مذاکرات هسته ای ریچارد هاس

اکثر کارشناسان از آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای استقبال می‌کنند. هرچند به نظر می‌رسد این گفتگوها به موفقیت نخواهد رسید و زمان آن فرا رسیده تا دیپلماسی رسمی با چیزی با رسمیت کمتر جایگزین گردد.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی به قلم ریچارد هاس، رئیس این اندیشکده و مدیر پیشین برنامه سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه ایالات متحده و نماینده ویژه جورج دبلیو بوش در ایرلند شمالی و هماهنگ‌کننده اسبق طرح آینده افغانستان نوشت: اکثر کارشناسان از آغاز مجدد مذاکرات میان ایالات متحده و ایران در اواخر ماه جاری با موضوع برنامه هسته‌ای استقبال می‌کنند. هرچند به نظر می‌رسد این گفتگوها به موفقیت نخواهد رسید و زمان آن فرا رسیده تا دیپلماسی رسمی با چیزی با رسمیت کمتر جایگزین گردد.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


گزینه‌های هسته‌ای ایران و آمریکا و راه‌حلی برای بن‌بست مذاکرات / ایران برجام ۲ را نخواهد پذیرفت

احتمال پایین موفق بودن مذاکرات

در این یادداشت آمده است: گفتگوهای ایران و ایالات متحده در مورد فعالیت‌های هسته‌ای تهران در ۲۹ نوامبر از سر گرفته می‌شود. اگرچه بسیاری از این پیشرفت استقبال می‌کنند، اما آنها باید این موضوع را نیز در نظر بگیرند که به احتمال زیاد این گفتگوها به موفقیت نخواهد رسید. حتی در صورت موفق بودن این گفتگوها، هیچ توافقی نمی‌تواند تلاش ایران برای سلطه بر منطقه و یا تولید سلاح هسته‌ای را متوقف نماید.

نخست، به تاریخ نگاهی بیندازیم. در سال ۲۰۱۵ میلادی، ایران و آمریکا به همراه چین، فرانسه، آلمان، روسیه، اتحادیه اروپا و بریتانیا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تصویب کردند، توافقی که میزان ذخایر اورانیوم، میزان غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران را کاهش داد و بازرسی‌های بین‌المللی گسترده‌ای انجام شد. همچنین ایران متعهد شد که هرگز سلاح هسته‌ای تولید نکند. کارشناسان تخمین می‌زنند که محدودیت‌های برجام بدین معناست که ایران در صورت تمایل به ساخت سلاح هسته‌ای به یک سال زمان نیاز دارد و بازرسان به احتمال زیاد در صورت آغاز این فرآیند، آن را شناسایی خواهند کرد. با این حال، بسیاری از محدودیت‌های اصلی توافق ۲۰۱۵ میلادی شامل بند «غروب» می‌شوند، بدین معنی که در یک دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله منقضی می‌گردند. ‌

محدودیت‌های به یک دهه‌ای برای برنامه هسته‌ای ایران در صورت احیای برجام

رئیس شورای روابط خارجی ادامه داد: با پایان این محدودیت‌ها، ایران به زمان بسیار کمتری برای توسعه یک برنامه کامل ساخت تسلیحات هسته‌ای نیاز خواهد داشت. با این حال، میلیاردها دلار از سرمایه‌های ایران پس از امضای برجام آزاد شد و به ایران معافیت‌های چشمگیری از تحریم‌های اقتصادی گسترده اعطا شد. ایران فعالیت بر اساس برجام را برگزید. با این وجود، سه سال بعد، در سال ۲۰۱۸ میلادی و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده به صورت یک طرفه از این توافقی خارج شد که ترامپ آن را «وحشتناک» و «یکی از بدترین و یک طرفه‌ترین معامله‌ها» توصیف کرده بود. ترامپ در ادامه، مجموعه جدیدی از تحریم‌های شدید را اعمال کرد. اندکی بعد، ایران تلاش کرد تا فعالیت‌های بازرسان بین‌المللی را متوقف نماید و به تدریج به جایگاه تولید سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شد.

دلایل محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران، اورانیوم کافی را تا نزدیک به میزان مورد نیاز ساخت یک یا چند سلاح هسته‌ای، غنی‌سازی کرده است. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، ایالات متحده تمایل خود را برای ورود مجدد به توافق (در زمان انجام آن مذاکرات، بایدن معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده بود) ابراز کرده و از ایران نیز خواسته تا همین کار را انجام دهد. ایران با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید  یعنی ابراهیم رئیسی، آمادگی خود را برای انجام این کار اعلام کرده است، اما با این شرط که در ابتدا، تحریم‌های دوره ترامپ لغو شود.

اگر مذاکرات، هر دو طرف را به توافق برجام بازگرداند، در ازای برداشتن بسیاری از تحریم‌های اقتصادی، اما نه همه تحریم‌ها، محدودیت‌هایی نزدیک به یک دهه برای برنامه هسته‌ای ایران اعمال خواهد شد.

گزینه‌های هسته‌ای ایران و آمریکا و راه‌حلی برای بن‌بست مذاکرات / ایران برجام ۲ را نخواهد پذیرفت

ایران برجام ۲ را نخواهد پذیرفت

ریچارد هاس در ادامه این یادداشت تأکید کرد: اما این سناریو با چند چالش روبرو است. نخست اینکه برداشته شدن تحریم‌ها، دستیابی ایران به منابع مالی را آسان‌تر می‌کند و به ایران اجازه می‌دهد تا اقدامات کنونی بی‌ثبات‌کننده خود در یمن، سوریه، عراق، لبنان، غزه و سایر کشورهای منطقه را افزایش دهد. این اقدامات توسط توافقنامه سال ۲۰۱۵ میلادی محدود نشد. دوم اینکه هیچ دلیلی وجود ندارد که بپذیریم ایران یک توافق هسته‌ای «بلندمدت‌تر و قدرتمندتر» (برجام۲) که محدودیت‌های شدیدتری را برای برنامه هسته‌ای آن کشور و در مدت زمان طولانی‌تری ایجاد می‌کند، امضا خواهد کرد.

همچنین دلیلی وجود ندارد که باور کنیم ایران پس از گذشت یک دهه از نظر ساختار سیاسی و یا خواسته‌هایش، با تفاوت اساسی روبرو شده است.

استفاده ایران از نقاط ضعف احیای برجام

این شرایط، ما را با یکی دیگر از نقاط ضعف احیای برجام آشنا می‌کند: ایران می‌تواند مجدداً به توافق ۲۰۱۵ میلادی بازگردد و همزمان با پذیرش تعهدات آن، تولید موشک‌های بالستیک (که مشمول این پیمان نیستند) را سرعت داده و پس از سال ۲۰۳۰ میلادی به صورت چشمگیری، ذخایر اورانیوم غنی شده خود را توسعه دهد.

به علاوه، ایران می‌تواند توسعه سلاح‌های مرتبط را در مکان‌هایی مخفی انجام دهد که بر اساس آموخته‌هایش در چند سال گذشته باشد. این فعالیت‌ها می‌تواند کیفیت و مقدار هر نوع سلاح هسته‌ای را در صورت تصمیم به توسعه آنها افزایش دهد. پرسش این نیست که آیا، بلکه باید به این سؤال پاسخ داد که چه زمانی به این نقطه خواهیم رسید: اگر مذاکرات با شکست مواجه شود، در مدت چند ماه و در صورت موفقیت، در کمتر از یک دهه ایرانی‌ها به آن نقطه می‌رسند.

اگر ایران اجازه داشته باشد صاحب سلاح‌های هسته‌ای شود و یا به چنین نقطه‌ای نزدیک شود (تبدیل شدن به یک کشور در آستانه تولید سلاح هسته‌ای) به احتمال زیاد در تلاش‌هایش برای شکل دادن به منطقه، تصویری تهاجمی‌تر از خود نشان خواهد داد. در عین حال، ایران با داشتن سلاح هسته‌ای و یا توانایی تولید آن در مدت چند روز و یا چند هفته می‌تواند یک یا چند همسایه خود، به احتمال زیاد عربستان سعودی، مصر و یا ترکیه را وادار کند که از این روش پیروی کنند.

گزینه‌های هسته‌ای ایران و آمریکا و راه‌حلی برای بن‌بست مذاکرات / ایران برجام ۲ را نخواهد پذیرفت

راه‌حل برای بن‌بست مذاکرات هسته‌ای!

این اندیشکده آمریکایی در بخش دیگری از این گزارش پیشنهاد عجیبی را مطرح می‌کند و می‌نویسد: این شرایط، منطقه‌ای آکنده از درگیری را تا آستانه آغاز جنگ سوق می‌دهد. راه‌حل جایگزین، جابجا کردن دیپلماسی رسمی با یک دیپلماسی با رسمیت کمتر است. این راهکار را می‌توان دیپلماسی تاکتیکی و یا کنترل سلاح‌های نظامی بدون توافق نامید. ایالات متحده و سایر دولت‌های مرتبط (شامل اسرائیل) محدودیت‌های تحمل خود را در مورد ظرفیت هسته‌ای ایران به رهبران این کشور اعلام خواهند کرد.

اگر ایران از این خط قرمزهای تعیین‌شده کمی یا کیفی عبور کند، هزینه‌های چشمگیری را خواهد پرداخت. علاوه بر افزایش تحریم‌ها، می‌توان انتظار انجام حملات سایبری و نظامی متعارف به تأسیسات هسته‌ای و احتمالاً اهدافی با ارزش اقتصادی و نظامی را داشت. البته این گزینه نیز بدون ریسک و هزینه نخواهد بود. هیچ تضمینی برای موفقیت این حملات وجود ندارد، چراکه ایران برای محافظت از بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای خود و بازسازی آنها در صورت لزوم، تمام تلاش خود را انجام خواهد داد.

گزینه‌های هسته‌ای ایران و آمریکا و راه‌حلی برای بن‌بست مذاکرات / ایران برجام ۲ را نخواهد پذیرفت

ایران می‌تواند به راحتی در منطقه و جهان تلافی کند

همچنین ایران این گزینه را در اختیار خواهد داشت که با گستره وسیعی از ابزارها و علیه اهدافی که خودش در منطقه و جهان انتخاب کرده است، تلافی کند.

ریچارد هاس در پایان  با لحنی تهدیدآمیز مدعی شد: همه این موارد به معنای انتخاب‌های دشوار برای ایالات متحده است. بایدن و جانشینانش ممکن است ناچار به مشارکت یا چشم‌پوشی از حملات علیه ایران باشند. به علاوه، آنها ممکن است نیاز داشته باشند که متعهد شوند ایالات متحده در برابر هرگونه تهدید یا استفاده از سلاح هسته‌ای ایران، تلافی خواهد کرد. مشابه همان سیاستی که ایالات متحده برای متحدانش در اروپا و آسیا علیه روسیه و چین انجام می‌دهد. ترامپ و بایدن هر دو به روشنی تمایل خود را برای کاهش دخالت نظامی آمریکا در خاورمیانه اعلام کرده‌اند. هرچند به دلیل وجود ایران، تحقق این هدف دور از واقعیت به نظر می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    25 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      7 0
      ایران باید به سلاح اتمی بسازد و به نقطه گریز ناپذیر هسته ای برسد تا امریکا مجبور بشود ایران هسته ای را به رسمیت بشناسد در غیر اینصورت تحریم و تهدید ادامه خواهد یافت.
    • متفکر IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      4 0
      باید کل پولهای بلوکه شده و سود پولها را در زمان بلوکه شدن بپردازند
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 1
      ۰۰:۲۳ - اقای بی تفکر اون وقت پولا باسودش پرداخت کنن که صدرصد تو جیب مردم نمیره درسته؟؟؟ پس خدا اون روزرا نیاره
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    14 0
    ریچارد هاس واس ماس، زنده میخوامش
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      5 0
      این پیری همین الانشم همچین زنده نیست!!! خخخخخخخ
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    19 0
    روزی این آمریکایی های حرومزاده رو از توی سوراخ هایشان بیرون خواهیم کشید و به جرم قتل میلیونها انسان مجازات خواهیم کرد. آن روز دور نیست. # آمریکا باید خلع سلاح بشه.
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    14 0
    اینها دیونه شدند ازترس گران شدن نفت....
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    12 0
    بخواب بابا کابوی خرفت
  • قابل توجه مسئولین مذاکره کننده! DE ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    17 0
    قابل توجه مسئولین مذاکره کننده! به امریکا هیچ اعتمادی نیست! تاریخ بخوانید! شب با سرخپوستان قرارداد صلح می بستند و صبح روز بعد همان سرخ پوستان را در اتش زنده زنده می سوزندان
  • احمد IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    10 1
    این اراجیف از یک اندیشکده بعید بود!! آمریکا به ته خط رسیده و با این اراجیف کاملاً مشخص است نمی داند با ایران چه کند؟ نه می تواند مانع فعالیت های ایران شود و نه توان برخورد دارد از طرفی می داند ایران به دنبال بمب هسته ای نیست.
  • FR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    4 0
    انشاالله هیچ توافقی صورت نگیرد.. دیگه خسته شدیم از وقت تلف کردن.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    فقط،فقط وفقط مذاکره برای لغو کامل تحریمهای ظالمانه،بطور یکجا،سریع،صریح با راسنی ازمایی لازم- -تله مذاکره برجامی برای بقبه چیزهای مندرآوردی نداریم،مگر خودشان چیزی که تحمیل میخواهند کنند را رعایت کرده باشند(مثل انواع بازدیهای اژانس ودارابودن انواع سلاحهای کشتارجمعی،هسته ای وبمب اتم-انواع مداخلات سیاسی،اقتصادی،نظامی،رسانه ای،تبلیعاتی،ارتباطاتی،تروریستی ومستشاری درمنطقه ودنیا-انواع اشغال،ظلم،فساد،غارت بعنواین گسترش دموکراسی صوری وتقلبی..‌....
  • CA ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    آمریکا همه تحریمها رو نمیخواهد برداره، نمیخواهد تضمین به برنگشتن تحریمها هم بدهد. ایران میتونه اینرو قبول کنه ولی ذخایر اورانیم رو به همراه ابشارهایی در حال چرخش بعنوان تضمین نگه داره. آژانس هم میتونه نظارت بکنه
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    در صورت عدم رسیدن به یک توافق متعادل ایران میتواند غنی سازی را به ۹۰ درصد برساند.
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس