جدیدترین اخبار کرونا در ایران| هر دقیقه ۵ ابتلای جدید کرونایی ثبت شد/ عادی انگاری بلای جان ثبات شرایط می‌شود + نقشه و نمودار

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده روز گذشته هر دقیقه ۵ نفر بیمار جدید به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و کارشناسان براین باورند عادی انگاری می‌تواند بلای جان ثبات فعلی شرایط باشد.

به‌ گزارش مشرق، براساس آمارهای رسمی در آخرین اطلاعات منتشر شده وزارت بهداشت از نرخ ابتلا؛ روز گذشته هر دقیقه ۵.۳۱ نفر یعنی مجموعاً ۷۶۵۴ نفر از هموطنان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند اگرچه روند همه‌گیری در پیک پنجم سیر نزولی داشته و براساس شواهد و آمارها از پنجمین پیک کرونایی عبور کرده‌ایم اما توجه به تجارب سال گذشته دقیقاً در همین تاریخ نشان می‌دهد عادی انگاری می‌تواند تمام روند فعلی را با چالش روبرو کند. به این ترتیب که دقیقاً پایان ماه محرم و صفر گذشته و آغاز ماه ربیع‌الاول مصادف شد با روند افزایشی نرخ ابتلا و بستری بیمارستان‌ها و به گفته کارشناسان افزایش دورهمی‌های خانوادگی و جشن‌های مختلف عامل اصلی این روند شد.

این گروه تاکید می‌کنند کاهش نرخ ابتلا و بهبودی شرایط درکنار تسریع روند واکسیناسیون اگرچه عامل کاهش تعداد شهرستانی‌های قرمز کرونایی شده اما نباید این روند باعث ایجاد تفکر بی‌تفاوتی میان هموطنان باشد، به این دلیل که هنوز بیماری پایان نرسیده و درصورت عادی‌انگاری روند فعلی یکبار تغییر جهت داده و می‌تواند مشکل آفرین باشد.

از سال گذشته درس عبرت بگیریم

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران  با بیان اینکه تنها واکسیناسیون شرط کافی برای کنترل کرونا نیست، بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و خودداری از برگزاری جشن‌ها و دورهمی های خانوادگی تاکید کرد.

علیرضا زالی همچنین  درباره وضعیت کرونا در استان تهران به عنوان یکی از مهمترین کلانشهرها اظهار کرد: روند اکثر شاخص‌های کرونا رو به نزول است، اما همان طور که کرونا بارها در ماه‌های گذشته نشان داده  باید شرایط تمامی استان‌ها از جمله تهران را ناپایدار و شکننده در نظر گرفت.

زالی با اشاره به فرآیند رو به تزاید واکسیناسیون در تهران و سایر استان‌های کشور، افزود: اما همچنان باید بدانیم برای کنترل کرونا واکسیناسیون شرط لازم است، اما شرط کافی نیست.

وی شرط کافی برای کنترل کرونا در واکسیناسیون را رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دانست و گفت: کشورهایی که در کنترل کرونا موفق بوده‌اند، ترکیب فرآیند واکسیناسیون در کنار تعهد به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در دستور کار داشته‌اند و به همین دلیل در ایران هم باید همین روند ادامه داشته باشد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران تصریح کرد: با توجه به آغاز ماه ربیع‌الاول برگزاری دورهمی‌های غیرضروری مانند جمع‌های خانوادگی جدا باید نادیده گرفته شود چون هنوز احتمال بیماری و افزایش نرخ ابتلا وجود دارد.

وی ادامه داد: در دو هفته ماه ربیع اول سال گذشته بعد از برگزاری مراسم های خانوادگی و جشن ها در این ماه، ما به سمت خیز سوم رفتیم و آمارها ۱۵ درصد افزایش در بستری بیمارستانی نسبت به ماه گذشته، ۱۲ درصد رشد در میزان مراجعین و ۱۸ درصد افزایش مرگ و میرها را نشان داد.

وی با بیان اینکه اگرچه افراد واکسینه شده تا حدی نسبت به بیماری مصونیت لازم را پیدا می کنند، یادآور شد: اما این افراد همچنان می توانند در معرض آسیب پذیری

نسبی باشند.

زالی افزود: فرد واکسینه شده حتما باید دو دوز واکسن را دریافت کرده باشد، اما هنوز بسیاری از افراد دوز دوم را دریافت نکرده اند و بنابر این شرایط همچنان ناپایدار تلقی می شود و توصیه ما رعایت صبورانه شیوه نامه های بهداشتی است.

زالی عامل اصلی این افزایش آمارها را در سال گذشته عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی دانست و  افزود: بنابر این باید با درس گرفتن از این تجربه تلخ، در کنار تسریع در روند واکسیناسیون برای کاهش روند بیماری تلاش کنیم.
وی مهمترین نقطه آسیب پذیری در این روزها را عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی، ساده انگاری و عادی انگاری دانست که در تحقق مصونیت سازی جمعی می تواند مشکل ایجاد کند.

زالی با بیان اینکه به صورت چشمگیری در میزان مراجعان سرپایی، میزان بستری در بخش های عادی و مراقبت های ویژه و میزان مرگ و میرها شاهد کاهش آمارها هستیم، افزود: اما طبق تجربه و درسی که کرونا به ما آموخته این شرایط را به ویژه در کلانشهرها باید ناپایدار و شکننده تلقی کنیم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان غربی/۹۹۴ مبتلای جدید شناسایی شد

جواد آقازاده، اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۹۹۴ نفر دیگر نیز به کرونا مبتلا شده‌ و تاکنون از آغاز این بیماری، تعداد ۲۸۶ هزار و ۲۷۴ نفر به کروناویروس آلوده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به فوت ۱۸ نفر در شبانه‌روز گذشته گفت: تاکنون ۶ هزار و ۵۰۳ نفر بر اثر این بیماری جان باخته اند.

وی با اشاره به واکسیناسیون ۲۸ هزار و ۷۸۹ نفر در شبانه روز گذشته تصریح کرد: در حال حاضر دو میلیون و ۳۳۹ هزار و ۳۸ نفر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

آقازاده در ادامه با بیان اینکه هم اکنون یک هزار و ۶۲۹ نفر به سبب سندروم حاد تنفسی بستری هستند بیان کرد: ۵۱ نفر نیز وصل به ونتیلاتور بوده و ۲۹۴ نفر در بخش آی سی یوی بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی افزود: همچنین در شبانه روز گذشته ۸۰۴ بیمار مشکوک به بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی شناسایی شد.

استان‌ اردبیل/ خطر پیک جدید در کمین است

شهرام حبیب‌زاده اظهار داشت: هنوز از پیک پنجم عبور نکرده‌ایم و با این وضعیتی که در شهرها وجود دارد احتمال آغاز پیک ششم دور از انتظار نیست و در واقع باید گفت  آتش زیر خاکستر بیماری کرونا در استان همچنان برقرار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل گفت: با توجه به اتمام ماه صفر و آغاز مراسم عروسی و بازگشایی مدارس، خطر پیک جدید در اوایل یا اواخر آذر وجود دارد و ممکن است باعث محدودیت‌های مجدد شود و زندگی را بر همگان دشوار کند.

وی افزود: با توجه به اتمام ماه صفر و آغاز مراسم عروسی و بازگشایی مدارس، خطر پیک جدید در اوایل یا اواخر آذر وجود دارد و ممکن است باعث محدودیت های مجدد شود و زندگی را بر همگان دشوار کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل دو موضوع واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در پیشگیری از بروز موج ششم موثر دانست و گفت: هر چه سریعتر باید ۸۵ الی ۹۰ درصد مردم استان واکسینه شوند تا جلوی تلفات گرفته شود.

حبیب‌زاده در خصوص آخرین وضعیت رنگبندی کرونا در شهرستان ها بیان کرد: خوشبختانه وضعیت استان نسبت به روزهای گذشته بهتر شده به طوری که  بر اساس‌ آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستان های اردبیل، پارس آباد، خلخال، مشگین‌شهر، گرمی، نمین و نیر در وضعیت زرد و شهرستانهای بیله سوار، سرعین، کوثر و اصلاندوز در وضعیت آبی قرار دارند.

استان اصفهان/ ۳۶۸ مورد جدید کرونا ثبت شد

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در  استان ۱۱۸۹ نفر بودند که ۳۶۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۲۷۰  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۳۰۲ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۵۶ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۳۰۳ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۲۳ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۶  نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/ کاهش محسوس موارد بستری در مراکز درمانی

سعید کشمیری، با اشاره به خارج شدن استان بوشهر از وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی اظهار داشت: با عبور از پیک پنجم کرونا و کاهش مبتلایان و بستری‌ها، استان بوشهر از وضعیت قرمز و نارنجی خارج و به زرد و آبی تبدیل شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه از ۱۰ شهرستان استان بوشهر ۸۰ درصد در وضعیت زرد و مابقی در وضعیت آبی قرار دارند تصریح کرد: شهرستان‌های بوشهر، تنگستان و عسلویه از نارنجی به شرایط زرد تغییر وضعیت دادند و اکنون علاوه بر این ۳ شهرستان، دیلم، گناوه، دشتستان، دشتی و دیر در شرایط زرد کرونایی و کنگان و جم هم آبی هستند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به بستری یک‌هزار نفر در پیک پنجم کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر گفت: اکنون با مهار و گذر از پیک پنجم، تعداد بستری‌ها به  ۱۳۳ نفر کاهش یافته است.

کشمیری از بستری ۳۷ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر در روز گذشته خبر داد و بیان کرد: اکنون ۱۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که ۹ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

وی از ثبت ۲ فوتی دیگر در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس تاکنون یک‌هزار و ۹۷۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار واکسن کرونا در استان بوشهر تزریق شده است خاطر نشان کرد: تاکنون افزون بر ۶۰۰ هزار نفر یک نوبت و ۳۰۰ هزار نفر ۲ نوبت واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

استان خراسان جنوبی/ مجموع قربانیان از ابتدا تا روز گذشته به ۱۱۶۲ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۷۹ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۶۰ بیمار جدید شامل ۱۷ بستری و ۴۳ مورد سرپایی، شناسایی شدند.
کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد از بیرجند ۲۰ مورد، خوسف ۱ مورد، درمیان ۲ مورد، زیرکوه و نهبندان هرکدام ۹ مورد، سربیشه و قاین هر کدام ۳ مورد، طبس ۸ مورد و فردوس ۵ مورد جدید گزارش شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همزمان ۷۴ تست سریع انجام شد که ۱۵ مورد جدید کرونا شناسایی شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۰نفر کرونا مثبتند، بیان کرد: از این تعداد ۱۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۹ نفر نامساعد است.
مهدی زاده بیان کرد: ۲ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۶۲ نفر رسید.

وی افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۴۲۵ هزار و ۹۱۹ نفر واکسن نوبت اول و ۲۰۲ هزار و ۳۰ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان خراسان رضوی/ بیش از ۳ میلیون دُز واکسن کرونا تزریق شده است

محمدجعفر صادقی اظهارداشت: از ابتدای شروع برنامه واکسیناسیون کرونا تاکنون تعداد ۳ میلیون ۵۲۱ و ۵۹۱ دُز واکسن کرونا به گروه‌های هدف بالای ۱۲ سال تزریق شده است که از این تعداد ۲ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۴۶۷ عدد دُز اول و ۹۵۹ هزارو ۱۲۴ مابقی هم دز دوم بوده است.

وی افزود: واکسیناسیون تمامی متولدان سال ۱۳۸۲ به قبل در مراکز ثابت، تجمیعی و خودرویی و سیار اتوبوسی همه روزه در مراکز فعال واکسیناسیون شهر مشهد و شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود.

مدیر گروه تخصصی مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس تصریح کرد: در حال حاضر تمامی گروه‌های سنی ۱۲ سال به بالا می‌توانند برای انجام واکسیناسیون اقدام نمایند و امیدواریم با مراجعه به‌موقع مردم به مراکز واکسیناسیون کرونا شاهد اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا در آبان ماه نباشیم.

صادقی خاطرنشان کرد: در ۳ روز پایانی ماه صفر همکاری بسیار خوبی میان دانشگاه علوم پزشکی، بسیج جامعه پزشکی، فرمانداری، استانداری و آستان قدس رضوی شکل گرفت و  ۶ دستگاه اتوبوس جهت انجام واکسیناسیون در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی مستقر بودند و در حرم مطهر رضوی پایگاه تجمیعی امام رضا(ع) در رواق دارالمرحمه و پایگاه سیار اتوبوسی در پارکینگ فعال بود.

وی با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از زائران به همراه جمع زیادی از مشهدی‌ها واکسینه شدند و کنترل، تست‌گیری و تب‌سنجی هم در مبادی ورودی شهر مشهد انجام شد، تصریح کرد: تأکید ما در روزهای پایانی ماه صفر روی واکسیناسیون مجاوران بود و واکسیناسیون زائران به جهت خستگی پیاده‌روی در دستور کار نبود، اما اگر کسی تمایل داشت واکسینه می‌شد؛ همچنین در بحث تزریق دُز دوم واکسن زائران هم باید بگوییم که الزامی به حضورشان در شهر مشهد مقدس نیست و می‌توانند نوبت دوم واکسن خود را در شهر خود دریافت کنند.

استان فارس/ ورودی بیمارستان‌ها ۳ رقمی شد

براساس آخرین آمار ثبت شده درباره رنگ‌بندی استان‌ها رنگ نارنجی به تدریج از نقشه استان فارس در حال رنگ باختن است و جای آن را رنگ زرد و آبی گرفته که این امر نوید کنترل کرونا و مهار پیک پنجم تلقی می‌شود. 

بر این اساس ۳ شهرستان گراش، فیروزآباد و مهر در وضعیت آبی؛ شهرستان‌های جهرم، خفر، استهبان، سروستان، کوار، شیراز، زرقان، مرودشت و ممسنی نارنجی و مابقی استان به رنگ زرد درآمده است. 

هر چند بررسی‌ها نشان از نزولی‌شدن شیب ابتلا به کرونا و تثبیت آن می‌دهد اما نباید از گونه‌های جدید کرونا و هشدار بابت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی غافل شد به ویژه اینکه با سردشدن هوا زمینه برای گسترش بیماری‌های ویروسی بیشتر می‌شود.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۱۸۸ تست کرونا شامل یک میلیون و ۳۷۰ هزار و ۳۰۸ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۴۱۰ هزار و ۷۰۱ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۱۹۵ هزار و ۸۸۰ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۴۴ هزار و ۱۳۹ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۵۴ هزار و ۸۴۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام جان باختن ۱۴ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری به ۶ هزار و ۷۵۶ نفر رسیده است. 

بر این اساس ۲۴۳ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند و هم اکنون دو هزار و ۵۴ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که از این تعداد ۲۱۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان قزوین/ بستری‌های کرونایی به زیر ۴۰۰ نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از کاهش ۵ درصدی موارد قطعی ابتلای به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۲۰۶ بیمار کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شدند که این آمار در مقایسه با روز گذشته ۱۱ نفر کاهش داشته است.

پیمان نامدار با اشاره به تثبیت آمار روزانه بستری‌ها، فوتی‌ها و بیماران بدحال گفت: در شبانه‌روز گذشته ۶۳ بیمار کرونایی تازه در بیمارستان‌های استان بستری شدند که این آمار درست به اندازه روز گذشته بود.

وی اضافه کرد: همچنین در همین مدت ۳۶ بیمار بدحال کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های قزوین زیر دستگاه ونتیلاتور بستری بودند که این‌ آمار هم در قیاس با روز پیش بدون تغییر مانده است.

دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونای استان قزوین در ادامه از فوت ۴ بیمار بدحال دیگر خبر داد و گفت: بنابراین آمار مرگ‌ومیر کرونایی استان قزوین هم نسبت به روز قبل ثبات داشته است.

نامدار همچنین به افزایش ۱.۷ درصدی آمار بهبودیافتگان روزانه کرونایی اشاره کرد و افزود: در ۲۴ ساعت اخیر ۶۲ بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت و بهبود از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار در مقایسه با روز گذشته فقط یک نفر بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در نهایت هم مجموع آمار بستری‌های کرونایی فعلی ما ۲ درصد کاهش یافته و به ۳۹۴ نفر رسید که در قیاس با روز پیش ۸ نفر کمتر شده است.

استان کرمان / بستری ۷۸ بیمار جدید قطعی کرونا در مراکز درمانی

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۴۰۱ مورد است اظهار داشت: از این تعداد ۲۲۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۳۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۱۱۱ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۷۸ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۰ هزار و ۳۱۱ مورد رسیده است.

وی به فوت ۷ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۷۷۵ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و ۵۸۷ هزار و ۲۳۴ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۷۰۳ هزار و ۸۱۴ مورد است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    شرایط کنونی به مراتب وخیم تر از مدت مشابه پارسال است. دلیل بازگشایی های شتابزده چیست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس