«مست جنگ»؛ روایتی از مقاومت ایرانیان در برابر حمله مغول در بازار نشر - کراپ‌شده

«مست جنگ» رمانی تاریخی است در ژانر تاریخ دگرگون با موضوع حمله مغولان به ایران که با شیوه‌ای متفاوت مقاومت ایرانی‌ها در برابر این حمله و تهاجم را روایت کرده است.

به گزارش مشرق، نخستین جلد از مجموعه «مست جنگ» که به چگونگی مقاومت ایرانیان در برابر مغولان پرداخته است،‌ به قلم مسعود آذرباد توسط انتشارات کتابستان معرفت منتشر شد.

روایتی عجیب از مقاومت ایرانیان در برابر حمله مغول

در معرفی این کتاب آمده است: « تاریخ که قرار نیست همیشه ثابت بماند. می‌شود تاریخ را دگرگون کرد و حرف‌های جدیدی زد. می‌توان خیال و تاریخ را به هم گره زد و چیز جدیدی آفرید. می‌توان تاریخ را دگرگون کرد و خیال را قلقلک کرد.

جدیدترین کتاب انتشارات کتابستان معرفت، از همین جنس است. «مستِ جنگ» دست روی بخشی از تاریخ دست گذاشته که با تمام دردهای جانکاهی که برای ما داشته، کمتر به آن پرداخته شده است؛ ایغار مغول. آنها که آمدند، کندند، کشتند، سوختند و بردند! حال اگر قرار باشد ایرانیان مسلمان، در برابر آنها مقاومت کنند، جهان چگونه خواهد شد؟»

«مستِ جنگ» ظاهری تاریخی دارد و بنیانی علمی‌تخیلی. داستانی که از هرات شروع می‌شود و تا نشابور و گرگانج و بلخ و طوس ادامه می‌یابد. از پیچ‌وخم کاخ سلطتنی سلطان خوارزمی می‌گذرد و تا یورت‌های مغولی ادامه می‌یابد.

مسعود آذرباد در «یورشِ سرد» که اولین جلد از سه‌گانه «مستِ جنگ» است به چگونگی مقاومت اولیه در برابر این یورش سهمگین پرداخته است.

این رمان در ۳۶۰صفحه و با قیمت ۷۲هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 5
    دروغ است. هیچ مقاومت جدی در مقابل مغولها رخ نداد. چرا که اولا حکومت خوارزمشاهی کمترین محبوییتی بین مردم نداشت و بسیاری از مردم مرگ را به ادامه زندگی در آن شرایط ترجیح می دادند. ثانیا به خاطر سلطه فرقه های اشعری مسلک و متصوفه؛ مردم مغولها را خواست خدا و قضای او می دانستند. تا جایی که وقتی مغول قصد گردن زدن دهها ایرانی را داشت، آن قدر گردن زد تا شمشیرش کند شد. بعد به بقیه گفت بمانید تا بروم شمشیرم را تیز کنم و برگردم. بقیه فرار نکردند و ماند تا مغول برگشت و بقیه را هم گردن زد!
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      6 3
      سر بداران پس کی بودند
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      8 1
      مقاوت شدیدی در شهرها صورت گرفت چه بلخ و بخارا و هرات و چه نیشابور و خوارزم حتی در اترار که یک شهر مرزی بوده . مهمترین ایراد در مقابله با مغولان ترسی بود که در دل محمد خوارزمشاه از نبرد با طلایه داران مغول افتاد و استراتژی غلطی که باعث شد سپاه 400 هزار نفره خود را تقسیم کنه ودر شهرهای مختلف پراکنده کنه چون گمان می کرد مغولان بعد غارت اموال بر می گردن در حالیکه چنگیزخان می خواست تمام جهان رو فتح کنه . این تقسیم لشکر در واقع کاهش توان جنگی آن بود که منجر به فتح شهرها و قتل عام تعداد زیادی از مردم شد بعد از مرگ چنگیز هم فقدان یک حکومت مرکزی سازمان یافته موجب شد مغولان در مقابل حکومتهای کوچک در ایران مرکزی و عراق کار مشکلی نداشته باشن اما اولین برخورد جدی مغولان با یک حکومت مقتدر همچون ممالیک موجب شکست شدید مغولان و توقف پیشروی های آنان شد . در کنار ضعف حکومتهای مرکزی در ایران و چین و عراق و هند و یا وجود حکومتهای کوچکی که به واسطه نزاعهای طولانی با هم تضعیف شده بودند و لقمه گلو گیری برای مغولان به حساب نمی آمدند یکی دیگر از دلایل موفقیت جهانگشایی های مغول جمعیت بسیار بالای قبایل مغول در آن زمان بوده است در کتاب تاریخ سری مغولان آمده که در زمان گردهمایی قبایل مغول برای تعیین چنگیزخان به پادشاهی حدود 600 هزار چادر دورادور چادر چنگیز خان برپا شده این یعنی چنگیز خان در ابتدای پادشاهی یک لشکر چندصد هزار نفره آماده و مطیع رو در اختیار داشته تا به کشورگشایی بپردازد . و نکته آخر در مورد اون داستان غیر از اینکه خیلی تخیلی به نظر میرسه و چندین نمونه متفاوت از این داستان و با تغییرات فراوان از اون موجوده در ضمن روایتهای این چنینی مربوط به زمان استیلای کامل مغول هست که میشه حداقل 40 تا 50 سال پس از آغاز حمله چنگیزخان و فرزندانش
    • به ۱۲:۳۵ IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      6 0
      سربداران شیعه بودند و اقلیتی که در اواخر حکومت مغول ظاهر شدند نه در زمان حمله چنگیز. ضمنا از شهرهایی که نوشتید بلخ برای مثال اساسا هیچ مقاومتی نکرد اما قتل عام و با خاک یکسان شد. در اترار و هرات و نیشابور مقاومتهای مختصری صورت گرفت. اما اینها مقاومت جدی و یکپارچه مردمی محسوب نمی شود. ضمنا لشکر اصلی چنگیز هرگز از کسی شکست نخورد. آن لشکری در عین جالوت از ممالیک شکست خورد لشکر هلاکوخان بود که سالها بعد از مرگ چنگیز به دستور منگوقاآن کشورگشایی می کرد. ناگفته نماند که پیروزی ممالیک در آن جنگ هم بیشتر به معجزه شباهت دارد تا پیروزی نظامی واقعی و ممالیک در آستانه شکستی سنگین بود که با نیروی ایمان عجیب مرحوم سیف الدین قطز و حادثه معجزه آسایی که رخ داد پیروز شدند
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      8 2
      چیزی که نمیدونی راجع بهش توضیح غلط نده
  • هموطن IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    3 0
    شاید اگرارتش خوارزم شاهی ازاول به فرماندهی جلال الدین درمقابل مغول ها می ایستاد چه بسا پیروز میشد. ولی افسوس که سرنوشت جور دیگری رقم خورد. حسادت خاتون. ضعف محمد خوارزم شاه. ریشه ارتش ومقاومت را زد ونابود کرد. ویک ملت را به فنا داد. افسوس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس