فشار واشنگتن بر سودان برای تسریع عادی‌سازی روابط با اسرائیل

یک شبکه خبری خبر داد که واشنگتن در حال فشار آوردن بر سودان برای تسریع در روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و برقراری روابط دیپلماتیک است.

به گزارش مشرق، دولت آمریکا در حال فشار به سودان برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و برقرار روابط دیپلماتیک با آن است.

شبکه صهیونیستی کان با اشاره به این موضوع نوشت فشار آمریکا به سودان یکسال پس از آن  صورت می‌گیرد که خارطوم در حال پاپس کشیدن از توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و این موضوع به دلیل اختلافات میان دولت سودان،‌ ارتش و مقام‌های رده بالا در این کشور آفریقایی است.

آمریکا به سودان یادآوری کرده است که به این کشور در دستیابی به ۱ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده این کشور کمک کرده است.

شبکه کان در ادامه گزارش خود نوشت که طی ماه‌های اخیر نشانه‌های از عادی سازی روابط میان خارطول و تل‌آویو دیده است.

هفته گذشته، هیئتی از مقام‌های نظامی و امنیتی سودان به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده تا با مقام‌های رژیم صهیونیستی  دیدار کرده و با آنها درباره تقویت روابط گفت‌وگو کنند.

بر اساس گزارش روزنامه «السودانی» این هیئت نظامی به سرپرستی«عبدالرحیم دقلو حمیدتی» برادر معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان و فرمانده نیروهای واکنش سریع، مذاکراتی محرمانه در اسرائیل انجام داده است.

علی‌رغم تبلیغات گسترده رسانه‌های صهیونیستی و آمریکایی درباره عواید و منفعت‌هایی که توافق‌های سازش کشورهای عربی با این رژیم دارد، اکنون گفته می‌شود که با گذشت حدود یک سال از امضای این توافق اما بسیاری از وعده‌های داده‌شده به آن کشورها محقق نشده است.

اخیرا شبکه تلویزیونی کان‌نیوز به نقل از منابع مطلع گزارش داد که دولت سودان یکی از کشورهایی است که از نتایج عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و امضای توافق سازش راضی نیست و مأیوس شده است.

در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی بود که کاخ سفید اعلام کرد رژیم صهیونیستی و سودان، با میانجی‌گری دولت وقت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، روابط دیپلماتیک را از سر گرفته و در عرض چند هفته قرار بود هیأت‌هایی از دو طرف برای پیشبرد همکاری‌های مختلف با هم دیدار کنند.

بر اساس این گزارش، در حالی که آمریکایی‌ها نیز به سودان وعده سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در بسیاری پروژه‌های زیرساختی در سودان را داده بودند اما منابع مطلع می‌گویند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

فشار واشنگتن بر سودان برای تسریع عادی‌سازی روابط با اسرائیل
مخالفت مردم سودان با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

کان‌نیوز در ادامه این گزارش گفت: «منابع آگاه به جزئیات، به ما گفتند که دولت سودان از اسرائیل مأیوس و ناراضی شده زیرا امیدوار بودند روابط و همکاری‌های گسترده‌ای در حوزه‌های کشاورزی و فناوری داشته باشند. آنها همین احساس را نیز نسبت به آمریکایی‌ها دارند».

این منابع می‌گویند در حالی که سودان انتظار داشت جلسات متعددی با مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی درخصوص وعده‌های توافق سازش داشته باشد اما در این هشت ماه فقط یک بار «اِلی کوهن» وزیر سابق اطلاعات رژیم صهیونیستی به این کشور سفر کرد و هیچ نشست اقتصادی یا تجاری دیگری در سودان برگزار نشده است.

کان‌نیوز در پایان این گزارش افزود که مردم سودان نیز از محقق‌نشدن وعده‌های دروغین توافق سازش ناراضی هستند، زیرا نه تنها در داخل دولت این کشور درخصوص عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اختلاف‌نظرهایی وجود داشت بلکه افکار عمومی نیز با آن مخالف بودند.

این در حالی است که «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر دولت موقت (انتقالی) سودان چندی پیش عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به نفع کشورش خوانده و بر پایبندی به توافق سازش تأکید کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس