رایزنی وزیر لبنان با مقامات سوریه در خصوص بازگشت آوارگان سوری

وزیر مهاجرت لبنان با مقامات سوریه دیدار و در خصوص تسریع در روند بازگشت آوارگان سوری به خانه شان گفت‌وگو کردند.

به گزارش مشرق، «عصام شرف الدین» وزیر مهاجرت لبنان به همراه یک هیئت به سوریه سفر و با «محمد حسان قطنا» وزیر کشاورزی و «حسین مخلوف» وزیر ادامه محلی و محیط زیست این کشور دیدار کرد.

به گزارش روزنامه البناء، عصام شرف الدین در دیدار با حسین مخلوف در خصوص اقدامات انجام شده توسط دو طرف برای بازگشت امن مهاجران سوری از لبنان به سوریه از جمله اقدام دولت سوریه برای تامین نیازهای زندگی آوارگان رایزنی کردند.

بیشتر بخوانید:

حملات توپخانه‌ای ترکیه به شهر تل تمر در حسکه سوریه

پس از این دیدار، مخلوف تاکید  کرد که وی به  وزیر لبنان در مورد اقدامات دولت سوریه برای تسهیل بازگشت آوارگان سوری به خانه هایشان از جمله احکام عفو صادر شده، به تعویق انداختن خدمت شش ماهه سربازی ، صدور مدارک مفقود شده در کشورهای پناهنده،  ثبت تولد جدید در سوریه و ارائه  خدمات حمل و نقل و پزشکی و همه امکانات  لازم برای رساندن آنها به مناطق اقامتی توضیح داده است.

وی  ضمن اشاره به محاصره ناعادلانه کشورهای حامی تروریسم علیه سوریه و شهروندان آن تاکید کرد که سوریه به دنبال بازگشت آوارگان بدون هیچ موانعی است.

 شرف الدین نیز به نوبه خود گفت: «امروز مفتخر شدم که از دمشق دیدار کردم و در این جلسه، مسائل عمومی  و موضوعات مهم مشترک دو کشور را مورد بحث قرار دادیم».

 وی افزود: ما در لبنان مورد ظلم اسرائیل هستیم و سیاست فقیرسازی که «اولیور دی شوتر» گزارشگر ویژه سازمان ملل به آن اشاره کرد، یک سیاست عمدی و ساختگی است  که اهداف آن مشخص شده است. دولت سوریه در نتیجه استکبار غرب از لحاظ ضربه زدن به زیرساخت‌ها، فرار مغزها، محاصره و قانون قیصر که هدف آن به زانو درآوردن این مردم است، رنج دیده است و برای حل بحران اقتصادی لبنان در مورد مسائل اقتصادی صحبت کردیم.

وی در پایان تاکید کرد: به عنوان عضو کمیته آوارگان در دولت لبنان دست همکاری را به نیابت از دولت لبنان به سمت وزیر اداره محلی سوریه دراز کردم و درخصوص بازگشت آوارگان به سوریه صحبت کردیم و پاسخ کاملی دریافت کردم به این امید که این موضوع به زودی در دستور کار کابینه لبنان قرار بگیرد.

«فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه طی نشستی در  هیئت‌های هماهنگی روسی – سوری در ۲۳  دسامبر اعلام کرد که دمشق به دنبال بازگرداندن فرزندان سوریه به کشور است و بار دیگر از آن‌ها می‌خواهد که بازگردند و در روند بازسازی آنچه تروریسم ویران کرده، مشارکت کنند.

وی تاکید کرد: برخی کشورهای غربی هستند که نمی‌خواهند آوارگان سوری به کشورشان بازگردند و به هر وسیله مانع این امر می شوند. نظام ترکیه به حمایت از سازمان‌های تروریستی در سوریه ادامه می‌دهد و بارها آب بیش از یک میلیون شهروند را در الحسکه قطع کرده است.

پیش از این « میشل عون»  رئیس جمهور لبنان در دیدار با «میمونه مهد شریف» مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر سازمان ملل گفت: جامعه بین المللی و سازمان ملل باید تلاش کنند تا آوارگان را به روستاهای خود در سوریه که اکنون ایمن هستند، بازگردانند.

دولت لبنان شمار آوارگان سوری ساکن در لبنان را یک و نیم میلیون نفر اعلام کرده است، با این وجود فقط نام ۸۸۵ هزار نفر از آنها در کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد ثبت شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس