کد خبر 1305020
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
گرانی کم‌سابقه و تا ۱۰۰درصدی ۲۲ کالاهای اساسی و کشاورزی در دنیا/موج گرانی‌های جهانی ادامه دارد + جدول

جدیدترین آمار بانک جهانی از رشد تا ۱۰۰ درصدی ۲۲ قلم ماده غذایی در سال ۲۰۲۱ حکایت دارد.

به گزارش مشرق، قیمت مواد غذایی در جهان طی سال ۲۰۲۱ روند صعودی کم سابقه ای داشته است. بر اساس آمار فائو قیمت مواد غذایی در بازار جهانی طی این سال با رشد متوسط ۳۱ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است. 

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی(فائو) خشکسالی در برخی مناطق جهان را یکی از دلایل رشد قیمت مواد غذایی در جهان ذکر کرده است. پیش بینی شده است در ماه های آینده نیز میزان بارش ها در برخی مناطق جهان کم تر از متوسط سال های قبل باشد.

ویروس کرونا نیز به طور غیرمستقیم در گرانی مواد غذایی در جهان تاثیر دارد. در حالی که با تعطیلی های اجباری در سال ۲۰۲۰ فشار مصرف در اقتصاد جهانی کاهش یافت با بهبود وضعیت کنترل کرونا و بازگشایی اقتصادها، مصرف مواد و محصولات کشاورزی افزایش یافته و بهبود تقاضا به افزایش قیمت ها کمک کرده است.

گرانی سوخت های فسیلی و افزایش چند برابری قیمت کود شیمیایی در اثر گرانی گاز نیز بر تنور رشد قیمت مواد غذایی دمیده است.

* رشد ۵۸ درصدی قیمت گندم/ذرت ۴۵درصد گران شد

 آمارهای بانک جهانی نشان می دهد گندم به عنوان ماده غذایی اصلی در جهان با رشد قیمت ۵۸ درصدی در سال ۲۰۲۱ مواجه شده است. در حالی که هر تن از این محصول در بازار جهانی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۸۵ دلار بود، این رقم در ماه اکتبر ۲۰۲۱ به ۲۹۴ دلار در هر اونس رسیده است.

رشد ۵۸ درصدی قیمت دلاری گندم طی سال ۲۰۲۱ درحالی بوده است که شاخص جهانی ارزش دلار نیز در همین مدت بیش از ۷ درصد ارزش داشته است.

بر اساس این گزارش، ارزش ذرت نیز ۴۵ درصد رشد داشته و از ۱۶۵ دلار در هر تن طی سال ۲۰۲۰ به ۲۳۹ دلار در اکتبر امسال رسیده است.

برخلاف بسیاری از محصولات، برنج در سال ۲۰۲۱ کاهش قیمت داشته است. هر تن برنج در بازار جهانی در سال ۲۰۲۰ برابر با ۴۷۷ دلار معامله می شد اما این رقم در اکتبر امسال با افت ۱۸ درصدی قیمت مواجه شده و به ۳۸۹ دلار در هر تن رسیده است. افت قیمت برنج با وجود افزایش قیمت گندم پدیده کمتر دیده شده ای در بازار جهانی است. به طور معمول زمانی که قیمت گندم یا برنج در بازار بالا می رود قیمت محصول دیگر به همراه آن افزایش می یابد.

* رشد ۵۱ تا ۸۵ درصدی قیمت روغن در بازار جهانی

دانه ها و روغن های گیاهی نیز رشد قابل ملاحظه ای در سال جاری میلادی داشته اند به طوری که دانه سویا با رشد قیمت ۲۹ درصدی در سال ۲۰۲۱ مواجه شده و از ۳۵۰ دلار در هر تن به ۴۵۲ دلار در اکتبر رسیده است. قیمت روغن پالم ۸۵ درصد رشد داشته و به ۱۲۳۸ دلار در هر تن رسیده است . در سال ۲۰۱۰ هر تن روغن پالم برابر با ۶۶۶ دلار بود. روغن کلزا نیز با رشد ۵۱ درصدی قیمت مواجه شده و از ۸۸۸ دلار در هر تن طی سال ۲۰۲۰ به ۱۳۴۸ دلار در اکتبر سال ۲۰۲۱ رسیده است. هر تن روغن آفتابگردان در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۰۵۶ دلار بود که این رقم در اکتبر امسال با رشد ۶۵ درصدی به ۱۷۳۵ دلار در هر تن رسیده است.

* قیمت جو ۲ برابر شد

قیمت غذای دام نیز با رشد زیادی در سال ۲۰۲۱ مواجه شده که در نتیجه آن قیمت گوشت نیز رشد داشته است . قیمت جو ۲ برابر شده است . هر تن جو که به عنوان غذای دام استفاده می شود در برابر ۱۰۴ دلار در سال ۲۰۲۰ معامله می شد اما این رقم در اکتبر امسال با رشد ۱۰۰ درصدی به ۲۰۸ دلار رسیده است. سورگوم با رشد ۴۸ درصدی قیمت مواجه شده و به ۱۳.۷ دلار در هر تن رسیده است. کنجاله سویا رشد قیمت چندانی نداشته و از ۳۵۱ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۰ به ۳۵۵ دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده که رشد تقریبا یک درصدی داشته است .

* گوشت مرغ ۴۱ درصد گران شد

گوشت گوساله طی سال جاری میلادی ۲۵ درصد گران شده است و از ۲۰۰ سنت در هر پوند در سال ۲۰۲۰ به ۲۵۱ سنت در سال جاری میلادی رسیده است. گوشت گوسفند طی این مدت رشد ۳۲ درصدی قیمت داشته و از ۱۱۶ سنت در هر پوند طی سال ۲۰۲۰ به ۱۵۳ سنت در سال جاری رسیده است. گوشت ماکیان نیز از ۹۸ سنت در هر پوند به ۱۳۸ سنت رسیده که رشد ۴۱ درصدی داشته است .

هر کیلو گوشت ماهی در سال گذشته میلادی برابر با ۶.۱ دلار بوده که این رقم در سال جاری با رشد ۱۱ درصدی به ۶.۸ دلار رسیده است . میگو نیز ۸ درصد گران شده و به ۷.۹ دلار در هر کیلو افزایش یافته است.

* رشد ۵۲ درصدی قیمت شکر

شکر با رشد ۵۲ درصدی قیمت در سال ۲۰۲۱ مواجه شده و از ۱۲.۹ سنت در هر پوند طی سال ۲۰۲۰ به ۱۹.۶ سنت در اکتبر امسال رسیده است.

در میان میوه ها و سبزی ها، گوجه فرنگی ۲۲ درصد گران شده و به ۴.۵ سنت در هر پوند رسیده است. سیب درختی ۳ درصد گران شده و به ۳.۳ دلار در هر کیلو رسیده است . پرتقال ۱۸ درصد گران شده و به ۱.۳ دلار در هر کیلو رسیده است .

 موز برخلاف سایر میوه ها ارزان شده و هر تن موز در سال ۲۰۲۰ برابر با ۱۲۱۷ دلار بوده که این رقم در سال جاری میلادی با کاهش ۵ درصدی به ۱۱۵۵ دلار در هر تن رسیده است.

* افزایش ۲۴ درصدی قیمت چای در بازار جهانی

شیر ۶ درصد گران شده و از ۱۸.۱ دلار در هر تن طی سال گذشته به ۱۹.۲ دلار در هر تن طی امسال بالغ شده است.

چای هم ۲۴ درصد گران شده و از ۲۵۴ دلار در هر تن طی سال گذشته به ۳۱۶ دلار طی سال جاری میلادی رسیده است .

موج گرانی‌های جهانی ادامه دارد + جدول

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس