کد خبر 1302289
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
آمار دقیقی از وضعیت بیکاری در کشور وجود ندارد/ بخش خصوصی اصلی‌ترین کار در ایجاد اشتغال را انجام می‌دهد

عبدالملکی گفت: برای ایجاد یک میلیون ۸۵۰ هزار شغل دولت نقش حاکمیتی دارد و کار اصلی بر عهده بخش خصوصی است.

به گزارش مشرق، حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه و دلیل نام‌گذاری وزارت مردم گفت: مخاطب این وزارتخانه مردم هستند و یکی از پر مخاطب‌ترین وزارتخانه‌های کشور است چراکه در سازمان تامین اجتماعی ۴۴ میلیون نفر بیمه شده داریم که نیمی از مردم کشور هستند صندوق بازنشستگی کشوری ۲ میلیون نفر جمعیت دارد سازمان بهزیستی بیش از یک میلیون ۷۵۰ هزار نفر افراد تحت پوشش دارد همچنین سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای میلیون‌ها مخاطب دارد در بخش تعاون هم ۹۶ هزار تعاونی فعال هستند که همه‌ی این‌ها مخاطب ما هستند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره سهم مشخص این وزارتخانه در ایجاد اشتغال اظهار کرد: در این وزاتخانه۲ مسئولیت داریم یکی هماهنگ کننده‌ی سازمان‌ها و نهادها هستیم چرا که اشتغال و تولید دو روی یک سکه است این وزارتخانه دبیر شورای عالی اشتغال است و همین امر برای ما مسئولیت ایجاد می‌کند همچنین دومین مسئولیت ما تنظیم روابط بین کارگران و کارفرمایان است.

عبدالملکی با اشاره به زیست بوم ملی اشتغال تصریح کرد: این زیست بوم مدل تعامل و همکاری دستگاه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال است خروجی این زیست بوم در قدم اول ۲۶ توافقنامه برای مشخص کردن وظایف دستگاه‌های مختلف تنظیم شد تا یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل که برنامه‌ریزی کردیم عملی شود.

نگاه وزیر کار به شغل چیست؟

وی با بیان این‌که وظیفه‌ی وزارت کار نظارت بر چرخش چرخ‌های زیست بوم اشتغال است افزود: برای این که آمار بیکاری در کشور را بدانیم ابتدا باید به تعریف‌های مختلفی که از شغل وجود دارد توجه کنیم برخی اشتغال ناقص دارند و جمعیت آن‌ها بین ۲ میلیون نفر است این آمار غلط نیست اما مسئله‌ی اشتغال و بیکاری در کشور عمیق‌تر است ما اولویت‌های دیگری داریم مثلا کسانی که نا امید از کار هستند و باید گفت متاسفانه آمار دقیقی از اشتغال و بیکاری در کشور نداریم.

 وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سامانه اشتغال ایرانیان بیان کرد: برآورد ما این است که حدود ۲ میلیون نفر نا امید از یافتن کار در کشور داریم که در گروه بیکاران قرار می‌گیرند اگر اقتصاد کشور پا بگیرد آن‌ها بر سر کار می‌روند ۲ میلیون نفر هم اشتغال ناقص دارند و ساعت‌ کاری کم‌تری دارند که وضعیت بهتری دارند اما هدف ما اشتغال شایسته است جامعه بیکار و شبه بیکار کشور حدود ۸۰۰ گروه هستند و وضعیت‌های مختلفی دارند ما در زیست بوم ملی اشتغال برای آن‌ها برنامه‌ ریزی می‌کنیم.

عبدالملکی افزود: یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغلی که قرار است ایجاد شود هم در دولت است هم در بخش خصوصی دولت در این موضوع بخش حاکمیتی است و موانع را کنار می‌زند و کار مهم را بخش خصوصی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به علل عدم موفقیت برخی طرح‌های اشتغال در گذشته گفت: برخی از حلقه‌های ایجاد اشتغال در گذشته رعایت نشد، اما در زیست بوم اشتغال به همه‌ی حلقه‌ها توجه شده است برای مثال در شغل به فناوری آموزش‌های مهارتی بازاریابی فکر شده است.

سامانه‌های رفاه ایرانیان تکمیل خواهد شد

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره رفاه مردم گفت: ابتدا باید وضعیت رفاهی مردم را بشناسیم که ما در این زمینه سامانه رفاه ایرانیان را داریم که ناقص است بیش از ۴۰ بانک اطلاعاتی داریم که وضعیت دارایی‌های فرد را مشخص می‌کند و با این کار افراد کم‌درآمد و فقیر را شناسایی خواهیم کرد.

عبدالملکی ادامه داد: با تکمیل سامانه‌ی رفاه هدفمندتر برای رفاه مردم برنامه‌ریزی خواهیم کرد در حال آماده‌سازی گزارشی هستیم که فقر مالی، فقر درآمدی، فقر خوراکی و فقر آموزشی را در آن مشخص کرده‌ایم و تا نیمه‌ی ۱۴۰۱ تکمیل خواهد شد البته هر روز باید به روز رسانی شود.

سازمان تامین اجتماعی کشور کسری دارد

وی درباره سازمان تامین اجتماعی فراگیر افزود: تامین اجتماعی دچار کسری است چرا که ۴.۵ نفر بیمه‌پردازی می‌کنند و یک نفر حق بیمه می‌پردازند مجموع درآمد تامین اجتماعی از حق بیمه ۱۸ هزار میلیارد است اما مخارج آن ۲۴ هزار میلیارد تومان است به دلیل این‌که ضریب پشتیبانی بسیار پایین است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بخشی از کسری تامین اجتماعی از محل سود واحدهای اقتصادی تامین می‌شود و بخش دیگر هم کمک دولت است برنامه اصلی ما افزایش سودآوری واحدهای زیر مجموعه تامین اجتماعی و افزایش نسبت پشتیبانی است یعنی افراد بیشتری تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرند و بیمه پردازی کنند.

عبدالملکی درباره راهکارهای افزایش بیمه‌پردازی تصریح کرد: کارهای زیادی را در این زمینه انجام داده‌ایم زنان خانه‌دار می‌توانند خود را بیمه کنند، تقویت مشاغل خانگی، خانم‌هایی که تعداد فرزند بیش‌تری دارند خدمات بیش‌تری دریافت خواهند کرد همچنین با افزایش بازرسی‌ها تعداد بیمه‌پردازها بالا می‌رود و ایجاد اشتغال یک میلیونی هم خود به خود تعداد بیمه پرداز را بالا خواهد برد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره کمبود نیروی انسانی گفت: یکی از کارهایی که انجام داده‌ایم تحت پوشش قراردادن درمان ناباروری در بیمه است حدود ۳ الی ۴ میلیون زوج نابارور در کشور داریم که به دلیل هزینه‌های بالای ناباروری با مشکل روبه رو بودند و حالا بیمه به آن‌ها کمک خواهد کرد.

 وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره توییتی که درباره قیمت دلار منتشر کرده بود اظهار کرد: این توییت در زمان انتخابات بود و من به موضوع ارزپاشی و کاهش قیمت دلار در نزدیک انتخابات اشاره کردم و هشدار دادم تا مردم مراقب کاهش تصنعی قیمت دلار در آن ایام باشند.

عبدالملکی درباره اشتغال یک میلیون تومانی تصریح کرد: مشاغلی مانند پرورش کرم ابریشم، تعمیرات موبایل و برخی از صنایع دستی مانند کار چرم با درآمد کم راه‌اندازی می‌شوند و البته می‌دانیم که درآمد کم‌تری هم دارند ما به دنبال توسعه مشاغل خانگی هستیم تا افراد بتوانند با حداقل سرمایه شغل داشته باشند.

وی درباره سهم تعاون در اقتصاد کشور بیان کرد: بخش تعاون در جریان ادغام وزارتخانه متضرر شد و ما باید آن را احیا کنیم اگر به بخش تعاون اهمیت بیش‌تری می‌دادیم در زمینه‌ی رفاه مردم هم بالاتر بودیم کارهای مهم و مختلفی را در زمینه‌ی تعاون انجام داده‌ایم که نتایج آن را خواهیم دید.

واحدهای جوار دستاورد جدید سازمان فنی حرفه‌ای

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره آموزش و مهارت نیروی کار گفت: ۴۵ درصد متقاضیان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای ما دانش‌آموختگان دانشگاها هستند چرا که دانشگاه مهارت بازم را به آن‌ها نداده است عمده کسانی که آموزش مهارتی می‌بینند مشکل اشتغالشان حل می‌شود و سر کار می‌روند.

عبدالملکی با بیان این‌که سازمان فنی ‌و حرفه‌ای در دوره‌ی جدید متحول می‌شود اظهار کرد: واحدهای آموزشی داریم به نام جوار که در کنار واحدهای صنعتی و با کمک خود آن واحد راه‌اندازی می‌شود در همین مدت کم تر از ۳ ماه که کارمان را آغاز کردیم بیش از ۲۰۰ واحد جوار جدید ایجاد شده است.

وی افزود: توسعه آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و مهارتی است و این کار را با تسهیل صدور مجوزهای لازم برای این آموزشگاه‌ها آغاز کردیم البته این کار مافیا را کنار زد تا پیش از این بعضی از آموزشگاه‌ها آگهی می‌دادند و مجوز خود را ۲ میلیارد تومان می‌فروختند با سیستم جدید این اتفاق کنار رفته است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره متناسب‌سازی رشته‌های دانشگاهی گفت: یکی از مصوباتی که داشتیم مسئله‌ی همکاری وزارت علوم و وزارت کار برای نوعی از آمایش سرزمین در رشته‌های شغلی بود دستگاه‌های آموزشی ظرف مدت ۶ ماه باید برنامه خود را برای اصلاح نظام آموزشی مهارتی با توجه به نیازهای سرزمینی تهیه و به دبیرخانه اشتغال اعلام کنند.

وزارت کار برای سه جانبه‌گرایی چه کرد؟

عبدالملکی درباره حمایت از کارگران اظهار کرد: در وزارت کار دو شورای بسیار مهم داریم یکی شورای عالی کار و یکی هم هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه قدم مثبت ما برای سه جانبه گرایی این بود که در شورای عالی کار دو عضو به انتخاب وزیر کار و تصویب هیات دولت باید عضو شوند که همیشه وزیر بودند که در این دولت یکی وزیر صنعت معدن و تجارت است اما نفر دوم دیگر وزیر انتخاب نشده است و یک نفر خارج از چارچوب دولت که یک حقوقدان است انتخاب شده.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که جلسه‌ی شورای عالی کار هر ماه برگزار خواهد شد تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم و الحاق به مقاوله‌نامه بازرسی کار از فناوری‌ها و دانش‌ روز برای بازرسی‌ها استفاده خواهیم کرد و جایگاه ایران ارتقا پیدا خواهند کرد همچنین نظام بازرسی کار متحول خواهد شد.

عبدالملکی گفت: در بسیاری از مجموعه‌های دولت قوانین کار رعایت نمی‌شد به همین دلیل به همه‌ی آن‌ها ابلاغ کردیم که قانون را رعایت کنند و برنامه جامعی برای بازرسی‌ها داریم و بازرسی‌ها را از مجموعه‌های دولت آغاز خواهیم کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دادا IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    اقای عبدالملکی عزیز تمام کارگرها بیکار هستند وحدود سه چهار ملیون هم دنبال کار هستند کشوری که اقتصاد خوبی نداره پس 40 ملیون بیکار داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس