گزارش تسنیم از هشتمین سفر استانی دولت| رئیسی در کشت و صنعت مغان: توسعه نیافتن مغان هیچ توجیهی ندارد

سید ابراهیم رئیسی و تعدادی از وزرای دولت، بعد از ورود به استان اردبیل از فرودگاه پارس آباد مستقیماً به کشت و صنعت مغان رفته و از نزدیک با روند مسائل و مشکلات این مجموعه قرار گرفت.

به گزارش مشرق، سید ابراهیم رئیسی و تعدادی از وزرای دولت، بعد از ورود به استان اردبیل از فرودگاه پارس آباد مستقیماً به کشت و صنعت مغان رفته و از نزدیک با روند مسائل و مشکلات این مجموعه قرار گرفت.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در این بازدید اظهار داشت: توفیقی است برای من و همکارانم که در آستانه ولادت نبی مکرم اسلام و امام جعفر صادق به استان اردبیل سفر کنیم و خدمت مسئولان و مردم بسیار بزرگوار، ولایت مدار و مقاوم اردبیل برسیم.

وی اظهار کرد: به خانواده محترم شهدا، ایثارگران و جانبازان و آزادگان استان اردبیل ادای احترام می‌کنم و بی‌شک این استان نقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگ شیعی داشته و افراد فرهیخته و دانشمند بسیاری تقدیم جهان اسلام کرده است.

رئیس جمهور ادامه داد: عذرخواهی می کنم از مردم اردبیل که امکان دیدار  آنها در تجمعات شهری نیست فقط با برخی نمایندگان مردم استان نشست داریم و با توجه به کرونا، امکان تجمع وجود ندارد. در فرصت دیگری ان شاءالله خدمت مردم استان برسیم.

رئیسی در کشت و صنعت مغان: توسعه نیافتن مغان هیچ توجیهی ندارد

رئیس‌جمهور: دلیلی برای توقف و کند شدن روند کاری و احیای کشت و صنعت مغان وجود ندارد

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در حاشیه بازدید از کشت و صنعت مغان در جمع خبرنگاران در پارس‌آباد اظهار داشت: باید اقدامات اساسی و دقیق توسط دولت انجام یابد که در این زمینه تمام تلاش خود را برای آبادانی شرکت کشت و صنعت مغان معطوف می‌کنیم و در این زمینه دلیلی برای توقف و کند شدن روند کاری و احیای این مجتمع اقتصادی وجود ندارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مغان بهترین شرایط آب و هوایی و زمین حاصلخیزی دارد و باید بیشترین میزان توسعه یافتگی را داشته باشد و الان وجهی برای توقف کار و گفتن اینکه ما نمی‌دانیم چه می شود وجود ندارد زیرا اکنون وضع کشت و صنت مغان مشخص است و در اختیار دولت است و دولت هم برای آبادانی مغان تمام تلاشش را بکند.

وی بیان کرد: کشت و صنعت مغان ظرفیتی است که در کنار آن بیکاری هیچ معنایی ندارد و در این زمینه درخواست داریم جهاد کشاورزی در راستای توسعه این بنگاه اقتصادی با برنامه‌ریزی اساسی ورود پیدا کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: پس از ابطال واگذاری کشت و صنعت مغان و بازگشت آن، هم‌اکنون مسئولیت اجتماعی زیادی بر گردن این مجتمع وجود دارد و قطعاً مردم منطقه نسبت به احیا و استفاده حداکثری این بنگاه بزرگ اقتصادی توقع بجایی دارند که باید با برنامه‌ریزی این توقع برآورده شود.

وی اظهار کرد: دولت و سیاستگذاران بخش کشاورزی موظف هستند با تأمین اعتبارات و امکانات لازم نسبت به آبادانی و ایجاد اشتغال ورود جدی داشته باشند و همکاری‌های لازم را انجام دهند تا به حول و قوه الهی این ظرفیت را بتوانیم به بهترین نحو مورد استفاده قرار دهیم.

رئیس‌جمهور: پروژه احداث باند دوم جاده پارس‌آباد - اردبیل هر چه سریع‌تر تکمیل شود

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، پس از بازدید از مجموعه کشت و صنعت مغان، از پروژه احداث باند دوم جاده پارس‌آباد -  اردبیل بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند پیشرفت پروژه قرار گرفت که این پروژه به طول ۶۵ کیلومتر و اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی ۸۱ درصد از سال ۹۳ آغاز شده است.

در این سفر از برخی پروژه‌ها و توانمندی‌های اقتصادی شهرستان پارس‌آباد مغان و نیز بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور در منطقه مغان بازدید کرد و در ادامه دیداری با نمایندگان اقشار مختلف مردم خواهد داشت.

 سیدابراهیم رئیسی صبح امروز در حاشیه بازدید  از پروژه احداث باند دوم جاده پارس‌آباد -  اردبیل اظهار داشت: کار اگر با جدیت دنبال شود، شاهد کاهش تلفات جاده‌ای خواهیم بود و بی‌شک مهمترین موضوع کاهش تلفات انسانی در این مسیر است.

رئیسی ضمن تقدیر از زحمات مسئولان پروژه اظهار کرد: ان شاءالله زمان بندی شود تا در زمان کمتری با جذب اعتبارات، پروژه تکمیل شود چرا که ۹ سال است که پروژه ادامه دارد و باید زودتر تکمیل شود.

وی افزود: در تهران هم باید جذب بودجه پیگیری شود تا اعتبارات لازم در بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گنجانده شود.

جلسه شورای اداری استان اردبیل نیز با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و وزرای اعزامی به شهرستان‌های مختلف استان گزارش خود را از مسائل و مشکلات مناطق مورد بازدید خود ارائه می‌کنند.

رئیس‌جمهور: سد خداآفرین در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری می‌رسد

 سیدابراهیم رئیسی صبح امروز در جریان بازدید از سد خداآفرین اظهار داشت: قول مساعد می‌دهیم که با تلاش دست‌اندرکاران و دستگاه‌های مربوطه، سد خداآفرین در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: پروژه سد خداآفرین عامل افزایش توان تولیدات کشاورزی است و  به همین دلیل باید هرچه سریع تر تامین اعتبار شود و به بهره‌برداری برسد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مشکل آب دغدغه مهمی است و مسئولان باید در جهت راه‌اندازی این سد اهتمام لازم را داشته باشند.

رئیسی تصریح کرد: در جهت تأمین اعتبار این پروژه یا از طریق فروش اموال مازاد دولت در استان و یا تأمین منابع بودجه اقدامات لازم باید هرچه سریع‌تر از طریق مدیران صورت گیرد.

پروژه شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین با وسعت ۴۳ هزار هکتار در محدوده استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل اجرا می‌شود که اغلب اراضی آن در حدود ۳۷ هزار هکتار در محدوده استان اردبیل در قالب چهار ناحیه عمرانی مختلف قرار دارد.

شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین بزرگترین و مدرن‌ترین شبکه شمال‌غرب کشور است که آب مورد نیاز آن از طریق سد مخزنی خداآفرین و سد تنظیمی-انحرافی قیزقلعه تامین می‌شود.

شبکه خداآفرین در محدوده شهرستان‌های اصلاندوز ، پارس‌آباد و بیله‌سوار در قالب چهار واحد عمرانی اجر می‌شود و این پروژه دارای ۴۳ ایستگاه پمپاژ ، پنج پست برق، ۷۰خط ۱۳۲کیلوولت و ۲۶۶خط ۲۰کیلوولت است که طول کانال اصلی از سد قیزقلعه تا انتهای پروژه خداآفرین ۱۴۴ کیلومتر است و ۹۲ کیلومتر آن در استان اردبیل قرار گرفته است.

پایاب خداآفرین حدود ۳۷ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دیم دشت مغان را در استان اردبیل آبی خواهد کرد ، طرح شبکه‌های فرعی و آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب (پایاب خداآفرین) در چهار ناحیه عمرانی یک ، ۲ ، سه و چهار عملیاتی شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس