FATF اف ای تی اف

اصلاح‌طلبان در شرایطی در ناامیدی مردم می‌دمند که طبق نطرسنجی‌ها 72 درصد مردم از عملکرد دو ماهه دولت رئیسی ابراز رضایت دارند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه صبح نو درباره منفی بافی‌های افراطیون مدعی اصلاحات برای ناامید کردن مردم نوشت: چندی پیش بود که خبر ادامه حضور ایران در لیست سیاه FATF، جنجال‌آفرینی مجدد اصلاح‌طلبان را در پی آورد. رسانه‌های اصلاح‌طلب که پیشتر سختی واردات واکسن و عدم‌عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای را به FATF ربط می‌دادند، با بزرگنمایی آنچه «فتف» نسبت به ایران انجام داد، وضعیت را سیاه تصویر کردند.

 اقدام اخیر FATF باعث شد رسانه‌های اصلاح‌طلب بار دیگر با بزرگنمایی از آثار و نتایج اقتصادی قرار گرفتن در لیست سیاه، خود را در مقام منتقد وضعیت موجود و دلسوز معیشت مردم قرار بدهند. روزنامه اعتماد تیتر «ایران همچنان در لیست سیاه» را انتخاب کرد و از چالش‌های اقتصادین نوشت. روزنامه شرق نیز در بخشی از گزارش خود مدعی شد: «حل‌نشدن این مسئله، عملا در قریب‌به‌اتفاق پروژه‌های سیاست خارجی ایران تاثیر منفی جدی خواهد گذاشت ».

 رسانه‌های طیف اصلاح‌طلب درحالی مدعی تاثیر منفی حضور ایران در لیست سیاه بر پروژه‌های سیاست خارجی کشورمان هستند که پیشتر همین ادعا را درباره موانع پیوستن تهران به سازمان همکاری شانگهای نیز تکرار می‌کردند. پیش از شرکت رئیس‌جمهور در نشست اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای، اصلاح‌طلبان تبلیغات وسیعی در جهت ناکام گذاشتن درخواست ایران برای عضویت دائم در این سازمان به راه انداختند. محور اصلی ادعای رسانه‌های اصلاح‌طلب این بود که تا پیش از تعیین‌تکلیف نسبت ایران با FATF و خروج از لیست سیاه، اساسا صحبت از عضویت در سازمان‌های تجارتی بین‌المللی و انجام مراودات اقتصادی با سایر کشورها، سخن لغو و غیرکارشناسانه‌ای خواهد بود. همزمان، روزنامه اعتماد نیز وجود تحریم‌ها را مانعی بزرگ بر سر راه پیوستن ایران به سازمان شانگهای برشمرده بود. همان موقع احمد شیرزاد، فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه تعادل، مدعی شد که عضویت ایران در شانگهای در گروی حل مشکل تحریم‌ها و FATF است. با وجود همه این ادعاهای بی‌پشتوانه، سازمان همکاری‌های شانگهای درخواست ایران برای عضویت دائم در این سازمان را پذیرفت و درحال‌حاضر مقدمات این عضویت در حال سپری شدن است.

پیش‌ از آن نیز، اصلاح‌طلبان و مقامات ارشد دولت روحانی، بی‌کفایتی خود در واردات واکسن را نیز به موضوع FATF و لیست سیاه آن گره زده بودند. وقتی با روی‌کارآمدن دولت جدید، روند واردات واکسن کرونا سرعت خیره‌کننده‌ای به خود گرفت، همگان چشم و گوش تیز کرده و در مقام پرسشگری درآمدند که چرا در دولت روحانی واکسن وارد کشور نمی‌شد؟ وقتی مواضع مقامات ارشد دولت قبل و حامیان سیاسی آن واکاوی شد، این خط تبلیغاتی به دست آمد که با بهانه قرار دادن حضور ایران در لیست سیاه، واردات واکسن را امری صعب و تا حد زیادی ممتنع قلمداد می‌کردند؛ برای نمونه، علی مطهری گفته بود: «به‌خاطر اینکه در لیست سیاه FATF قرار داریم نتوانستیم 50میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت‌میلیون ایرانی را منتقل کنیم». علی ربیعی، سخنگوی وقت دولت نیز تصریح کرده بود: «نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد». همزمان عبدالناصر همتی، رئیس‌کل وقت بانک مرکزی نیز ادعاهای مذکور را تکرار کرده بود.

 با ذکر موضوعات فوق، این سؤال مطرح می‌شود که اصلاح‌طلبان چرا دوباره مشغول بازنمایی‌های مغرضانه از واقعیت‌اند و با دست‌مایه قراردادن حربه‌های تکراری ازجمله ایجاد ارتباط میان مقولاتی نظیر FATF با اقتصاد، درپی‌استثنایی جلوه‌دادن شرایط‌اند؟ در پاسخ به این سؤال، باید گفت که اولا اصلاح‌طلبان درک درستی از مناسبات بین‌المللی روز ندارند و تصور می‌کنند با اخم غرب، نمی‌شود کار مملکت را پیش برد. دلیل دوم به این بازمی‌گردد که اصلاح‌طلبان برای خروج از انزوای سیاسی کنونی و برآمدن مجدد به‌عنوان یک جریان سیاسی مدعی، به بازنمایی‌های دروغین از واقعیت نیاز دارند. بی‌شک نشان دادن کارآمدی به مردم ازسوی دولت و مجلس کنونی، شرط مقابله با حربه‌های مدعیان خواهد بود.

این فضاسازی‌ها در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌های مختلف، داخلی و خارجی، بالای 72 درصد مردم به سرانجام اقدامات دولت جدید برای بهبود شرایط اقتصادی امید دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • TR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    4 3
    كدوم مردم اعتقاد به بهتر شدن وضعيت دارند
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 0
      مردم ایران نادان خارجی
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      3 0
      همان مردمی که اصلاح طلبان تهـ....ع آور را به زباله دان تاریخ سرازیر کردند!
  • خسرو GB ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    7 0
    در سالهای گذشته هر موقع مذاکره ای نزدیک میشد اصلاح طلبان یا همان پیاده نظام داخلی غرب در بوق و کرنا میکردند که خزانه خالی است و مردم در گرسنگی هستند و ..... با این کار غرب را جری تر و زیاده خواه تر میکردند تا شاید نیم نگاهی به این بی صفتان داشته باشد و جلو حسابهای آنها را در غرب باز کند و فرزندانشان با پولهای به یغما برده شده بیشتر خوشگذرانی کنند الان هم چیز مهمی نیست دارند ماموریت گذشته خود را انجام میدهند مردم باید هوشیار باشند
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    آخه روزنامه کیهان استناد میکنید
  • اکبر IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    6 1
    کدوم عملکرد؟
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    7 2
    آره شما راست ميگي! يك نگاه به بورس و قيمت مرغ و تخم مرغ بنداز بعد از اميد حرف بزن.
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    4 2
    مردم از کدوم عملکرد دولت رییسی در کدوم حوزه رضایت دارند: قیمت اجناس پایین اومده؟ مسکن؟ خودرو؟ ارز؟ و...؟
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 0
      اجول نباش خرابی که‌ غربگرایان به‌ وجود آورده‌اند دست کم یک سال زمان میخواهد که‌ ترميم شود
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 0
    ان شالله بهبود پیدا می کنه
  • دانشجو IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 1
    موافقم مشرق. ما که امیدوار شدیم
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    4 1
    به چی شما باید امید داشته باشیم؟
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 1
    اگر جهش مسکن استارت بخور و کمی یارانه بیشتر بشه و تورم مهار بشه مردم صدرصد امیدوار میشوند و تولید ماشین بیشتر بشه
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 3
    رییسی تازه 3 ماه اومده و یکسریا با بی وجدانی تمام بهش می تازن. اکه شعور دارین صبور باشین تا اوضاع بهبود پیدا کنه و البته ما که امید داریم
  • ترابیان IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    4 0
    ننگ بر افساد طلبان وطن فروش حیله گر ...... بی غیرتها به جای آنکه پاسخگوی عملکرد مخرب خود بر کشور باشند که ۸ سال کشور را در گیر برجام کذایی بدون هیچ دستاوردی برای کشور کردند در حال تحویل اراجیف به مردم هستند و فکر می کنند مردم هم مثل خودشان هستند در زمان احمدی نژاد قدرت هسته ای بودیم و تمام موانع از جمله شورای حکام و شورای امنیت را پشت سر گذاشته بودیم این وطن فروش های خائن ما را برگرداندند جای اول و اگر با مانع مواجه نمی شدند کشور شبیه لیبی،سوریه ،عراق ،لبنان ،یمن و غیره شده بود
  • جواد IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 2
    این نظرسنجی و از کجا گرفتید !!!!!!
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 1
    درود بر رییسی
  • ناشناس IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    2 1
    درسته ارزاق عمومی مردم روز به روز گرانتر میشود چرا مردم از عملکرد دولت ناراضی باشند
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 0
    رییسی خار چشم دشمنه. و البته خار چشم پیاده نظام اسراییل
  • ناشناس IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 2
    خودت این خبر رو باور داری ؟ امید به بهبود شرایط ؟ جمع کن بابا
  • بهرام IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 0
    اصلاح طلبان اشتباه می کنن
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 1
    72 درصد از اینهمه گرونی پی در پی و رشد روزانه قیمتها راضی هستن ؟!!!
  • صبا IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    4 0
    سلام احتمالا این 28 درصدی هم که از دولت جناب دکتر آیت الله رئیسی اعلام عدم رضایت کردند یا خارج نشینان سلطنت طلب هستند که لیبرالهای از رده خارج داخلی. آیت الله رئیسی عملکردی فوق العاده داشته است و باید برای توفیق هر بیشتر دولت ایشان دعا کرد.
  • مهران IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    2 0
    برای موفقیت باید خودمان قبل از همه این را باور کنیم. این یک اصل است. ملتی که خودش خودش را بدبخت و ذلیل حساب کند قطعاً و یقیناً رو به ذلت خواهد رفت. قانون جذب را جدی بگیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس