چطور فرار از زندان صهیونیست‌ها، روح مقاومت فلسطین را احیاء کرد؟/ مصاحبه با تحلیلگر فلسطینی

تحلیلگران اعتقاد دارند فرار اسرا از زندان اسرائیل موجب شد تا پرونده اسرا به مهم‌ترین دغدغه جامعه فلسطینی تبدیل شده و جنبش حقیقی در ملت فلسطین ایجاد و روح مقاومت ملت فلسطین در عرصه های مختلف احیا شود.

به گزارش مشرق، نشستی اسکایپی با موضوع «عملیات فرار تعدادی از زندان فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی» برگزار شد که در آن ابعاد مختلف این عملیات قهرمانانه بررسی شد. این عملیات تحیر برانگیز، نشانه عجز و ناتوانی دستگاه های امنیتی اشغالگران صهیونیست است.

در همین راستا، ابتدا «یوسف فارس» ارایه گزارش خبری از موضوع مورد بحث پرداخت و در ادامه با یک کارشناس حوزه فلسطین صحبت شد.

در این نشست «ایمن الرفاتی»، کارشناس حوزه فلسطین و صهیونیسم درباره پیامدهای سیاسی این عملیات قهرمانانه گفت: آن چه اتفاق افتاد بدون تردید پیامدهای قابل توجهی خواهد داشت؛ چه برای اشغالگران و چه برای گروه های فلسطینی. از این پس مسأله اسیران فلسطینی در رأس برنامه ها و اولویت مقاومت فلسطینی خواهد بود. چه بسا در آینده، ماه های پیش رو و آینده نزدیک، عملیات جدیدی خواهیم داشت که هدف آن، تبادل اسرا و زندانیان باشد و چه بسا این زندانیانی که عملیات قهرمانانه جلبوع را رقم زدند و اشغالگران توانستند با شناسایی و تعقیب دوباره آنان را بازداشت کنند، در رأس لیست مقاومت برای تبادل اسرا باشند.

وی ادامه داد: بدون شک دولت اشغالگران طی روزهای اخیر به گرفتاری افتاد؛ طی این ۵ روزی که به دنبال اسرای فراری بود، همه دستگاه امنیتی و نظامی صهیونیستی – متشکل از هزاران نیروی آموزش دیده با آخرین امکانات تکنولوژیک - بسیج شدند تا بتوانند این ۶ نفر را شناسایی، تعقیب و بازداشت کنند و با گذشت ۵ روز توانستند تنها تعدادی از آن ها را بیابند.

چطور فرار از زندان اسرائیل، روح مقاومت فلسطین را احیاء کرد؟

به گفته الرفاتی، این پرونده همچنان باز بوده و متن جامعه فلسطین را درگیر کرده است. در شرایط فعلی، دولت اشغالگران به شدت از حساسیت و همراه شدن جامعه فلسطینی واهمه دارد؛ زیرا یک ماه آینده در تقویم صهیونیستی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: در تقویم این ماه اشغالگران، ۴ عید مقدس داریم و دولت صهیونیست می‌خواهد مراسم های اعیاد را در آرامش برگزار کند. این عملیات فرار اسرای قهرمان اما محاسبات اشغالگران را بر هم زد و دولت اشغالگر را وادار نمود تا سختگیری های امنیتی و تعقیبات گسترده را در دستور کار قرار دهد که بی شک موجب تحریک ملت فلسطین خواهد شد. هم اکنون حالت آماده باش عملیاتی نه تنها در عرصه های نظامی و امنیتی، بلکه در عرصه سیاسی به وجود آمده است که بیانگر یک بحران بزرگ است؛ بحرانی که اسرای قهرمان با امکانات ابتدایی و اولیه و بدون دسترسی به هیچ گونه تجهیزات حفاری مدرن کلید زدند.

این تحلیلگر فلسطینی در ادامه گفت: بی شک این رخداد موجب گردید تا امروزه پرونده اسرای فلسطینی به مهم ترین پرونده و دغدغه جامعه فلسطینی تبدیل شود و ما شاهد یک جنبش حقیقی در ملت فلسطین هستیم که در قالب تظاهرات، تحصن و... تجلی یافته است.

وی افزود: این جنبش، روح مقاومت ملت فلسطین را در عرصه های مختلف احیا می کند و تبعا این موضوع برای دولت اشغالگر ناپسند است. و همچنین دولت اشغالگر از تکرار این گونه عملیات ها به شدت واهمه دارد؛ عملیات هایی که پرونده اسرا و زندانیان را به دغدغه جدی ملت فلسطین تبدیل می کند و حتی می تواند مواجهه های جدیدی را رقم بزند.

چطور فرار از زندان اسرائیل، روح مقاومت فلسطین را احیاء کرد؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا این عملیات موجب شادمانی گسترده در ملت فلسطینشد، گفت: بدون شک این عملیات در منظومه کلی درگیری‌های مقاومت و اشغالگران از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این عملیات، هیمنه امنیتی اشغالگران به شدت منهدم گردید و فراتر از آن چهره دولت اشغالگران رسوا شد. اشغالگران طی دهه ها تلاش می کردند چهره یک «دولت دارای ساختار امنیتی و نظامی کامل و قدرتمند» از خود نمایش دهند؛ اما این عملیات مهر بطلانی بر این ادعای پوشالی بود.

الرفاتی گفت: در نتیجه، این عملیات را باید یک فراز مهم از درگیری مقاومت و اشغالگران دانست. به ویژه آن که رسوایی و در هم شکستن هیمنه امنیتی اشغالگران، در زمره گام های اول و بسیار مهم در مسیر آزادسازی سرزمین های فلسطینی است. تاریخ و تجارب پیشین این نکته را به ما می آموزد. این عملیات گام بلندی در مسیر آزادسازی و پیروزی حقیقی مقاومت است؛ زیرا نشان می دهد تمامی تدابیر و تمهیدات امنیتی اشغالگران را ملت فلسطین می توانند در هم شکنند و بر آن ها فائق آید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس