به گزارش مشرق به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چندی پیش بود که با مشارکت مستقیم ۵ شرکت دانشبنیان و خلاق، از نخستین نمونه مهندسی شده اتوبوس برقی در ایران، رونمایی شد. اتفاق بزرگی که در ادامه منجر به عقد تفاهمنامه ای برای تولید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز کشید.
بیشتر بخوانید
شرط استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری
مزایای مهم این طرح
از مزایای مهم این طرح میتوان به کاهش مصرف سوخت نفت و گاز و پرداخت حدود ۱۸۵ هزار دلار، تقریبا معادل ۵۰درصد قیمت محصول بر اساس پیشنویس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور در مدت ۱۲ سال برای اتوبوس تمام برقی اشاره کرد.
همچنین این طرح کلان ملی فناورانه مزایای دیگری هم دارد از جمله کاهش مصرف و پرداخت ۱۶۵ هزار دلار، تقریبا بیش از ۵۰درصد قیمت محصول بر اساس محاسبات انجام شده برای ارائه در کمیسیون ماده ۱۲، کاهش تولید و انتشار آلایندههای هوا در کلانشهرهای آلوده.
اما یکی از ویژگی های مهم این طرح کلان ملی فناورانه، بی نیاز بودن از ایجاد زیرساخت جدید تولید و عدمنیاز به تغییرات شدید در خطوط تولید اتوبوسهای احتراقی است.
ضمن آنکه این طرح، به توسعه محصول جدید با سطح ۷۵درصد داخلیسازی بر اساس استانداردهای جدید، طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور و برنامه اجرایی طرح بر اساس نظام دروازهای و صحهگذاری مرحلهبهمرحله بر اساس تست نمونههای مختلف کمک می کند.
بومیسازی ۷۵ درصد قوای محرکه الکتریکی
پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری اواسط سال گذشته توسط شرکت مانا و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران با همکاری شرکت صنایع زرینخودروی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد.
در این پروژه که ۷۵درصد قوای محرکه الکتریکی آن، داخلیسازی و بومیسازی شده، قوای محرکه بر روی اتوبوس لوفلور زرین خودرو پیادهسازی و به شکلهای مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا بهصورت بردافزا و پلاگین ارائه شده است.
موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تکسرعته درایوهای کششی، باتری پکهای هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورترها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستمهای متعدد خنککاری، همه ساخت داخل و بومیسازی شدهاست.اتوبوس پایه نیز متعلق به شرکت صنایع زرین خودرو اصفهان است.
اجرای این پروژه ملی که درصدد تولید انبوه و رساندن تعداد اتوبوس ها به ۲۰۰ دستگاه است، برای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، اشتغال آفرینی داشته است. این پروژه با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به انجام رسید.