رایزنی سرلشکر باقری و نخست‌وزیر پاکستان درباره آخرین تحولات امنیتی منطقه

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر پاکستان طی دیداری، بر لزوم تحکیم روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف از جمله امنیت مرزی و همکاری‌های دفاعی تأکید کردند.

به گزارش مشرق، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امروز در رأس یک هیات بلندپایه نظامی ایران در شهر اسلام‌آباد با عمران‌ خان نخست‌وزیر پاکستان دیدار کرد.

مقامات ارشد دولت پاکستان از جمله وزیر دفاع و برخی مسئولان نظامی این کشور و همچنین سید محمدعلی حسینی سفیر ایران و سرهنگ مصطفی قنبرپور وابسته نظامی ایران در پاکستان در این دیدار حضور داشتند.

عمران‌ خان در این نشست با یادآوری دیدار ماه گذشته خود با آیت الله رئیسی رئیس جمهوری کشورمان در حاشیه اجلاس سران شانگهای در دوشنبه، بر تعهد دولت پاکستان برای تعمیق روابط با ایران به‌ویژه در بخش‌های مرزی، اقتصادی، نظامی و امنیتی تأکید کرد.

وی تأکید کرد که بحران افغانستان هرگز راهکار نظامی نداشته و باید با مشارکت تمامی گروه‌های داخلی این کشور یک دولت فراگیر تشکیل شود.

سرلشکر باقری نیز با اشاره به رایزنی‌های مهم امروز خود با فرمانده ارتش و رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان، تقویت همکاری‌های نزدیک میان دو همسایه را که طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت قابل توجهی در روابط از جمله در امنیت مرزی بوده‌اند، ضروری دانست.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و نخست‌وزیر پاکستان پیرامون آخرین تحولات امنیتی منطقه، جهان اسلام به‌ویژه وضعیت افغانستان تبادل نظر کردند.

* مرز پاکستان و ایران، مرز صلح و دوستی است

نخست‌وزیر پاکستان هم در دیدار با سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، مرز پاکستان و ایران را مرز صلح و دوستی توصیف و بر اهمیت اقدامات انجام شده در راستای افزایش امنیت هر دو طرف تاکید کرد.

دفتر نخست‌وزیری پاکستان در رشته توییتی در خصوص این دیدار عنوان کرد: عمران خان امروز میزبان سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران بود. نخست‌وزیر پاکستان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، گسترش تعاملات دوجانبه بین پاکستان و ایران را مورد اشاره قرار داد.

طبق اعلام دفتر عمران خان، وی ملاقات با رئیس‌جمهور رئیسی در دوشنبه در حاشیه سازمان همکاری شانگهای را که انگیزه بیشتری برای همکاری‌های دوجانبه ایجاد کرد را یادآوری کرد.

وی همچنین بر تعهد پاکستان برای تقویت روابط تجاری دو جانبه و افزایش همکاری‌های اقتصادی و انرژی تاکید و همچنین به توافق در زمینه ایجاد بازارهای مرزی اشاره کرد و گفت عملیاتی شدن این بازارها امرار معاش در منطقه را تسهیل می‌کند.

طبق اعلام آسلام‌آباد، افتتاح دو گذرگاه مرزی بیشتر در یک سال گذشته باعث تسهیل بیشتر رفت و آمد در هر دو طرف شده است.

عمران خان در این دیدار همچنین از حمایت قاطع ایران در مناقشه جامو و کشمیر، به ویژه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی قدردانی کرد و افزود که کشمیری‌ها منتظر صدای بلند ایران در حمایت از هدف عادلانه خود هستند.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین به تشریح موضع اسلام‌آباد در خصوص آخرین تحولات در افغانستان پرداخت و تاکید کرد که پاکستان و ایران به عنوان همسایگان افغانستان در صلح و ثبات در این کشور نقش مستقیم دارند.

به گفته وی، پاکستان خواستار آن است که شاهد یک افغانستان همراه با صلح و ثبات و با اقتصادی پایدار باشد.

نخست‌وزیر پاکستان تأکید کرد که جامعه بین المللی باید به شکل مثبت در مسئله افغانستان مشارکت داشته باشد و کمک‌های بشردوستانه فوری را به این کشور ارائه کند و برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی آن گام‌هایی را بردارد.

عمران خان در ادامه بر لزوم آزادسازی دارایی‌های افغانستان برای کمک به مردم این کشور در این شرایط حساس و به ویژه قبل از شروع زمستان تاکید کرد.

این مقام ارشد پاکستانی بر اهمیت آشتی ملی و حل و فصل سیاسی فراگیر و همچنین ادامه هماهنگی نزدیک بین پاکستان و ایران از جمله در چارچوب شش کشور همسایه افغانستان که ماه گذشته ایجاد شد، تأکید کرد.

وی در پایان ضمن ابلاغ سلام صمیمانه خود به رئیس‌جمهور ایران، دعوت خود از آیت‌الله رئیسی برای سفر به اسلام‌آباد را مجدداً تکرار کرد. 

* بررسی توسعه همکاری‌ها و مناسبات دفاعی تهران و اسلام‌آباد

در دیدارهای جداگانه امروز سردار باقری با ژنرال باجوا فرمانده ارتش و ژنرال ندیم رضا رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان، طرفین توسعه همکاری‌ها و مناسبات دفاعی تهران و اسلام‌آباد، گسترش همکاری مشترک مرزی، مبارزه با تروریسم و بررسی تحولات منطقه‌ای و جهان اسلام را مورد بررسی قرار دادند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس