جدیدترین اخبار کرونا در ایران| کمین کرونا برای حمله مجدد با "رنگ و رُخ"‌ جدید/ پیک ‌مخوف‌‌ ششم در انتظار عادی‌انگارها / مدافعان سلامت را دریابیم + نقشه و نمودار

همانگونه که مقامات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هشدار داده‌اند در صورت عادی‌انگاری و بی‌توجهی به واکسیناسیون، آبان ماه شاهد بروز و ظهور پیک ششم کرونا که مخوف‌تر از سایر پیک‌هاست خواهیم بود.

به گزارش مشرق، گرچه تسریع واکسیناسیون خیز پنجم و مرگبار کرونا را ضعیف کرده و کاهش تلفات طی هفته اخیر را می‌توان گواهی بر این امر دانست اما باید توجه داشت، عادی انگاری و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خیز ششم کرونا را در آبان ماه محتمل می‌سازد.

ویروس کرونا حدود ۱۹ ماه است که با موج های مکزیکی، خودنمایی می کند و سراسر کشور را درنوردیده است. به گونه ای که محققان و پزشکان در بررسی رفتار شناسی این ویروس دریافته اند که با عادی انگاری و کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم، وضعیت پیک ها و موج های کرونا مخوف تر شده و خواهد شد.

ویروسی که در پیک اول که از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ شروع و خاتمه یافت در مقابل استفاده خوب مردم از ماسک و رعایت شیوه های بهداشتی شکست خورد و اندکی عقب نشینی کرد.

کمین کرونا برای حمله مجدد با «رنگ و رُخ» جدید/ پیک ‌مخوف‌ ششم در انتظار عادی‌انگارها/ مدافعان سلامت را دریابیم +نقشه و نمودار

اما همین امر سبب شد تا به گمان از بین رفتن کرونا، فضاهای عمومی باز و قرنطینه پایان یابد و زندگی به روال عادی بازگردد که به ناگهان پیک دوم در خرداد سال ۹۹ مردم را محاصره کرد و دوباره موارد ابتلا و بستری دوچندان شد اما همچنان میزان فوتی ها دو رقمی بود که زنگ هشدار مسوولان به صدا درآمد که اگر مراقب نباشیم با ورود به فصل سرما پیک سوم خطرناک تر  بروز و ظهور می‌کند.  

با همه هشدارها، پیک سوم در آبان ۹۹ همزمان با تغییر رنگ برگ ها با سرعت سرایت بالا بازگشت و آمار فوتی ها را سه رقمی کرد؛ پیکی که باعث شدت گرفتن رعایت شیوه نامه بهداشتی و تعطیلی دوهفته ای شهرها و اماکن عمومی شد و اندک اندک در حال عبور از آن بودیم که پیک چهارم با ویروس انگلیسی از فروردین ماه وارد کشور شد. ویروسی با قدرت سرایت و انتشار به مراتب بسیار بالاتر از پیک های قبلی بار دیگر آمار فوتی ها را سه رقمی و مبتلایان بخصوص در میان اعضای خانواده را دو چندان کرد و رنگ شهرها را به قرمزی کشاند. دست و پنجه نرم کردن در مقابل ویروس انگلیسی طولی نیانجامید که نوع دلتای کرونا با پیک پنجم از ابتدای تیرماه ۱۴۰۰ از جنوب آغاز و در کشور شیوع پیدا کرد و شاهد افزایش آمار بستری ها و فوتی ها بودیم تا آنجا که این پیک را رکورددار بیشترین آمار ابتلا و فوتی‌های روزانه بر اثر کرونا عنوان می‌کنند.

چنانچه بر اساس آمار ستاد مقابله با کرونا، تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز ۱۰۰ هزار نفر عبور کرد و سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گذشته شکست.

موضوعی که سبب شد واکسیناسیون علیه کرونا شدت بگیرد و با عملکرد شبانه روزی وزارت بهداشت در واکسیناسیون، نزدیک به ۳۵ میلیون نفر در سراسر کشور علیه ویروس کرونا واکسینه شوند و به مرور آمار فوتی ها کاهش یابد و این روزها زمزمه‌های رسیدن به قله پیک پنجم به گوش برسد تا آنجا که بسیاری از شهرها در اثر عبور از پیک پنجم تغییر رنگ بدهند.

طی هفته‌های اخیر در پی سرعت واردات واکسن و تزریق واکسیناسیون، و براساس اعلام اپلیکشین ماسک ‌شاهد عبور کشور از خیز پنجم کرونا بوده‌ایم و ‌در برآوردی دیگر اپلیکیشن ماسک اعلام کرد تهران و چندین شهرستان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده‌اند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه پنجم مهر ماه اعلام کرد: تاثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر بیماران کووید۱۹ کاملا مشهود است و مرگ و میر روزانه کرونا در ۱۶ استان کشور، کمتر از ۵ نفر بود.

براساس اعلام روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، روند کاهش مرگ و میر روزانه بیماری کرونا در کشور پس از عبور از قله خیر پنجم بیماری مشهود است به گونه‌ای که مرگ و میر جدید روزانه در ۱۶ استان کشور، در برخی رروزها کمتر از پنج نفر بود که یکی از عمده‌ترین دلایل آن در کنار فداکاری ها و تلاش‌های شبانه‌روزی مدافعان سلامت، تسریع در واکسیناسیون عمومی علیه کروناست.

بیشتر این استان‌ها از استان‌هایی هستند که سن واکسیناسیون در آنها تا قبل از برداشتن محدودیت سنی، کمتر از سایر نقاط کشور بود و یا درصد پوشش واکسیناسیون در آنها مناسب بوده است.

 اما باید از پیک‌های دیگر تجربه کسب کرد و زودهنگام رعایت پروتکل ها را کنار نگذاشت زیرا ویروس کرونا ممکن است با رنگ و رخی جدید در کمین نشسته تا حمله کند.

همانگونه که مقامات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هشدار داده‌اند ‌ در صورت عادی‌انگاری و بی‌توجهی به واکسیناسیون، آبان ماه شاهد بروز و ظهور پیک ششم کرونا که مخوف‌تر از سایر پیک‌هاست خواهیم بود.

استان یزد/ آمار پذیرش بیماران ۳ رقمی شد

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ارتباط با وضعیت کرونایی استان اظهار داشت: در حال حاضر، ۴۰۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی کوتاهی کنیم ادامه داد: از این تعداد،۸۳ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی(ره) یزد افزود: در شبانه روز گذشته، ۱۰۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند.

سلمانی  تصریح کرد: همچنان استفاده از ماسک، پرهیز از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، دوری از حضور در تجمعات و دریافت سریع‌تر واکسن کرونا، راه‌های کنترل این بیماری است.

استان بوشهر/ بستری ۱۳۴ بیمار در بیمارستان‌ها

سعید کشمیری دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها به ۱۳۴ نفر و به کمترین مقدار بیماری در شش ماه اخیر رسیده است اظهار داشت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، زدن ماسک و ادامه محدودیت‌هایی که بارها و بارها تأکید شده باید این دستاورد را حفظ کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه تاکنون ۶۰۰ هزار نفر در استان در مقابل بیماری کرونا واکسینه شده‌اند تصریح کرد: به ۳۰۰ هزار نفر از این افراد ۲ نوبت بار واکسن تزریق شده است.

دبیر ستاد مقابله در استان بوشهر از تزریق ۹۱۰ هزار واکسن در استان خبر داد و بیان کرد: انتظار می‌رود تا پایان مهرماه ۸۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان واکسن دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته ۴۷ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند گفت: اکنون ۱۳۴ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند.

کشمیری با اشاره به اینکه اکنون ۱۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۶ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: تاکنون یک‌هزار و ۹۷۸ نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به سبب ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

استان فارس/شمار جان‌باختگان همچنان دو رقمی است

براساس آخرین آمار ثبت شده درباره رنگ‌بندی استان‌ها رنگ نارنجی به تدریج از نقشه استان فارس در حال رنگ باختن است و جای آن را رنگ زرد و آبی گرفته که این امر نوید کنترل کرونا و مهار پیک پنجم تلقی می‌شود. 

بر این اساس ۳ شهرستان گراش، فیروزآباد و مهر در وضعیت آبی؛ شهرستان‌های جهرم، خفر، استهبان، سروستان، کوار، شیراز، زرقان، مرودشت و ممسنی نارنجی و مابقی استان به رنگ زرد درآمده است. 

با این حال بررسی‌ها نشان از این دارد که آمار ورودی به بیمارستان‌های استان همچنان قابل توجه است و سبب شده هشدارها از سوی متولیان بهداشت و درمان استان فارس همچنان ادامه داشته باشد. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و ۳۷۳ هزار و ۱۱۲ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده ۴۱۱هزار و۴۴۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۱۹۶ هزار و ۶۳۷ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۴۴ هزار و ۴۰۱ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون ۴۵۵ هزار و ۸۴۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام بستری ۲۴۹ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند به هزار و ۹۵۰ نفر رسیده که از این تعداد ۲۰۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

بر این اساس با جان باختن ۱۰هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون شمار جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ به ۶ هزار و ۷۶۶ نفر رسید. 

کمین کرونا برای حمله مجدد با «رنگ و رُخ» جدید/ پیک ‌مخوف‌ ششم در انتظار عادی‌انگارها/ مدافعان سلامت را دریابیم +نقشه و نمودار

کاشان/کاهش بیماران بستری

افت نسبی مبتلایان در شهرستان کاشان و آران و بیدگل نشان می‌دهد که این منطقه از وضعیت قرمز کرونایی عبور کرده است و کاشان هم اکنون در وضعیت نارنجی قرار دارد اما آنچه امروز نگران‌کننده است آما بالای فوتی‌ها است که پیش از آن مسئولان بهداشت و درمان پیش‌بینی کرده بودند.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۲۵ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و پنج بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء و یک بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل ۲۵ و حداکثر ۶۴ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار ۲۵ و حداکثر ۶۴ ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۳۵۲ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۲۶۹ بیمار در شهرستان کاشان و ۷۳ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران ۱۰۲ بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری ۳۶ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه دو بیمار آقا ۴۴ و ۵۸ سال در شهرستان کاشان و یک خانم ۶۰ سال در شهرستان آران و بیدگل بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۱۱۷ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۳۰۰ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار و ۷۲ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

استان قزوین/مرگ‌ومیر کرونایی ۲ برابر شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از افزایش ۱۰.۷ درصدی موارد قطعی ابتلای روزانه به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲۸ مبتلای کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های کووید استان قزوین شناسایی شدند که این آمار ۲۲ نفر از روز قبل بیشتر شده است.

پیمان نامدار اضافه کرد: همچنین آمار بستری‌های روزانه کرونایی هم ۲۵.۴ درصد نسبت به روز پیش افزایش یافت و به ۷۹ نفر رسید که در مقایسه با روز گذشته ۱۶ نفر بیشتر شده بود.

وی با اشاره به کاهش ۲.۸ درصدی آمار بیماران بدحال زبر دستگاه‌ ونتیلاتور ادامه داد: در حال حاضر ۳۵ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در قیاس با روز قبل فقط یک نفر کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی ستاد مقابله با بیماری کرونای استان قزوین در ادامه از جهش ۱۰۰ درصدی آمار فوتی‌های کرونایی خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر ۸ بیمار کرونایی بدحال ما به علت شدت علائم تنفسی و ضعف مفرط جسمانی جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به روز قبل ۲ برابر شده و ۴ نفر بیشتر بود.

نامدار افزود: همچنین آمار بهبودیافتگان روزانه کرونایی هم ۸ درصد افزایش یافته و در همین مدت ۶۷ بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت  و بهبود از بیمارستان‌های ما ترخیص شدند که این آمار در قیاس با روز گذشته ۵ نفر بیشتر شده بود.

وی ادامه داد: با این حال مجموع آمار بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین یک نفر افزایش یافته و به ۳۹۵ نفر رسید که با توجه به حجم سنگین سفرهای اخیر در تعطیلات آخر هفته گذشته انتظار افزایش مقطعی آمار ابتلا، بستری و فوتی را داریم.

استان گلستان/بستری بیماران دوباره افزایشی شد

با فروکش کردن موج پنجم شیوع کرونا تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان گلستان از حدود دو ماه قبل تا روز گذشته روندی کاهشی داشت.

تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان در اوج پیک پنجم رکود شکسته بود و به مرز ۲ هزار نفر رسید این در حالی است که استان گلستان فقط ۲ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی دارد و ارائه خدمات درمانی و بستری به سایر بیماران در پیک پنجم شیوع کرونا به شدت محدود و مختل شده بود.

از حدود دو ماه قبل تا پیش از روز گذشته تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان از ۲ هزار بیمار به ۱۹۶ نفر رسیده بود اما روز گذشته دوباره شاهد افزایش تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان بودیم.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با افزایش ۱۰ نفری تعداد این بیماران، مجموع بیماران بستری در مراکز درمانی استان به ۲۰۶ نفر افزایش پیدا کرد که از این تعداد ۴۱ نفر در بخش‌های آی سی یو بیمارستان‌ها بستری هستند و حال ۱۴ بیمار نیز کاملا وخیم است.

با گسترش پوشش واکسیناسیون کرونا، متأسفانه برخی از شهروندان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند زدن ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و غیره را به فراموشی سپرده‌اند، این در حالی است که بارها و بارها مسئولان بهداشت و درمان درباره لزوم رعایت دستورالعمل‌ها حتی پس از رسیدن به ایمنی جمعی تأکید کرده‌اند.

با توجه به رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی، فعالیت‌های اصناف و سایر کسب و کارها نیز به حالت عادی و قبل از کرونا برگشته است که این بی توجهی و سهل انگاری می‌تواند آتش زیرخاکستر کرونا را دوباره شعله ور کرده و استان را درگیر موج ششم کرونا کند.

استان آذربایجان غربی/۸۷۷ نفر به کرونا مبتلا شدند

جواد آقازاده با اشاره به ابتلای ۸۷۷ نفر دیگر به کروناویروس در شبانه‌روز گذشته در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: با ابتلای این تعداد افراد، شمار کلی مبتلایان از ابتدا تاکنون به ۲۸۷ هزار و ۱۵۱ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی از فوت ۱۶ نفر دیگر در شبانه روز گذشته خبر داد و تصریح کرد: تاکنون ۶ هزار و ۵۱۹ نفر به خاطر ابتلای به کرونا جان باخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه شمار بستری‌های سندروم حاد تنفسی به یک هزار و ۵۴۳ نفر رسیده است بیان کرد: هم اکنون ۵۷ نفر نیز وصل به دستگاه ونتیلاتور و تنفس مصنوعی هستند.

آقازاده با بیان تعداد بستری‌های مشکوک نیز گفت: در شبانه روز گذشته تعداد بستری‌های مشکوک به ۷۸۰ نفر و نیز تعداد بستری‌های آی سی‌یو به ۳۰۴ نفر رسید.

وی در ادامه نیز از واکسیناسیون ۲۳ هزار و ۸۶۷ نفر خبر داد و اظهار داشت: تاکنون دو میلیون و ۳۶۴ هزار و ۸۴ نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

استان خراسان رضوی/ عادی‌انگاری ممنوع

محمدجعفر صادقی مدیر گروه تخصصی مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارداشت:درحال حاضر بیشتر روی موضوع واکسیناسیون دانش‌آموزان، دانشجویان، فرهنگیان و دانشگاهیان متمرکز هستیم، ضمن اینکه انجام واکسیناسیون سایر گروه‌ها هم به قوت خود باقی است.

وی تصریح کرد: در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال تعداد ۴۶۵ هزار و ۲۵۹ نفر واکسینه می‌شوند و تاکنون ۳۰ درصد آنان و معادل ۱۶۷ هزارو ۵۴۸ نفر واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون ۲۹۷ هزار و ۷۱۱ نفر مابقی هم طی هفته جاری انجام می‌شود.

مدیرگروه تخصصی مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه به دانش‌آموزان پایه‌های هفتم تا دوازدهم ۲ نوبت واکسن سینوفارم همانند بزرگسالان تزریق می‌شود، خاطرنشان کرد: تلاشمان این است که واکسیناسیون ظرف مدت ۳ روز انجام شود و تا پایان هفته جاری واکسیناسیون این گروه سنی به اتمام برسد.

 صادقی افزود: تأکید به دانش‌آموزان همچون دیگر گروه‌ها این است که پس از دریافت واکسن کرونا عادی‌انگاری نداشته باشند و همچنان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را داشته باشند و در صورت بازگشایی مدارس در رعایت به این موارد در مسیر خانه به مدرسه و بلعکلس و همچنین در زمان حضور در مدرسه بیش از پیش توجه کنند.

استان اردبیل/ چرخش ویروس در مناطق مختلف

شهرام حبیب‌زاده اظهار داشت: ما همچنان وضعیت شکننده‌ای را در بیماری کرونا در سطح استان اردبیل شاهد هستیم به گونه‌ای که در یک هفته اخیر روند ثابتی را در بستری‌ها و ترخیصی‌ها در سطح استان نظاره‌گر بوده و به نظر می‌رسد همچنان چرخش ویروس را در مناطق مختلف استان به عینه می‌توان مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: همچنان بیش از ۲۰۰ بیمار درگیر کرونا هستند و با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و فوتی‌های کرونا نیز روزانه سه تا چهار نفر است که به نظر می‌رسد این وضعیت شکننده در صورت عدم مراقبت می‌تواند به شکل‌گیری موج جدید این بیماری و افزایش مبتلایان منجر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به سرد شدن هوا، اتمام ماه محرم و صفر و آغاز دورهمی‌ها و همچنین مراسم‌های عروسی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به این شرایط احتمال آغاز خیز ششم کرونا در آبان ماه دور از ذهن نیست و اگر مراقبت‌های بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها را ساده و سهل بگیریم، قطعاً با خطرات و آسیب‌های جدی روبه‌رو خواهیم شد.

حبیب‌زاده افزود: در چنین شرایطی بهتر است تمامی افراد جامعه و گروه‌های هدف واکسینه شده و ما ایمن‌سازی را به بیش از ۹۰ درصد برسانیم تا احتمال مرگ و میر به حداقل برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در کنار این امر همچنان تاکید ما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دوری از تجمعات و همچنین رعایت الزامات حضور در دانشگاه‌ها و مدارس به شکل مراقبتی است تا فضا به درگیری جدید بیماری کرونا منجر نشود.

حبیب‌زاده تزریق یک میلیون دز واکسن را در استان یادآور شد و اضافه کرد: از این تعداد ۲۸۹ هزار نفر دز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کردند و مابقی تنها دز اول واکسن را زده و رغبتی به تزریق دز دوم ندارند.

وی بیان کرد: به هیچ وجه تزریق دز اول ایمنی ایجاد نمی‌کند بلکه ضروری است هر دو دز واکسن تزریق شده و بعد از ۱۵ روز ایمنی حاصل شود و در چنین شرایطی همچنان تاکید ما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: تزریق واکسن تنها در کاهش مرگ و میر و جلوگیری از شیوع گسترده بیماری مؤثر خواهد بود و به هیچ وجه درمان قطعی در برابر کرونا محسوب نمی‌شود.

استان خراسان جنوبی/شمار قربانیان کرونا به ۱۱۶۳ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۶۱ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۱۳ بیمار جدید شامل ۱۰ مورد بستری و ۳ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد از بیرجند ۸ مورد، درمیان ۱ مورد و نهبندان ۴ مورد جدید گزارش شد.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: همزمان ۴۴۷ تست سریع انجام شد که ۶۷ مورد جدید کرونا شناسایی شد.مهدی زاده با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۵ نفر کرونا مثبتند، ادامه داد:  از این تعداد ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۷ نفر نامساعد است.وی گفت: ۱ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۶۳ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۴۳۲ هزار و ۴۰۲ نفر واکسن نوبت اول و ۲۰۶ هزار و ۸۷۵ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان اصفهان/شناسایی ۱۱۳۸ بیمار جدید

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در  استان ۳۵۸۷ نفر بودند که ۱۱۳۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۳۱۹  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۲۷۲ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۷۱ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۲۸۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را۱۸  نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۱  نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

کمین کرونا برای حمله مجدد با «رنگ و رُخ» جدید/ پیک ‌مخوف‌ ششم در انتظار عادی‌انگارها/ مدافعان سلامت را دریابیم +نقشه و نمودار

استان ایلام/ ۸۵ ابتلای جدید شناسایی شد

محمد کریمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۱ هزار و ۲۱ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۸۵ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۷۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۵۷ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۵۹ هزار و ۷۰۲ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش نشده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون یک هزار و ۹۲ نفر بوده است.

استان کرمان/ آمار بیماران ۳۶۷ نفر رسید

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۳۶۷ مورد است اظهار داشت: از این تعداد ۲۰۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۲۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۱۰۰ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۷۲ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۰ هزار و ۳۸۳ مورد رسیده است.

وی به فوت ۱۶ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: در میان فوتی‍های جدید کرونا در استان کرمان یک نوزاد قرار داشت و مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۷۹۱ مورد رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و ۶۱۹ هزار و ۹۸۰ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۷۲۷ هزار و ۱۸۶ مورد است.

حسین صافی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان نیز با بیان اینکه توزیع واکسن برکت از سوی وزارت بهداشت کم بوده اظهار داشت: در حال حاضر واکسنی که اختصاص داده شده است مربوط به کسانی است که باید دوز دوم واکسن خود ا تزریق کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان بیان کرد: به مجرد آنکه واکسن برکت از وزارت بهداشت دریافت کنیم تزریق نوبت اول واکسیناسیون با واکسن ایرانی آغاز شده و در این زمینه وزارتخانه بر اساس برنامه‌ای که دارد واکسن را توزیع می‌کنند و این امر در اختیار ما نیست.

چهارمحال و بختیاری/ شمار فوتی‌ها به ۱۶۰۰ نفر رسید

بنابر آخرین آمار از سوی وزارت بهداشت و درمان، مجموع بیماران مبتلای به ویروس کووید۱۹ تا ظهر امروز به ۵ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۸۹۰ نفر رسیده است که از این تعداد، ۵ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۹۹۹ نفر بهبود یافته‌اند.

همچنین با فوت ۲۲۲ بیمار مبتلای به کرونا، مجموع فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا به ۱۲۲ هزار و ۵۹۲ نفر رسیده، قابل ذکر است که هم‌اکنون  تعداد ۵ هزار و ۳۰۴ نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی کشور بستری هستند.

در استان چهارمحال و بختیاری طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در روز گذشته تا ظهر امروز ۵۶۸ بیمار با علایم بالینی مشکوک به ویروس کرونا به مراکز درمانی استان چهارمحال و بختیاری مراجعه داشتند که از این تعداد ۱۰۰ نفر بستری شدند.با بستری شدن ۱۰۰ نفر در روز گذشته، مجموع بستری‌های در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان به ۳۰۶ مورد رسیده است که از این تعداد ۲۳۴ نفر مثبت قطعی و مابقی در انتظار پاسخ آزمایش جهت ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری هستند.

همچنین طبق آمار کرونا در استان تا ظهر امروز، تعداد موارد بستری مثبت جدید ۳۰ نفر و تعداد موارد مثبت سرپایی در روز گذشته تا ظهر امروز ۱۸۹ نفر اعلام شده است.گفتنی است در ۲۴ ساعت گذشته ۲ مورد فوتی ناشی از ابتلای به ویروس کرونا در استان به ثبت رسیده که مجموع جان‌باختگان ناشی از این ویروس را به یک هزار و ۶۰۰ نفر رسانده است.همچنین هم‌اکنون ۴۳ بیمار با حال وخیم و نسبتاً بد در icu مراکز درمانی استان چهارمحال و بختیاری تحت مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت و درمان بستری هستند.

از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در استان تاکنون، ۲۲۵ هزار و ۱۳۷ مورد تست و نمونه کرونا گرفته شده است که مجموع مبتلایان به این ویروس در استان به ۷۹ هزار و ۹۲۶ مورد رسیده است.بر اساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور، نیمی از استان چهارمحال و بختیاری در وضعیت زرد کرونایی و نیمی دیگر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

کمین کرونا برای حمله مجدد با «رنگ و رُخ» جدید/ پیک ‌مخوف‌ ششم در انتظار عادی‌انگارها/ مدافعان سلامت را دریابیم +نقشه و نمودار

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • عدالت IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    4 0
    جوری که شما میگید واکسیناسیون هیچ تاثیری نداره و پیک های بعد از واکسیناسیون مخوفتر از پیک های قبلیه. در واقع مردم را موش آزمایشگاهی خودتون کردید و مخالفین واکسن و طب شیمیایی درست می گفتن
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      1 1
      مجبورن بگن. چون نظام توان واردات واکسن معتبر نداشت و واکسن چینی را هم که باید در طی یک دوره 28 به همه می زد نتوانست بزند
  • ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    2 2
    اینقدر تو مملکت شیر توشیر هست که هر کسی به خودش اجازه می ده توی مسئله کورنا نظر بده از سرداران نظامی گرفته تا پاک بان محله
  • منتظر IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    4 1
    وزارت بهداشت باید خیلی شفاف و صادقانه گزارش و آمارهای مربوط به کرونا را منتشر کند تا کسانی که واکسن نزدند مجاب به زدن واکسن شوند مثلا اینکه آمار مبتلاها و مرگ ومیر کسانی که واکسن زدند به صورت دقیق اینکه چه واکسنی زدند و دوز چندم را دریافت کردند. با بگیر و ببند و اجبار این جمعیت باقی مانده واکسن نمیزنند.
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      2 0
      فردی مبتلا به کرونا شود و بهبود پیدا کند ایمنی بالاتر از واکسن دارد. واکسن های موجود در کشور ایمنی زایی اندکی دارند. با بازگشایی های شتابزده شاهد افزایش مجدد آمار هستیم.
  • احمد IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 3
    بجای اینکه گوش مردم را از نرفتن به مهمانی و مسافرت های داخلی پر کنید ، پیاده روی اربعین را ببینید که باز هم مرزها را باز کردتد و به عراق هجوم بردند و با عراقی ها قاطی شدند . اگر تصاویر غذاخوردن آنها را ببینید متوجه میشوید که چند نفری با هم داخل یک سینی و با دست خالی غذا میخورند . این کرونا را زیاد میکند ولی جرات ندارید در باره اربعین در اخبار حرفی بزنید و ایرادی بگیرید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس