کد خبر 1288660
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۷
قند خون در زمان بارداری

دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ارتباط با سلامت زنان باردار در پاندمی کووید ۱۹، توصیه هایی مطرح کرد.

به گزارش مشرق، آرزو دهقانی، دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کووید ۱۹ یک بیماری تنفسی است که تقریباً از دو سال پیش در دنیا منتشر شده است. این بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید است که منجر به بروز تب، سرفه و اختلالات تنفسی، مشکلات معده مانند تهوع و اسهال و از دست دادن حس بویایی یا چشایی می‌شود.

وی افزود: علائم ممکن است ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند. برخی از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند یا فقط علائم خفیفی داشته باشند.

دهقانی با اشاره به ابتلای ۲۴۲,۴۷۶,۷۸۵ نفر به بیماری کرونا و در حدود ۵ میلیون نفر فوتی در دنیا، گفت: در ایران نیز تاکنون ۵,۸۲۱,۷۳۷ نفر بیمار و ۱۲۴,۵۸۵ نفر به دلیل ابتلاء به کووید ۱۹ فوت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

جملاتی که نباید به زنان باردار گفت

وی ادامه داد: زنان با توجه به شرایط فیزیکی به خصوص قرارگیری در سنین باروری و بارداری و شیردهی یکی از گروه‌های آسیب پذیر در برابر کووید ۱۹ محسوب می‌شوند لذا آگاه سازی و اطلاع رسانی مناسب به این گروه از جامعه منجر به ارتقا سلامتی و شاخص‌های بهداشتی در فرد، خانواده و جامعه خواهد شد. "خانواده سالم" نیازمند مادر و زن سالم در محیط خانه و جامعه است.

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها، افزود: گرچه همیشه زنان برای حفظ سلامتی خود و خانواده نیازمند آگاهی‌بخشی هستند، در شرایط کنونی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا گذار از این دوره سخت نیازمند هوشیاری بیشتر و حمایت همه‌جانبه زنان به عنوان شخصیت محوری سلامت خانواده در جامعه است.

وی گفت: با توجه به شرایط بیماری و تغییر سوش ها همواره سوالاتی در خصوص سلامتی زنان به خصوص در سنین باروری و کووید ۱۹ وجود دارد.

دهقانی با طرح این سوال که آیا زنان شیرده می‌توانند واکسن بزنند، افزود: بر اساس اطلاعات منتشر شده در سازمان جهانی بهداشت در هیچ یک از واکسن‌های تأیید شده در حال حاضر از ویروس زنده استفاده نمی‌شود، بنابراین خطر انتقال ویروس به نوزاد از طریق شیر مادر وجود ندارد، لذا مادران می‌توانند در دوره شیردهی نیز واکسن بزنند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، پس از واکسیناسیون، آنتی بادی‌هایی در شیر مادر یافت می‌شود که ممکن است به محافظت از نوزاد در برابر کووید ۱۹ کمک کند.

وی با عنوان این مطلب که سوال دیگری که مطرح است این است که آیا زنانی که مشکوک به کووید ۱۹ هستند می‌توانند شیردهی خود را ادامه دهند، گفت: زنان مبتلا یا مشکوک در صورت تمایل می‌توانند به نوزاد خود شیر بدهند اما مشروط بر اینکه نکات بهداشتی را رعایت کنند. این افراد بایستی دست‌ها را مرتباً با آب و صابون بشویند مخصوصاً قبل از تماس با نوزاد. همچنین در حین تماس با نوزاد و شیردهی حتماً باید از ماسک طبی استفاده شود. ماسک‌های پزشکی به محض مرطوب شدن باید عوض شده و دور انداخته شوند.

دهقانی ادامه دداد: ماسک‌ها نباید مجدداً مورد استفاده قرار گیرند. مادر شیرده حتماً باید در دستمال کاغذی عطسه یا سرفه کرده و سپس فوراً آن را دور بیندازد و دوباره دست‌ها را بشوید. با توجه به مطالعات انجام شده زنان باردار در خطر بیشتری برای ابتلاء به کووید ۱۹ نیستند اما در صورت ابتلای شدید ممکن است دچار زایمان زودرس شوند.

وی افزود: زنان بارداری که سن بالا و یا دارای اضافه وزن هستند و یا به بیماری‌های زمینه‌ای از قبیل فشار خون بالا و دیابت مبتلا هستند، در معرض پیامدهای جدی کووید ۱۹ خواهند بود. لذا مهم است که زنان باردار و اطرافیانشان اقدامات احتیاطی را برای محافظت از خود در برابر بیماری انجام دهند و در صورت مشاهده علائم بیماری از جمله تب، سرفه یا مشکل در تنفس باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایند.

دهقانی گفت: زنان باردار باید اقدامات احتیاطی مناسبی را برای جلوگیری از ابتلاء به کووید ۱۹ انجام دهند. در صورت تمایل به واکسیناسیون پس از مشورت با پزشک خود حتماً این کار را انجام دهید. فاصله بین خود و افراد دیگر را حفظ کرده و از حضور در فضاهای شلوغ اجتناب کنید. تهویه مطبوع برای اتاق خود فراهم کنید. در مجامع از ماسک استفاده کنید. دست‌ها را مکرر با آب و صابون بشویید. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با دستمال پوشانده و دستمال را دور بیندازید.

وی افزود: در صورت ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ حتماً پزشک زنان خود را مطلع سازید. بسیاری از مادران باردار مبتلا یا مشکوک به کووید ۱۹ تصور می‌کنند که بهتر است با سزارین کودک خود را به دنیا بیاورند اما بر اساس اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت زایمان طبیعی یا سزارین تأثیری بر نوزاد نداشته و بهتر است زایمان سزارین تنها در مواردی که توجیه پزشکی دارد، انجام شود. این نکته قابل توجه است که تمام موارد بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله با دیگران پس از انجام واکسیناسیون همچنان باید ادامه یابد و مورد توجه باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس