وزیر صنعت، معدن و تجارت وزیر صمت سیدرضا فاطمی امین

از صحبت‌های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسات مختلف اینطور برداشت می‌شود که وی همچنان با واردات خودرو "در شرایط فعلی" مخالف است. او عقیده دارد ابتدا بایستی شرایط تراز ارزی کشور بهبود یابد.

به گزارش مشرق، براساس آخرین اظهار نظرهای سیدرضا فاطمی امین در حاشیه جلسات اخیر، وی معتقد است واردات خودرو در شرایط عادی که تراز تجاری و تراز ارزی کشور متعادل باشد، مفید است و به نوعی فضای رقابتی ایجاد خواهد کرد؛ اما در حال حاضر و حداقل تا پایان سال جاری و تا زمانیکه در ترازهای تجاری به توازن برسیم، واردات خودرو اشتباه است؛ چراکه حجم زیادی از منابع ارزی را درگیر خواهد کرد و منجر به افزایش نرخ ارز می‌شود و در نهایت تورمی ایجاد خواهد کرد به ضرر کل جامعه است.

وزیر صمت ضمن تاکید براینکه براین اساس بصورت کلی، در شرایط عادی که صادرات غیرنفتی مناسبی داشته باشیم، واردات خودرو می‌تواند به رقابت‌پذیری و افزایش کیفیت کمک کند اما تا آن زمان به این شرایط برسیم، به هرحال چالش ارزی وجود خواهد داشت، از آغاز برنامه ویژه برای صادرات خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که به توازن ارزی برسیم؛ لذا پس از آن واردات خودرو می‌تواند صورت پذیرد.

وی در جلسه امروز شنبه با صادرکنندگان نیز اعلام کرد که خبر خوشی برای صادرکنندگان (و برنامه‌ای ویژه برای صادرات) خواهد داشت و وعده کرد: در شش ماهه دوم امسال بایستی پنج میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل صادرات داشته باشیم. از نگاه مجموعه وزارت صمت فقط هدف گذاری عددی اولویت گذاری محسوب نمی‌شود و مابقی شاخص‌ها مانند تنوع کالایی نیز در کنار تنوع مقاصد صادراتی و صادرات به کشورهای اولویت دار باید مد نظر قرار گیرد.

لازم به توضیح است که در روزهایی که طرح مجلس برای واردات خودرو (پیش از تصویب در مجلس) داغ بود، سیدرضا فاطمی امین در مصاحبه‌ای صراحتا اعلام کرده بود که دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد و ضمن اشاره به اینکه وزرات صمت برای صنعت خودروسازی کشور دو برنامه شش ماهه و دو ساله با توان داخلی مشخص کرده است، اظهار کرد که هر دو برنامه به صورت همزمان از مهر ماه امسال آغاز خواهد شد. برنامه کوتاه مدت با هدف رسیدن به اهداف تعیین شده تا پایان سال ترسیم شده است.

وی در حاشیه نشست هم اندیشی رؤسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان نیز در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها، با بیان اینکه اگر واردات خودرو قانونی شود مکلف به اجرا هستیم، اظهار کرده بود: چنانچه واردات خودرو تبدیل به قانون شود، ما نیز ملزم و مکلف به اجرای آن خواهیم بود؛ اما به اعتقاد بنده و از منظر وزارت صمت، نباید تصمیمی گرفت که یک بخشی در ظاهر بهبود یابد اما بسیاری از بخش‌های دیگر دچار زیان شوند. با توجه به اینکه واردات و صادرات جریان حیات اقتصادی هر کشوری است، صادرات و واردات در کنار هم بایستی هوشمندانه صورت گیرد.

او همچنین اعلام کرد: تا چند هفته آینده در نشستی مفصل به حوزه خودرو خواهیم پرداخت.

و سپس در راستای ایجاد رقابت و افزایش کیفیت در بازار خودرو اقدام کر

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    اگه واردات رو میخاهید باز کنید اول همه فکراتونو بکنید همه سوراخ سمبه ها رو ببندید راههای دزدی و رانت بازی رو ببندید نشه مثل قبل که: باز کن برا دوستات و مایه دارا . ببند تا گرون بشه اینا دوبله سود کنند. و دوباره بازی از نو . اگه قراره منفعتی باشه باید برای همه باشه نه برای فک و فامیل وزیر و سفیر. مثل دولت فخیمه جناب اقای دکتر کلیدساز الملوک برجامباشی
  • احمد IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    مادامیکه که واردات هر چند به صورت محدود خودرو آزاد نشود، خودروسازان داخلی هیچ تلاشی نه برای کیفیت خودروهای داخلی و نه برای کم نمودن قیمت خودرو نخواهند کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس