کد خبر 1287159
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
بورس نمایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر شاخص کل همزمان بیانگر بازده نقدی و قیمت شرکت‌های بورسی است‌.

به گزارش سرویس بورس مشرق، مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در رابطه با انواع شاخص‌های بورس گفت: در اقتصاد شاخص‌ها برای نوسان قیمت و مقدار تعریف می‌شوند ولی در بورس شاخص تنها بیانگر نوسان قیمت است.

وی ادامه داد: در اقتصاد از شاخص قیمتی با عنوان شاخص لاسپیرز تعبیر می‌شود که برای تورم نیز از این شاخص استفاده می‌شود. در تورم قیمت کالاها مهم است، اما در بورس به جای کالا شرکت‌ها حضور دارند و سرمایه هایشان  اهمیت دارد.

شاخص هم وزن تعیین کننده جو بازار است

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: شاخص هم وزن تعیین کننده جو بازار است. به عنوان مثال نمادهایی مانند شستا و مخابرات که سرمایه بیشتری دارند نوسان آن‌ها در شاخص کل اثر بسیار بیشتری دارد به طوری که معمولا در شاخص کل، ۱۵ درصد شرکت‌ها ۵۰ درصد بازار را در بر می‌گیرند، اما در شاخص هم وزن تمامی شرکت‌ها دارای وزن یکسانی هستند.

وی ادامه داد: شاخص کل همزمان شاخص قیمت و بازده است به این معنی که اگر قیمت‌ها صفر شود باز شاخص کل به طور مثال بالای چند صد هزار واحد مثبت می‌ماند. آن هم به علت تقسیم سود سال‌های قبل شرکت‌ها است که در شاخص کل لحاظ شده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این موضوع که شاخص بازده تنها سودهای شرکت‌ها را نشان می‌دهد و ارتباطی با قیمت ندارد گفت: شاخص قیمتی بیانگر نوسان قیمتی است. از زمان صالح آبادی شاخص ما تغییر پیدا کرده و در آن بازده و نوسان قیمتی هر دو اثر دارد. در کل نوسان شاخص از عدد آن بسیار مهم تر است.

وی به این پرسش که بین شاخص کل بورس و فرابورس چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟ پاسخ داد: در شاخص کل بورس نوسان قیمتی شرکت‌هایی که در تابلو اول و دوم بورس تهران حضور دارند نمایش داده می‌شود و  شاخص فرابورس نیز نوسان قیمتی شرکت‌های  بازار اول و دوم فرابورس را بیان می‌کند.

صفاری در رابطه با شاخص فرابورس تاکید کرد: تعداد شرکت‌های حاضر در فرابورس از بورس تهران کمتر است، اما شرکت‌های حاضر در فرابورس ریسک بیشتری دارند. در کل شاخص فرابورس بیانگر وضعیت قیمت و بازده شرکت‌هایی است که  در فرابورس قرار دارند.

این کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که چرا عدد شاخص فرابورس از شاخص کل بورس کمتر است؟   پاسخ داد: به علت اینکه  سال مبنای شروع محاسبه این دو شاخص متفاوت است. شاخص کل بورس از اواخر دهه ۶۰ شروع به محاسبه شده اما شاخص فرابورس بسیار جدیدتر است و طبیعی است که اعداد و میزان آن کمتر از شاخص کل بورس باشد. در نهایت اعداد مهم نیستند بلکه میزان نوسان و درصد آن‌ها برای سرمایه‌گذاران اهمیت دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس