آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌های کشاورزی و شیلاتی با نروژ

وزیر جهاد کشاورزی بر توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و نروژ به ویژه در زمینه انتقال فناوری و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در طرح‌های شیلاتی ایران تاکید کرد.

به گزارش مشرق، «سید جواد ساداتی نژاد» در دیدار با سیگو الدتومین هائوگر سفیر کشور نروژ در ایران افزود: سابقه همکاری ایران و نروژ به بیش از ۹۰ سال می‌رسد که نشان دهنده عمق ارتباط دو کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: بیشتر ارتباطات ایران و نروژ در زمینه محصولات شیلاتی است و بستر بیشتر همکاری‌های دو کشور در حوزه شیلات، جنگلداری و مرتع‌داری فراهم شده است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه انتقال فناوری در حوزه های شیلاتی و پرورش ماهی در قفس می تواند یکی از زمینه های همکاری بین دو کشور باشد، ادامه داد: ایران سواحل بسیاری دارد که مستعد پرورش آبزیان است و با توجه به سوابق نروژ، از سرمایه گذاران این کشور برای سرمایه‌گذاری مشترک به ویژه در سواحل جنوبی ایران دعوت می کنیم.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی ایران آمادگی دارد، در اولین فرصت در بحث شیلات، مرتع و جنگلداری سفری به نروژ داشته باشد و اهتمام نروژ به حفاظت از دریاها، اقیانوس ها و حفظ امنیت غذایی جهان باعث خشنودی است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: آمار مبادلات تجاری ایران و نروژ نشان می‌دهد که با وجود روابط تجاری ۹۰ ساله اما میزان مبادلات تجاری بالا نیست که یکی از دلایل آن تحریم‌های ظالمانه آمریکا است، البته ما نروژ را کشوری آزاد می دانیم و اهتمام دولت ها می تواند به تحریم‌ها فائق آید.

وی اظهارداشت: مصرف سرانه میوه و سبزیجات در نروژ ۱۲۰ کیلوگرم است که یک چهارم آن در نروژ تولید می‌شود و با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در ایران وجود دارد می‌توانیم در زمینه تامین میوه و سبزی کشور نروژ با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

ساداتی نژاد ادامه داد: ما محصولات خشکباری داریم که در حال حاضر هم صادر می‌شود و می‌توانیم در این زمینه هم به نروژ صادرات داشته باشیم، همچنین صادرات محصولات ارگانیک ایران به نروژ هم می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری برای پرورش ماهی در قفس در ایران یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شود،  این پروژه نیازمند حمایت در زمینه فناوری و تکنولوژی به روز دنیا است و سرمایه‌گذاران نروژی در کنار سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند به استمرار این پروژه کمک کنند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: آژانس ضمانت اعتبار صادراتی نروژ قرار بود یک میلیارد دلار به ایران بابت پرورش ماهی در دریا کمک کند تا بتوانیم ظرفیت های شیلاتی جنوب کشور را توسعه دهیم.

وی افزود: در خلیج فارس و دریای عمان ۳.۶ میلیون تن ظرفیت پرورش ماهی مطالعه شده داریم که آماده سرمایه‌گذاری است و می‌توانیم در این زمینه همکاری مشترک داشته باشیم.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: در حوزه های علمی و کارگاه‌های مشترک آبزی پروری، اصلاح نژاد ماهی قزل آلا و تولید بچه ماهی نیاز به راه اندازی یک مرکز اصلاح نژاد داریم که امیدواریم نروژ در این زمینه به ما کمک کند.

وی به اشاره به دستآوردهای کشور نروژ در خصوص حفاظت از جنگل و مرتع گفت: نروژ در زمینه جنگل و روش‌های نوین حفاظت و یا اطفاء حریق کارهای خوبی انجام داده است و زمینه مناسبی برای همکاری محسوب می شود.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: در آینده با امضای یادداشت تفاهم در زمینه شیلات و مراتع همکاری خوبی صورت گیرد و روابط تجاری و ارتباطات علمی و فناوری توسعه یابد.

آمادگی نروژ برای توسعه همکاری های تجاری کشاورزی با ایران

در ادامه این دیدار، «سیگو الدتومین هائوگر» سفیر کشور نروژ در ایران، اظهارداشت: ایران به عنوان کشوری که اهداف بلندی در حوزه کشاورزی در منطقه دارد، مطرح است و امیدواریم بتوانیم در حیطه شیلات، آبزیان و کشاورزی با هم همکاری داشته باشیم.

وی افزود: می‌دانیم که تحریم‌های آمریکا مشکلات زیادی را برای ایران به وجود آورده و امیدواریم مذاکرات در وین دوباره از سر گرفته و به نتایج خوبی ختم شود، این تحریم ها مشکلات بسیار زیادی را برای ایران و روابط تجاری با کشورهای مختلف ایجاد کرده است اما مشکلاتی که به خاطر تحریم به وجود آمده نباید باعث شود همکاری ایران و نروژ متوقف شود.

سفیر نروژ در ایران تصریح کرد: در زمینه تولید غذا، شیلات و کشاورزی دو کشور می‌توانند با هم همکاری داشته باشند و این بخش شامل تحریم‌ها نمی‌شود.

وی با بیان اینکه یک سابقه دیرینه همکاری بین دو کشور وجود دارد، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم همکاری‌های خوبی را با ایران داشته باشیم و در مسائلی که ایران به کمک نروژ نیاز دارد به این کشور کمک کنیم.

هائوگر ادامه داد: تجارت فعلی ایران و نروژ غیرمستقیم انجام می‌شود اما امیدواریم این تبادلات تجاری افزایش یابد و در مورد مسائل شیلاتی بتوانیم کمک کنیم.

وی افزود: ما خواستار این هستیم که هر چه سریع تر وبیناری را در مورد مسائل کشاورزی بین دو کشور داشته باشیم تا در خصوص گام‌های همکاری در آینده صحبت کنیم.

نروژ قلمروی از بخش غربی شبه جزیره اسکاندیناوی،  یان ماین و مجمع‌الجزایر سوالبارد در قطب شمال را دربر می‌گیرد و شهر اُسلو، بزرگترین شهر و پایتخت این کشور است.

 از صادرات نروژ می‌توان به گوشت گاو،  شیر و سایر فرآورده‌های دامی اشاره کرد و بیش از نیمی از مساحت نروژ پوشیده از درخت است و چوب از صادرات عمده این کشور می‌باشد.

به‌دلیل داشتن خط ساحلی بسیار طولانی،  آبزیان دریایی، یکی از چرخه‌های اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهند. نروژ سه نوع ماهی دارد که در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود. دیگر منابع مهم درآمد ارزیِ این کشور، صنعت ماهیگیری است و پرورش ماهی که دولت با برنامه‌های توسعه تشویق کرده‌ است تا جای صید نهنگ و ماهی‌های اعماق دریا را می‌گیرد.

تنها قسمت کوچکی از این سرزمین قابل کشت است و در بخش کشاورزی و دامداری که یارانه زیادی به آن داده می‌شود، بیشتر به تولید لبنیات و علوفه می‌پردازند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس