پدافند هوایی

سامانه پدافند هوایی مجید پاسخ به نیاز رو به افزایش ایران و سایر کشورهای منطقه، برای مقابله با تهدیدات ارتفاع پایین از جمله ریز پرنده‌ها و موشکهای کروز است که میتواند روی پلتفرم‌های مختلفی نصب شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، یکی از بزرگترین رزمایشهای نیروهای مسلح در سالهای اخیر، قرار است در هفته جاری و با شرکت یگانهای مختلف پدافند هوایی سپاه، ارتش و سایر نیروهای وابسته، برگزار شود که تست انواع سامانه های بومی، از جمله مهمترین بخش های آن خواهد بود. از جمله سامانه های جدیدی که به نظر می رسد قرار است در این رزمایش، به کار گرفته شود، سیستم پدافند هوایی "مجید" است که از جمله به روزترین تجهیزات دفاع هوایی کوتاه برد کشور در حوزه سطح به هوا محسوب می شود.

این سامانه برای اولین بار در رژه ۲۹ فروردین سال جاری، در معرض دید عمومی قرار گرفت و در جریان آن رژه، یک تصویر با کیفیت نه چندان مناسب از این سامانه منتشر شد. اما طی روزهای اخیر، تصاویر بهتر و بیشتری از شلیک این سامانه و هدف قرار دادن یک پهپاد هدف توسط آن منتشر شده که با این اطلاعات، حالا می توان با جزییات و دید بهتری به معرفی این سامانه پرداخت.

بیشتر بخوانید:

موشک جدید ایرانی سوار بر موج لیزر به شکار پهپادها می‌رود/ وقتی دهلاویه و تندر به کمک ارتقاء پدافند هوایی «مجید» می‌آیند+عکس

اعلام ویژگی‌های مهم «اولین توپ لیزری ایران» / انحصار قدرت‌های مشهور نظامی در تولید یک «سامانه پدافندی استراتژیک» شکست +فیلم

سپاه و ارتش از استرلا و استینگر وارداتی به «میثاق ۳» کاملا بومی رسیدند/ تست موفق شکارچی بدون سرنشین و متحرک موشک‌های کروز +عکس

در سالهای اخیر توسعه سیستم های پروازی بدون سرنشین خصوصا کواد کوپترها، مهمات سرگردان و همچنین توسعه هر چه بیشتر قابلیت پرواز در ارتفاع پست برای بالگردها و هواپیماهای جنگی باعث شده تا نیاز به یک سیستم پدافند هوایی ارتفاع پایین برای مقابله با تهدیدات جدید در نقاط مختلف دنیا احساس شود. استفاده از توپ های ضد هوایی با ترکیب مهمات هدایت شونده و هدایت های اپتیکی و راداری، توسعه موشک های دوش پرتاب و حتی توسعه سیستم های پدافندی انرژی مستقیم (لیزر و ... ) از جمله کارهای انجام شده در این بخش برای تقویت این حلقه پدافندی است.

«مجید» شکارچی جدید ریزپرنده‌ها و کروزهای متجاوز به کشور/ امکان تبدیل تانک‌های قدیمی به سکوهای مدرن پدافند هوایی فراهم شد +عکس و فیلم

سامانه مجید در رژه ۲۹ فروردین سال جاری - در پشت سر آن سامانه راداری کاشف ۹۹

در اطراف کشور ما نیز بحث افزایش وجود سیستم های بدون سرنشین هوایی، افزایش خرید موشک های کروز و توانایی های هوایی چه توسط بازیگران دولتی و چه برخی گروه های تروریستی، طی سالهای اخیر بیشتر مشاهده شده است. در حقیقت سامانه مجید یک پاسخ تقریبا ساده، ارزان و با قابلیت تحرک بالا و استفاده در پلتفرم های مختلف توسعه یافته است.

بر اساس تصاویر جدید، دو تیر موشک سامانه جدید که احتمالا AD-۰۸ نام دارد بر پشت یک خودروی سبک تاکتیکی کویران به همراه سامانه اپتیکی کشف و هدایت کننده، نصب شده است. این مسئله به این معنا است که سامانه مورد نظر را می توان از پشت تقریبا یک وانت نیز حمل و پرتاب و در نتیجه، دشمن را از نقاط بیشماری غافلگیر کرد. در عین حال زمانی که بتوان این مجموعه را روی یک خودرو در کلاس کویران نصب کرد مشخصا قابلیت توسعه و نصب تعداد بیشتری از آن روی پلتفرم های بزرگتر زمینی، مثل انواع تانک های قدیمی موجود در کشور با تغییر کاربری وجود دارد که ماحصل آن، داشتن یک لایه پدافندی متحرک برای واحدهای زرهی و مکانیزه خواهد بود.

کلیپ جدید از آزمایش سامانه پدافند هوایی مجید

برد این موشک در حدود ۸ کیلومتر اعلام شده و با این اوصاف، در کلاس سیستم های کوتاه برد به حساب می آید. این موشک در مرحله اولیه پرواز از یک شتاب دهنده با دود کم بهره می برد که در سناریوهای درگیری نزدیک به میدان نبرد، امکان شناسایی بصیری مکان این سامانه را کاهش می دهد.

نکته مهم بعدی در خصوص ویژگی های سامانه مجید، مربوط به سیستم های کشف و هدایتی این موشک است که از جمله مهمترین نکات و ویژگی های یک سامان پدافندی به حساب می آید. بر اساس تصاویر، در کنار دو استوانه حامل موشک یک سیستم کشف اپتیکی نیز وجود دارد که می تواند به صورت غیر فعال به جستجو در فضای اطراف پرداخته و اقدام به هدف گیری و انتقال اطلاعات به سامانه تسلیحاتی برای درگیری با هدف کند. اما بر اساس برخی بررسی ها و گمانه زنی های فنی -از جمله تصاویر رژه 29 فروردین که در بالا به آن اشاره شد- سامانه راداری جدید کاشف ۹۹ نیز توان لینک شدن و تغذیه اطلاعات سیستم پدافندی مجید را دارد.

رادار کاشف-۹۹ ظاهرا علاوه بر کشف ریزپرنده‌ها، توان کشف موشک های کروز را نیز دارد و این رادار توان کشف یک موشک کروز با سطح مقطع یک دهم متر مربع و با سرعت ۲ ماخ را در برد ۳۰ کیلومتری را به نام خود ثبت کرده. مشخصات سیستم راداری فوق، اعداد مناسبی را برای دفاع هوایی در ارتفاع پایین نشان می دهد و در زمانی که به هر دلیل این سیستم در دسترس نباشد سیستم اپتیکی موجود در سامانه مجید می تواند بدون فاش کردن محل سامانه اقدام به کشف و رهگیری اهداف هوایی کند.

موشک جدید ایران شبیه به کدام موشک مشهور است؟

موشک به کار رفته در سامانه جدید احتمالا از نوعی سیستم هدایت حساس به گرما یا تصویر ساز فروسرخ بهره می برد. در تصاویر منتشر شده از آزمایش این سیستم موشک و در لحظاتی قبل از برخورد به پهپاد هدف، برای لحظاتی تصویری از سر موشک منتشر شده که احتمال استفاده از سیستم های تصویر ساز فروسرخ در این موشک را بسیار تقویت می کند. در صورت بهره گرفتن از این قابلیت با توجه به این که موشک نه فقط به دنبال رد حرارت بلکه به دنبال شکل از قبل ذخیره شده هدف در حافظه خود می رود اخلال روی آن نیز بسیار سخت خواهد شد.

با توجه به کار رفتن این سیستم موشک مورد نظر در فاز نهایی، از وضعیت شلیک کن فراموش کن بهره برده و تا زمان اصابت به هدف نیاز به ادامه هدایت از طرف واحد پرتاب کننده را نیز ندارد. از نظر بحث مکانیزم برخورد و نابودی هدف نیز باید گفت که این موشک از وضعیت برخورد مستقیم برای هدف قرار دادن بهره می برد.

«مجید» شکارچی جدید ریزپرنده‌ها و کروزهای متجاوز به کشور/ امکان تبدیل تانک‌های قدیمی به سکوهای مدرن پدافند هوایی فراهم شد +عکس و فیلم

نمایه گرافیکی از موشک AD-۰۸ که در سامانه مجید استفاده می شود

«مجید» شکارچی جدید ریزپرنده‌ها و کروزهای متجاوز به کشور/ امکان تبدیل تانک‌های قدیمی به سکوهای مدرن پدافند هوایی فراهم شد +عکس و فیلم

موشک AD-۰۸ از نمای نزدیک - به جستجوگر سر موشک دقت کنید

«مجید» شکارچی جدید ریزپرنده‌ها و کروزهای متجاوز به کشور/ امکان تبدیل تانک‌های قدیمی به سکوهای مدرن پدافند هوایی فراهم شد +عکس و فیلم

موشک RIM-۱۱۶

شکل ظاهری کلی موشک، از برخی جهات یادآور پرتابه به کار رفته در سامانه RIM-۱۱۶ ساخت شرکت ریتهون آمریکا است. این سامانه به صورت اختصاصی برای دفاع نزدیک از شناورهای رزمی چندین کشور غربی و متحدان آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد و پلتفرم مشهوری در دنیا به حساب می آید.

گزینه های دیگر برای استفاده از موشک سامانه مجید

سامانه پدافند هوایی مجید به دلیل اندازه کوچکی که دارد می تواند در کنار بحث زمینی، در کاربری های دیگری نیز وارد خدمت شود. برای نمونه با تجمیع استوانه های حامل موشک و اضافه کردن سیستم هدایت می توان انواع شناورهای سبک و سنگین موجود در نیروهای مسلح را با یک لایه پدافندی مطمئن مجهز کرد.

با توجه به تلاش ها و تجارب متخصصان بخش های مربوطه در نیروهای هوافضا و دریایی سپاه که ماحصل آن، تست سامانه مشهور و مدرن سوم خرداد (شکارچی گلوبال هاوک) روی یکی از شناورهای موشک انداز سپاه بود، می توان انتظار داشت تا نمونه های دیگر سامانه های پدافندی ساخته شده در بخشهای مختلف صنعت دفاعی، امکان و شرایط تست و استقرار روی شناورهای موجود در نیروهای مسلح کشورمان را پیدا کنند که ابعاد و ویژگی های سامانه مجید، کمک خواهد کرد حتی شناورهای کوچکتر نیز از این قابلیت برخوردار باشند.

برای نمونه نسل جدید شناورهای سنگین موشک انداز نیروی دریایی سپاه که بر پایه طراحی کاتاماران توسعه پیدا کرده و از نظر فضا برای موشک های زیاد دارای محدودیت هستند می توانند از این سامانه برای دفاع هوایی بهره ببرند. در عین حال با توجه به اندازه این موشک، احتمال توسعه نمونه هوا به هوای آن نیز وجود داشته و می تواند به عنوان گزینه جایگزینی برای موشک های قدیمی تر موجود در خدمت نیروی هوایی ارتش، روی آن حساب باز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 125
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • GE ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    35 95
    موتور برقه خیلی ضایس
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      19 3
      دانشمند نمونه ازمایشیه نسخه اصلاح شدش دوتا پرتابگر نداره
    • جهودشناس IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      60 11
      ضایع نیست عزیز من بلکه فنی است. یعنی وقتی دشمنها برق کشور را بزنند، پدافند با موتور برق کار خواهد کرد و این مسخره بازی‌های فناوری پالس الکترومغناطیسی روی ایران بزرگ جواب نخواهد داد. رهبر جاودان - پاینده ایران
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      48 10
      ضایع تویی که رجوی رو میپرستی هنوز خااااک
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      28 5
      این سامانه در این شکل به طور واضحی برای نیروهای مقاومت طراحی شده تا هزینه های تولید نهاییش پایین باشه
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      14 4
      دی شما درد نکنه
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      18 4
      خدا قوت
    • افشین IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      10 2
      این بخاطر،کوچک بودن حامل سامانه هستکه البته هزینه رو میاره پایین..والا اگه خودرو حامل بزرگتر باشه موتور رو در جای خودش ثابت میکنن. ضمن اینکه اگر در کنار سامانه های برد متوسط،یا بلند قرار بگیره از مولد اونا استفاده میکنه و اصلا نیازی به این منور برق نداره.
    • سوخته IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      14 2
      خداوند هر لحظه بر توان تان به افزاید
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      10 4
      چه خبر از آلبانی ؟!آب وهواش چطوره آلان؟!!!!
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      5 2
      با رادار مواظب درست بالای سرتون باشید، سمت الراس، سمت الراس.
    • محمد IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      3 4
      اگرمیتونی دوبرو سامانه را کامل کن وگرنه حرف اضافه نزن
    • ایرانی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      2 1
      اون موتور برق بخاطر اینکه خودرو کوچیک و تحرک بالای داشته باشه در متن هم اومده که از یک شتاب دهنده استفاده میکنه تا محل استقرارش لو نره چون نزدیک به محل درگیری فعالیت میکنه .دست همه بچه ها درد نکنه.
    • امیرو IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      10 0
      واقعاً برای کسایی که نمیتونن ببینن سوختن داره , فقط جای سوختن میمونه که دنبال درمانش نگرد
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 0
      اخوی دوربین روی پهپاد هدف نصب شده و پروانه در حال چرخش هم مال پهپاده. آخه کجای یه موشک میتونه پروانه داشته باشه؟؟
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    21 73
    من نمیدونم اینا کجان پ ؟پهباد اسرائیلی هر ماه از پایگاه جاسوسی جمهوری آذربایجان میاد مثل گاو سرشو میندازه پایین و نطنز و یا پایگاه تجهزات نظامی سپاه رو بمباران میکنه .
    • رضا IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      26 2
      داداش گلم کی گفته میان بمباران میکنن؟خودشونم گفتن که از همون اول که پهپاد بلند میشه تحت رصده و میخوان بفهمن که مقصدش کجاست بعدش میزنن یکم تحقیق کن بعد نظر بده!
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      13 2
      زارت.ببخشید ولی جواب زارت و زورت رو باید با زارت و زورت داد
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      10 2
      بای بای هاروپ :)
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      7 4
      آدرس غلط به مردم ندهید پهباد اسراییلی از اربیل عراق بلند می‌شوند
    • رضا IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      10 2
      این چرت و پرت ها رو از کجات در اوردی
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      10 2
      پاشو پاشو! داری خواب می‌بینی
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      20 6
      ها عامو، دیروز هم برج میلادو زدن، کلی کشته دادیم، هیچ غلطی نکردن سپاهی ها؛ کنتور که نمیندازه، مشرق جون عمت بزار چندتا حرف مفت هم ما بزنیم، والا وگرنه بلا!
    • RU ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      16 2
      بار اول هرمس 450 اسرائیل در نطنز سرنگون شد. و بعد از آن نفوذی ها تاسیسات را از داخل منفجر کردتد . البته الان که حفاظت به سپاه سپرده شده دیگر هیچ غلطی نتوانستند بکنند.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      7 1
      پهپاد اسرائیلی خواب زیاد دیده.
    • افشین IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      7 2
      منم نمیدونم امثال شما چرا اینقدر دروغ و دونگ سرهم میکنید.؟؟ نشستید پای گوشی و هر دوزاری هر چرتی که میگه شماها باور میکنید که هیچ نشر هم میدید. نطنز کی بمب باران شده ؟؟ البته متاسفانه ایکاش بمب باران میشد ولی نفوذ اتفاق نمی افتاد ولی کلا خرسهای شما مشتی اراجیف بدون سند هست.اینکه میگید کجا هستند اولا که این سامانه در حال تست هست ولی اونايي که هستند ده هد دویست میلیون دلاری میزنند.افتاد؟
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      9 0
      با این توصیف دیگر نطنزی نباید مونده باشه...
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      9 0
      این رو از کجات درآوردی؟
    • ... IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      8 0
      بمباران!!!!!!!!!!!!!!!!؟!!؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! واقعا درکت نمیکنم. خیلی بی مغزی.
  • GE ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    18 73
    از چین وارد شده . پیرمرد که نیستیم نتونیم سرچ کنیم . کارت ملی ما هنوز کاغذیه با چسب ۵ سانتی که نوشته هاش پاک نشه
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      22 6
      اون کارت ملی که عمو مسعود صادر کرده براتون
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      8 5
      قشنگ معلومه 3 تا اول که پیام دادن از بیکار ها هستند
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      16 4
      توی آلبانی مریم رجوی بهتون کارت ملی جمهوری اسلامی میده؟؟
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      10 4
      احمقی! امور امنیتی که وابسته به ثبت احوال یا امور دیگر نیست. یکی رو قوی‌تر کار می‌کنن یکی رو ضعیف‌تر. حتی اگر یک سازمان‌ مجری هر دو کار باشه میتونه اولویت‌های متفاوتی داشته باشه. حالا که یکی هم نیستن و هر سازمان کار خودشو داره. بی‌ایمانی آدم رو احمق میکنه. آدم احمق‌ هم ضدانقلاب میشه.
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      9 3
      کارت ملی تون از ملکه بگیر به ما چه
    • روانپاک BE ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      7 3
      اینقدر نق میزنی ، پیر بشی چی میشی ؟ شانس بیاری بری خونه سالمندها ، اونجا هم دایم باید اردنگی و پس گردنی بخوری ، اخلاقتو خوب کن
    • احمد IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      5 3
      خوبه حداقل سرچ کردن رو بلدین! آخه جناب محترم مگه فقط یک کشور ازین تجهیزات دارند؟ازین گذشته اتفاقا تو آلبانی همه پیرمرد هستند، چطور شما پیرمرد نیستی؟
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      5 2
      شاید تابعیتت لغو شده روشون نمیشه بهت بگن ....مال ما که مشکلی نداره .....
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      4 1
      پیرمرد نیستین , اما بچه هستین!!! هنوز زوده این چیزا حالیتون بشه!
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      6 2
      ها عامو چینیه، خودت رو هم از چین وارد کردیم، وگرنه زن های ما که زن نیستن و توانایی بچه زاییدن رو ندارن که، بچه فقط چینی؛ به تاریخ اجدادت هم نگاه کنی یا چینی هستی قطعا یا دیگه 100یی به 90 مغولی.
    • RU ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      10 1
      فقط اومدی از حسادت و ناراحتی یک حرفی زده باشی اگر راست میگی نام آن سامانه چینی را بگو
    • افشین IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      9 0
      اولادمگه در آلبانی کارت ملی به مزدورهاي وارداتی هم ميدن؟؟ دوما پیر مرد نبستید فسیل هستید و البته مریض هم هستید. آنقدر بیسواد هستید که نمی فهمید کارت ملی آنچنان فناوری خاصی،ندارد و اگه تا حالا نساختن بخاطر قیمت تمام شده بالاتر هستکه صرفه اقتصادی نداره ولی اونم به کوري چشم شماها بخاطر،تحریمها خط تولیدش راه افتاد و در حال تولید و توزیع هست.اما کشوريکه سامانه های پدافندي در کلاس باور ۳۷۳ می سازه که خود چین هم در حد این سامانه تا حالا نساخته و نمونه جديدترش از اس،۴۰۰ برتر هست این سامانه ها براش،مثل کاردستی هست.شکر خدا چین که گفتی همچین سامانه ای به این شکل نداره. از جاییکه شما همه رو مثل خودتون ميدونيد هر مرندی رو میگید. اگه راست میگی اسم نمونه چینی رو بنویس آقای سرچ کن.
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      0 0
      اگه پیر مرد سرچ بلد نبود توبدنیا نمی اومدی .لات معتاد
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    25 3
    کاش خودرو سازها هم یه تکونی به خودشون میدادن
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    22 4
    با توجه به گستره ایران صدها وبلکه هزاران سامانه مجید نیاز است.
    • افشین IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      5 2
      سامانه های پدافندي اخوی در مراکز،حساس،مستقر میشن نه وسط،کویر لوت.
    • علی IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      2 5
      این سامانه یک سامانه سبک برای پشتیبانی از نیروهای عملیاتی است
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      0 0
      احتمالا منظورش اینه که در مرز ها مستقر بشه و چون مرزهامون زیاده تعداد زیادی نیازه.
    • افشین IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 0
      این سامانه ها در مرزها هم مستقر نمیشم به اون شکلی که ایشون میگه. اولین ماموریت این سامانه ها دفاع از،سامانه های برد بلند و متوسط هست. دومین ماموریت دفاع از یگانهای میدان نبرد و واحدهای زرهی هستکه البته بیشتر بانکی روی شاسی شنی دار نصب میشه تا بتونه همراه زرهی و البته کمی عقب تر حرکت کنه. مکان بعدی هم مراکز حساس هستند که البته در این مراکز سامانه های دیگری هم هستند. برای مکانهای خيليذحساس هم از سامانه های دقیقتر و سنگینتر مثل تور یا کمین ۲ و یا يسير و یا زهرا استفاده میکنند و یا نمونه جدید دزفول. به هر صورت در مرزها پدافند مثل پاسگاههای مرزبانی چیده نميشن
  • جهودشناس IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    71 10
    عالی. یک پهپاد کوچک رو با دقت بالا زد. آقا این موشک رو مجانی به ارمنستان بدین تا دهن این گرگهای مغولی رو سرویس کنه. دست مریزاد.
    • RO ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      8 26
      به زودی عیران تجزیه میشه و پانفارس های رعیت زاده برمیگردن به بیابان کویر لخت
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      8 20
      خودتون جرات درگیری با گرگهارو ندارید ها
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      11 2
      الحق همون صفت گرگ برازندتونه خخخخخ
    • افشین IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      20 6
      بدبخت اموزشت ناقص هست.ایران با ع نیست. ما گرگهای داعشي رو نابود کردیم شما سوسولها که جای خود دارید.اگه نبودیم که الان داشتید حراج ناموستون رو در بازار داعشيها میدید. البته از نظر ما ملت آذربایجان هنوز هم هموطن ما هستند ولی دولت الهام خانم باید جایگاه خودش رو بفهمه. نمک نشناسی بدترین اسفراین برای آدمهای متوهم.
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      3 8
      همین مغول ها کل ایران رو تصرف کرده بودند !
    • US ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      20 4
      اولا ایران با ع نیست ایرانی ها فقط فارس نیستند بلکه هم ترک هم لر و ترکمن و کرد و عرب و بلوچ داره و همه ایرانی هستیم و شاید زبان ها فرق کنه ولی تحقیقات نشون داده تمام مردم فلات ایران یک نژاد واحد دارند و هم از اقوام نزدیک هستیم ایرانی رعیت زاده هم نیستند بلکه آقای دنیا بوده اند از بیابان لخت هم نیامدند غرب شمال غربی و شمال ایران پوشیده از جنگل بوده
    • با سلام BE ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      1 1
      ۱۱:۴۵ این فارسها چه بلایی سر شما آورده اند ؟ راستش را بگویید خواهشا
  • تندیس IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    12 4
    بنظر من نصب این سامانه به چند دلیل بر روی تانکهای قدیمی صحیح نیست . اول اینکه در دنیای امروز دیگر شاسی تانکها را ذوب یا نابود نمیکنند بلکه انها را از نظر نیروی پیشران ، جنگ افزار ، ناوبری و اپتیک و بدنه تقویت و نوسازی کرده و کشور دارنده ان یا خود راسا استفاده بروز شده میکند یا انها را به مشتریان خارجی به قیمت بسیار بالایی میفروشند . ایران با دارا بودن پلتفرمهای متعدد غربی و شرقی توان اجرای این طرح را داراست که خوشبختانه هم سپاه و هم ارتش به این ارتقاء و بروز آوری و استفاده بهینه علاقه مند و بجز مقطعی که متاسفانه با نگاه بسیار خسارتباری حجم زیادی از این تانک و نفربرها روانه ذوب اهن شد اما بعد نگاه مسئولین مربوطه عوض و به سمت بازسازی و ارتقاء انها چرخید . دوم اینکه تانکهای قدیمی بدلیل اینکه جثه بزرگ و سنگینی دارند باید از سیستم پیشران بسیار قوی برخوردار باشند و از طرفی چون بخشهایی از بدنه انها چون پشت و سقف و کف انها بسیار اسیب پذیرند لازم است تقویت شوند که باز بر افزایش وزن انها تاثیر دارند و مجداد بحث تقوین نیرو محرکه و تعلیق به میان می اید از طرف دیگر فضای داخل و بیرون تانکهای مذکور برای حمل بار همراه برای شارژ مجدد لانچر موشک فضای کافی ندارند و حمل چند موشک در لانچر بدون امکان شارژ مجدد با جثه سنگین و بزرگ تانک مناسبت ندارد . سوم اینکه دود و ارتعاش و صدای خیلی زیاد تانک بدلیل بهرمندی از موتورهای دوازده سیلندر پرقدرت خود عامل لو رفتن مکان و ردیابی ان میشود در حالی که در متن فوق اشاره شده که سیستم مجید دارای مزیتی است که حداقل دود و اثار شلیک را از خود بجای میگذارد تا شناسایی و ردیابی نشود . بنظر من بدلیل موارد ذکر شده و بعض دلایل دیگر که باعث اطاله کلام میشود بهتر است برای این سیستم از خودروهای امرپ که هم توانایی حمل اپراتورها در بهترین ارگونومی را دارند و هم فضای مناسب برای بار همراه کافی را دارا هستند و هم در اکثر زمینها ی مسلح یا ذوعارضه قدرت زیست بهتری دارند و هم سبکترند و هزینه های کمتری بر سازمانهای نظامی دیکته میکنند و هم با توجه به چابکی و چالاکی کافی و وزن کمتر امکان تقویت مضاعف زرهی و یا با نصب انواع زره های فعال یا غیرفعال چون امثال هارد کیل ها و سافت کیل ها امکان تقویت انها وجود دارد و خط تولید چندین نمونه ان در ایران وجود دارد استفاده شود بهتر است .
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      5 0
      چه حالی داشتی داداش
    • BE ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      3 0
      اگه ممکنه یه کم بیشتر توضیح بدید
    • افشین IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 1
      هر کسی،یک سلیقه و نظری دارد.اول اینکه هیچ خانمی به ذوب آهن فرستاده نشده الا تانکهای صدمه دیده ای که بدرد بازسازی نميخوردند. دوما تانکهای قدیمی مثل تی ۵۴ هزینه اورهالشان و ارتقا آنها از،قیمت یک تانک نو بیشتر میشه و مقرون بصرفه نیست.سوم اینکه شما بالای تانک و زیر،تانک رو میگید ضعيف؟؟ هر چقدر ضعیف باشند باز هم از امرپ قویتر هستند.چهارم اینکه این سامانه ها وقتی روی زرهی نصب میشن که واحد پدافندي در تهاجم زمینی همراه واحدهای زرهی برای پشتیبانی هوایی حرکت کنه و قرار نیست که روی تانک نصب بشه و از،فلان مکان حساس محافظت کنه.هیچ امرد یا خودرویی نمیتونه با زرهی حرکت کنه و عوارض زمینی که زرهی رد میکنه اونم رد کنه. هر سلاحی بر روی هر خودرویی کاربرد کاملا متفاوتی داره.
    • سید روح اله IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      5 1
      نظر کاملا سنجیده ای هست. بعلاوه چون ریزپرنده ها میتوانند در تعداد زیاد حمله کنند و معمولا توسط رادار ها قابلیت کشف ندارند این سامانه باید در تعداد زیاد و در مرزها به طور وسیع استفاده شود که هزینه تمام شده کمتر شود و در صورت نیاز با چالاکی کافی جا به جا شوند
  • علیرضا IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    9 8
    اون ژنراتوره چی میگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      4 2
      احتمالا برق تلوزیون رو تامین میکنه تا بچه ها بتونن بازی ایران کره رو ببینن، خخخ، سوالایی میپرسی ها :)
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 1
      اول اینکه ژنراتور نیست موشک به علتداشتن بالک حول محور طولی خودش میچرخه تا پایداری داشته باشه و سقوط نکنه. دوم اینکه اون عزیزی که فرمودن روی تانکهای قدیمی اگه نصب بشه تانک سنگین میشه، درسته که امروزه ارتش های مدرن به سمت چابک سازی نیروهای زرهی رفتن و از خودروهای چرخدار بیشتر استفاده میشه اما در بعضی از جاها خودروهای چرخدار به درد نمیخوره و باید شنی دار باشه. ضمن اینکه با حذف برجک قسمت زیادی از وزن تانک حذف میشه. نمونه اش تانک مینیاتور روسی
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    9 25
    ترکیه نصف این تبلیغات نکرده. ولی اولین کشوریه که یک جنگ رو فقط با استفاده از پهپاد به نفع خودش تموم کرده. والان هم صادرات گسترده ای داره. وما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و واسه خودمون نوشابه بازمیکنیم
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      16 3
      سوزش یک قلاده توله گرگ :)
    • افشین IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      10 1
      شما که اثر هم کوچه که هیچ اندر ورودی کوچه هم نبستی. امثال شما با اطلاعات ناقصتون بهترین کاری که بلد هستید خود تحقيري هست اگه مزد بگیر نباشید که لیاقتی بیشتر هم ندارید.اولا ترکیه نبود که در جنگ پیروز شد و اون آذربایجان بود و حداقل پنجاه درصد پهپاداش اسرائیلی هستند و خودش حتی،یک نم.نه بومی فعلا نداره. به کاتالوگ پهپادهاي ترکیه نگاه کن .البته با یک سرچ ساده بعد تازه می فهمی با یک دستاورد هزار و یک ملت طرف هستی. زمانیکه ترکیه پهپاد میخرید ما داشتیم خیلی آرام و ساکت تعداد صادر میکردیم. پهپادهاي ما از آمریکای لاتین تا آسیا و آفریقا صادر شدند .البته برخی نمونه ها که راهبردی هستند اصلا صادر نمیشم و ممنوع هست. ما بخاطر،رعایت حال خریدار هیچوقت در بوق نکردیم صادرات تسليحاتمون رو. وقتیکه خود کشورهای صاحب فناوری ای،آن را در پنج قدرت اول پهپادي میدونم و بهش اعتراف و اعلام نگرانی میکنند حرفه ای،شما چیزی جز،اراجیف نیست.
    • احمد IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      3 0
      منظورت جنگ آذربایجان با ارمنستانه؟ دوست عزیز برعکس شما من فکر میکنم جنگ آذربایجان و ترکیه با یک کشور سه میلیونی که تجهیزات پدافندی ناقصی داره و حتی متخصص درستی در حوزه پدافندی ندارن نتنها افتخار نیست بلکه یک عمل خنثی ست! برای اینکه موضوع رو بهتر درک کنید و متوجه بشید که چقدر در اشتباه هستید محض اطلاع جنابعالی پهبادهای درجه دوی ایرانی در جنگ یمن از لایه‌های پیچیده و در هم تنیده پدافندی عربستان که مستقیماً توسط خود آمریکایی ها کنترل میشد عبور کردند، این پهباد ها نه یک بار، و نه در مدت ۴۰ روز (مدت زمان جنگ آذربایجان) بلکه بیشتر از چندسال همین عمل رو انجام دادند،حالا شما پهباد های ایران رو در تقابل با پدافند کشوری مثل آذربایجان قرار بده(در مقایسه بین پدافند قدرتمند عربستان و آذربایجان) و بعد خودت قضاوت کن،یعنی اینکه وقتی پهباد های دست ساز و ساده بچه های یمنی(با راهنمایی ایران) تونست با پدافند لایه لایه عربستان اونکار رو بکنه به نظر شما کشوری مثل آذربایجان که در مقایسه با عربستان و هزینه‌های سرسام‌آور نظامی اون کشور و مستشاران آمریکایی حاضر در عربستان هیچی نیست آیا حرفی برای گفتن در برابر پهباد های ایران داره؟ در ضمن محض تکمیل اطلاعات جنابعالی ایران چند دهه قبل از کشورهایی مثل ترکیه و در عمل در زنان جنگ با عراق از پهبادهای رزمی (هر چند ساده) استفاده کرد، اون هم در اون شرایط، خوب پس بنابراین میشه به سادگی نتیجه گرفت که اطلاعات شما خیلی ناقص هستند،
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    5 12
    همون دوش پرتاب را روی ماشین سوار کردند شده مجید . حالا چرا دو تا موشک ؟
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      2 1
      دوش پرتاب نیست موشکش فرق داره
    • افشین IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      3 1
      جناب شما حتی بخودت زحمت ندادی با یک جستجوی ساده ظاهر این موشک و لانچرش،رو با دوشپرتاب مقایسه کني!! یه نگاه به موشک و بانکی این موشک در تصویر بنداز ببین میتونی بزاريش روی دوشت؟؟ این موشک حداقل بالای شصت کیلو وزن داره در صورتیکه تمام دوشپرتابها در دنیا زیر،سی کیلوگرم وزن دارند اونم با لانچر و سامانه اپتیکی. برد هیچ دوش،پرتابی بیشتر از،پنج هزار متر نیست ولی این موشک هشت هزار متر برد داره. هدایت این موشک شلیک کن و فراموش،کن هست و هیچ محدودیتی در لود تعداد بالاتر ندارد مگر بخاطر خودرو و پایه حامل آن. این سامانه هم دارای چهار بانکی هست ولی تمام سامانه های پدافندي در زمانهای عادی و صلح و جابجایی و مانور پنجاه درصد موشک لود میکنند و نیازی به لود کامل نیست. حتی،سامانه های متوسط و برد بلند هم لود کامل موشک و بانکی ندارن و در تصاویر رزمایش همین امروز هم مشخص هست. اگه واقعا مقرضانه نمينوسيد و مزد بگیر نیستید بهتر هست فعلا بیشتر بخوانید. البته سامانه هایی با موشکهای دوشپرتاب هم در تمام دنیا هست ولی این سامانه دوشپرتاب نیست و نوع دوشپرتاب نام و مشخصات دیگری دارد.
  • بنده خدا IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    8 0
    ترکیبی از چند نیروی انسانی متخصص و ادوات گران قیمت شامل چند موشک هوا به هوا، یک یا چند دوربین با قدرت بزرگ نمایی زیاد، یک سیستم تامین برق به همراه جک ها و سیستم هدایت را بر روی یک خودروی شاسی بلند سوار می کنیم که در کنار یک رادار برای کشف و شناسایی ریز پرنده های چند صد دلاری باید به لبه میدان نبرد نزدیک شوند. معولا هم این سیستم ها در هدف قرار دادن پهپادهایی که نه سرعت قابل توجهی دارند و نه ارتفاع پروازی؛ بسیار خوب عمل می کنند. اما یک مشکل کوچک این وسط وجود دارد و آن هم اینکه بعد از شکار اولین پهپاد انتحاری یا تجسسی خودش مورد تهاجم انبوه بمب های سرگردان قرار خواهد گرفت! همان بلایی که بر سر سیستم های پدافندی گران قیمت ارمنستان آمد. راهکارش چیست؟ راهکارش را سالهای طولانیست که خودمان از بهترین توسعه دهندگانش بوده ایم. بجای آنکه سامانه های پدافندی آینده زمین پایه و کند رو باشند باید موشک ها بر روی پلت فرم های پهپادی با مداومت پروازی زیاد و ارتفاع پروازی مناسب قرار گیرند. چیزی مانند پهپاد "شاهد 129" که با رادارهای نقطه ای زمین پایه یا هواپایه در ارتباط باشند. بدیهیست که این پرنده ها از تیررس پهپادهای انتحاری موتور پستونی یا الکتریک در امان هستند، اشراف کاملی بر محدوده ماموریت خود داشته و درصورت اسقاط نیز با تلفات انسانی همراه نیستند. آینده از آن پهپادهاست. پس تا جایی که امکان دارد انواع آنها را توسعه دهیم. یا حق
    • افشین IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 0
      برخی فرمایشات شما درست نیست اخوی.کجا پهپاد چند صد دلاری الان وجود دارد؟ حتی انتحاری.مگر پهپهدهاي دست ساز،تروریستها که باز هم از چند صد دلار گرانتر هستند و دقتی ندارند. اینکه آینده متعلق به پهپادها هست درسته و ما الان داریم از هر دو روش زمین پایه و هوا پایه استفاده میکنیم. پدافندهايي که من در نبرد ارمنستان دیدم نابود شدند همه یا خاموش بودند و یا در حال حرکت و یکی هم که در سوله هدف قرار گرفت که این از،ضعف سامانه نیست بلکه ضعف تاکتیک هست. حتی در سوریه و لیبی هم تقریبا همین بود. این سامانه ها نباید بصورت تک آتشبازی در یک منطقه مسیر،شوند.یکی دیگر از،بهترین راههای نبرد پدافندي با پهپادها که هزینه پایین دارد استفاده از توپهای کالیبر پایین و پر،سرعت هست.کاریکه الان ارتش ج ا ا در حال تستهای آخر سامانه هست. نصب توپ کاتلينگ سی،م م البته زمین پایه کمند که در کنار خود مجهز،به موشک آذرخش هم هست. البته از توپهای بیست و بیست و سه و بیست و پنج و سی و پنج م م هم میشود استفاده کرد. راهی کم هزینه. هر چند که در جنگ زدن و خوردن هست و کسی،پیروز هستکه کمتر بخورد و مقاومتر باشد.
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      0 0
      آقای پروفسور اخوی فرمودید سامانه های ارمنستان خاموش بودند! وسط جنگ دیگه؟! احتمالا سربازان ارمنی کاربر این سامانه های پدافندی رفته بودند چایی بخورند؟
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      0 0
      کواد اسباب بازی 200-500 دلاره، حالا نسخه های بزرگترش ( که لفظ پهباد استفاده میشه براشون ) که جنگی هم باشن که خب قیمتشون بیشتره قطعا.
    • افشین IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 0
      بله . خاموش بودند. حالا روشن و خاموش رادار در سامانهپاي مثل پانتسير کاملا مشخصه. شما جناب پرفسور بیسواد هنوز،نمیدونی که رادارها رو نمیشه یکسره روشن نگه داشت و داغ میکنند. هیچ راداری بصورت دائم و یکسره توان کار نداره و هر چند ساعت باید خاموش بشه. اینو هر میلیتاریسم تازهدکاري بلد هست. لطفا بدون سواد پاسخ دیگران رو ندید. داغ کردن رادارها به کل سامانه نتنها خسارت میزنه بلکه دستش رو هم پایین مياره.
    • افشین IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 0
      ضمنا جناب متخصص سامانه ای که در حال حرکت هست و توان عملیاتی در حال حرکت نداره یعنی خاموش هست.فعلا هم در منطقه ما تنها سامانه کوتاه بردی که توان حرکت و شلیک دارد تور ام ۲ هست و به احتمال نود و نه درصد سامانه دزفول ساخت خودمان. در ضمن وسط جنگ جایی هم میخورن غذا هم میخورن. حتی ميخوابن. شما چون کوچولویی و جنگ ندیدی فکر میکنی جنگ همین فیلمهای هالیوودی هست. چهل روز این دوتا کشور جنگ داشتند پس نه جایی خوردن و نه غذا و نه خواب و چهل روز هم رادارها یکسره روشن بودند!!!! بد نیست کمی مطالعه کنید چهارتا مطلب حداقل تئوری یاد بگیرید.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    6 4
    میشه شهناز هم بسازید
    • افشین IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 0
      جووووون
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      0 0
      مادر مجید رو میگی؟
  • بوف کور IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 16
    خوب تقریبا زمان بارک اوباما این تسلیحات از طریق کشورهای ثالث به ایران فروخته شد
    • افشین IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      5 0
      خداوند واقعا شفا بده . همون بارانک جونتون دارو بما نميداد و نمیدن بعد ببین این چی ميگه!!! امین آباد واجب هستی. هر چند که اونا هم گناهی ندارن که با تو بخوان یکجا باشن. راستی مریم چریک هنوز،نمرده؟؟
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    2 0
    از اونجای که این سیستم نیاز به برق پایدار به صورت طولانی مدت داره باید برای ژنراتورش فکر درستی کرد ....مثل موتور استرلینک برای موتور برق ....باطری های نسل جدید ایلان ماسک ....سلول های خورشیدی تا شونده پروسکاتی........
    • افشین IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      7 0
      اسمهای قشنگی رو گفتی ولی باید دید قدرت تامین برق این واحد رو دارند یا نه. دوم اینکه باید دید این سامانه ها کجا مستقر میشن. قاعدتا این سامانه ها بتنهایی در اماکن مهم مستقر نميشن و در کنار سامانه های برد متوسط،و برد بلند هستند که میتوانند از،مولد برق اونا و یا در حالت عادی از برق شهری همون مکان مهم استفاده کنند. اما در میدان نبرد و در حال حرکت برای پشتیبانی از نيروها نه از این حامل استفاده خواهد شد و نه از،موتور برق. بلکه مثلدتيلي از خودروهای زرهی که دارای مولد برق،جدا از موتور اصلی هستند تغذیه میشوند. در آینده مدلهای این نوع سامانه ها برای کاربردهای متفاوت زیادتر میشوند.
  • RU ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    13 4
    ترکیه هم چون خودش نمی تواند سامانه پدافندی بسازد رفته و سامانه aster_15 را از فرانسه خریده و اسمش را گذاشته حصار و ادعا میکنه خودش ساخته است.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    7 18
    عکسهای واضح تر بذارین ملت بیشتر بخنده. آخه این اسم پرطمطراق سامانه کذا با این موتور برق نانوایی ها در دهه شصت و اون لوله بخاریها همخوانی نداره به مولا
    • ناشناس IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      7 2
      چرند نگو سامانه کذا ملت به ریش ابلهی مثل تو میخندند که مغزت اندازه کنجشگ هم کار نمیکند چیزی که واقعی هست را میگویی کذایی البته آدم وقتی زیاد در اردوگاه اشرف و بعدم تیرانا عمر بی ارزش خودرا تلف کند این دهن گشادی ها را هم انجام میدهدتا از شدت سوزش وناراحتیش کم شود
    • افشین IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      7 1
      میخوای،بخندی برو جلوی آیینه وابسته تا از دیدن یک ابلح غش،کنی. آخه آدم کم عقل در کجای دنیا سامانه پدافندي به اين جمع جوری با این مرتبی ديدي؟؟ موتورهای،برق در محله شما شکل سفینه اينترپرايز هست؟ خوب اگر سوزش دارید می تونید آب یخ رو بریزید اونجایی که ارباب اسقاطيليتون می ریزه. یه نگاه اگه به تمام سامانه هایی در این سطح بکنی و با نمونهدهاي ساخت ازبابت مقایسه کتی سوزشي عمیقتر اما دلنشین تر شاید بگیری.آنوقت دیگه باید بشيني تو تب یخ. خدایا پناه میبرم از بيشعورهاي مزدور پر مدعا بخودت. امین آباد حتما بري.
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    6 3
    ایران کشور فوق العادی از نظر استراتژیکی و منابع طبیعی با گستردگی ویزه ایست که با ویژگی های خاص خود نیازمند تسلیحات اینچنین و پیشرفته دارد.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    خوبه که رنگ خودرو حمل کننده با سامانه یکی بشه .
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      2 0
      همین خوبه. با نیسان آبی منتقلش کنید که استتار کامله.
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      0 0
      مگه میخوان تو دریا ازش استفاده کنن که از نیسان آبی استفاده کنن :) مجید دلبندم، این سامانه مجیده، تو دریا استفاده نمیشه ( البته کار نشد نداره ولی فعلا تست نکردن چون تست کنن خبر میدن معمولا )
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    2 0
    عاااااالی
  • طبل توخالی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    7 15
    ای بابا اینم که چینی بود!!!!خوبه چین دارین شما بدبختا!!!!!
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      8 3
      زوزه بکش حرامی احتمالا باور صیاد تلاش ۹ دی همه چینی هستن خخخخخ البته سوزش بیخاصیت هایی مثل تو طبیعیه
    • افشین IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      9 2
      بفرمائید اینم یک مریض دیگه. ظرفييت امین آباد کامل داره میشه. بدبخت تویی که از،شدت سوزش داری خودت رو به در دیوار میزنی. واقعا قابل ترحم هستید
  • مصطفی IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    7 0
    امیدواریم هرچه زودتر خبر خرید سوخو ۵۷ و تانک های پیشرفته بشنویم. ان شاءالله تولید در داخل باشد و بومی سازی شود
  • FR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    3 3
    زنده باد جوانان مومن و نخبه انقلابی ما توانستیم ! Yes we can Oui nous pouvons
  • مجتبی از زنجان IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    ارتش ایران باید قدرتمند باشه تا با یک کشور جنگ شد کشور مقابل رو شکست بدهید تجهیزات این مملکت عالی هستش فقط ایجاد تقسیمات جدید هم نیاز بود اما نباید تو سایت گفت هزار دفعه هم آدم بگه مگه اینها اقدام می کنند باید اقدام عملی انجام داد
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    3 12
    همش شو برای اینکه بگند اگر فقر ایجاد کردیم در عوض حلبی برای شما ساختیم
    • افشین IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      7 0
      هر نهاد و قوه ای وظیفه ای دارد. رکن اصلی تمام پیشرفتها امنييت هست. نه دیپلماسی و سیاست و نه اقتصاد و نه حتی فرهنگ و صنعت بدون امنييت هیچ پیشرفت و فايده ای ندارند. عزت و اقتدار یک ملت در این دنیا با قانون جنگل فقط با تامین قدرت امکان پذیر هست. برای زندگی بهتر هست از کنسرت و ربناي فلانی و دیوار وسط،پیاده رو استفاده کنید. آن روزیکه برای،حقوق از دست رفتهداين ملت وسط،خیابان ميرقصيديد باید فکر اينجاشو میکردید. همین حلبيها اگر نبود الان باید شاهد خرید و فروش،ناموست و هموطنانت در بازار جهاد نکاح داعش و یا يانکيهاي مو بور میشدی. خطا کار اصلی شمادهستيد که بقیه رو هم بخاک سیاه نشونديد و حالا در لباس طلبکار ظاهر شدید. حتما یادتان هستکه چجوری دست ميزديد و هورا ميکشيديد. حالا هم که یک نیروی،انقلابی و با غيرت کارش،را درست انجام میدهد باز نمی فهمید و دچار سوزش میشوید. کشور ایران با این جمعييت و این مقدار از بزرگی بودجه نظامیش حتی به اندازه بکی از این شيخکهاي جنوب خلیج فارس هم نیست. این یعنی این عزیزان نتنها درست کار میکنند بلکه در حد معجزه عمل میکنند. همین الان داره گزارش سازمان محاسبات رو در سال ۹۹ میگه. گوش کن ببین دولت منتخب امثال شما چه کرده.
  • جاویدایران NL ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    3 0
    حرف دیگه ای داشتم! نتیجه نداشتن رسانه قدرتمند و مدرنی که بشه براش بسیار زیاد خرج کرد میشه نتیجه انتخابات عراق، العربیه و امثال اینها با رنگ و لعاب رسانه ای مغز عراقی هارو ‌شست و شو دادن ما هم نمیخواهیم رسانه ای در جهت رقابت با العربیه و ‌الجزیره درست کنیم، این نوع رسانه ها باید در خارج از خاک ایران باشه تا دست مدیرانش بازتر باشه. تایادنگیریم رسانه قدرتمند داشته باشیم کارامون در سایر بخشها هدر میره. خون رو ما دادیم اونوقت دیگران با رسانه جهت هارو تغییر میدن! پول هم که کم نداریم برای خرج کردن در این امورات، اما کج سلیقگی وجود داره. البته اینکه صدر رأی اول رو بیاره چندان هم بد نیست اما توقع دیگه ای داشتیم. ماباید برای بخش های مختلف جوامع رسانه های پرقدرت مخصوص اون بخش از مردم ایجادکنیم. بابا من در چه فکری هستم، خود مردم ایران رو در داخل مغزهاشون رو رهاکردید دادید به رسانه های ضد ایرانی مثل ایران اینترنشنال و بی بی سی و امثال اینها، یادتونه چندماه قبل پیشنهاد داده بودم ما باید برای آگاه کردن افکارعمومی داخل ایران یک رسانه بسیار پرخرج و مدرن باخصوصیاتی که گفته بودم مثلاً از لبنان پخش بشه داشته باشیم؟ چی شد؟ هیچ کس درباره فکرهم نکرده مطمئنم. برای رسانه نمیشه صرفه جویی کرد، هرچقدر مدرن تر و پرخرج تر نتیجش قوی تر، بیننده حتی ناخواسته جذب شبکه های مدرن و پیشرفته و رنگ و لعاب دار میشه، خیلی بدهست که برای این بخش از جامعه رسانه نداشته باشیم، رسانه هایی مثل اینترنشنال الان دارن بدون مانع افکار مردم رو بمباران میکنن و تفکرات ضد ایرانی و‌ وطن فروشانه و خائنانه رو به خورد مخاطب میدن و یک نسلی رو بوجود آوردن که حتی میهن خودش رو هم دوست نداره و نسبت بهش بی غیرت شده، با این افراد حرف زدم دیدم که میگم حتی حس دوست داشتن میهن رو هم به شکل عجیبی ازشون گرفتن و‌شدن موجودات بی غیرت، باورش سخته اما همینه!
    • افشین IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 0
      سخن کاملا درستی هست. امروز حسابدار نبردها اول توسط رسانه ها و فضای مجازی پیروز میشوند تا میدان عمل.نمونش افغانستان و پیروز،طالبان. اول باشايعه فلان جا رو گرفتیم و فلان کردیم باعث شدنپکه ارتش فرار رو بر قرار ترجیح بده. در داخل خوشبختانه اینقدر این شبکه ها دروغ گفتند و گندش در آمد که خیلی آدم حسابی به اينادنگاه نمی کنه. ولی در کل ما کار رسانه ای بلد نیستیم و این ضعف بزرگ باید بر طرف شود. البته نگران انتخابات عراقپنباش.چون شمارش داره دستی انجام میشه و خیلی از نتایج درست نبوده و در،شمارش دستی بنفع مقاومت رقم خورده. باید ديددتا آخر چند کرسی تغییر،خواهد کرد.
  • Ismail IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    4 0
    ماشالله سامانه دفاع هوایی ارتفاع پست کوتاه مجید و ذوالفقار این دو در تنوع متفاوت مجزا از هم دیگر ساخته شده اند که کاربرد های ویژه ای برای شبکه یکپارچگی پدافند هوایی دارند و هم بصورت کاربردی در نیرو های زمینی دارند در جنگ های منطقه شاهد این بودیم که پهپاد ها خطرات جدی هستن برای نیرو های زمینی خدا را شکر عزیزان با ساخت سامانه مجید و ذوالفقار به این مهم دست یافته ایم که نیرو های زمینی در برابر خطرات پهپادی و بالگر های اپاچی و کروز ها و حتا جنگنده های دشمنان لایه های امن پدافندی داشته باشیم و همینطور در نیرو های دریایی با طرح های مختلف استفاده بکنیم
  • سرباز هنگ سقز سال 1368ازشیراز IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    سلام ایران عزیز ما اگررزمایشی دردریای خزر برای ما یا آذربایجان انجام می دهند. جمهوری آذربایجان باید نظاره گر آن باشد که نیروی رزمی ایران زمین آن بر دنیا درخلیج همیشه فارس رزمایش انجام می دهد میگه کاکو سیلش کردی وسعت ایران را.
  • زنده باد ایران IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    7 0
    درود بر نیروهای مسلح زحمت کش انقلابی ما به شما افتخار می کنیم لعنت به تمام دشمنان و بدخواهان ایران
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 1
    برای حفاظت از اشرافیت شان میخوان اینترنت را قطع کنند آری جریان نفوذ دست بکارشده و حالا نوبت بر اینترنت شده که باعث میشود همین چندتا ایرانی که در اینترنت از نظام و ایران دفاع میکنند هم از اینترنت اخراج شوند. اخراج ایرانی ها از اینترنت انجام بشه دیگه بزرگترین خط دفاعی ایران در جهان اینترنت نابود میشه.---- وگرنه حرف اونطرفی ها که از اینترنت نیاد از شبکه ماهواره میاد.
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    5 0
    هر کجای این صنعت نظامی ما را می بینید هوش بالا کاملا قابل رویته و معلومه که این بخش کشور ما دست چه نخبگان انقلابی قرار داره , یکی از روش های اصلی براندازی و فروپاشی کشورها که جواب هم داده همین انداختن کشورها در نبردهای تسلیحاتی جنگ افزاریه که تهش اقتصاد آن کشور نمی کشد و آن کشور نابود می شه اما صنعت نظامی دفاعی ما را که می بینید هم کم هزینه می کنند هم درست و هدفمند هزینه می کنند هم نقاط ضعف و جنس جنگ های روز و آینده را خوب پیش بینی می کنند بودجه نظامی ما یک بیستم ترکیس با توجه به اینکه سطح تهدیدات علیه ما بسیار بسیار فراتر از سطح تهدیدات علیه ترکیس و ترکیه کوچک تر از نصف ایرانه اما ما به بازدارندگی مقابل آمریکا + ناتو رسیدیم !!! این یعنی هوش فوق العاده کسانی که بالاسر این بخش مملکت ما هستند یک عده خودتحقیر پشیز طبق معمول آمدند و مسخره کردند و از لوله بخاری و موتور برق و ... صحبت کردند باید به این بدبخت های حقیر گفت که رسیدن به قدرت نظامی با پول پاشی که کاری ندارد ارزش کار این است که به بازدارندگی برسی با در نظر گرفتن اقتصاد جنگ , با در نظر گرفتن اینکه گروه های مقاومت بتوانند با قیمت مناسب در سطح منطقه از این امکانات بهره ببرند و با توجه به امکانات خود این ها را تعمیر کنند یا قطعه ایی از دست رفت بشود با امکانات حداقلی جایگزین کرد و سیستم را راه انداخت , با در نظر گرفتن اینکه بشود خط تولید مناسب قیمتی راه انداخت و اگر وارد جنگ فرسایشی شدیم قطعات ساده باشد تا حتی کارخانه های غیرنظامی صنعتی در سرتاسر کشور هم وارد جریان تولید بشن و خطوط جنگ را تغذیه کنند و ... حالا همین تولیدات اگر روش لیبل تولید آمریکا خورده بود همین جماعت به شدت تیتابی شده شیهه کشان تعاریف طویلی به راه می انداختند !!! یعنی قشر حال بهم زن تر از جماعت خودتحقیر غرب گرا نداریم دائما تعاریف نادانی را ارتقا می دن .
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    7 0
    یه سلامی هم عرض کنیم به آلبانی نشین های جلوی کامپیوتر که اگه مملکت شون بودن الان تو پارک با نوه شون بازی می کردن. سلام چیطورین پیرپاتالا؟
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    6 0
    حیف از این سامانه پیشرفته با موشکهای بروزی که روی چنین شاسی جهان سومی سوار شده است لطفا با کج سليقه ای دستاورد به این مهمی را کم ارزش نکنید
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 8
    مجید؟ مجید جان دلبندم اونی که داری میزنی خودیه
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    6 0
    زنده باد ایران
  • ناصر IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    3 0
    نتیجه همت و پشتکار هست.کاش خودرو سازی اپسیلونی از همت داشتن!
  • متین IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 1
    فقط باسازی ..عین پراید خخخخ
  • محمود IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    1 0
    به نظر من اگه بتونن این سامانه رو روی تانک های اسکورپیون ارتش نصب کنن نتیجه خوبی خواهیم گرفت. به چند دلیل. اول اینکه تانک اسکورپیون سبک و کوچک و چابک هست و دیگه اینکه از یک سطح حفاظتی حداقلی نسبت به وانت ها برخورداره و دیگه اینکه به راحتی میتونه همپای یگان های زرهی و زمینی همه جا بره و دیگه اینکه تعداد لانچرهای بیشتری نسبت به وانت میشه روش نصب کردو دیگه اینکه سنگینی و سطح منظر بزرگ و مشکلات تانک های قدیمی مثل ام 47 و تی 54 و تی 55 را نداره
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    از همین ها به ارمنستان صادر کنیم اصلا مجانی بدیم اگر موشک و پهباد نمیدیم.
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    تروریستی که ارزو دارد ۳شیعه بکشد به بهشت یرود را در کشور شیعه ساکن کرده است. تروریست های وارداتی علیف در خود اذربایجان هم جنایت خواهند کرد. برای نجات شیعیان کشور اذربایجان از دست تروریست های داعش باید به ارمنستان سلاح بفروشیم.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    عثمانی هم محبور بود فارسی حرف بزنه چون از جای دیگه لشکرکشی کرده بود اومده بود بلای جون مردم بومی شده بود با کشتار و فشار زبان مردم را تغییر داد.و انواع نسل کشی رو انجام داد در آناتولی و اروپا
  • آزاد IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    کسی میدونه چرا وقتی اسم سامانه پدافندی میاد تن بعضی ها میلرزه
  • مهدی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 0
    ما می توانیم
  • مبین IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    چند تا مقام های بلند پایه رو تو ایران ترور کردند،چند تا آسیب به نطنز زدن ایران هم در جواب هیچ کاری نمیکنه
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 0
    به نظرم در نقش هوا به هوا نمیشه این موشک رو جایگزین سایدوایندر کرد ولی به نظرم گزینه خوبی برای نصب روی بالگرد ها است چون در چیزی بین نسخه بالگرد پرتاب موشک دوشپرتاب و سایدوایندر است
  • وروگرد مرکز استان زاگرس بکنین IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    این‌موشک اگه در حالت هوا به هوا استفاده بشه بردش چقدر میشه؟ از آذرخش بیشتر میشه؟
  • وروگرد مرکز استان زاگرس بکنین IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    موشک نه دی رو با کمک سپاه روی جنگنده هامون به عنوان موشک هوا به هوا ببندین. مزیاش وزن کمشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس