 5 مانند اف 22 و 35 و سوخو 57 .و.. هست.و نسل ششم روی اویونیک یکپارچه سازی سنسورها و آنتن ها با بدنه)، موتورهای جدید، پرتوان تر و بهینه تر ( پنهانکاری بیشتروتوانایی خود ترمیمی و… به طور کلی بگم رادارگریزی،مانورپذیری بسیار بالا برای درگیری .اویونیک پیشرفته .سنسور هایی با قابلیت لینک و شبکه چند منظورگی ولی اینم بگم کوثر و صاعقه ارتقا یافته اف 5 و در ضمن با موتور صاعقه دو موتور جی 85 است.موتور جی 85 دارای بیشترین قدرت 5000 پاوند با پس سوز است و وزن جنگنده سبک هست و زیرا مهم ترین عامل برای قدرت موتور یک جنگنده به کارایی ان بحث رانش به وزن است.موتور با وزنی بین ۱۴۰ تا ۲۳۰ کیلوگرم سقف پروازی آن تا ۵۰ هزار پا می باشد. این موتور توانایی به پرواز در آوردن هواپیمایی با بیشینه ی وزن ۱۰ تن را دارا است. نسخه بومی رادار اسکای رنجر همون که روی اف 7 سوار هست برد اون حدود 75 کیلومتر ودر این جنگنده از سیستم هدایت و ناوبری مختص هواپیماهای جنگی TACAN و ترکیبی GPS/INS استفاده شده است. این سیستم که نسخه پیشرفته‌تر سیستم‌های VOR و DME می‌باشد، کامپیوتر بالستیک سلاح استفاده می‌کند رادار IFF دیگر فناوری جدید به کار رفته در این جنگنده است که کارکرد اصلی آن برای تشخیص دوست از دشمن است.رادار بومی با تکنولوژی نوین RWRوقابلیت پرتاب چف فلرترکیب پودر فلزات آلومینیوم و روی ماده‌ای حاصل می‌شود و در هنگام لزوم به صورت قطعات کوچک فیبری اطراف جنگنده‌ها را احاطه می‌کند تا با بازتاب امواج راداری از گزند آسیب در امان بماند.و ارتقا کار کوچکی نیست .
  • رهام حسامی IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    بیینید نسل جدید که دانشمندان ما دارند کار میکننداول شش عامل مختلف برای پنهانکاری (Stealth) یک هواپیمای جنگنده در نظر گرفته می‌شود: اثر راداری (شکل فیزیکی)، اثر مادون قرمز، اثر صوتی، اثر بصری (مرئی)، اثر انتشارات الکترومغناطیسی (EMR)، اثر تلاطم هوا (تاوه). در مورد سطح مقطع راداری (RCSیکپارچه‌سازی ورودی‌های هوا روی بدنه و بال‌ها، حذف سکان عمودی دم و همچنین وجود یک صفحه پوششی در پایین نازل اگزوز هستیم. در گذشته حسگرها به صورت یک حباب یا زائده روی بدنه هواپیما قرار داشتند که باعث منعکس شدن سیگنال‌های راداری می‌شد. اما امروزه این حسگرها و آنتن‌ها به عنوان پوسته هوشمند صاف و مخفی هواپیما هستند. همچنین طرح‌هایی فیزیکی همچون بال‌های پیوسته در این جنگنده‌ها باعث کاهش چشمگیر RCS از طرفین، بالا و پایین و عقب پلتفرم می‌شوند.مثال سطح مقطع راداری جنگندهاف 22حدود0001/0 متر مربع ولیصب موشک، بمب و مخازن سوخت در زیر بال‌های هواپیما سطح مقطع راداری را به شدت افزایش می‌دهند بدنه نسل فعلی جنگنده‌ها (نسل پنجم) با یک رنگ فِرومغناطیس حاوی توپ‌های آهن میکروسکوپی پوشانده شده‌اند؛ این ترکیب باعث جذب بخش عمده‌ای از انرژی موجود در سیگنال‌های راداری دشمن می‌شود همین اف 16نسل چهار نسل چهارم مثل F-16 هرگز به صورت پنهانکار طراحی نشده‌اند و سطح مقطع 3 تا 5 متر مربع دارند خوب همچنین جنگنده‌های جدید با وارد کردن یک جریان هوای ثانویه به نازل‌های اگزوز، دمای گازهای خروجی را کاهش داده و در نتیجه اثرات IR هواپیما را کم می‌کنند.مسئله دیگر سروصدای زیاد موتورهای جنگنده است. اسفنج آکوستیک با استفاده از کاربید سیلیکون و کاربید هافنیوم این اسفنج در مقابل فشار و دما مقاوم بوده قابلیت دیده‌ شدن در طیف نور مرئی است از مشکلات دیگه و اثر تلاطم هوا رادارهای هواشناسی داپلر می‌توانند icroburstهارا تشخیص بدند و نوع اونم بهتون بگن چون هر هواپیما تلاتم خودشو میسازه بحث دیگه در مورد موتور جت هواپیماها یکی از پارامترهای قابل توجه نرخ کنارگذر (BPR) استنسبت جریان هوای عبوری از مجراهای کنارگذر موتور در مقایسه با حجم هوای عبوری از محفظه احتراق است. فناوری ADVENT استفاده می‌کنند. این موتورها قابلیت تغییر سیکل دارند خوب اینها خیلی مهم هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس