کد خبر 1277634
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۹
سعدالله زارعی

هم اردوغان و هم علی‌اف می‌دانند که دست ایران برای برهم ‌زدن این توطئه خالی نیست و انگشت اشاره جمهوری اسلامی ایران می‌تواند توطئه طراحی‌شده را برای آنها به گونه‌ای پشیمان‌کننده برهم بزند.

به گزارش مشرق، سعدالله زارعی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: تحولات در مرزهای شمال غربی ایران می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر وزن سیاسی ایران و روسیه در تحولات منطقه قفقاز و حتی فراتر از آن داشته باشد. آنچه اکنون در مرزهای شمال غربی ایران مشاهده می‌شود، شکل‌گیری یک اتحاد نامرئی بین آمریکا، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و رژیم صهیونیستی است و هدف‌گذاری آن ایجاد یک تغییر ژئوپولیتیک با نتایج راهبردی علیه دو کشور ایران و روسیه است. در این خصوص گفتنی‌هایی وجود دارد:

۱- نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان محور گوریس قاپان در ارمنستان را مسدود کرده و اجازه عبور خودروهای سنگین ایران به ارمنستان را نمی‌دهند که این به منزله نقض حاکمیت دو کشور جمهوری اسلامی و جمهوری ارمنستان است و اگر استمرار پیدا کند در نهایت به کاهش نقش ایران در این منطقه منجر می‌شود. ضمن آنکه ایجاد تنش در مرزهای شمالی می‌تواند تا حوزه خزر امتداد پیدا کند. همزمان با این فعل و انفعالات، ادبیات رسانه‌ای و محافل به‌ظاهر غیررسمی -که در واقع بیان رسمی جمهوری آذربایجان به‌حساب می‌آید- به سمت خصومت و حتی الفاظ کودکانه کشیده شده است. این در حالی است که - ما بدون آنکه قصد تحقیر داشته باشیم - نمی‌توانیم ‌اندازه این جمهوری را با ‌اندازه ایران و هر چیزی که معیار قدرت یک واحد جغرافیایی است، مقایسه کنیم؛ چرا که مقایسه فیل و فنجان است. بنابراین ما نتیجه می‌گیریم که یک جریان شوم پشت این ماجراست که به بعضی افراد در جمهوری آذربایجان اجازه گنده‌گویی و لاف گزاف داده است.

۲- حذف خط ۲۱ کیلومتری مرزی ایران با منطقه ارمنستان و نیز حذف مرز ارمنستان در این منطقه که احتمالاً با تسلیم استان ارمنی سیونیک به آذربایجان صورت می‌گیرد، وضع ژئوپلیتیکی ایران در منطقه قفقاز را دچار مشکل می‌کند. با توجه به گرایشات نژادپرستانه ترکیه و چشم طمعی که به یال‌های شرقی و غربی دریای خزر دارد و نیز با توجه به نفوذ رژیم صهیونیستی طی سه دهه گذشته در جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، که دارای ابعاد نظامی هم شده و این رژیم منحوس را به یکی از طرف‌های اصلی فروش سلاح به این دو جمهوری تبدیل کرده و حتی فروش تسلیحات آمریکایی به این دو دولت، منوط به خرید نظامی آنان از این رژیم شده است و با توجه به تلاش جدی آمریکا برای بحران‌آفرینی در مرزهای جمهوری اسلامی، چشم بستن بر تحولات ژئوپلیتیکی شمال مرزهای ایران، خسارت و خطراتی را برای کشور ما در پی می‌آورد.

به همین جهت به هیچ وجه نباید به جمهوری آذربایجان اجازه داد این تحولات غیرطبیعی و توطئه‌محور را با واژه توافق فی‌مابین دو دولت‌ تفسیر کند و مدعی اعمال حق حاکمیت در این مسئله گردد؛ چرا که حسن همجواری و منافع و مصالح طرف ثالث که یک قاعده پذیرفته شده بین‌المللی است و در همه کنوانسیون‌ها بر آن تأکید می‌شود، در اینجا کاملاً مخدوش می‌گردد. آمریکا مدت‌هاست تلاش می‌کند تا تغییرات ژئوپولیتیکی را در یک نقطه از منطقه کلید زده و سپس در بقیه منطقه به نتیجه برساند و لذا اگر در اینجا تغییری رخ دهد، همه منطقه با تهدیدات ژئوپولیتیکی مواجه می‌شود.

۳- در این میان دولت ارمنستان و شخص پاشینیان که در مقایسه با دولت سابق این کشور، غرب‌گرا محسوب می‌شود، در چارچوب یک طرح آمریکایی - ترکیه‌ای و به امید واهی برخوردار شدن از مواهب سیاسی و اقتصادی به این طرح پیوسته است در حالی که خیانت به کشور ارمنستان می‌باشد. دولت پاشینیان به این وعده آمریکا و ترکیه دل‌خوش کرده است که در صورت واگذاری استان سیونیک، می‌تواند از روابط مناسب و بی‌دغدغه با جمهوری آذربایجان و ترکیه برخوردار شود و حکومت خود را تثبیت نماید و از سوی دیگر با این وعده که به‌جای سیونیک، قره‌باغ شمالی در جمهوری ارمنستان ابقا خواهد شد، به این طرح فتنه‌گرایانه پیوسته است و حال آنکه از یک‌سو مسایل یکصد ساله میان ارامنه و ترک‌ها با یک توافق سیاسی قابل رفع و حل نیستند و از سوی دیگر در این صحنه ارمنستان دو امتیاز نقد ژئوپلیتیکی را می‌دهد و وعده نسیه تثبیت یک موقعیت جغرافیایی که هم‌اکنون هم در اختیار اوست می‌گیرد.

ارمنستان در این معامله همسایگی با ایران که می‌تواند از آن در شرایط مورد تهدید واقع‌شدن از سوی ترکیه یا آذربایجان و یا گرجستان استفاده کند را از دست می‌دهد و نیز یک استان حساس که جنبه ترانزیتی دارد را به دشمن خود واگذار می‌کند. در حالی که این خسارت ژئوپولیتیکی و ژئواستراتژیکی با هیچ وعده اقتصادی و یا سیاسی قابل جبران نیست. ارمنستان در مقابل، وعده تثبیت قره‌باغ شمالی -یک سوم قره‌باغ کوهستانی- را دریافت می‌کند و حال آنکه پس از تثبیت شدن سیونیک به عنوان یک استان جمهوری آذربایجان، به‌طور قطع با حمله باکو به قره‌باغ شمالی مواجه می‌شود و این بخش ارمنی‌نشین را هم به سادگی از دست می‌دهد و در جغرافیای مخالفان خود محصور می‌گردد. در واقع پاشینیان در حال شکل‌دهی به یک خیانت تاریخی و یک بحران دائمی علیه جمهوری ارمنستان است.

۴- بسیاری از تحلیلگران گفته‌اند اردوغان و حزب‌ او بعد از یک دوره مانور اسلام‌گرایی و پس از یک دوره مانور روسیه‌گرایی، به مرور روی واقعی خود را که هیچ ارتباطی با اسلام‌گرایی و شرق‌گرایی ندارد، نشان می‌دهد. در این صحنه، دولت ترکیه به‌عنوان عضو ناتو در واقع مأموریت سنتی گسترش نفوذ این پیمان اروپایی- آمریکایی به حوزه نفوذ روسیه و نیز حوزه نفوذ ایران یعنی آسیای میانه را برعهده ‌دارد و در این میان آمریکایی‌ها با تکیه بر افکار نژادپرستانه رجب طیب اردوغان و در واقع سواری گرفتن از او درصدد دستیابی به یک موقعیت راهبردی در غرب دریای خزر و در واقع در منطقه قفقاز جنوبی می‌باشند. آمریکا با گسترش روابط پنهان با دو جمهوری آذری و ارمنی و حل موقت خصومت میان آنان - با روش مهار موقت آذربایجان و اغوای ارمنستان- درصدد تضعیف موقعیت دو دشمن خود - ایران و روسیه - در منطقه قفقاز جنوبی و یال غربی خزر می‌باشد.

در این صحنه آمریکا به جای حضور مستقیم و آشکار از ظرفیت روابط امنیتی حدود ۳۰ ساله رژیم صهیونیستی با دو جمهوری آذری و ارمنی استفاده می‌کند. اگرچه آمار دقیقی در دست نیست اما خبرهای متعدد بیانگر حضور امنیتی رو به رشد رژیم اسرائیل به‌خصوص در جمهوری آذربایجان با محوریت «پایگاه هوایی قبله» می‌باشد. عدد نیروهای امنیتی اسرائیل بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر ذکر شده و این در حالی است که این رژیم جنایتکار در دهه گذشته نفوذ اساسی در ارکان جمهوری آذربایجان و خانواده الهام علی‌اف پیدا کرده است به‌گونه‌ای که سران صهیونیست از آذربایجان به «لبنان اسرائیل» یاد کرده و گفته‌اند ما از این طریق می‌توانیم جمهوری اسلامی را با یک چالش امنیتی طولانی‌مدت مرزی درگیر کرده و از اثرگذاری‌ آن در منطقه بکاهیم. البته معلوم است که این ادعاها با توان آنان در تبدیل به واقعیت فاصله اساسی دارد.

۵- دولت‌های ترکیه و آذربایجان در حال دست زدن به ریسک‌های بزرگی هستند که می‌تواند پیش از دیگران خود آنان را در بحران وجودی فرو ببرد. دولت علی‌اف با شش میلیون جمعیت شیعه که بدون شک دل بسته مرکزیت شیعه هستند، مواجه است و دولت اردوغان در ترکیه با حدود ۲۳ میلیون شیعه علوی روبه‌رو می‌باشد. جمهوری اسلامی هیچ‌گاه نخواسته است از این ظرفیت‌ها برای گوشمالی اردوغان یا علی‌اف استفاده کند. ما برخلاف آنان و براساس اصول اخلاقی خود، حسن همجواری را رعایت کرده‌ایم؛ تا جایی که فراتر از آن در دو نوبت حکومت‌های این دو خانواده را از ویرانی نجات داده‌ایم. حتماً الهام علی‌اف به یاد دارد که این همکاری مشترک امنیتی ایران و روسیه بود که انقلاب مخملین آمریکایی علیه حکومت آذربایجان به رهبری جورج سوروس را خنثی کرد و اساساً پروژه تغییرات آمریکایی دولت‌های آسیای میانه و منطقه را با شکست سنگین مواجه کرد. اردوغان هم به یاد دارد که این ایران و شخص سردار شهید سلیمانی بود که مانع به نتیجه رسیدن کودتای مورد حمایت آمریکا علیه او و حزب عدالت و توسعه گردید. تا اینجا ما نه تنها هیچ‌گاه وارد هیچ اقدامی علیه دولت‌های ترکیه و آذربایجان نشده‌ایم بلکه همواره از آنان حمایت هم کرده‌ایم.

هم اردوغان و هم علی‌اف می‌دانند که دست ایران برای برهم ‌زدن این توطئه خالی نیست و انگشت اشاره جمهوری اسلامی ایران می‌تواند توطئه طراحی‌شده را برای آنها به گونه‌ای پشیمان‌کننده برهم بزند.

اتفاقات در مرزهای شمال ایران بوی توطئه‌ای آمریکایی- اسرائیلی می‌دهد که در آن اردوغان به نوعی و علی‌اف به نوع دیگری به «بازی» گرفته شده‌اند. اما این برای ایران و روسیه یک بازی نیست تا بتوانند آن را نادیده بگیرند. آنان باید بدانند «رعایت برادران»، چک سفید امضا نیست که به اردوغان و علی‌اف داده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 237
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    بشین سر جات
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      96 24
      صهیونیست ها و انگلیسی های نجس دارند پر پر میزنند تا ایران را درگیر و وارد جنگ ناخواسته کنند. افغانستان نشد جنگ با جمهوری آذربایجان با ارمنستان
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      37 18
      ساکت پان ترک
    • رامین IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      63 84
      یه کشور دیگه با یه کشور دیگه در حال مذاکره هستند و اصولا با ایران هم کاری ندارند این وسط ایران چیکاره مکذارههستش؟ من موندم اصلا ارمنستان کل خاکشو بده اذربایجان.... این وسط ما چیکاره هستیم سر پیازیم ته پیازیم؟ مگه مرزهای مارو کم و زیاد میکنن؟ مگه به خاک ما چشم دوختن؟ پس این جو سازی الکی برای چیه؟
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      27 7
      آذربایجان پشتش به ترکیه گرم هست.. قدرت گرفتن طالبان در شرق و الان این ماجرا در شمال میخواهد بگوید که امریکا دارد ایران را محاصره میکند شک نکنید!
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      22 57
      بهتره تو بشینی سر جات مرتیکه صدام هم از این وراجی های زیاد می کرد یک دنیا اومدن پشتش دست خالی به خیانت های مستشاران ته مونده شاه کلی از تجهیزات ایران رو قبل رفتن داغون کردن با لطف دائم بالا سری بجای رسید گفتن خائن های داخل رو به خط کنید اگر ایران توافق نکنه جام زهر ندیم بهش تا خود قدس که هیچ فردا تا کاخ سفید می یاد اینجا ایرانه نه هر کشورک مسخره ای تو بگو دنیا قبلا جنگیدیم و پیروز شدیم الان هم همونه.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      9 4
      به فوریت این توطئه خنثی شود با حمله موشکی به کابل و ایروان هردو تکه جداافتاده از وطن را به میهن ایران باز میگردانیم. بعد نوبت بحرین است|!
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      4 5
      جناب رامین اگه به شما هیچ ربطی نداره و نه سر پیازی نه ته پیاز،لطف کن برو بیرون از اینجا،چون کاملا پیداست که خود پیازی..خودتم با ما جمع نبند،جو الکی هم نده که هیییییچ خبری نیست!! به قول قدیمی ها از کی تا حالا پیاز هم شده جزو میوه ها؟؟!
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      9 1
      فقط همین که ایران قدرت نظامی برابرباپیروزی در شش ویاهفت جنگ آنهم همزمان باهم رابایددرآن واحدداشته باشه دراین منطقه ناامن وقانون جنگل
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      6 0
      پس بگوچراترکیه داره دیوارمرزی اطراف ایران احداث می کنه!
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      5 6
      یه کشور دیگه با یه کشور دیگه در حال مذاکره استبه ما چهههه؟؟؟!!!! یه کشور واحد میخواهد درون کشور خودش انرژی هسته ای داشته باشه به صدجا باید پاسخ بده و هزارتا تحریم را تحمل کنه چهارتا موشک میگن نباید داشته باشه چی میگی شما برا خودت ؟؟؟
    • علی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      15 1
      حالا از کجا معلوم روسیه هم پشت پرده توافق نکرده باشه؟؟؟؟
  • م IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    26 76
    هیچ ربطی به امریکا و اسراییل نداره...ترکیه و اذربایجان..گنده گویی میکنند...ومیخواهندپیش امریکا...خودی را نشان بدهند...وانها اصلا درمقام مقایسه با ما نمیتوانند باشند..ومقایسه خنده اوراست
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      40 2
      آمریکا با کمک ماهواره های اوباشش وکیل مدافعانی جان نثار برا خودش تربیت کرده البته از نوع جان نثاری اشرف غنی
  • خسرو IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    35 10
    یک سردار دیگری را میطلبد تا مثل سوریه پوتین را از خواب غفلت بیدار و به میدان بیاورد و ایران آتشهای زیر خاکستر را در چند نقطه روشن کند تا اردغان و علی اف کمی بسوزند و بدانند مزدوری برای صهیونیستها هزینه دارد البته برای علی اف دیر شده است چون صهیونیستها او را هم صاحب شده اند
    • ناشناس IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      31 24
      ما هیچ نیازی به روسیه نداریم. خودمان از پس جمهوری آذربایجان نیم وجبی بر می آییم و نیاز نیست باج به کسی بدهیم.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      10 11
      زنده باد رئیس جمهور دلها
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      10 10
      زنده باد رئیس جمهورمون
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      18 5
      روسیه نه ذکاوت استراتژیک و سیاست‌ورزی ایران و داره و نه دلاوری و شجاعت ما رو! مثل جریان سوریه میشینه تا ایران کارو پیش ببره بعد موقع برداشت حاصل تلاشهای ما واسه بخوربخور سر و کلش پیدا میشه.. بهترین راه مسلح کردن و انقلاب مردم و شیعیان غیور آذربایجان هست و بس!!!
    • علی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      4 5
      روسیه خودش بزرگترین حامی صهیونیسته
  • US ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    70 7
    خداروچه دیدی شاید حماقت این جریانات باعث بازگشت این قسمت به مام میهن شود، الان در قضیه افغانستان هم تا تنور داغ هست باید نون را بچسبانیم و با طالبان توافق کرده و دشت امید را پس بگیریم، پول سد را هم نقد بدهیم، باور کنید می شود،
  • علی دانشجوی روابط بین الملل IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    27 41
    به عنوان دانش آموخته روابط بین الملل نمیتوانم یادداشت را هضم کنم. واقعا کشور با چنین تحلیل هایی اداره می شود؟
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      22 4
      تا چشای حسودار دراد
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      54 16
      تو خودت هنوز نمیدونی دانشجو با دانش آموخته فرق داره.اظهار فضل هم میکنی؟!
    • صمد IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      31 3
      با سلام، حتما مثل روحانی و ظریف روابط بین المملی کد خدایی خوندی، واسه همین نمیتونی هضم کنی. توی برجام ادعاعاتونو دیدیم، اردوغان و علیف هم خواهند دیدید. شب دراز است و قلندر بیدار
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      9 3
      آق دانشو خوبه بری یه کم درساتو بیشتر بخونی حالا خیلی خامی عموجون .
    • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      9 4
      احتمالا جنابعالی در محضر استاد بزرگ روابط بین الملل حضرت علامه ظریف تلمذ فرموده اید که قضیه ای به این وضوح را درک نمی کنید! با این که دشمنی آمریکا با ایران آشکار است و حتی در اسناد امنیت ملی آمریکا از ایران به عنوان دشمن و تهدید نام می برند. یکی از افاضات جناب ظریف این بود که از کلمه "دشمن" استفاده نمی کنم!
  • جاویدیاران NL ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    35 8
    درود بر نگارنده این مطلب و کیهان. اماچرا ما اشتباهاتی مثل نجات اردوغان و الهام رو در کارنامه خودمون داریم؟!
    • صمد IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      14 3
      با سلام، چون اون موقع خیلی بد تر از اینها سر کار میومدند
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    14 48
    ارمنستان دخالتی در ماجرای تغییر مرزها ندارد. هیچ دولتی در این کشور تن به خاک فروشی نمی دهد. در ضمن, سفیر امریکا در ارمنستان مخالفت قاطع امریکا با مسئله اشغال جنوب ارمنستان ( یا واگذاری) را صریحا مطرح کرده. در نهایت اروپا روی خط ترانزیتی که از ایران و ارمنستان و می گذرد حساب باز کرده. مسلما امریکا به ترکیه اجازه بلند پرواری بیشتر در قفقاز را نخواهد داد. گفته های اقای زارعی بر اساس فکت و واقعیت نبوده و عجیب است که بدون هیچ نشانه ای از همراهی ارمنستان و امریکا با قضیه تغییر مرزها سخن می گوید.
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      42 7
      داداش شما تحلیل سیاسی ندی بهتر هست چون این که گفتی معلومه هیچ شناختی از ارمنستان وضعیت اقتصادی و اجتماعی اون حتی علت پیروزی ارمنستان در جنگ قبل و شکست آذربایجان در اون نبرد نداری حتی شناختی از فرد کثیفی مثل پاشینیان که تو کشور خودش به فساد و خیانت شهرت داره نداری شما که با حتی اخبار نه تحلیل از طریق همین داده ها ندارید چطور از تحلیل ایشون عیب گرفتید که نه تازه می گید اساس فکت درست نیست ؟!!!خیلی بده آدم در جایی که تخصصی نداره نظر نه عادی کارشناسی بده طبق همون خیانت ها که در آذربایجان مثل امروز ارمنستان در داخل اون به واسطه افراد وابسته به آمریکا شکل گرفت آدربایجان در جنگ قره باغ شکست خورد و ارمنستان به همراهی همون غربی ها تونست کلی از خاک اون رو اشغال کنه دقیقا مثل الان اینا چون قدرتی ندارن و دلباخته غرب هستن نقشه نهایی رو اونا براشون ترسیم می کنن نه خودشون .
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      8 5
      داداش شما هم معلومه شناختت از رییس فاسد آذربایجان رو همچین قشنگ لاپوشونی کردی،بهتره تحلیل ارائه ندی،اگه بی طرفی ،همه ابعاد ماجرا رو تجزیه تحلیل کن،نه چیزی که خوشت میاد،انگار فرستادن دنبالش وقتی تخصص نداره بیاد نظر بده،بعد فکر میکنه کسی نمیشناسه کی هست چی هست....
  • علی IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    42 8
    مقاله از این جهت خوبه که رودربایستی را کنار گذاشته، تحلیل واقعگرایانه از حال و آینده داده جنلاتی مثل خاک اسلام و ... واسه ساکت کردن هر کسی هست که بلاهت داشته باشه
  • سجاد IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    39 8
    بهتره که اقتصاد و به ترکیه گره نزنیم ترکیه واقفم غیرقابل اعتماد هست در جریان سوریه ثابت شدبرادریش با بشار.روسیه هم تا جایی که میتونه دنبال منافع هست نه برادر.هوشیار باشین بخدا اردوغان برادر ما نیست دشمن یا دوست نادان ما هست
    • آرشام IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      8 3
      موافقم این اردوغان دور و توهمی هست
  • دیده بان IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    10 6
    دست از پا خطا نکنن
    • عبدالرضا IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      0 0
      مثلا جرات چه کاری دارید
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    26 8
    فقط حرف میزنید یه کاری انجام بدید. اینا از داعش بدترن
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      3 4
      کار انجام میشه
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    21 5
    عالی،فهیمانه و مقتدر
  • خب IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    16 1
    این هم نتیجه دوستی با دشمن اشکار و سیاست اشتباه در اشتباه 30 سال اخیر یعنی خوش خیالی
  • امین عابدی IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    19 5
    مرزهای شمال وشمال غرب کشور باید دست سپاه باشد . اردوغان صهیونیسم ست . کل جنگ قره باغ نقشه برای ایران بود . بعد 30 سال وسط کرونا جنگ قره باغ مشوک اندر مشکوک بود .
  • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    13 6
    حمایت بی قید و شرط ایران از حکومت علیف ارمنستان رو به سمت ترکیه و ...کشاند چون تنها و بدون پشتیبان حتی تمامیت ارضی خودش رو در خطر میبینه حاضر هست امتیازی به این دو کشور بده
  • IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    18 21
    شعار پوچ دادن خسته نشوید
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      10 7
      ساکت نادان ما اهل شعار نیستیم اهل عملیم و بزودی دشمنانمان ان شاءالله نابود خواهند شد حتی مجازیها
    • صمد IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      9 4
      سلام، بله شما میتوانید آثار شعارهای پوچ ما را در عراق، سوریه، لبنان، یمن........ و این آخری فرار «دم رو کول» کددددخدا از افغانستان را تماشا کنی اگر در تیرانا نباشی!!!!
  • IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    9 2
    میدونی جناب تحلیلگر یه نکته اساسی رو فراموش کردی . مسئولین غالبا دیر عمل میکنن و نتیجه رو سخت به دست میارن . تنها اردوغان و علی اف مقصر نیستن . یه همچین اضهارات رادیو تلویزیونی اگه بر علیه همین د کشور یا هر کشور دیگه بشه سریع سفیرمون رو احضار میکنن و گوش مالیش میدن .
  • IR ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    16 8
    تحلیل جامع و جالبی بود
  • سیامک DE ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    1 7
    عقل سالم و تجربه می گوید که با چنین بادکنک های توخالی و سریع قابل تحریک و باد شدن و همچنین سست و متزلزل اصلأ نباید وارد جنگ شد. کافی است که یک سوزن بر دارید و باد این بادکنک های بادشده را خالی کنید و آنها را برای مدت های طولانی با مشکلات جدی دیگری مشغول کنید و آنگاه مشاهده خواهید کرد که چقدر پوچ و توخالی هستند
  • ایرانی IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    89 9
    داداش شمامواظب باش همین طالبان 4سال دیگه به ماحمله نکنه بقیش پیشکش
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      2 4
      طالبان داعش نتونست از پس‌ما بربیاد حالا طالبان بر بیان
  • IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    22 6
    عالم و آدم می دانند که الهام و اردوغان جلاد _هردو_ مزدور و نوکر آمریکا و اسرائیل هستند.
  • اکبر IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    8 31
    الان که این دو کشور میخوان باهم خوب باشن ، کی داره میسوزه !!! شما به فکر سیاست داخلی باشید
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      9 6
      علیف نوکر صهیونست درحال انزوا ودرحال فروپاشی است وهیچ پشتوانه مردمی ندارد با دم تکان دادن برای اسرائیل واردوغان نمی تواند با قدرت نوظهورایران کمر ابرقدرت دنيا راشکسته وان به‌ سمت افول برده‌ است‌ در بیفتد بجز این‌که قدرت خودش تضعیف می کند
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      9 3
      چرا آذربایجان با ایران رابطشو خوب نمیکنه وگرنه نه آذربایجان ایران جدا میشه و نه ایران کشور اذربایجانو اشغال میکنه و فقط دشمنی بین دو ملت اونم بخاطر ترکیه و اسراییل
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      2 2
      ما هم میخواهیم با ارمنستان و اقلیم کوردستان و پک ک و بشار اسد خوب باشیم
  • باغبان IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    14 29
    اگر ارمنستان نخواد کاری نمی‌تونید بکنید!!!
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      10 1
      خخخخ
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    16 8
    ای کاش مقامات سیاسی ما به اندازه نویسنده این مقاله درک سیاسی جغرافیایی داشتند. مثل همیشه دست روی دست گذاشتند تا همه چیز بر علیه منافع کشورمان پیش برود.
  • علی اصغر از تهران IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    5 12
    حالا زود است صبر کنید تا کاملا الهام فریب بخورد در حال حاضر دخالت نظامی به ضرر ایران است ما باید از طریق کشور دیگر دخالت کنیم مستقیما دخالت کردن اشتباه است در این مورد هماهنگی روسیه خیلی مهم است
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    16 2
    لعنت به دشمنان خدا
  • مهرداد IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    21 12
    اون موقعی که ارمنستان نیاز به کمک داشت و همه کارشناسا هشدار داده بودن منفعلانه برخورد کردید و تنهاشون گذاشتید ، الان دارید نتیجه سیاست اشتباهتونو میبینید .... اونموقعی که ارمنستان مرز مشترک با ایران داشت چه کمکی کردید ؟ ..
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      8 14
      خیلی نادانی ارمنستان اشغالگره
    • ناشناس DE ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      5 4
      سیاست حسن فریدون (روحانی) عاشق غرب و محمد جواد ظریف بزرگ شده آمریکایی و لبخند هایشان با دشمنان ایران حاصلش چنین سیاستی میشود که اردوغان صهیونیست هزار چهره در عمل علیه منافع ایران و مسلمانان اقدام کند و در ظاهر انقلابی و ضد اسراییل قلمداد شود …. هردو این حضرات باید در مقابل مردم ایران جوابگو باشند هشت سال معطلی و انفعال و دل به دشمنان بستن به دشمنان آنها را گستاخ کرد و حتا میکرو کشور ها را در توهم ادعای ارضی از ایران نمود !!!
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      11 4
      ۱۱:۰۱ نخیر اذربایجان و ترکیه به زودی نتیجه ماجراجوی هاشون رو خواهند دید حق کاملن با ارمنستان می باشد کسانی که چشم طمع به خاک همسایه دارند و قصد ضربه زدن به ایران بزرگ رو دارند باید تنبیه شوند پرتو پلا های شما منافقین سایبری الهام هم هیچ چیزی رو عوض نمی کند.
  • مسعود IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    10 13
    برو عمو اون موقع که اذریهای ایران داشتند برای جنگ قره باغ هورا می کشیدن الان همون اذربایجان وترکیه اجازه تجارت رو از کل ایران سلب کردن
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      8 5
      ساکت نادان
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    19 4
    ارمنستان بدبخت بیچاره ملعبه دست اجانب شده
  • US ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    12 1
    ترکیه و آذربایجان اینطور محاسبه کرده اند که با داشتن رابطه با اسراییل از تحریم و فشار غرب مصون هستند و کاملا حمایت میشوند در حالیکه ایران تحت شدیدترین تحریمهاست و توانایی کار خاصی ندارد.
  • حمید هاشمی IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    18 5
    باسلام این توطئه به امروز وحضور اسرائیل درآذربایجان مربوط نمیشود بلکه بیشتر این توطئه با طراحی ترکیه وحمایت امریکا وسقوط روسیه وایجاد اختلاف با کشورهائی مثل ترکمنستان وترکمنستان و......حلقه تکمیلی طراحی ترکیه خواهد بود چندین سال است ترکیه با جذب جوانان وسرمایه گذراران آذری سعی درایجاد افکار عثمانی ونوعی فساد اخلاقی واجتماعی درملت جمهوری باکو با نوعی پانترکیسم که بتواند شکل سیاسی بدهد
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    9 12
    هنگامی که در جنگ قره باغ از این کشور پشتیبانی کردید باید فکر امروز را هم میکردید.
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      8 12
      وا فکر مسلمونا بودیم نادان و قره باغ واقعا واسه آذربایجانه
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      9 3
      جاش بود در مناقشه قره باغ ایران بخشی از قره باغ رو تصرف می کرد تا خاکشو ضمیمه خاک اسلام کنه و در مذاکرات صلح در مسکو نظرات خودش رو تحمیل کنه.
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    9 3
    دادن رفته دادا دیر بیدار شدی
  • CA ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    8 5
    عقلای ارمنستان بایستی جلوی این کار را بگیرند چون در غیر اینصورت ارمنستان کلا از نظام بین المللی حذف خواهد شد و این هدف آمریکا در این منطقه هست تا نفوذ خود را در این منطقه مهم بگستراند که البته هیچ موقع محقق نخواهد شد
  • یک ایرانی IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    4 2
    البته روسیه که مثل اژدهای کمادو مینشیند تا طعمه از پا در بیاد را فراموش کردید بگید بهتره برگردید به قرارداد ترکمنچای تا بهتر متوجه نیرنگ همسایگان و ائتلاف دشمنان دیرین بشید...
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    1 3
    " تا جایی که فراتر از آن در دو نوبت حکومت‌های این دو خانواده را از ویرانی نجات داده‌ایم. حتماً الهام علی‌اف به یاد دارد .." میشه به این سوال جواب بدین چرا و به چه دلیل به نجات دشمنان خودمون برخاستیم؟
  • محسن IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    4 3
    ایران اردوغان رو از کودتا نجات داد
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      5 2
      نمک نشناس تر از اردوغان پیدا نمیکنید
  • حسن زاده IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    4 3
    خداخیرت بده جناب زارعی نکات بسیاردقیق بیان کرده این ان شاالله هشداری باشدبزای کسانی که بایدبشنوند.
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    4 1
    ترکیه از اون دسته کشورهاییه که همیشه سرش کلاه میره و خودش به خودش ضربه میزنه.رفتار ترکیه توی اذربایجان اولویت دومشه و اولویت اولش توی سوریست.رفتار ترکیه تویه اذربایجان بیشتر جنبه اهرم فشار برای اقداماتش توی سوریه و شمال عراق را داره. این هزینه اییه که باید روسیه بده نه ما.
  • RO ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 0
    دقیقا
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    10 5
    چهل ساله که ایران گرایی تضعیف شده و باعث شده قوم گرایی تقویت بشه
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    10 5
    موقعی که می‌گفتید قره باغ ملک اسلام است فکر اینجاش را نکردید حالا تحویل بگیرید راستی چه خبر از ثبت نام و قرعه کشی تیبا و پژو
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 0
    شما بهترهمراقب باشید
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    6 3
    اگر واقعا نفوذي بر شيعيان اين دو كشور داريم و ازآن استفاده نمي كنيم، اسم آن حسن همجواري نيست بلكه خيانت و در حالت خوش بينانه حماقت است.علي اف و اردوغان پليد خيالهاي ناپاكي براي تماميت ارضي كشور ما دارند.هر چه زودتر مجموعه سياسي و نظامي ما بايد از اين انفعال نااميدكننده در مقابل اين دو شرور بيرون بيايند.
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    4 2
    دشمن عمل می کنه شما فقط شعار و حرف می زنید به جای سخنرانی بیهوده و تکرار که مردم همه اینارو از شما بهتر میدونن کار کنید دنبال منافع کشور باشید
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    7 3
    وقتی در جنگ قره باغ از آذربایجان حمایت کردید فکر انروز رو نکردید؟ یادتون هست که چهار امام جمعه استان‌های شمال غرب چه موضع گیری به نفع آذربایجان و علیه ارامنه کردند؟
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    5 12
    عراق و سوریه که نیست بی صاحب.باشه
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      6 3
      از ارباباش---آمریکا واسراییل---که قوی ترنیست...!
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    4 4
    درود بر نگارنده این مقاله، هنوز آذربایجان و ترکیه به قدرت نظام مقدس ج.ا.ا پی نبرده و یا سرخود را دربرف فرو کرده اند . همانطور که اشاره شد انگشت اشاره ج.اا کلیه معدالات منطقه را برهم خواهد زد و چنان درسی از تاریخ بگیرند که فراموش نخواهند کرد به نظر بهتر است آذربایجان دوباره به خاک ایران بازگردد تا بیاد آورد که بوده و به پیشنه خود پی ببرد
  • مخمد IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    9 3
    اگر اینطوری چرا هی خودتونو می چسبونید به روسیه
  • محمد IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    15 8
    همین همکاریهای بی حساب و کتاب شما باعث شد ارمنستان شکست بخوره و حالا خودتون توسط آذربایجان و ترکیه دور زده شدید حالا که دارن راه های تجاری هم از ایران خارج میکنن باشه تا زمانی که بفهمین با خودمون چیکار کردین
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 8
      ساکت نادان ارمنستان و آذربایجان یکین
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      3 3
      ۱۱:۰۲ اره دیگه اذربایجان خاک ارمنستان هست بایدم یکی باشن
  • ح-شمسي IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    8 4
    اردوغان نه براي ايران كه براي كل جهان اسلام تهديد است.
    • مرتضی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      1 2
      تفکر پان خطری برای بشریت است نه تنها اسلام.جنایات عثمانیها در اروپا و هرجای دیگر تحت عنوان اسلام قابل توجیه نیست
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    16 5
    وقتش شده ایران قدرت خودشو به کشورهای همسایه نشون بده اگر اینکار رو نکنه فردا یک کشور دیگه هم برای ایران شاخ میشه. حالا با قدرت نظامی یا جنگ نرم. مخصوصا در آذربایجان وقتشه شیعیان حکومت رو به دست بگیرند
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    40 10
    همون اتحاد نامئی بین آذربایجان و ارمنستان رو که گفتی مشخص می کنه چقدر تحلیلت آبکیه
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    1 4
    چرا نباید از ظرفیت شیعیان این کشورها در حال حاضر استفاده کنیم میلیونها دلبسته اهل بیت علیهم السلام و انقلاب اسلامی در این کشورها هستند که منتظر اشاره رهبر معظم انقلاب هستن تا تار پود حکومتهای فاسد و وابسته به آمریکا و اسراییل رو در هم بپیچن
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    16 5
    این قراداد صلح با وساطت روسیه انجام شد و اگر ایران در این موضوع ذره ای غفلت کنه با مشکلات عظیمی در شمال غرب کشور رو برو خواهد شد . پس بهترین کار کنار گذاشتن رو در بایسنی و تصمیم گیری بر اساس منافع ملی و مام میهن است
  • مجتبی از زنجان IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    10 3
    ترکیه۳۰میلیون کرد در آناتولی شرقی و آناتولی جنوب شرقی داره باید کردهای ترکیه در برابر فاشیسم اردوغان و ترک متحد بشوند و امنیت ترکیه به وسیله PKKاز بین بره ترکیه خیلی نامرد هستش ناامنی به ترکیه برگرده
    • بهزاد AZ ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      3 4
      پ ک ک دیگه تاریخ شده اگه ترکیه کلکشون رو نمیکنه فقط بخاطر اینه که بهانه حضور در عراق رو داشته باشه تا زمانی که قدرت اقتصادی و نظامیش به یه حد خاصی برسه بعد اون مناطق رو الحاق کنه!
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      1 0
      مناطق به اصطلاح کولی نشین ترکیه در واقع محل سکونت ترکهای اذربایجانی شیعه مذهب بود عثمانی برای دفع خطر صفویه کورد های سنی را در انجا ساکن کرد در واقع ترکیه کنونی چوب اشتباهات وحشتناک عثمانی را میخورد
  • نازیلا مبینی MY ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    21 27
    مثلا چیکار می کنید یک جنگ هشت ساله دیگه را به ملت تحمیل می کنید...
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      8 9
      خیلی نادانی
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      8 11
      تو بشین سر جات 8 سال رو مبل لم دادی حرف نزن
  • حسن IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    15 8
    ما خيال ميكنيم آمريكا بد و بقيه خوب هستن در حاليكه آمريكا بد و بقيه بدتر هستن، تركيه و آذربايجان ميخوان مرز ايران با ارمنستان را اشغال كنند
  • سعید IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 3
    ایران قاطعانه و بدون تعارف و بدون در نظر گرفتن هر مصلحتی باید از روسیه جهت عقیم ساختن این طرح دعوت بعمل آورد،این محکی برای ادامه همکاری استراتژیک با روسیه تلقی گردد
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 1
    وقتی که سیاست شما نابودی رژیم اشغالگر قدس باشد مسلما این رژیم هم با قدرت و نفوذ زیادی که در دنیا بخصوی امریکا و اروپا دارد بیکار نمی نشیند. امروز تقریبا ایران از شمال و غرب و جنوب احاطه کرده و دنبال ضربه زدن به ایران است
  • آقای دور اندیش IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    4 4
    آقای تحلیل گر ادعای دانایت میشه ...چرا روز جنگ ارمنستان و آذربایجان ...ایران کمک ارمنستان نکرد ..که این کلیدور انجام نشه .......
  • علی صفاریی IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 2
    قطعا" امریکاییان به این نتیجه رسیده اند که بطور مستقیم قادر به عملیات نظامی در خاک ایران نیستن بنابر این ازهمه توان خود برای مجاب کردن و بکار گیری دوستان خود در اطراف ما اقدام میکنند بادی وزرات امور خارجه بیشتر در اینمورد هوشیاری بخرج دهد
  • میلاد IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    22 14
    همین یک ذره خاک که داریم مردم در فلاکت و بدبختی زندگی میکنند.
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    32 10
    ایران باید آذربایجان را اعاده کنه و به ایران ملحق کنه؟ قرارداد های گلستان و ترکمن چای مگه 200 ساله نبودن؟ ما تا کی میخوایم اینقدر مظلوم باشیم؟
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      7 21
      خواب دیدی خیر باشه در ضمن قرارداد ترکمن چای با عباس میرزا و امپراطوری تورک قاجار منعقد شده نه ایران . اصلا اون موقع مگه کشوری به نام ایران وجود داشت ؟؟ شماها رعیت بودین اون موقع به شما چه ؟؟ شما بروید فرزند عباس میرزا را بیاورید و امپراطوری قاجار ار احیا کنید ، که صاحب آذربایجان بودند بیاییند تحویل بگیرند آذربایجان رو
    • بهزاد IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      5 20
      اگه به گذشته برگردیم که تا زمان دولت ماننا و امپراتوری مادیوس برمیگردیم که ایران یه استان از آذربایجان بوده!
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 0
      برنمیتابیم
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 0
      به گذشته برگردیم
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 0
      سست ترین خانه ها،خانه ی عنکبوت است.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      تفرقه افکنی ممنوع.
  • رضا IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    25 4
    متاسفانه سیاستمداران ما با تصمیم های غلطی مثل حمایت از ارمنستان در جنگ قره باغ که خود شما هم غیر مستقیم آنرا تایید کردید حوزه نفوذ ایران در قفقاز و آذربایجان رو از بین بردند. عامل اصلی بی‌تدبیری خود ماست.
    • ناشناس تبریزی DE ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      2 2
      دوست عزیز ، من دوست ندارم که بطور مفصل در باره فروپاشی شوروی و چگونگی بوجود آمدن جمهوری های قفقاز داستان سرایی کنم ولی لازم دانستم چند نکته اساسی را در این مورد یاد آوری کنم . یکی از علل فروپاشی شوروی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بود و مطالبی را که می نویسم کارشناسان اروپایی در یک برنامه تلویزیونی مطرح میکردند که انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری مردم قفقاز گردیده و مشکل بزرگی را برای اتحاد جماهیر شوروی فراهم میکرد و وضع اقتصادی بد شوروی این جمهوری ها هم مزید بر علت بود تا اینکه آندروپف رئیس (کا ق ب ) وقت رهبر اتحاد جمهور شوروی شد و معاونش هم حیدر علی اف بود که حتا قرار بود حیدر علی اف باشد که بعلت مسلمان بودن انتخاب نشد تا بعد از مرگ زود هنگام رهبر شوروی قورباچف آمد و بقیه اتفاقات …شروع شد تا اتحاد شوروی از هم پاشید و شلوغی باکو و حمله تانک های روسیه به مردم باکو ،‌آغاز فروپاشی واقعی شد و سران شوروی با دعوت از ترکیه و برای جلوگیری از نفوذ ایران که تاریخ مشترکی با قفقاز دارد مأموریت یافت این وظیفه را با تبلیغ ترکی ناسیونالیستی در قفقاز مانع اتحاد آذربایجان با ایران شود که ترکیه در زمان دمیرل و تورگوت اوزل با همکاری روسیه الچی بی را به قدرت رساندند تا سیاست شدیدأ ضد ایرانی خود را به پیش برد حمله ارامنه به مناطق آذربایجان جعلی هم داستانی بیش نیست چرا که قره باغ در زمان شوروی جز ارمنستان بود و حیدر علی اف هم که یکی از سران ارشد شوروی بود هیچ اعتراضی در این موقع از خود نشان نمی داد و آن را پذیرفته بود .‌ولی مشکل ترکیه ارمنستان بود که ادعای ارضی میکرد و قتل ارامنه را مدام مطرح میکرد ولی موضوع در گیری آذربایجان و ارمنستان و قتل عام خوجالی فرصت طلایی برای سران نژاد پرست ترک بود که با ترس مردم آذربایجان جای پای خود را در آن محکم نموده و با شعار یک ملت دو کشور سیاست های تفرقه افکنانه و امپراطوری خود را پیش ببرد و تمام ارکان این کشور تازه تأسیس شده را در دست بگیرد و حتا الهام علی اف که یک فرد قماربازی است با نفوذ سازمان میت در به خدمت گرفتن وی که گویا میلیون ها دلار در کازینو های ترکیه باخته و بدهکار است زیر فشار و تهدید ، بدین ترتیب غلام حلقه بگوش ترکیه شدو بانفوذ ترک ها و صهیونیست ایران حراسی شروع شد .‌باید دانست اردوغان عامل صهیونیست هاست و دوست نزدیک اسراییل
  • ایرانی IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 3
    مرگ بر آمریکا و اسرائیل ... مرگ بر هرچی غربگدا و کدخداپرسته در هر کشوری ... البته ساده لوحی رو هم بذاری کنارش فاجعه به بار میاره. ضمنا رسانه ها خصوصا مشرق از بایکوت کردن اخبار مخالفان واکسن در جهان و ایران و حتی نظرات خوانندگان محترمی مثل بنده:) چه نفعی میبرن و چرا اینقدر میترسن؟؟؟
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    43 7
    اگر مناطق مرزی ایران با ارمنستان از بین برود و ایران با ارمنستان مرز مشترک نداشته باشد و همسایه نباشد مثل این است که بخشی از ایران جدا شده است و در دراز مدت تاثیرات بسیار منفی اقتصادی،نظامی،فرهنگی و امنیتی برای کشور ما خواهد داشت.
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    18 6
    متاسفانه منافع ملی ما در مناقشه قره باغ مورد غفلت واقع شد و ترکیه و آذربایجان در سایه بی عملی مسئولین ما دارند تاخت و تاز می کنند و روزی می رسد ما تسلیم توطئه های این دو کشور شدیم.و هر روز مورد تحقیر این کشور ها قرار می گیریم
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    11 5
    فقط اجازه عبور خودروهای ایرانی را نمی دهند ظاهرا
  • داوود IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    10 1
    بعضیها هستند که دوست دارند ایران و ایرانی از بین برند و ایران تجزیه شود
  • DE ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    21 13
    جمهوری اسلامی را امتحان نکنند، ما امتحان پس داده ایم.
  • سعید IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    22 8
    روسیه باید باایران همکاری کنه،اردوغان باید با زبان چاله میدانی خودش اخطار بگیره،اینج اهمیت پ ک ک مشخص میشه.پاشینیان باید حذف بشه.الهام علی اف باید اخطار بسیار شدید و عملیاتی بگیره،والا؟؟؟؟
    • بهزاد IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      6 8
      مراقب النگوهاتون هم باشید موقعی که همه این کارها رو انجام میدید.
    • محمود IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      3 3
      گویا شما فکر میکنید دسته بازی خوب دست ماست اونا دسته بازیشون خرابه درصورتی که جای دسته ها رو اشتباه فرض کردید زمانی میتونیم جلوی زیادی خواهی بقیه رو بگیریم که خودمون قدرت داشته باشیم نه به دو تا موشک بنازیم
    • TR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      4 4
      باید از روسیه کمک بگیرید
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      7 2
      خطاب به ۱۰:۰۸ خخخخخ شما مراقب الهام باش
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    7 2
    سیاستمداران ما دشمن تراشی کنن معلومه چه خواهد شد ارمنستان وقتی بخواد خاکش رو بفروشه به چه کسی ربط داره؟ دیدین که 40روز روی مردم بی دفاع قره باغ اتش می ریختن شماها از اذربایجان حمایت کردین در خیلی از شهرهای ما به نفع اذربایجان راهپیمایی راه انداختن و...
  • کاتب IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 4
    ایران تحمل میکند، محکوم میکند، صبر استراتژیک دارد، توصیه میکند،
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      6 3
      و به طور باورنکردنی دشمنان را نابود خواهد کرد ان شاءالله
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    38 32
    ارمنستان از ۲ هزار سال پیش تا الان همیشه به ایران خیانت کرده! تنها راه اینه قره باغ بیفته دسته ایران گور پدر اذربادمجان و ارمنستان و تورکیه
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      2 5
      درست صحبت کن . تو چکاره ایرانی ؟؟
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      1 1
      چی؟
  • ناشناس IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 1
    ای ول
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    22 17
    1. یعنی دولت ارمنستان با اذربایجان نمیتوانند بدون رضایت ایران توافق کنند ؟ چه ربطی به ایران دارد؟ خاک خودشان است و هر دو طرف رضایت دارند. 2. در سی سال گذشته که اسرائیل درصدد نفوذ در این دو جمهوری بوده است ایران کجا بوده است؟
    • بهزاد IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      11 21
      اینا عادت کردن نخود هر آشی بشن و منطقه رو داغون کنن ولی نمی دونن هرکی ریش داره بابا نیست! اقدام علیه آذربایجان مساوی است با از دست دادن مناطق شمال غرب
    • خطاب به بهزاد IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      38 6
      اولا جغرافیا ایران رو با جغرافیا باکو مقایسه کن کل کشورش اندازه یه استان ایران هم نیس هرگونه جنگ احتمالی باعث حذف علی اف از قدرت هست ثانیا آذربایجان در حال حاضر سرسپرده اسرائیل هست و حکومت فاسد و منافقی داره که بهتره این حکومت ضد تشیع و قبیله گرا کنار بره و یه حکومت ولایت مدار و تابع رهبر انقلاب در اونجا شکل بگیره که آذربایجان هم جز محور مقاومت باشه در حال حاضر با این حکومت فاسد در حال نبرد با جبهه مقاومت هست مثل عربستان و ترکیه
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      11 2
      مرگ بر مریم رجوی نوکر سعودی ها و صهیونیست ها
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      4 1
      ۱۰:۱۰ نه این شما بی مقدار های منافق هستید که عادتت دارید نخود هر اشی بشید
    • بهزاد AZ ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      3 6
      ما چرا با اسراییل باید مشکل داشته باشیم؟! خاک ۳۲۰۰ ساله یهودیاست اونجا و تشکیل کشور حقشونه
    • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      1 0
      11:06 حرفهای تو درست هست ولی تندروی میکنی ما که نمیتونیم علایق و خواسته های خودمونو به یک کشور دیگه دیکته کنیم
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 3
      چطور دولت سوریه و کوردهای سوریه نمیتونستند توافق کنند و ترکیه وحشی دخالت کرد؟
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      1 0
      18:44 وحشی تروریست های مارکیستی لنینیستی بودند که عرب ها و ترکمنها را قتل عام میکردند مرز ترکیه و سوریه رو اشغال کرده بودند نزدیک به نیمی از سوریه را پاکسازی قومی کرده بودند وحشی کسانی بودند که به صورت طایفه ای و گله ای عضو داعش میشدند منظورم را میفهمی ما تنها با مدرک حرف میزنیم اگر میتوانید ادعای مارا نقض کنید البته با مدرک معتبر که اصلا شما نمیدانید چی هست
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    19 29
    یاشاسین اذربایجان
    • بهزاد IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      8 1
      انشالله الی الابد یاشاتاجاییق!
    • CA ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      6 6
      آذربایجان فقط در ایران هست جمهوری آذربایجان نامی تحریک آمیز برای این کشور انتخاب شد تا آذری های ایران را تحریک کنند همانطور که جمهوری اسلامی افغانستان را انتخاب کردند.
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    11 12
    جناب آقای زارعی دیگه تاریخ مصرف تعصبات مذهبی تمام شده است هر جا به این موضوع تاکید شده سودی برای کشور حاصل نشده دنیا دنبال سیاست اصولی بر اساس منافع ملی خودش هست تا شماها این تحلیلهای نادرست به خورد مردم و تصمیم گیران می دهید وضعیت ما و ملت ایران همین هست
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    30 9
    خانم من ترک اردبیل هست من خودم لرم منطقه رو رفتم از نزدیک دیدم اون روزی که جنگ ارمنستان و آذربایجان اتفاق افتاد و ائمه جمعه استان های ترک یا آذری زبان از جمهوری آذربایجان حمایت کردند و گفتند قره باغ واسه آذربایجان هست من گفتم اشتباه کردن آذربایجان بزودی پشت ایران رو خالی میکنه خانمم گفت نه تو اشتباه میکنی فلان بهمان الانم میگم تنها راهی که وجود داره باید بدون درگیر نظامی با اقدامات امنیتی و اطلاعاتی و ارمنستان و آذربایجان رو یواش یواش به نقشه کشورمون اضافه کنیم
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    25 11
    آخرش این میشه که ایران و روسیه مثل آب خوردن آذربایجان و ارمنستان رو میشینن بین خودشون تقسیم میکنند و ترکیه هم این وسط از وحشت به خودش میلرزه
    • بهزاد IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      5 6
      جمهوری های ترک زبان روسیه
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      22 6
      در جواب این حرکت بستن مرز ایران استخراج نفت از دریای خزر رو شروع کنه تا اینها سر عقل بیان و اگر نفتی هست مال ایران و آذربایجانه نه ترکیه که با تعدادی داعشی خیال ورش داشته هر کجا نفت هست مشتی داعشی میفرسته و اون کشور ها رو خراب کنه اینجا که آذربایجانه حیف از آذربایجان که پناهگاه اسراییل و داعشی بشه
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      5 2
      پسرم روسیه متحد ارمنستان است و ارمنستان را در جنگ فروخت .
  • علی IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    7 4
    متاسفانه ما ها فقط به خاطر مسیله مذهبی قره باغ را دو دستی تقدیم خصم خود یعنی اذربایجان و ترکیه کردیم باج گیری اذربایجان ... و پان ترکیسم ان حالا ادامه دارد. لذا باید چاره ای جدی اندیشده شود.!!! ارمنستان هم شاید بی راهه نرود وقتی جمهوری اسلامی به دشمن کشورش (اذربیاجان عملا روابط خصمانه ای هم با ما دارد، )امتیاز مجانی می بدهد!!!
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 8
    خواب بدی دیدی سعدا...
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    36 12
    همونجور که ترکیه وارد سوریه شده ایران هم باید وارد قره باغ بشه تامام
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    16 19
    انقدر فتیله درگیری با امریکا و عربستان وووو را بالا برده اید که حالا کشورک کوچک ادربایجان برای ما گستاخی میکند
  • سوسان IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 3
    خود کرده را تدبیر نیست
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    12 3
    متأسفانه جمهوری آذربایجان به پایگاهی برای صیهونیست ها و مزدوران تحت حمایت ترکیه در شمال سوریه تبدیل شده و مقامات باکو نیز به جای اینکه حد خود را بشناسند، مدام به تهدید ایران می پردازند
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    1 9
    دیگه دیره . دیگه خیلی دیره . ترکیه و اسرائیل اومدن مسلط شدن به ارتفاعات اصلاندوز .
  • شهروند IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    0 3
    خوب یادآوری این احیا و نجات علی اف محترم و اردوغان محترم از مرگ سیاسی تذکر خوبی است که یادآوری نمک شناسی برای آنها نسبت به همسایه شود تا قدر چشیدن نمک را بفهمند! و اما با نفوذ ۳۰ ساله پنهان و آشکار صیهونیست ها در جناب علی اف محترم عزیز چه باید کرد ؟ که تاکنون نشده است؟ و یا نفوذ و بده بستان صیهونیست ها ی موریانه در شخصیت اردوغان محترم عزیز که او را به سمت ( نژاد پرستی پان تورکیسیم‌ دون کیشوتی که از اسلام سپر برای قدرت شخص خود بسازد) وادار و سوق می دهند ؟ و یا پاشینیان محترم را چطور متوجه ادراک منافع اقتصادی و تجاری کشورش باید ساخت و یا در گذشته می بایست ساخت که شاید کوتاهی شده باشد تا متوجه شرایط اصولی تجارت مرز همسایگی شود ؟
  • US ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    10 14
    یه کنفرانس بین افراد عادی تو اربیل برگذار میشه بعضیا یقه میدرن ولی اسرائیل میره تو باکو پایگاه میزنه یه نفر اعتراض نمیکنه.زورتون فقط به کردا میرسه
  • علی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 1
    زنده باد
  • لر IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    6 6
    جنگ شد منو خبر کمید بریم جهاد
  • DE ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 11
    قره باغ خاك اسلام است! الان به چه كنم چه كنم افتادين؟؟؟؟
  • GB ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    18 14
    وقتی ارمنستان با گرجستان هم رابطه سردی داره و مرز ارمنستان و گرجستان بستس و گرجستان هم ایرانیارو راه نمیده ارمنستان مثل یه کوچه بن بست میمونه. به جای اینکه به نفع ارمنستان وارد درگیری بشیم بهتره خودمون رو وارد تیم برنده ها کنیم حتی روسیه هم طرف ارمنستان رو نمیگیره.
  • کامران IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    14 5
    تو بازی بزرگان یه بچه نمی پره وسط
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    9 12
    دولتهای ترکیه و آذربایجان جزو بدترین دولتهای دنیا هستند حتی بدتر از رژیم صهیونیستی
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    6 15
    ارمنی تر از پاشینیان شده اید ؟؟ به شما چه ربطی دارد دو کشور چه قرار مدارهایی باهم می گذارند ؟ در ضمن اینکه ارمنستان بن بست ، هیچ مزیت ژئوپلیتیکی برای ایران ندارد و در هر حال ایران برای رسیدن به روسیه و دریای سیاه مجبور است ادامه مسیر را از خاک ترکیه ، گرجستان یا آذربایجان عبور کند . پس اینها همه اش بهانه است . هدف شماها جنجال آفرینی و بازی در زمین روسیه و به نفع روسها و چین است نه منافع ایران
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      1 1
      باشه بابا تو راس میگی،دم خروست پیداس،بپوشون اول بعد قسم بخور...
  • بهزاد IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    9 2
    خط لوله ترانس خزر قراره گاز آسیای میانه رو به اروپا ببره، ارمنستان فقط باید احمق باشه که این فرصت بی نظیر رو از دست بده و درآمد میلیارد دلاری ترانزیت گاز رو بیخیال بشه.
  • حسن IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    5 1
    بدون شک روسیه پشت پرده با آنهاست و برخی مسئولین ما در خواب خرگوشی هستند
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 2
    زنده باد رئیس جمهور
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    8 8
    دست نظام همه جوره بسته است نه در جنگ ارمنی آذری نقشی داشتند نه در جنگ افغانستان و غیره! فقط تماشاچی هستیم
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    13 3
    یاشاسین آذربایجان یاشاسین ایران
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    9 14
    30ساله واسه تردد آذربایجان به نخجوان مالیات سنگین گرفتین،
    • كورش IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      3 3
      حقمونه دوست داشتيم تونستيم از استان خودمون (جمهوري جعلي صهيونيستي باكو) هرچقدر دلمون ميخواد عوارض بگيريم.
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 2
    سلام نباید از تحرکات دولت های باکو و آنکارا نگران وآشفته شد چرا که ایران اسلامی گزینه های زیاد در قالب سناریو های تاریخی اثبات شده برای مقابله دارد و هم نباید غافل شد که امریکا در حال طراحی و ایجاد دیوار دفاعی از اردن و اکراین تا دیوارهای روسیه و چین برای مهار ایران روسیه و چین هست اما برای بهتر شدن موضوع باید به عقب برگردیم و از تاریخ کمک بگیریم 1-نگاهی به مرزهای ایران در دولت هخامنشی و ساسانی و صفویه بیاندازیم و تحقیقی در نحوه آرایش های نطامی و دفاعی آنها در آن دوران2-به وضع حال امروز دولت باکو و آنکارا بنگریم و پررنگ شدن شیعیان در آن کشورها3-اردوغان در رویای احیای عثمانی غافل شده است که امریکا در حال بادکردن آن چون بادباک است و به ترکیدن خودفکری نکرده است4-در صورت تحقق رویای احیای عثمانی خود اسراییل و عربستان و کوتله های خلیج فارس و مصربزرگترین بازنده های آن خواهند بود و لذا قطعا جلوگیری خواهند کرد5-باید این واقعیت را قبول کرد لابی اسراییل در امریکا صحنه گردان این طرح است و این حرکتهای سیاسی را برای ایجاد هشداربرای ایران به صحنه آورده اند بدقت به سخنان نخست وزیر اسراییل در سازمان ملل بیندیشید6- در صورت حذف استان هم مرز با ارمنستان ایران در در درازمدت ترکیه و باکو بازنده این طرح خواهند بود چرا که حرکت شیعه گرای ایران دوستان همراه با ناامن سازی کردهای ترکیه با حمایت روسیه سرتاسر دو کشور فوق را فرا خواهد گرفت 7- روسیه و چین برگ های برنده خود را رو خواهند کردبخصوص یونان در اروپا8-فرانسه با استفاده از اهرم های سیاسی و اقتصادی بشدت در مقابل اردوغان موضوع گیری خواهد کرد9-جناح لابی ارمنی ها در اروپا و امریکا وارد صحنه های فشار علیه باکو و انکارا خواهند شد10-و اما ایران اسلامی باید هشیار باشد نه در مرزهای شمالی و نه در مرزهای افغانستان دچار تنش های نظامی نشود و باید به دیپلمات ها اجازه دهد تا کشور را در این دوران با آرامش از این تنشها و تحولات فشاری تحمیلی از امریکا و لابی صهیونیستی و وهابی و عثمان گریان اردوغانی کشورایران اسلامی رااز این بحرانها بخوبی عبور دهد و حتما خواهد داد انشالله و توکل الله.
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      1 0
      خب اینایی که گفتی در آزادسازی قره باغ کجا بودند پس!
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 6
    بی شعور فعلا اسرائیل پدرخوانده شماست برید با همون اسراییل تا به موقش تجزیتون کنه شما را چه به مسلمانی ایران اگر تو دنیا تحریمه بخاطر مسلمانیشه وگرنه از ترکیه لاییک که هیچ از کره و ژاپن هم جلوتر بودیم
  • مهرناز IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    4 4
    السیسی در باره اردوغان چنین گفت " اردوغان از تبار یهودیان است " من اعتمادی به او ندارم " ایران هم بادقت درباره اردوغان باید فکرکرده وتصمیم بگیرد " در سال های کنونی اردوغان خودرا به روسیه نزدیک کرد " اما اهداف ناتو را دنبال کرده وهمراه امریکا می باشد" تنها اختلافش با غربی ها در باره کردها می باشد.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 3
    جبهه های جدیدی در کردستان عراق و سوریه ( ادلب ، جولان و مناطق اشغالی بوسیله ترکیه ) باید فعال شوند . انتخابات عراق در پیش است . نخست وزیر عراق باید انقلابی ، و رئیس جمهور آن نباید کرد باشد. یکی از قوانین شطرنج : اگر بازیکن مقابل از یک جناح حمله کرد علاوه بر مبارزه در آن جناح ، شما باید از یک جناح دیکر حمله کند .
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    4 3
    درود بر استاد زارعی که مثل همیشه تحلیل دقیق و جامعی ارایه کردند و استفاده کردیم.
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    0 0
    ادم واقعا با چیزهایی که میبینه و میشنوه باورش نمیشه این حرفا! شاید فقط از نظر یه کارشناس اینطوری باشه ولی کاری که حکومت میکنه اصلا برای کسی مفهوم نیست ! مثلا اخیرا میگن قضیه جزایر سه گانه دوران احمدی نژاد لاریجانی میخواسته بده بره! الانم تو قضیه افغانستان اخرشم نفهمیدیم چی شد! تو قضیه این ارمنستان و خاک اسلامم باز نمیدونیم چی به چیه !
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 1
    خوب اگه انقدر راحته بهم زدن این نقشه ها ! چرا نشتیم خاک اسلام خاک اسلام میکنیم ؟ یه حرکتی بزنید دیگه !
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 0
    کاش یه مطالعه ای بشه ببینیم در افزایش نفوذ اسرائیل در خاک اسلام و ارمنستان چقد بی عملی یا کم عملی ما تاثیر داشته !
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 4
    وقتی میدان در اولویت دیپلماسی باشد همین می شود . ایران در محاصره پاکستان و افغانستان و آذربایجان و ترکیه و عراق کردنشین و امارات و عربستان
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 4
    به نام کردهای شمال سوریه و عراق و جنوب ترکیه باید زد دهن هر چی خردوغانی رو سرویس کرد اگر دو کشور عراق و سوریه نمیتوانند از شهروندان خود دفاع کنند اینها میتوانند به آغوش میهن پاک ایران بازگردند
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    1 2
    الهام و اردوغان
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    5 5
    اولا کسی مرز رو عوض نکرده. اون قسمت خاک آذربایجان بوده و بعد ۳۰ برگشته سرجاش. آذربایجان هم حق خودشو داره اعمال میکنه.
  • سید روح اله IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    7 3
    دشمن ترین افراد با مومنان، یهودیان و منافقینی هستند که با یهودیان همکاری میکنند. خودمان را گول نزنیم این سخن خداوند است دشمن ترین افراد با مومنین،یهودیان هستند. چه بسیار کسانی که برای هدایتشان فقط توجه به همین یک آیه کفایت میکند. و چه بسیار کسانی که شقاوت ابدی را برای خود خریده اند و با یهودیان طرح دوستی ریخته اند. زمانی را میبینم که یهودیان و دوستانشان از شدت پشیمانی رویشان سیاه میشود. من به تمام آذری زبانهای مقیم ایران و کشور آذربایجان توصیه میکنم فقط همین یک آیه از قران را بخوانید و به آن چنگ بزنید تا گمراه نشوید. فتنه ای بزرگ در راه است فتنه ای که منافقین هم در این دنیا دچار عذاب سخت خواهند شد و هم جایگاهی دردناک در آن دنیا انتظارشان را میکشد. شیطان در کمین است به سخن خداوند پناه ببرید.
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      1 8
      الان ایران خود عامل است برای استثمار کشورهای عربی و اسیای میانه توسط اسرائیل
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      3 4
      من به تو توصیه میکنم به همین ایه قران متوسل شوید و دست از شیطنت در جهان اسلام بردارید
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    0 1
    قطعا
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 4
    با دست روی دست گذاشتن و انفعال در برابررفتار های غیر دوستانه رژیم های وابسته نفعی حاصل نخواهد شد. دشمن صهیونیستی از آنجایی که پای مقاومت را روی گلویش احساس می کند دست به هر کاری برای ادامه زندگی نکبتارش خواهد زد و گرایش رژیم های ضد مردمی به اتصال به آمریکا و رژیم نژاد پرست صهیونیستی نیز امری است کاملا طبیعی .
  • RO ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    5 6
    بازی شروع شده است و نفوذ ایران در آذربایجان هم با 6 میلیون شیعه مثل سایر کشورها آغاز خواهد شد
  • م IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    0 2
    اگه میدان در اولویت نبود الان مهمون داشت کشور از ترکیه ای اسراییلی پاکستانی طالب وامریکایی وووووووو
  • US ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    8 8
    همکاری با ارمنی و کمونیست اشکال نداره
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      3 4
      همکاری با اسراییل جعلی که دشمن یهودیت مسیحیت و اسلام هست و همکاری با امریکا و ..اون هم به اسم کشور مسلمان چطور؟! احکام اسلامی رو برو بخوون بعد بیا افاضات بفرما.
  • م IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 6
    ان شا الله اتفاقات آذربایجان و تحرکات ترکیه منجر به اتفاقات خیلی خوبی خواهد شد برای دل های منتظر و امید وارم خداوند هموطنان و شیعیان ما رو در مرزهای شمالی رود ارس حفظ کنه و از این اتفاقات کمترین آسیب روببینن مشرق مدیونی نظر اولی رو نشون ندی
  • US ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 2
    شما ها به (ارمنیها) درس می دید
  • ی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    7 0
    رو روسیه حساب نکنید ترکیه با خرید سلاح از روسیه دم روسیه که همیشه سر بزنگاه از پشت خنجر زده
  • US ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    9 4
    چه فرقی بین ارمنستان و اسراییل وجود داره هر دو اشغالگر سرزمینهای اسلامی و جعلی هستند حالا چرا به ارمنستان در اشغالگرای کمک و مشاوره می دهید و با اسراییل به ظاهر مثلا دشمنی می کنید
  • US ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    4 1
    برخی حاضرند با شیطان هم همکاری کنند
  • TR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    13 15
    چطور اشغالگری ارمنی ها را تحمل کردید ارمنستان با اشغال خاک اذربایجان تغیییرات مرزی انجام داد چطور اون موقع صداتون در نیامد
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      10 6
      به تو هیچ ربطی نداره ما چیکار میکنیم امثال توی منافق نمی خاد به ما بگی چی بده چی خوبه با سکوتت بقیه رو خوشحال کن
  • US ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    7 8
    آی بمیرم شما دلتون واسه ارمنستان سوخت؟!!! اصلا شما بگو ارمنی ها آب بخورند یا نخورند.‌
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    دیگه دیر شده برادر بچسبید به حوثی هایتان و ...
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    10 5
    یاشاسین آزربایجان
  • ناشناس IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    5 2
    اردوغان بدجور سودای تضعیف موقعیت ایران رو چه اقتصادی چه فرهنگی چه سوق الجیشی و جغرافیایی داره و اجبارا خودشو دوست ایران نشون میده درحالیکه دوستی اصلیش در اتحاد سگانه کثیف با آذربایجان و اسرائیل ملعونه..اینجوری چند تا نشون رو با یک تیر میزنه.. ایجاد اتحاد بیشتر با همسایگان شمالی ایران و باز شدن راه واسه صادرات اقلام ترک بجای ایرانی،،کوتاه شدن دست ایران از منطقه قفقاز که به از دست رفتن کریدر صادراتی مهم و ارتباط زمینی ایران با ارمنستان منتهی میشه و اینجوری ارمنستان عملا مجبوره به سازش کامل با خواسته های عثمانی تندرو و اسرائیل میشه و تحت الحمایه اونها میشه و بطور کامل به ایران پشت میکنه،،،دسترسی ترکیه لعنتی به منابع دریای خزر...محاصره کامل و کنترل کامل ایران و ....اما به هیچ وجه نباید اجازه اعمال چنین نفوذ و تغییراتی رو بدیم وقتشه با اردوغان جدی تر برخورد بشه..
  • علی IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    6 0
    مطمئن باش که ایران هیچ اقدامی نه الان و نه فردا در این خصوص نخواهد کرد این تحلیلها هم مورد توجه مسئولین ما نیست . سیاست ما در این موارد چه گذشته چه الان انفعال بوده هست و خواهد بود .
  • کریما IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    1 0
    ممکنه با ضرب شصت نشان دادن وارد معرکه ای شد ولی بشرطیکه خارج شدنش نشه مثل گول زدن فتحعلیشاه برای جنگ با تزار برای گرفتن سرزمینهایی از روس که نتیجه اش بشه از دست دادن کل قفقاز!!!
  • مهدی IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    0 0
    سلام خدمت همه بزرگواران دانستن تاریخ نه تنها کمک به درک عمیق مسائل گذشته می نماید بلکه میتواند درس بزرگی برای آیندگان باشد زمانی که آذربایجان و ارمنستان و گرجستان در زمان فتحعلی شاه برای ایران بودند و شاه ایران و تزار روس و ناپلئون بناپارت فرانسه باهم اتحاد بستند تا هندوستان را از دست بریتانیا آزاد و بین خودشان به سه قسمت تقسیم کنند این سیاست مکارانه باحمایت و ترغیب ولیعهد روس در حذف پدر و به پادشاهی رسیدن آن اقدام به از بین بردن پیمان سه جانبه بین ایران و روس و فرانسه نمود که با دستور انگلیس شاه جوان روس به مناطق تحت فرمان ایران حمله وپس از کشتار مسلمانان دو عهدنامه گلستان و ترکمانچای را به امضا رساندند
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 6
    بهتره که اردوغان مراقب خودش باشه
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    5 4
    لنکرانی ها در آرامش در شهر خود زندگی میکنند ولی مردم قره باغ که ترک آذربایجانی هستند از خانه های خود توسط ارمنی ها آواره شدند آیا این خیانت قدرت های بزرگ علیه آذری های مظلوم نیست؟ آیا این ظلم نیست که ایروان که یک شهر آذری نشین بود را ارمنی ها با زور تصاحب کرده اند چرا کسی درباره اینها سخن نمیگوید؟
    • ناشناس DE ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      4 5
      این اظهارات جنابعالی از روی تعصب است و هیچ مبنای تاریخی ندارد و تمامی این مشکلات بین آذربایجان و ارمنستان توسط نژاد پرستان و ساخت و پاخت های دولت جنایتکار و آدمکش عثمانی که حتا به نزدیکان خود نیز رحم نمیکردند با روس ها بوجود آمده و این یک واقعیت انکار ناپذیر است که اینک دولت ترکیه را غربی ها مانند بادکنک باد کرده و به میدان آورده است تا با ادعای ترک بودن قفقاز و لیبی و افغانستان و تاجیکستان موجبات تحریف تاریخ و فرهنگ آن ها شده
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      0 5
      دوست عزیز ارمنستان از دویست پیش از میلاد وجود داشته
  • علیرضا IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    3 1
    آقایون کارشناس .مشکلات کشور رو حل کنید ....
  • جومونگ IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    4 3
    تحلیل ضعیف و سطحی انگار یه بچه غافل اینو نوشته باشه
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    1 2
    خب چرا صداوسیما روشنگری نمی کنه ؟!! این استان سیوینیک ارمنستان را ما از ارمنستان بگیریم ..بر اساس حق تاریخی !!! تحرک دیپلماتیک و نظامی توامان .. مردم ارمنستان خواب هستن ؟!!
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      1 0
      رسانه ملی صداسیما خیلی وقته فلجه.
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 1
      صداسیما بایدابتکار به خرخ بده
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      2 0
      صداسیمای ما خیلی وقته افلیج شده
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      1 0
      صدا سیمای ما خیلی وقت افلیج شده همون بیماری خودروی ملی پراید خیلی وقته صداسیمای ملی را هم گرفته.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 1
    حضور بی دردسر ترکیه در شمال عراق باعث توهم ش شده بنظرم ایران با کارت حشد الشعبی اونجا چندتابازی برعلیه شون انجام بده
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    نژادپرستی کار شیطان است.
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      1 0
      جمهوری آذربایجان هم همینو میگه
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 1
    بنظرم ایران با کارت حشد الشعبی و دوستان کرد در عراق بازی کند بخصوص پیشروی های جدید ترکیه
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 0
    شاید دست ارمنستان هم در این قائله با آذربایجان در یک کاسه باشه
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 1
    خبری بد برای سیاست ترکیه/ اردوغان بیمار است ايسنا : نشریه فارن پالسی در مطلبی با اشاره به برخی شواهد و مدارک در خصوص وضعیت جسمانی "نامناسب" رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از احتمال عدم کاندیداتوری مجدد او برای این سمت می‌نویسد.
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    دشمنان ایران همه باهم یک دوست بزرگ و مشترک دارند و آن وضع اقتصادی نامناسب است.
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 2
    اردوغان به منابع فسیلی آذربایجان چشم دوخته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس