مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا

یک اندیشکده آمریکایی مدعی شد تهران با تأخیر در از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، تلاش می‌کند ضمن تقویت اهرم فشار خود، ایالات متحده را به بازی بگیرد.

سرویس جنگ نرم مشرق - بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در تدوین سیاست‌های تحریمی کاخ سفید در قبال ایران دارد، در یادداشتی به قلم مارک دوبوویتز مدیر اجرایی و تزوی کان پژوهشگر این اندیشکده در برنامه ایران و مرکز قدرت اقتصادی و مالی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نوشت: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اظهار داشته است که واشنگتن باید پیش از ازسرگیری مذاکرات با تهران در خصوص پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که رسماً به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را به نشان حسن نیت آزاد کند. گرچه دولت بایدن با عدم پذیرش این درخواست اقدامی مطلوب و معقول را به نمایش گذاشت، اما واشنگتن همچنان مشتاق است در ازای بازگشت تهران به توافق ناقص برجام، تحریم‌های جمهوری اسلامی به ارزش میلیاردها دلار را لغو کند.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


توصیه اندیشکده آمریکایی برای کاهش منافع اقتصادی احیای برجام / استراتژی مذاکراتی ایران دولت بایدن را فلج کرده است

تلاش تهران برای تقویت اهرم فشار خود علیه آمریکا

این اندیشکده می‌نویسد: با قدرت گرفتن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران در ماه اوت، دولت وی بارها مدعی شده که پس از بازنگری داخلی در سیاست‌های هسته‌ای تهران، به مذاکرات باز خواهد گشت. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در ۲۱ سپتامبر اعلام کرد که مذاکرات «به زودی و طی چند هفته آینده از سر گرفته خواهد شد». در ۲۴ سپتامبر، امیرعبداللهیان اظهار داشت که ایران «به زودی» به مذاکرات بازمی‌گردد، اما تاریخی اعلام نکرد. زمان دقیق این بازگشت همچنان نامعلوم است.

تهران با این تأخیر تلاش می‌کند ضمن تقویت اهرم فشار خود، ایالات متحده را به بازی بگیرد. به گفته کارشناسان کنترل تسلیحات در مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، جمهوری اسلامی با سوءاستفاده از تعلیق کنونی مذاکرات، اقدام به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود بدون هرگونه پیامدی کرده و زمان گریز- یعنی زمان مورد نیاز برای تولید اورانیوم با درجه خلوص کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای- را به‌طور بالقوه به دست‌کم یک ماه کاهش می‌دهد.

توصیه اندیشکده آمریکایی برای کاهش منافع اقتصادی احیای برجام / استراتژی مذاکراتی ایران دولت بایدن را فلج کرده است

زمان به نفع ایران است

همزمان، ایران همچنان در تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مواد هسته‌ای اعلام‌نشده‌ای که در چندین سایت در سراسر این کشور یافت شده، کارشکنی می‌کند. با این حال، شورای حکام آژانس در تصویب قطعنامه‌ای که جمهوری اسلامی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد ناموفق بوده است؛ ظاهراً با این نگرانی که چنین اقدامی مذاکرات بین واشنگتن و تهران را نقش بر آب خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: یک مقام ارشد ایرانی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است: «ایران سرانجام به مذاکرات وین باز خواهد گشت. اما ما عجله‌ای برای انجام این کار نداریم، زیرا زمان به نفع ماست. پیشرفت‌های هسته‌ای ما هر روز بیشتر می‌شود.» به گفته یک دیپلمات ارشد اروپایی، ایرانی‌ها «می‌خواهند یک عمل برگشت‌ناپذیر- فنی و هسته‌ای- انجام دهند و امکان مذاکره را نیز حفظ کنند».

توصیه اندیشکده آمریکایی برای کاهش منافع اقتصادی احیای برجام / استراتژی مذاکراتی ایران دولت بایدن را فلج کرده است

استراتژی مذاکراتی تهران دولت بایدن را فلج کرده

استراتژی مذاکره تهران دولت بایدن را فلج کرده و عملاً واشنگتن را از مجازات ایران به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای آن باز داشته است. البته آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در تاریخ ۸ سپتامبر اعلام کرد که صبر آمریکا برای پیوستن مجدد به برجام «نامحدود نیست». رابرت مالی نماینده ویژه امور ایران نیز در ۳ سپتامبر اظهار داشت که آمریکا «نمی‌تواند برای همیشه منتظر بماند»، اما «آمادگی دارد صبوری پیشه کند». به نظر می‌رسد هیچ یک از این اظهارات تهران را مرعوب نکرده است.

برنامه‌ای برای کاهش منافغ اقتصادی حاصل از برجام

مارک دوبوویتز توصیه کرد: با توجه به احتمال احیای برجام توسط آمریکا و ایران، دیگر ذینفعان کلیدی و مهم باید مداخله کنند. فرمانداران و وکلای خصوصی آمریکایی، همچنین اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس باید با استفاده از ترکیبی از اقدامات بازدارنده در بازار و سیاست، منافع اقتصادی حاصل از بازگشت آمریکا به برجام را برای تهران کاهش دهند. هم‌اکنون تعدادی از جمهوری‌خواهان کنگره- از طریق قوانین، قطعنامه‌ها و نامه‌های سرگشاده یا خصوصی- سیگنال‌هایی به بازار ارسال کرده‌اند مبنی بر اینکه در صورت بازگشت به قدرت، ضمن وضع مجدد تحریم‌ها، هزینه‌های قابل توجهی را به کسانی که دوباره وارد بازار ایران شوند تحمیل خواهند کرد. بنابراین ممکن است فرصت‌های تجاری شرکت‌ها تا پیش از بازگشت تحریم‌ها تنها چند سال باشد.

توصیه اندیشکده آمریکایی برای کاهش منافع اقتصادی احیای برجام / استراتژی مذاکراتی ایران دولت بایدن را فلج کرده است

فرمانداران آمریکا باید بازدارندگی ایجاد کنند

فرمانداران آمریکا می‌توانند با گسترش قوانین ایالتی با هدف محروم کردن شرکت‌هایی که با جمهوری اسلامی تجارت می‌کنند از صندوق‌های بازنشستگی عمومی، این بازدارندگی در بازار را تقویت کنند. وکلای خصوصی در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیارد دلار دیون معوقه علیه حکومت ایران را به نمایندگی از قربانیان تروریسم در اختیار دارند. آنها باید خواستار پرداخت این دیون از طریق توقیف معاملات بین شرکت‌های بین‌المللی و نهادهای ایرانی شوند.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در پایان با سیاه‌نمایی نسبت به احیای برجام تأکید کرد: این اقدامات ضمن کمک به کاهش آثار زیانبار هرگونه احیای برجام، ایران را از میلیاردها دلار پول نقد که برای تأمین مالی فعالیت‌های خود مورد استفاده قرار خواهد داد، محروم می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    21 1
    این مقاله مال یکماه پیش است این حرفای تکراری و مایوس کننده فایده ای ندارد فقط رو حرفمون ثابت قدم باشیم خدا کمک میکنه
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      8 0
      آمریکای جهانخوار جوون بکن که دست و پای آخرت رو می زنی بی شرف..
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    14 3
    هرچند که نفسهای آخر برجام ومردم ابران هست ولی با مقاومت همگام ومردم ودزدی نکردن مسئولین ،آمریکاکه نفسهای آخر را میکشد،برای همیشه مثل شوروی در زباله دادن تاریخ جای میگیرد
  • سامان IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    17 1
    در 8 سال گذشته امریکا و اروپا دولت ایران را بازی می دادند حالا معادله برعکس شده و دولت ایران کشورهای امریکا و اروپا را بازی می دهد.
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      3 6
      حاجی بپا زیاد بازیشون ندی آخه بیواره ها تورم داره نابودشون میکنه
  • مسعود IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    20 2
    گذشت زمان به نفع ایران و به ضرر امریکاست در مذاکره نباید تعجیل کرد.
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      3 0
      ضمن تأیید فرمایش جنابعالی، این مطلبی که گفتن برای من خیلی جالب بود: « به گفته یک دیپلمات ارشد اروپایی، ایرانی‌ها می‌خواهند یک عمل برگشت‌ناپذیر فنی و هسته‌ای انجام دهند و امکان مذاکره را نیز حفظ کنند». اگر این لفت دادن های ایران برای این منظور باشه که دمشون گرم، آفرین، امیدوار شدم بهتون !!!
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      1 8
      اتقاقا به ضرر کشور هست
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      0 3
      اونی که میگه به نفع ایرانه واقعا بگه از کدوم جنگلهای امازون خروج کرده
    • دوست IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      0 0
      فیلسوف مثل اینکه آمازون خیلی میشناسی
  • ریزبین IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    7 1
    هر موقع شروط ایران در مذاکرات جدید از سوی 1+5 پذیرفته شد آنوقت توافق هسته ای احیا خواهد شد و ایران اجازه بازگشت آمریکا به توافق را خواهد داد 1-تحت هر شرایط باید تمام تحریم ها با نام و بر چسب های مختلف لغو و آمریکا و اروپا یک دوره منطقی و قابل قبول ایران راستی آزمایی شوند 2-تضمین های سفت و سخت از اروپا و آمریکا برای انجام تعهدات خود و عدم زدن زیر توافق گرفته شود 3-مکانیزم ماشه از توافق هسته ای حذف شود چون تمام تلاش آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای با توجه به شکست در همه گزینه های فشار خود علیه ایران دسترسی به این مکانیزم بعنوان آخرین برگ برنده است 4-سقف غنی سازی اورانیوم برای ایران باید برداشته شود و در ازای آن ایران به صلح آمیز بودن استفاده از غنی سازی با درصدهای بالا تا زمانی که مورد تهدید قرار نگیرد متعهد خواهد شد 5- هیچگونه بازرسی فراتر از چهارچوب قوانین آژانس بین المللی اتمی از تاسیسات هسته ای ایران پذیرفته نخواهد شد 6-هر گونه بدعهدی و خروج از توافق و توطئه از سوی طرف های 1+5 به منظور تهدید و یا تحریم سایر کشورها در جلوگیری از همکاری اقتصادی و تجاری و نظامی با ایران و یا حمله نظامی یا سایبری کشور ثالثی به تاسیسات هسته ای به منزله لغو توافق هسته ای و باطل شدن تمام قطعنامه های سازمان ملل و فصل هفتم منشور سازمان ملل علیه ایران است 7- ارتباط دادن سایر موضوعات با توافق هسته ای و هرگونه امضا یا تعهد برای مذاکره در باره سایر موضوعات با 1+5 شدیدا منع می باشد . در صورت پذیرش شروط ایران از سوی 1+5 توافق هسته ای احیا خواهد شد
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    3 2
    میگن دیروز بایدن رفت گوشت و مرغ و تخم مرغ و هویچ و‌شیر و پنیر و برنج و موز و گوجه و ........و از همه مهمتر لاستیک برای ماشینش بخره دید اینقدر نسبت به ماه قبل گرونتر شده که پشیمون شده اصلا رفته بازار و برگشت خونه.. رفت پراید بخره دید با حقوق سه سالش هم نمیتونه بخره.. رفت خونه اجاره کنه دید کل حقوقش رو‌هم بده یه خونه ۳۰ متری هم نمیتونه اجاره کنه. دل شکسته و فلج برگشت خونه..
  • بابک IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    7 0
    وقتی اینقدر شفاف و بی پرده دارند شرایط بعد از امضای توافق در برجام تصویر می کنند دیگر ما جه اصراری داریم که به برجام برگردیم؟؟؟
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    3 0
    دیروز عبداللهیان هم دوباره تکرار کرد امریکا باید ۱۰ میلیارد دلار ازاد کنه. به نظرم بایدن باید حسن نیت خودشپ نشون بده طلبکاز نباشه
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    8 0
    حالا تا فلج کردن مونده ببین یک خطه خسارت‌های ایرانو پرداخت میکنید و حوزه نفوذ ایران و برسمیت میشناسید تا شما باشید یه احمقی مثل ترامپ و سر کار نیارید
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    1 4
    اگر شما انقلابی هستید چرا تتلو فاسد و مفسد فی الارض را آزاد گذاشتید تا جوانان را نابود کند .اگر قبل از انقلاب بود مردم او را اعدام می کردند.
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 0
    دارید مثل بنگاه‌های مسکن عمل می کنید .فرهنگ ملتها متفاوت است . مواظب تفاوت فرهنگی باشید.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    1 0
    تمام خطوط تجاری اصلی و منافع مهم و حیاطی ایالات متحده در اقیانوس هند و غرب اسیا باید شناسایی شود باید یک برنامه قدرتمند و بلند مدت زیر نظر یک تیم از متخصصان کارکشته اقتصادی و متخصصین سایبری برای یک ضربه فلج کننده به منافع اقتصادی ایالات متحده در نظر داشت اما ترجیح می دادم که همکاری میکردیم چون امریکا کشوری ارزشمند در جهان است
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    4 0
    قرار نیست در مذاکرات با کشورهای عربی اتفاقی مثبت برای ایران ایجاد شود پس عجله ای نباید برای مذاکرات داشت، آمریکا تحت هیچ شرایطی تحریم های ایران رو لغو نخواهد کرد .. مذاکرات با آمریکا و غرب فقط باید در حد بازی و سرگرمی باشد .. راه حل ایران دور زدن و خنثی کردن تحریم‌هاست، ایران باید یک قدرت اتمی بشود .. والسلام ..
  • SE ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    1 1
    باید یک میلیون بمب اتمی در فضا مستقر کرد تا با احترام نام ایران را بر زبان بیاورند
  • عدالت IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    2 0
    اگه امریکا بخواد به بهانه های مختلف پول های ایران را غارت کنه باید با دستگیری سربازان تروریستش در منطقه خواهان مبادله ی پول ها بشیم
  • امیرو IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    3 0
    به قول امام خمینی رحمه الله علیه " آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند " اگر همین دولت مردان ما به این سخن امام رفتار کنند برجام کاملاً به نفع ما پیش خواهد رفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس