کد خبر 1292276
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
بورس نمایه

مدیر نظارت ناشران بورس درباره فروش اوراق دولتی توضیحاتی را ارایه کرد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، میثم فدایی مدیر نظارت ناشران بورس در پاسخ به این پرسش که از اوراق دولتی منتشر شده در بورس چه میزان وارد بازار سرمایه شده است؟ و از این طریق فروش رفته است؟ اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ که یکی از سال‌های سخت دولت از نظر تامین بودجه بوده است، اوراق بهادر نیز منتشر شده است.

او ادامه داد: یکی از این اوراق منتشر شده اوراق خزانه است؛ این اوراق در قالب تهاتر بدهی‌های دولت با پیمانکاران منتشر می‌شود، این اوراق منتشر و در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می‌گیرند و سازمان برنامه و بودجه نیز این اوراق را در اختیار پیمانکار قرار می‌دهد تا در یک بازار نقد شونده که در بازار سرمایه وجود دارد، پیمانکار بتواند به فروش برساند.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد اوراق خزانه داشته ایم که در اختیار پیمانکاران قرار گرفته تا بتوانند در بازار به فروش برسانند، اما الزاما این حجم به فروش نرفته است.۶۷ هزار میلیارد تومان از این اوراق توسط سازمان برنامه و بودجه در اختیار وزارت اقتصاد قرار گرفته، اما هنوز در اختیار پیمانکار قرار نگرفته است. اوراقی که دولت توانسته در بازار سرمایه ریز کند به دو بخش اوراق سلف دولتی و اوراق مرابحه دولتی تقسیم می شود که در این بخش‌ها اوراق سلف ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد و مرابحه ۳۴ هزار میلیارد تامین مالی کرده است.

فدایی در ادامه افزود: صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه پشتوانه بسیار مناسبی برای بازار سرمایه هستند و صندوق‌های بازار گردان طی ۷ ماه گذشته بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان خرید سهام و ۲۸ هزار میلیارد تومان فروش سهام داشته اند و به طور خاص ۱۴ هزار میلیارد  تومان  اقدامات خاص آنها بوده است .

این مقام مسئول در پایان گفت: بازار با دو ابهام مواجه است اول سیاسی و موانعی است که در این زمینه وجود دارند و ابهام بعد در مورد ابهامات اقتصادی به ویژه قیمت گذاری دستوری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس