لاوروف: غرب نمی‌خواهد آوارگان سوری به کشورشان بازگردند/ آمریکا مساله کردها را شعله‌ور می‌کند

وزیر خارجه روسیه از غرب خواست از ناکام گذاشتن درخواست‌ها برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان دست بردارد.

به گزارش مشرق به نقل از سایت اینترنتی النشره، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری با پل ریچارد گالاگر، وزیر خارجه واتیکان سخنانی گفت: براساس قطعنامه شورای امنیت غرب باید از ناکام گذاشتن درخواست‌ها برای فراهم کردن شرایط به منظور بازگشت آوارگان سوری به کشورشان دست بردارد؛ اما متاسفانه غرب پول جمع می‌کند تا آوارگان سوری همچنان در کشورهایی که به آن فرار کرده‌اند به ویژه لبنان، اردن و ترکیه باقی بمانند و نتوانند به کشورشان بازگردند. غرب نمی‌خواهد برای بازسازی زیرساخت سوریه جهت بازگشت آوارگان کاری انجام دهد.

لاوروف از غرب خواست تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه سوریه در شرایط بحران کرونا را لغو کند.  

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین گفت، حمایت واشنگتن از تمایلات جدایی طلبان در شمال شرق سوریه احتمالا منجر شود مشکل کردها فقط سوریه را در بر نگیرد بلکه کشورهای منطقه را هم شامل شود.

او اضافه کرد: باید کردها احساس کنند که جزئی از جامعه سوریه هستند. ما با نمایندگان کرد ارتباط مستحکمی داریم. ما آماده‌ایم برای تضمین منافع مشروع آنها به شکل کامل در تلاش جاری به منظور تشکیل چارچوب سیاسی جدید در راستای فعالیت‌های کمیته قانون اساسی کمک کنیم.  

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ما به کردها توصیه می‌کنیم که خام حرف‌های هم‌قطاران آمریکایی ما نشوند. کسانی که مساله را به سمت ایجاد درگیری‌های جدایی‌طلبانه در شرق سوریه می‌کشند. آنها تلاش می‌کنند طرح‌هایشان را منبع تنش قرار دهند؛ طرح‌هایشان علیه حفظ کشور سوریه یکپارچه است. به طور کلی این بازی‌ها، خطرناک هستند و ممکن است به شعله‌ور شدن مشکل کردها به شکل جدی در سراسر منطقه منجر شود. زیرا ابعاد آن تنها شامل سوریه نمی‌شود بلکه شامل کشورهای دیگر هم می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: روسیه بر اجرای احکام قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت از سوی همه کشورها تاکید می‌کند.

لاوروف گفت: این احکام همچنین شامل کسانی می‌شود که به شکل غیرقانونی با یگان‌های نظامی‌شان در خاک سوریه هستند. این موضوع بر لزوم احترام همه به حاکمیت این کشور و تمامیت ارضی آن تاکید دارد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس