سعید محمد: فضای رانت و فساد را از مناطق آزاد جمع می‌کنیم/ زمین فروشی در مناطق آزاد برای پرداخت حقوق پرسنل

دبیر شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه "فضای رانت و فساد را از مناطق آزاد جمع می‌کنیم"، گفت: خط اهن گلستان باید به شاهرود متصل شود.

به گزارش مشرق، سعید محمد در دیدار با نماینده ولی فقیه استان گلستان اظهار کرد: پیشتر به عنوان مسئول قرارگاه خاتم به گلستان سفر داشتم و بخشی از فعالیت های خاتم الانبیاء در استان به پایان رسیده و بخشی از آن متوقف شده است اما اکنون در بخش مناطق آزاد به گلستان سفر کرده ایم.

وی با بیان اینکه ۸ منطقه آزاد فعال در کشور داریم، افزود: ۷ منطقه جدید در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب و ابلاغ شده که راه اندازی آنها در دستور کار است.

وی با یادآوری این‌که اخیراً رهبر معظم انقلاب (مدظله)  تحول در مناطق آزاد و توجه به بحث فرهنگی و اجتماعی را مورد تاکید قرار داده‌اند، اضافه کرد: متاسفانه بومیان مناطق آزاد از نظر فرهنگی دچار آسیب شده‌اند و دنبال پیوست های فرهنگی برای مناطق آزاد هستیم. توسعه مناطق آزاد باید با لحاظ پیوست های فرهنگی و اجتماعی باشد و شاخص های اقتصادی نباید به جامعه آسیب بزند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اعلام این‌که تنها ۲ درصد صادرات کشور از مناطق آزاد انجام می شود، گفت: همچنین ۷ درصد از سرمایه گذاری کشور و یک درصد از فعالیت تولیدی کشور در مناطق آزاد انجام می شود.

*تدوین طرح تحول در مناطق آزاد

محمد از برنامه ریزی برای طرح تحول در مناطق آزاد خبر داد و افزود: با توجه به اینکه مناطق آزاد جدید مصوب شده همه در مرز کشور حضور دارند همکاری با کشورهای منطقه را هم در دستور کار قراردادیم و تلاش داریم با مشوقات این مناطق مثل معافیت گمرک، معافیت مالیاتی و تردد بدون ویزا موجب رونق این مناطق شویم. متاسفانه حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده که مصوب شده به فعالان این مناطق صدمه می زند.

وی با بیان اینکه آیت الله رئیسی بر اجرای قانون ماده ۶۵ در مناطق آزاد تاکید کرده است، توضیح داد: براساس این قانون تمام امور به دست مدیران مناطق اجرا می شود مگر موارد امنیتی ولی الان دستگاه های اجرایی درآمدهای خود را بر می دارند ولی تعهدات خود را قبول نمی کنند.

مشاور رییس جمهور با اشاره به فشار مضاعف برخی دستگاه ها بر مناطق آزاد و فعالان اقتصادی اظهار کرد: این فشار باعث شده مدیران برای جبران هزینه ها به سمت زمین فروشی در مناطق آزاد بروند و حتی حقوق پرسنل از فروش زمین تامین می‌کند.  باید مدیران قوی بگذاریم تا نگرانی هایی که به دلیل فساد، رانت و لابی ایجاد شده برطرف شود و در فضای شفاف اقتصادی سرمایه گذاران بتوانند ورود کنند.

*اینچه برون کریدور اقتصادی شمال-جنوب

محمد با بیان اینکه برای شروع کار اینچه برون به گلستان آمده ایم، تصریح کرد: گلستان ظرفیت بالای دیپلماسی اقتصادی دارد و با توجه به اینکه از کریدور شمال - جنوب در حال حذف بودیم می تواند محل صادرات محصولات کشاورزی شود. این منطقه می تواند معیشت مردم گلستان را ارتقاء دهد ولی باید حرکت های اقتصادی را بهبود داد.

وی همچنین از انتخاب مشاور برای تهیه طرح جامع منطقه آزاد اینچه برون خبر داد و گفت: در این طرح نیازمندی های مردم، ظرفیت ها و بازارهای منطقه شناسایی و براساس آن جانمایی صنایع در منطقه انجام شود. منطقه آزاد انزلی به عنوان معین منطقه آزاد اینچه برون انتخاب شده و تا زمان شکل‌گیری و توسعه، منطقه آزاد اینچه برون از طریق منابع مالی انزلی حمایت می شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با تاکید بر این‌که راه آهن گلستان باید به شاهرود متصل شود تا مزیت اقتصادی داشته باشد و این کریدور ترانزیتی رونق بگیرد، گفت:  حدود ۲۴۰۰ واحد تولیدی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور شکل گرفته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    18 1
    مشکل دولت قبل این بود که می‌گفت بشود و مخاطب باید ها را فراموش کرده بود خودش است. متاسفانه الان نیز همه میگن میکنیم... خب بکنید دیگه...
  • حمزه NL ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 17
    ان شاء الله
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    18 2
    مخصوصا منطقه آزاد ابادان،ادارات وشرکت نفت وپتروشیمی وامور استخدامی نحری فاز ۲پالتیشگاه آبادان وفک فامیل مدعیان شمخانیهاومحسن رضائیها ونمایندگان،مجری وپیمانکاران خودی فاز۲پالایشگاه ابادان
  • علی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 1
    نمیدونیم این فعل آینده در جملات شما کی تبدیل به فعل حال میشه بهتره هر موقع این کار رو انجام دادیدخبر بدید مثلا هيچوقت نشده بگید ما بساط رانت و فساد رو جمع کردیم و تمام چرا؟ چوت همچین چیزی تواین مملکت امکان نداره
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 0
    درود بر سعید محمد ما منتظر حضور شما در مقاطع بالاتر مدیریتی کشور هستیم. لطفا ادامه بدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس