ترکیه از سوی کشورهای غربی تحت فشار است/ پیامدهای افزایش نرخ دلار

شوکت آپوهان، کارشناس مسائل اقتصادی ترکیه معتقد است که مناقشات سیاسی ترکیه با اتحادیه اروپا و آمریکا در بحران ارزی اخیر این کشور مؤثر بوده است.

به گزار ش مشرق، بانک مرکزی ترکیه هفته گذشته نرخ سود بانکی را به ١٥ درصد کاهش داد و پس از اعلام این خبر ارزش لیر سیر نزولی به خود گرفت و با سخنان روز دوشنبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تشدید شد. سقوط ارزش لیر در روز سه‌شنبه شدیدترین مورد از افت ارزش پول ملی این کشور از سال ۲۰۱۸ بود.

پس از این تحولات تعدادی از شهروندان در شهرهای آنکارا، استانبول و برخی دیگر از شهرهای ترکیه به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی را علیه حزب عدالت و توسعه سر دادند.

خبرنگار درباره نوسانات ارزی ترکیه و عوامل تأثیرگذار در آن، گفتگویی را با شوکت آپوهان، کارشناس مسائل اقتصادی ترکیه انجام داده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

* ترکیه برای افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال در این کشور سیاست نرخ ارز رقابتی را دنبال می‌کند. با این حال این روزها مشاهده می‌شود که نرخ برابری لیر ترکیه در مقابل یورو و دلار به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است. به نظر شما کدام سیاست اقتصادی آنکارا در بحران ارزی موجود نقش دارد؟

نکته‌ای که نبایست از آن غافل شد این است که همه بانک‌های مرکزی با سیستم لیبرال وارد روند افزایش نرخ سود شده‌اند. تورم در سراسر جهان بخصوص در اروپا و آمریکا هم در حال افزایش است. بدون تردید این موضوع ترکیه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. این روزها ترکیه با باندهای مالی بین‌المللی که بخاطر بهره به دولت فشار وارد می‌کنند وارد کشمکش شده است. تنها مسئله مهم این است که آیا ما برای این نزاع آماده هستیم یا خیر. در کنار این موضوع نرخ واقعی دلار حوالی ۱۴ لیر بود. با شروع کشمکش بین باندها و دولت، دلار به سمت رقم واقعی خود حرکت کرد. اما مسئله اصلی این است که آیا دوره کشمکش ارزی بود و برای این موضوع آمادگی داشتیم یا نه؟ مگر نه ایده کاهش نرخ سود تصمیم درستی بوده است.

* تحولات جهانی به ویژه بحران‌های مربوط به روابط ترکیه-اتحادیه اروپا و آنکارا-واشنگتن چقدر بر نرخ دلار تأثیر دارد؟

بدون شک بحران‌های ترکیه با اتحادیه اروپا و آمریکا در وضع موجود اقتصادی تأثیرگذار است. ترکیه همواره از سوی کشورهای غربی تحت فشار است. حضور ترکیه در مدیترانه شرقی و سیاست مبارزه با تروریسم در جنوب کشور در روابط اقتصادی نیز تأثیر گذاشته است. با این حال وضعیت بحران ارزی موجود را تنها با این دلایل نمی‌توان توضیح داد. عوامل زیاد دیگری نیز نقش دارند.

* برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که با افزایش ارز، مالیات نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر این، برخی دیگر از اقتصاددانان بر این باورند که بحران اقتصادی سال ۲۰۰۱ تکرار خواهد شد. تبعات افزایش نرخ ارز چیست؟

عوامل مختلفی هستند که ترکیه را در مسیر بحران سال ۲۰۰۱ قرار نمی‌دهد. به عنوان مثال، سیستم بانکی ما در مقایسه با سال ۲۰۰۱ بسیار قوی است. با این حال، بدیهی است که افزایش نرخ دلار ترکیه را در وضعیت دشواری قرار خواهد داد. انتظار می‌رود که دولت برای مردم بسته‌های حمایتی در نظر گرفته و وام‌های جدیدی به تولیدکنندگان ارائه کند. به عبارت دیگر، دولت بخش قابل توجهی از هزینه‌های افزایش نرخ دلار را بر عهده خواهد گرفت. به نظرم فصل زمستان امسال برای تمام دنیا سخت خواهد بود اما برای ترکیه که در جمع ۲۰ اقتصاد برتر جهانی قرار دارد همیشه راه حلی وجود دارد. من فکر می‌کنم ترکیه با وجود همه مشکلات برای بحران موجود راه حلی پیدا خواهد کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 3
    غربی ها در غرب اسیا ی سیاست حالبی دارن. اونا بحرانها را حتی اگه بر ضد منافعشون هم باشه،سرکوب نمیکنن بلکه بهشون جهت میدن. زیاده طلبی های ترکیه تپسط غربی ها سرکوب نمیشه چون ی بخشیش مناقع غربی ها را به خطر میندازه و ی بخشیش هم منافعشون را تامین میکنه. غربی ها اون بخشیش را که به نفعشون بده تقویت میکنن و با اردوغان معامله میکن.ازش میخوان نسبت به منافع. ادعاییش توی مدیترانه دست برداره و بجاش کمکش میکنن توی قفقاز اسب تازی کنه.
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      2 7
      اردوقان یک رگ بحودی داره و از نظر اصراعیل مقام اردوقان از رییس جمهور آلمان و انگلیس بالاتره چون نژادش یحودی داره
    • DK ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      4 0
      ترکتازی نه اسب تازی . شما حتی تاریخ و کلمات رو هم می خوای تغییر بدی؟
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      1 0
      خاقانی شیروانی نوشته ترکتازی مکن. خونخواری مکن. ترکی مکن
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 6
    یک روز یک‌ ترکه و کرده و فارسه و عربه باهم‌ یک نهالی رو‌کاشتند. در طور تاریخ گاهی به تنهایی گاهی باهم این نهال رو با خون خودشون آبیاری کردند. و حالا این نهال درخت تنومند و پرغروری شده بنام ایران
    • FR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      6 10
      بعد میوه اش را فارسها به تنهایی خوردند، دیگران هم آشغالهاشو جمع کردن
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      1 0
      وقتی اول نام ترکهای مهاجر و.مهاجم هفتصد سال پیش را در تاسیس ایران کهن به دروووغ و.جعل نام میبری و بخیال خودت داری برای این پانترکان بیگانه پرست جاذبه بخرج میدی !!!! طبیعی است که ادعای حذف فارس و ایرانی اصیل را. بلافاصله با این کامنت وقیحانه پانتورچیستی خواهند داد منتفعترین قوم لیران ثانتورکان هستند چه در نظام چه بازار و.چه سیاست باز هم ادعا و خیز تسلط برهمه چیز را دارند. کجا ترکها در تشکیل ایران. نهال رو در تاریخ اب دادن ؟؟ ایران قبل از یورش تورک.و.مغول هم هزاران سال پیش وجووود داشته ..وای برما...
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    4 5
    اینکه یک کشور فقط از یک نژاد باشه‌چقدر حالت زشت و مسخره و عقب افتاده ای هست. خوشبحال‌خودمون که در یک‌کشور‌مثل یک‌گلستان با گل های مختلف زندگی‌میکنیم.‌البته امریکا و هند و روسیه و کانادا هم جزء کشور های مدرن فرانژادی هستند.
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    4 7
    مهم تشکیل کشور باستانی ایرانزمین است. انقدر بزرگ و باشکوه که تهران و باکو در قلب این سرزمین قرار بگیرند. کشور فرانژادی باستانی ایرانزمین.
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 3
    اینکه در چه کشور و قومی بدنیا امده ای که دست خود آدم نیست پس افتخار به نژاد یک‌مار چرت و پرت و شیطانی است.
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 2
    اینکه در چه کشور و قومی بدنیا امده ای که دست خود آدم نیست افتخار به چیزی که انسانها در آن نقشی ندارند پس افتخار به نژاد یک‌کار چرت و پرت و شیطانی است.
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 1
    اگر ترکیه به سوریه مجددا حمله کند و لیبی برای تبعید مردم غزه بدان توسط اسرائیل تخلیه نماید آن موقع لیر افزایش می یابد متاسفانه هر قدر ترکی هبه سمت روسیه و یارن حرکت کند اقتصاد آن را تضعیف خواهند نمود و هر قدر بر علیه ایران و سوریه و روسیه حرکت کند لیر افزایش خواهد یافت شاید راه حل کمک به اردوغان برای حل مشکلات اقتصادی اش باشد چون تنها مشکل اردوغان بعد داستان لیبی رخ داد پس سیاست تقابل با اسرائیل اردوغان باید توسط ایران مورد حمایت شود وگرنه اردوغان شکست بخورد و گرگهای خاکستری پیروز انتخابات شوند باز مشکلات ما در قفقاز شروع می شود
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 1
    خوب اردوغان با وجود اشتباهات بی شمار در سوریه که بدون او هم باز از طریق اردن و لبنان و عراق این بحران را شروع می کردند در کنار آن بزرگترین روزنه دور زدن تحریمهای امریکا بعد از چین بود حتی روسیه برای ایران پول نقد را به اعتبار تبدیل نمی کرد
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 1
    اردوغان تنها کشوری است که پول های حاصل از فروش قاچاقی نفت ایران و ونزوئلا را دارد به اعتبار برای خرید تبدیل می نماید حتی روسیه حاضر به پولشویی برای ایران نیست از این رو است که دارد سقوط می کند نه بخاطر دوستی با امریکا - خود اردوغان و رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد ترکیه توسط دادگاه عالی امریکا محکوم شده اند بخاطر ارتباط با ایران
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 2
    امریکا دیگر با یونان ارزان قیمت متحد شده ودیگر نیازی به ترکیه گران قیمت ندارد و بزودی توان اقتصادی ترکیه از هم خواهد پاشید و چرا اسرائیل با یونان و مصر یک مثلث علیه ترکیه تشکیل داده اند
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 2
    اردوقان یک رگ بحودی داره و از نظر اصراعیل مقام اردوقان از رییس جمهور آلمان و انگلیس بالاتره چون نژادش یحودی داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس