کد خبر 1283216
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۵
افزایش بیماری‌های قلبی با کمبود اهن خون

محققان معتقد هستند آهن برای سلامتی بدن انسان بسیار مهم است و مقدار کم آن در رژیم غذایی ممکن است منجر به بیماری قلبی شود.

به گزارش مشرق به نقل از یونایتدپرس، محققان خاطرنشان کردند که درصورت وجود مقدار کافی آهن در رژیم غذایی می توان از ابتلای حدود یک نفر از هر ۱۰ مورد جدید ابتلا به بیماری قلبی در افراد میانسال پیشگیری کرد.

بیماری قلبی عروقی به هر گونه بیماری که دستگاه گردش خون را تحت تأثیر قرار دهد، اطلاق می شود که شامل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عروقی مغز و کلیه و بیماری‌های شریانی می‌شود.

دکتر بندیکت شراگ سرپرست پژوهش جدید در آلمان در مورد بررسی جدید پژوهشی در این زمینه گفت: یافته های این مطالعه بر اساس یک بررسی مشاهده ای است و بنابراین تنها می تواند ارتباط این موضوع و نه علت آن را گزارش دهد.

وی که دربخش عمومی و مداخله ای قلب و عروق مرکز پزشکی دانشگاه در هامبورگ آلمان فعالیت می کند، افزود: یافته های ما نشان می دهد که کمبود آهن ممکن است هدف مناسبی برای اقدامات پیشگیرانه برای ابتلا به بیماری قلبی در مردم باشد؛ این مطالعه همچنین از انجام آزمایش هایی که کارایی مکمل آهن را در افراد مبتلا به کمبود عملکردی آهن بررسی می کند، حمایت می کند.

با این حال این محقق افزود: هنوز ارتباط میان فقر آهن و بیماری قلبی مشخص نیست اما آهن برای تعادل بدن و متابولیسم انرژی ضروری است و ممکن است یک پیوند بالقوه باشد.  افرادی که کمبود آهن دارند، معمولاً مقدار کافی از مواد معدنی موجود در رژیم غذایی خود را مصرف نمی کنند یا نمی توانند آهن مورد نیاز خود را پردازش کنند.

غذاهای غنی از آهن شامل تخم مرغ،  غذاهای دریایی از جمله ماهی تن، میگو و سبزیجات مانند اسفناج و سیب زمینی شیرین و لوبیا است.

سایر منابع غذایی غنی از آهن شامل نان و ماکارونی غنی شده و میوه هایی مانند توت فرنگی و هندوانه است.

شراگ گفت: مکمل آهن به خودی خود نقش جزئی در تامین آهن بدن ایفا می کند؛ این مکمل ها تنها در صورتی مفید هستند که جذب کلی آهن کافی باشد. با این حال، برخی افراد ممکن است نتوانند آهن کافی را از طریق روده خود جذب کنند که برای این افراد، درمان وریدی آهن ممکن است یک گزینه مناسب باشد.

وی یادآور شد: مطالعات قبلی نشان داده بود که بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی که فقر آهن دارند بیشتر از دیگران در بیمارستان بستری می شوند یا می میرند.

این محقق خاطرنشان کرد که تزریق آهن وریدی علایم، عملکرد و کیفیت زندگی را در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مبتلا به کمبود آهن بهبود می بخشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس