کد خبر 1300065
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
ورود هواپیماهای جدید بدون دور زدن تحریم‌ها

در شرایطی که نظرات مختلفی درباره روش نوسازی ناوگان هوایی ایران وجود دارد معتقدند که باید از طریق دور زدن تحریم‌ها این اتفاق بیافتد، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که ایران به دنبال رفع تحریم‌ها است.

به گزارش مشرق، نوسازی ناوگان هوایی ایران که به اعتقاد کارشناسان دلیل بسیاری از معضلات و مشکلات در این صنعت بوده، همواره طی سال‌ها و دولت‌های گذشته در دستور کار مسئولان قرار داشته است. اما در حال حاضر و با روی کار آمدن دولت سیزدهم نظرات مختلفی در این زمینه مطرح شده است.

حمید بهبهانی –وزیر پیشین راه و ترابری در دولت‌های نهم و دهم- در این باره گفته بود: در شرایط کنونی کشور به هواپیماهای خوب و نو نیاز دارد و بهترین کاری که وزیر آینده می‌تواند در این زمینه انجام دهد این است که هواپیماهای مورد نیاز را بخرد و نوسازی ناوگان هوایی را در دستور کار قرار دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در شرایطی که تحریم‌ها اجازه نداد هواپیماهای جدید بیشتری در دولت گذشته وارد کشور شود، وزیر راه و شهرسازی چگونه می‌تواند با وجود ادامه داشتن تحریم‌ها این کار را انجام دهد؟ گفت: برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه یک اصل مهم است اما اگر این اتفاق هم رخ نداد، راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد و راه‌هایی هست که من در زمان وزراتم تا نیمه راه آن را  رفتم اما دیگر فرصت نداشتم.

وزیر پیشین راه با اشاره به اینکه رستم قاسمی می‌تواند از دور زدن تحریم‌ها و راه‌های مختلف آن برای واردات هواپیماهای نو استفاده کند، گفت: این کار جگر می‌خواهد، جرأت می‌خواهد که در وزیر پیشنهادی وجود دارد و هم اکنون نوسازی ناوگان هوایی به ۲۰۰ فروند هواپیمای نو و باکیفیت نیاز دارد.

این اظهارات در شرایطی مطرح شد که داوود کشاورزیان - مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جهموری اسلامی ایران (هما) - ضمن اشاره به این نکته که دولت یازدهم با خرید هواپیماهای ATR در قالب برجام، فرصت سوزی کرد،  معتقد است که روش‌های مالی بسیاری در دنیا برای خرید هواپیما وجود دارد که فشار زیادی به شرکت‌های هواپیمایی وارد نمی شود اما در ایران با شرایط کنونی چنین امکاناتی برای ایرلاین‌ها فراهم نیست و تنها منبع مالی که وجود دارد این است که ایرلاین‌های داخلی می توانند حدود ۱۰ میلیون دلار پول بدهند تا هواپیمای ۱۵ ساله خریداری کنند. البته اگر تحریم‌ها برداشته شود روابط بین بانکی‌مان درست شود و اجازه دهیم شرکت هایی که تامین مالی می‌کنند، آنقدر روش‌های تامین مالی متعدد وجود دارد که ایرلاین‌های داخلی می‌توانند هواپیما نو و دست دوم خریداری کنند.

وی تاکید کرد: شرط آن احیای برجام و پذیرش FATF است در غیر این صورت کشورهای دوست ما هم نمی‌توانند با ما در شرایط تحریم کار کنند. اگر بهتر بخواهیم این ادعا را ثابت کنیم می‌توانیم به چین به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورها از نظر اقتصادی و عراق به عنوان نزدیک‌ترین کشور به ایران اشاره کنیم که در شرایط تحریم نمی‌توانند با ایران همکاری کنند. عراق حتی پول برقی که از ما می‌گیرد را نمی‌تواند پرداخت کند.

در شرایطی که راه‌ها و پیشنهادات متعددی به رستم قاسمی برای نوسازی، خرید و واردات هواپیماهای جدید داده می‌شود، به نظر می‌رسد که وزیر چندان تمایلی به دور زدن تحریم‌ها و استفاده از این روش برای رسیدن به یکی از اهداف برنامه‌ی خود یعنی نوسازی ناوگان هوایی ندارد.

چرا که او در پاسخ به سوال درباره اینکه نوسازی ناوگان هوایی را از طریق برجام و برداشته شدن تحریم‌ها دنبال خواهد کرد یا دور زدن آن؟ اظهار کرد: در حوزه هوایی و دیگر بخش ها جمهوری اسلامی ایران به دنبال رفع تحریم ها و استفاده از تکنولوژی روز خواهد بود. هر کسی بتواند با ساز و کاری مناسب صنعت هوایی ایران را تقویت کند از آن استقبال  می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره اینکه در صورت به نتیجه رسیدن برجام قرارداد با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس را احیاء خواهد کرد یا خیر اینگونه توضیح داد: این مسئله چندان مشخص نیست و نمی توان پیش بینی درباره آن کرد. چرا که باید ببینیم که برجام به کجا خواهد رسید؟

نوسازی ناوگان هوایی کشور در چنین شرایطی که به گفته کارشناسان این صنعت، ایران حداقل به ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید در تایپ‌های مختلف نیاز دارد و اگر برجام به نتیجه برسد و تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان برداشته شود، می‌توان از روش‌های مختلف تامین مالی برای آن استفاده کرد. روش‌هایی که وزیر راه هم در برنامه‌های خود به آن اشاره کرده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سید IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    17 4
    اگر فقط ایرباس و بوئینگ و هواپیماسازان وابسته به بوئینگ یعنی امبرائر و بمباردیر را برای خرید هواپیماهای جت مسافربری بشناسیم؛ بلی فقط در صورت رفع تحریم ها و زیربار فتف رفتن امکان خرید هواپیمای نو هست! وگرنه .......!
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      13 10
      واقعا چقدر هم بعضی مسئولین محکم ایستاده اند... دشمن فوت کند امثال اینهارا باد میبرد... طرف اونقدر تحریمهارو جدی گرفته که فقط به رفع تحریم ایمان دارد پس حرفهای مهم و دستورات رهبر معظم چه میشود؟؟؟ چقدر دیگر باید تاکیید کنند بر بیاثر کردن تحریمها نه بدنبال رفع اینها چون اینطور باشد باید بدنبال بوسیدن پای یانکیها باشید از بس که تحریمهایشان را مهم و جدی میدانید چرا بدنبال رابطه اقتصادی پیشرفته تر با چین و روسیه ای نیستید ه خود اها هم مایل به دور زدن تحریمها هستد انها بهتر از مسئولین ایرانی میفهمند که تحریمها انقدر مهم نیستند اگر با هم متحد بشوید مثل اینکه هنوز دشمن در بین مسئولین ایرانی نفوذی دارد و اجازه نمیدهد ایران بسمت بی اثر کردن تحریمها برود
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      13 3
      دوست عزیز جو گیر نشو.تمام هواپیماهای دنیا که از قطعات امریکای استفاده میکنند اجازه فروش به ایران را ندارند از جمله هواپیماهای ساخت روسیه و چین
    • NL ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      17 12
      چون اطلاعاتت کمه اینطور صحبت میکنی. کلا کسانی که تحریم و ماجرای FATF رو بی اثر و کم اثر میدونن آدم هایی هیتند که تا به حال سر و کارشون به ارز و جابجایی پول نیوفتاده و کارمند و کارگر هستند. همه هواپیما های دنیا از تکنولوژی غربی استفاده میکنن حتی سوخو 100 روسیه مقداری از تکنولوژی و قطعاتش فرانسوی و غربی هست و برای فروشش نیاز داره که با تامین کننده ها توافق کنه... یکم از مقاله های همه چی آرومه و صدا سیما فاصله بگیریم و واقعیت ها رو ببینیم.
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      5 3
      جناب 12:12 ـــ تو که توهم داشتن اطلاعات فراوان داری، این را هم می دانی که شرکت سوخو و توپولف و ایلیوشین حاضر شده اند که هواپیماهایی بدون استفاده از قطعات آمریکایی و اروپای غربی به ایران بفروشند!؟ نیز می دانی که هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور روسیه که بسیارهم ایمن هست فقط از قطعات داخلی این کشور ساخته شده است!؟ ایضاً اگر تو کمی تا مقداری از شبکه های ماهواره ای نافت را جدا کنی بهتر می فهمی که واقعاً در دنیا چه خبر هست!
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      4 1
      اگر هواپیمای غربی بخواهیم بخریم 1_ برای خرید قطعات یدکی همیشه برای ما بازی درخواهند آورد 2_ هواپیماهای غربی ساخت دشمنان ایران است و امنیت ندارد. آمریکایی ها پس از اطلاع از حضور یک شخصیت مهم ایرانی در هواپیما با ارسال سیگنالی از ماهواره به هواپیما هواپیما را در حال شیرجه قرار میدهند و فلاپ های هواپیما را قفل می کنند طوری که کاری از دست خلبان ساخته نباشد. با همین روش تا حالا بسیاری از فرماندهان سپاه از جمله فرمانده شکست ناپذیر سپاه یعنی شهید سرلشکر احمد کاظمی را 12 سال قبل شهید کردند. 3_ فقط 5 درصد مردم سوار هواپیما میشوند. بودجه کشور باید عمدتا خرج ساخت راه آهن بشود نه خرید هواپیما برای طبقه مرفه اونم 200 فروند!!!
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      4 1
      به 12:12ـــ بله ! ما به کارگر بودن و کامند بودنمان افتخار می کنیم و سرمان بالاست که به خاطر منافع شخصی سرمان را در آخور اربابان انگیسی و آمریکایی فرو نکرده ایم تا خبر از اطراف مان نداشته باشیم، سواری شان دهیم و به هر سمتی که اربابان اراده کردند برانممان!!!
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      4 2
      بی خبری از اخبار روز یعنی همین .... حتی اگر تحریم ها بر داشته هم شود که خیلی خیالی است ، ما به این زودی صاحب هواپیمای نو نخواهیم شد . ظرفیت ساخت هواپیماهای ارباس و بوئینک توسط شرکت ها پولدار عربی تا ده بیست سال آینده پیش خرید شده است و ما حداکثر بتوانیم از آنها و بصورت دست دوم خریداری کنیم . ارباس های دولت روحانی هم که تحویل شد ، مشکل فنی داشت و توسط خریدار اولیه به کارخانه برگشت خورده بود و آنها را به دولت ما غالب کردند تا بنفش ها بتوانند چند تا عکس یادگاری بگیرند و مدتی ملت را دلخوش کنند . ای تی آر ها هم همه الان توی فرودگاه مهرآباد به علت نقص فنی زمینگیر شده اند و آهنپاره ای بیش نیستند .
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    13 1
    لطفا ضررهای نداشتن ۲۰۰ هواپیمای نو را لیست بفرمایید.
    • احمد IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      3 3
      زیاد با کلاس به نظر نمیایم و این خیلی بده. در و همسایه می بینن، زشته. تازه مگه پول 200 هواپیمای نو خریدن داریم؟ بعد از کرونا کلی شرکت هواپیمایی ورشکسته شدن، که هواپیماهاشون رو ارزون می فروشن. از همون جا میشه مشکل رو ارزونتر حل کرد.
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      4 4
      راست میگه خب! عصر حجر چه عیبی داشت که مدرنیته رو برگزیدین؟! حاجی وقتی میشه با الاغ رفت سفر چرا هواپیما؟
  • مهدی IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    9 13
    ایران میتونه بدون دور زدن تحریم ها از روسیه و چین هواپیما بخرو همینطور برنامه ساخت هواپیماهای مسافربری رو در دستور کار خودش بزار
    • رضا IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      3 4
      هواپیماهای روسی بعضی از قطعاتشون غربی هستن ، تو خود روسیه هم اکثرا ناوگانشون غربیه
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      1 1
      دقیقا درست میگی مثه همین خودروسازیمون که دیگه رودستشون خودرو نیومده هههههههه
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      2 4
      واقعا همینطوره حالا یک عده زبان نفهم هم هستند که می ایاند زیر نظرات لجن پراکنی میکنند خب ابله چان! اگر قطعات هواپیماهای روسی و چینی بعضا امریکایی میبود که اونوقت در صنایع حمل و نقل هوایی که هیچ در هوا وفضا اینقدر با ابهت ظاهر میشند و امثال یاکیها را پشت سرشان جا نمیگزاشتند امثال این خودفروخته ها از بس فیلم چیز وودی دیدن که فکر میکنند کل صبعت هوا و فضای دنیا وابسته به یانکیها و صهیونیستهاست
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      5 2
      روحت شاد آقای ترکان گل گفتی حقا که ما ایرانی ها فقط در آبگوشت بزباش و قورمه سبزی توان رقابت داریم !
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      0 0
      وقتی ایران میتونه هواپیمای نظامی از روسیه بخره , حتما" امکان خرید هواپیمای مسافربری هم از روسیه وجود دارد.
    • دلسوژ IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      2 2
      پراید را ساختیم که قیمتش نجومیه و قاتل مردم بیچاره. اولین وظیفه حاکمان حفظ جان مردمه اما با تولید پراید حاکمان ما نشان دادند که جان مردم براشون ارزش چندانی نداره
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 0
    بزرگ ترین مشکل عدم شناخت از موضوع است . مثلا در زمان دولت قبل در کنار خرید هواپیمای نو از موضوع خرید هواپیمای کم کارکرد غافل بودند . یا مثلا ساخت هواپیمای 150 نفره که با توجه به عدم وجود زیرساخت و تجربه به سراغ سنگ بزرگ رفتن و اخیرا دنبال ساخت هواپیمای 19 نفره و یا کمتر هستند .یا در موضوع ساخت جت آموزشی یاسین به گفته خودشان دو سال به دنبال تامین موتور از خارج کشور بودند و آخر سر به موتور اوج رضایت دادند . این ها نشان میدهد که مسئولین وقت تحریم را باور ندارند و امید دارند که با شرکت های خارجی کار کنند و برنامه های بلند مدتی که وابسته به خارج از کشور است تعریف میکنند .
  • سعادت IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 2
    چرا همیشه در فکر خرید هستیم. اگر از چند سال قبل به فکر تولید بودیم، حالا تولید کننده هواپیمای مسافربری بومی بودیم و نیازی به خارج نداشتیم. کشوری که میتواند موشک و جنگنده بسازید. مطمئنا توان ساخت هواپیمای مسافربری را هم دارد.
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      1 1
      همون موشک و جنگنده را مطمئن هستی که میسازیم
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 2
    مگه تو دنیا فقط آمریکا و اروپا هواپیما می سازن؟ چرا یک فروند هواپیمای Comac C919 (به قیمت جدود 60 میلیون دلار) سفارش نمیدین؟ اگه خوب بود بیشتر سفارش بدین. این هواپیما تا حالا بیش از 1000 فروند تقاضای خرید داشته. برای اطلاع از مشخصات این هواپیمای چینی به ویکیپدیا مراجعه کنید.ضمنا از دکتر منوچهر منطقی 2 سوال بپرسید. اول اینه هواپیمای مسافربری 100 نفره ایرانی چه شد؟ طراحی آن که تمام شده بود. 10 ساله که دیگه حرفی ازش نیست. اگه دولت آمریکاپرست بودجه نمیداد دولت رئیسی که بودجه میده. دوم اینکه افزایش ظرفیت هواپیماهای ایران_140 و تعویض موتورهای توربوپراپ آنها به کجا رسید.
  • محمد علی RO ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    2 2
    چرا هواپیما از روسیه نمی خرید مگه روابط نزدیک ندارید
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      2 2
      هواپیما های روسی هم بخشی از قطعاتشان از امریکا میاید در نتیجه باید از اوفک مجوز برای فروش بگیرد
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 3
    سخو سی چی شد بخریییییید
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    وابستگی دولت ایران به دلار و پوند و دیگر ارزهای کشورهای دشمن ایران و اسلام بهیچ عنوان در شان ایران اسلامی نیست همانطور که روسیه و چین و برخی کشورهای دوست هم بارها اعلام کردند حاضر هستند با کمک ایران در همه عرصه ها دلار را کاملا کنار بگزارند... پافشاری یکعده برای وابسته ماندن دولت ایران به فروش نفت و استفاده از دلار کاملا موذیانه و عمدیست
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 0
    اگر با امریکا قرار داد خرید بسته شود وبا این کشور قرار داد ببندیم همه چی حل میشود ومردم از رنج معیشت بیرون میان امریکا همبن را میخواد
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 2
    متاسفانه دربین رحال سیاسی ما انسانیکه غربزده ووطنفروش نباشه تاکنون ثابت نشده. چون همشون ازکارخانه صهیونیستا بیون اومده ودرس خانده فرنگند.وضع کشور هرگز درست نمیشه .وکشور ما هرگز به استقلال فرهنگیو اقتصادی نمیرسه. مثلا دولت انقلابیمون این باشه .وای بحال کدخداپرستاش
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    8 4
    فریدون و دولتش به زباله دان تاریخ ریخته شدند باز. هم خودشون میندازن وسط حرافی و وراجی میکنن باننگ جام و این FATF هیچ مشکلی حل نشد و نمیشود .
  • محمد IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    2 1
    بهتره برای اینکه کشور در ساخت هواپیما خود کفا باشه، جلوی واردات هرگونه هواپیما گرفته بشه تا بتونیم از تحریم ها یک فرصت بسازیم.
  • مردم IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 0
    ما سیاست مدارهای خوبی داریم نمیدونم چرا ما به چین وروسیه دل بستم بولا اینه بفکر خودشون اگر گمی بطرف امریکا بریم وبا سیاست صبحیح عمل کنیم میتوانم برای این ملت شریف وشهید پرور بعد از 42 سال کمی ارامش نسبی نصحب این ملت شود وسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس