کد خبر 1290625
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
تشابه بیماری سل و کرونا را جدی بگیرید

یک فوق تخصص ریه گفت: پاندمی کرونا باعث شده، توجه به تشخیص و درمان ویروس سل کمتر مورد اهمیت قرار بگیرد.

به گزارش مشرق، محمدرضا مسجدی فوق تخصص ریه اظهار کرد: بیماری سل قدمتی ۷۰ هزار ساله دارد و برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان اورژانس سلامت قلمداد شد. عامل بیماری، باسیل است و انتشار و سرایت آن عمدتاً از فرد مبتلا به دیگران صورت می گیرد و مانند ویروس کرونا از طریق تنفس صورت میگیرد.

او ادامه داد: بیماری سل با تشخیص به موقع و مصرف صحیح و منظم دارو در مدت ۶ ماه در بیشتر از ۹۵ درصد موارد منجر به بهبودی می‌شود. با این حال اپیدمی خاموش و بی سر و صدای سل همچنان ادامه دارد و سالیانه ۱۰ میلیون نفر گرفتار این بیماری مسری می‌شوند و یک میلیون نفر نیز از این بیماری فوت می‌کنند.

مسجدی گفت: بیماری سل مهلک‌ترین بیماری عفونی در سطح جهان به شمار می‌آید. این بیماری در همه جا و بین همه افراد دیده می‌شود، اما عمده‌ترین مبتلایان به این بیماری شهروندان کشورهای با درآمدهای متوسط و پایین هستند.

او بیان کرد: تقریبا بیش از نیمی از موارد سل در کشورهای چین، هند، اندونزی، نیجریه، پاکستان، فیلیپین و آفریقای جنوبی مشاهده می‌شود. باید توجه داشت ۵ تا ۱۵ درصد این افراد دچار بیماری سل فعال می‌شوند و عفونت در سایر مبتلایان به دلیل دفاع سیستم ایمنی بدن مهار می‌شود و تا پایان عمرشان در حالت خاموش باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید

عامل افزایش مرگ و میر بیماری سل چیست؟

علائم مشترک سل و کرونا چیست؟

او اظهار کرد: سیل و کرونا علائم مشابهی دارند که عمدتاً شامل سرفه و تب و تنگی نفس هستند. همچنین در هر دو مورد ریه‌ها عضو اصلی گرفتاری و منشأ اصلی انتشار هستند. در مواردی به دلیل ترس از تشخیص کرونا و شباهت با بیماری سل، مبتلایان از مراجعه به مراکز بهداشتی سر باز می‌زنند و در نتیجه درگیر شدن شبکه آزمایشگاهی موج کرونا اثرات زیانباری بر وضعیت بیماری سل تحمیل می‌کند.

این فوق تخصص ریه بیان کرد: طی دو سال شیوع کرونا، نزدیک به ۴۰۰ هزار مورد مرگ اضافی به دلیل بیماری سل رخ داده است. ادامه این روند، برنامه‌های کنترل جدی بیماری سل و مهار آن را تا سال ۲۰۳۰ به شدت به مخاطره می‌اندازد. به عبارتی می‌توان گفت هر عواملی که مردم و سیستم‌های بهداشتی و درمانی را مشغول به خود کند عواقب جبران ناپذیر و خطر سازی را بر اپیدمی خاموش بیماری سل خواهد داشت.

مسجدی افزود: شرایط فعلی کرونا باعث افزایش مرگ و میر بیماران مبتلا به سل به دلیل کاهش بیماریابی، تشخیص و درمان این بیماری شده است. بر اساس آمار اداره کل کنترل بیماری سل و جذام وزارت بهداشت و درمان، طی  ۵ سال اخیر میزان شناسایی موارد  مبتلا به سل نسبت به سال‌های قبل از کرونا ۲۸ درصد کاهش یافته است.

این فوق تخصص ریه بیان کرد: تاخیر در مراجعه، تشخیص و درمان منجر به افزایش سرایت سل به ویژه در داخل خانواده‌ها و افزایش موارد مرگ و و زیاد شدن مقاومت دارویی میکروب سل می شود.

مسجدی تصریح کرد: بنابراین ضمن آگاهی بخشی مردم در مورد کرونا باید علائم بیماری سل نیز گوشزد شود و کادرهای بهداشت و درمان را نیز نسبت به بیماری سل مستمر آگاهی داد تا زحمات چند دهه‌ای که برای کنترل بیماری سل انجام شده هدر نرود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس