یمن نمایه

یک سازمان غیر دولتی بین‌المللی در گزارشی تحولات یمن را کاملا در راستای منافع دولت صنعاء دانست و نوشت که پایان دولت مستعفی آغاز شده است.

به گزارش مشرق، گروه بین‌المللی بحران، به عنوان یک سازمان غیر دولتی معروف که در زمینه تنازعات بین‌المللی و تنش‌ها تحقیق می‌کند، در تازه‌ترین مقاله خود به جنگ یمن پرداخته و نوشته است که «حوثی‌ها» (ارتش و کمیته‌های مردمی) توانستند پس از تسلط بر استان البیضاء رشته پیروزی‌های خود را آغاز کنند و در حقیقت آزادسازی البیضاء آغازی بر پایان دولت منصور هادی بود.

در این مقاله آمده است که تسلط نیروهای ارتش و انصارالله یمن بر استان مأرب پس از آزادسازی استان البیضاء بسیار محتمل است و ورود نیروهای دولت صنعاء به شهر مأرب، یک ضربه کشنده به جسم نحیف دولت منصورهادی محسوب می‌شود.

گروه بین‌المللی بحران در گزارش خود اذعان کرد که «حوثی‌ها» عملیات نظامی خود را در نهایت هماهنگی و به صورت عالی در چندین جبهه پیش می‌برند و همراستا با عملیات‌های میدانی، با سران قبائل محلی نیز مدام در ارتباط هستند تا از طریق مذاکره مسیر تسلط بر مأرب را هموار کنند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تاریخ ۲۳ سپتامبر (یکم مهر) از آزادی کامل استان البیضاء خبر داد و گفت که مناطق مختلف این استان در چندین عملیات پاکسازی شده است. استان البیضاء یمن از نظر جغرافیایی به دلیل قرار گرفتن در مرکز یمن و همسایگی هشت استان مهم صنعاء، ذمار، مارب،إب، لحج، ابین، شبوه و ضالع از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. القاعده و داعش در بخش‌هایی از این استان و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ماه‌ها در حال پیشروی در این استان برای آزادسازی کامل آن از دست این تروریست‌ها بودند.

در ادامه گزارش گروه بین‌المللی بحران آمده است: «تسلط بر البیضاء جزو آخرین گام‌ها برای شکست نیروهای هم‌پیمان با دولت سعودی در شهر مأرب بود. حداقل می‌توان گفت که با تسلط بر البیضاء این نیروها در محاصره و تنگنا قرار گرفتند و اگر حوثی‌ها در این معرکه پیروز شوند، آن‌ها به قدرت بلامنازع نظامی و سیاسی در شمال یمن تبدیل خواهند شد و در آن هنگام می‌توان از پایان درگیری‌های فعلی سخن گفت.»

در این مقاله تأکید شده است که «حوثی‌ها» استراتژی تحت محاصره در آوردن دشمنانشان را در پیش می‌گیرند تا سپس بدون درگیری و طی توافق بتوانند منطقه مورد نظر خود را به دست آورند.

احساس سرخوردگی شدید در میان مقامات دولت مستعفی یمن

گروه بین‌المللی بحران سپس به شرایطی که دولت تابع ریاض در یمن به سر می‌برد پرداخت و در ابتدا نوشت که موضع جهانی در قبال مأرب متناقض است و دلایل مختلفی نشان از این دارد که نیروهای خارجی در یمن به جای در پیش گرفتن یک مسیر جدید، در حال جمود و انفعال به سر می‌برند. به خصوص ایالات متحده آمریکا که به طور ویژه در دورنمای درگیری‌ها حضور دارد، اما به نظر نمی‌رسد که بخواهد اقدام جدی برای تغییر مسیر درگیری‌ها در پیش بگیرد.

از سوی دیگر پشتیبانی هوایی ارتش سعودی از نیروهای محلی تابع خود در یمن، عامل اصلی در مقابله با نیروهای دولت صنعاء برای ورود به شهر مأرب است، اما مقامات عربستانی هشدار داده‌اند که حملات هوایی بیش از این نمی‌تواند مانع دستاوردهای میدانی «حوثی‌ها» شود.

در این راستا، هم‌پیمانان یمنی دولت ریاض معتقدند که ارتش سعودی بیش از این می‌تواند از آن‌ها حمایت تسلیحاتی و مالی لجستیکی کند، به خصوص می‌تواند سلاح‌های جدیدی در اختیار آن‌ها بگذارد تا روند درگیری‌ها تغییر یابد؛ اما با وجود این شکواییه‌ها، نیروهای همسو با ریاض در مأرب می‌گویند که سعودی‌ها به آرامی در حال کاهش حضور نظامی خود در مأرب هستند و معتقدند که ارتش عربستان تحت فشار ایالات متحده آمریکا آرام آرام خود را از یمن جدا می‌کند.

قدرت حوثی‌ها بیش از انتظار بود

آخرین وضعیت میدانی یمن. مناطق درگیری با رنگ زرد مشخص شده است

لزوم تعامل با خواسته‌های «حوثی‌ها»

گروه بین‌المللی بحران در بخش دیگری از مقاله خود، با ابراز نگرانی از تسلط نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شهر مأرب، از فرستاده سازمان ملل ئ جامعه جهانی خواست تا آمادگی خود را برای شنیدن خواسته‌های «حوثی‌ها» در یمن و مسائل دیگر نشان دهند و اگر دولت عربستان سعودی و دولت مستعفی منصور هادی این خواسته‌ها را نپذیرفتند، فرستاده سازمان ملل موظف است تا راه‌حل میانی و ابتکار تازه‌ای مطرح کند.

این سازمان جهانی در ادامه نوشت: «فرستاده سازمان ملل باید عربستان سعودی و دولت هادی را به قبول خواسته‌های حوثی‌ها یا مذاکره با آن‌ها ترغیب کند؛ اولا اینکه فوائد ممانعت از درگرفتن جنگ شهری در مأرب بیش از هزینه‌های تسلط حوثی‌ها بر این استان است و اینکه می‌توان از طریق امضای توافقاتی این هزینه‌ها را کاهش داد و فی المثل توافقی در راستای عدم کنترل کامل مأرب به دست حوثی‌ها امضاء شود و سپس مذاکرات در خصوص مسائل اصلی اقتصادی از جمله تقسیم در آمدها و پرداخت حقوق کارمندان ادامه یابد.»

توانایی بالای ارتش و انصارالله یمن در مدیریت جبهه‌های نبرد

این گزارش سپس با تمسخر ادعاهای دولت منصور هادی مبنی بر اینکه نیروهای مقاومت یمن در شرایط پیروزی قرار ندارند و چه بسا متحمل شکست‌های متعدد شده‌اند، نوشت: دولت در اوائل سال ۲۰۲۰ تشکیل شد و حوثی‌ها از آن زمان دستاوردهای بزرگی از آن خود کرده‌اند. حوثی‌ها ثابت کرده‌اند که در عملیات‌های میدانی در چندین جبهه فراتر از انتظار بسیاری ظاهر شده‌اند.»

گروه بین‌المللی بحران در ادامه نوشت که مقامات دولت منصور هادی اذعان می‌کنند که راهبرد منسجمی برای به عقب راندن «حوثی‌ها» ندارند و اختلافات داخلی‌شان مانع از در پیش گرفتن چنین راهبردی می‌شود.

در پایان این گزارش آمده است که دیپلمات‌ها خارجی متفق القول هستند که اگر وضعیت درگیری‌ها به همین منوال ادامه یابد، دولت همسو با عربستان سعودی در یمن، خاک بیشتری را از دست خواهد داد.

در این خصوص وبگاه العربی الجدید نیز چندی پیش به نقل از فرماندهان دولت هادی نوشت که چنین وضعیتی برای ارتش دولت مستعفی دور از انتظار نبود و کسانی که مسائل یمن را دنبال می‌کنند، پیش‌بینی چنین روزهایی را می‌کردند. طبق این تحلیل نیروهای دولت مستعفی از زمانی که در جبهه «نِهِم» در شرق صنعاء شکست خورده و عقب نشینی کردند مدیریت و کنترل درگیری ها را به ارتش و انصارالله یمن واگذار کرده و ابتکار عمل را از دست داده و در موضع دفاعی قرار گرفتند و از آن پس این نیروهای دولت صنعاء بودند که دست به عملیات می‌زدند و از هر جبهه‌ای که می‌خواستند ارتش منصور هادی را تحت فشار می‌گذاشتند.

به گفته یک منبع نظامی در دولت مستعفی یمن، در حال حاضر هیچ یک از فرماندهان اصلی وضعیت فعلی جبهه‌های نبرد را به گردن نمی‌گیرد.جبهه‌ای که به طور ۳۰۰ کیلومتر در اطراف مأرب ایجاد شده است. 

انتهای پیام/م

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    1 0
    به قول یمنی ها. الموت لامریکا، الموت لاسراییل و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس