صفر تا صد ماجرای خرید اتوبوس برای تهران/ از ممنوعیت واردات اتوبوس‌ دست دوم تا برنامه‌‌ تامین اتوبوس‌های جدید - کراپ‌شده

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران توضیحاتی درباره سرانجام خرید سایر اتوبوس‌های جدید،‌ممنوعیت واردات اتوبوس دست دوم، آخرین آمار متوفیان و مبتلایان به کرونا در اتوبوسرانی و... ارائه داد.

به گزارش مشرق، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی  تأسیس شد. طی این ۶۵ سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده و حالا مدیران شهری معتقدند سال گذشته و امسال به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت بوده است.

تیغ کرونا بر روی گلوی اتوبوسرانی قرار گرفت و کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخت. مدیران شهری می گویند وضعیت اتوبوسرانی نامساعد است، این بخش نیاز به احیا دارد و با اقدامات شهری به تنهایی نمی توان از پس حال زار اتوبوسرانی بر آمد و کمک های دولتی امری ضروری است. با آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید اما وضعیت رو بهبودی رفته و اخیرا ۱۱۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران افزوده شده است. دولت و شهرداری هم در تعامل با یکدیگر گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند و قرار است طی توافق با دولت تا آخر سال ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در قبال تهاتر نفت برای تهران اختصاص یابد.

پنجشنبه گذشته هم شهردار تهران و معاونان آن به دیدار دکتر رئیسی رفتند و موضوع حمل ونقل عمومی از مباحث اصلی این جلسه بود.رئیس‌جمهور در این جلسه تاکید کرد که رفع مشکلات شهری هرچه بهتر جهت خدمت رسانی بیشتر به شهروندان انجام گیرد همچنین یکی از محورهای مورد تاکید رئیس جمهور مسئله هوشمندسازی همه جانبه خدمات شهری به ویژه حمل و نقل عمومی بود تا در این راستا هم کیفیت خدمات افزایش یابد و هم هزینه‌ها کمتر شود. معاونان شهردار که در این جلسه حضور داشتند بیان کردند؛ بزودی شاهد حمایت هرچه بیشتر دولت در حوزه‌های مختلف شهری به ویژه حمل و نقل خواهیم بود چرا که امروز گام جدیدی در مسیر تعامل دولت و شهرداری برای حل مشکلات شهر و عقب ماندگی های گذشته آغاز شد.

درباره موضوعات مختلف در حوزه اتوبوسرانی تهران و گلایه‌های شهروندان و رانندگان از جمله سرانجام خرید سایر اتوبوس‌های جدید،‌ممنوعیت واردات اتوبوس دست دوم، کمبود نیرو در اتوبوسرانی، نظافت‌ ایستگاه‌ها، آخرین آمار متوفیان و مبتلایان به کرونا در اتوبوسرانی با محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی پایتخت به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

صفر تا صد ماجرای خرید اتوبوس برای تهران/ از ممنوعیت واردات اتوبوس‌ دست دوم تا برنامه‌ تامین اتوبوس‌های جدید

فروش املاک شهرداری برای تامین اتوبوس/ تحویل سایر اتوبوس‌های جدید پس از انتقال سند

اخیرا ۱۱۰ دستگاه اتوبوس جدید به حمل و نقل عمومی تهران افزوده شد و در مراسم رونمایی اعلام شد که تعدادی دیگر اتوبوس نیز به چرخه حمل و نقل اضافه می‌شود. سرانجام این موضوع چه شد و چه زمانی دوباره اتوبوس جدید به تهران افزوده می‌شود؟

۱۱۰ دستگاه اتوبوس که اخیرا در تهران به بهره‌برداری رسید و رونمایی از آن انجام گرفت برای استفاده شهروندان به چرخه حمل و نقل عمومی افزوده شده است همچنین اعلام شد به زودی تعدادی دیگر اتوبوس نیز به این آمار اضافه می‌شود ولی از آنجایی که مبالغ غیرنقد برای تأمین این اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده کمی زمانبر است. تعدادی ملک از سوی شهرداری تهران به شرکت مربوطه جهت تأمین و تحویل اتوبوس معرفی شده که دوستان مراجعه کرده و از این املاک بازدید کرده‌اند و یکسری از این ملک‌ها مورد انتخاب آنها قرار گرفت. اکنون این قضیه در حال قیمت‌گذاری و کار کارشناسی و مذاکره است و پس از انتقال سند سایر اتوبوس‌ها تحویل شهرداری تهران خواهد شد ولی به هر حال این قضیه اندکی زمان می‌برد تا نقل و انتقال سند صورت گیرد و احتمالا تا یک ماه دیگر این موضوع محقق خواهد شد.

واردات اتوبوس‌های دست دوم در کشور ممنوع است/در صورت رفع ممنوعیت اتوبوس هایی با کارکرد پایین و استاندارد وارد می‌شود

آیا قرار است اتوبوس دست دوم هم برای تامین اتوبوس‌های تهران به غیر از تحویل اتوبوس‌های نو به کشور وارد شود؟

استفاده از اتوبوس‌های دست دوم و واردات آنها می‌تواند یکی از راهکارهای تأمین اتوبوس برای تهران باشد ولی اساسا ورود اتوبوس دست دوم برای کشور فعلا ممنوع است که اگر ممنوعیت برداشته شود می‌توان از این موضوع به عنوان یک راهکار جهت کمبود حمل و نقل عمومی استفاده کرد.

قطعا منظور از واردات اتوبوس‌های دست دوم اتوبوس‌های ۷ تا ۱۰ سال کارکرد نیست منظور اتوبوس‌هایی است که نهایت ۳ تا ۴ سال کارکرد داشته باشد و از برندهای معتبر و استاندارد باشد و در صورتی که ممنوعیت واردات اتوبوس دست دوم برداشته شود این راهکار می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

صفر تا صد ماجرای خرید اتوبوس برای تهران/ از ممنوعیت واردات اتوبوس‌ دست دوم تا برنامه‌ تامین اتوبوس‌های جدید

جزئیات قرارداد با بخش خصوصی برای تامین و خرید اتوبوس های برقی 

اخیرا علیرضا زاکانی شهردار تهران خبر از نهایی شدن خرید ۵ اتوبوس برقی داده است، جزئیات تامین و خرید این اتوبوس‌ها چگونه است؟

ببینید،همانطور که اخیرا مطرح کردم به طورکلی حمل ونقل عمومی سود ده نیست به همین دلیل شاهد استقبال کم بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش بودیم البته مصوبه اخیر شورای شهر تهران در مورد تعیین حدود مشارکت عمومی_خصوصی در توسعه ناوگان حمل و نقل در جهت رفع این مشکل موثر است چراکه این مصوبه به ما کمک می کند که به کمک بخش خصوصی رفته و با حمایت ها سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در حمل ونقل عمومی کنیم.

در این مدل قرارداد مشارکت عمومی و خصوصی، شیوه جدید واگذاری تعیین شده است و سرمایه گذار با تزریق سرمایه خود، از سوی شهرداری و دولت به روش های مختلف حمایت می شود و ما از طریق ردیف و تبصره هایی که در بودجه دولت وجود دارد یا ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر شرایط را برای سرمایه گذار بخش خصوصی، اقتصادی تر می کنیم همچنین کمک هایی از سوی شهرداری تهران همچون ارائه تبلیغات بدنه و ایستگاه های طول مسیر برای اتوبوس را به سرمایه گذاران می دهیم تا با این کمک شرایط سرمایه گذاری به صرفه تر باشد. با این شیوه جدید سرمایه گذاری اولین شرکت بخش خصوصی برای ورود اتوبوس های برقی با تکنولوژی روز اقدام کرد با این شرکت قرار داد نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی نهایی شد.

صفر تا صد ماجرای خرید اتوبوس برای تهران/ از ممنوعیت واردات اتوبوس‌ دست دوم تا برنامه‌ تامین اتوبوس‌های جدید

حمایت بیشتر از بخش خصوصی در اتوبوسرانی کلید خورد

چه برنامه‌هایی برای حمایت از بخش خصوصی در اتوبوسرانی دارید؟

هفته گذشته نخستین نشست هم‌اندیشی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با مدیران شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی با هدف بررسی چگونگی فعالیت و مشارکت مؤثرتر بخش خصوصی در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت برگزار شد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در این جلسه گفت؛ مشارکت بهتر و بیشتر بخش خصوصی در چرخه حمل و نقل عمومی، به اتخاذ و اِعمال مشوق‌هایی در جهت ترغیب و تشویق این بخش برای حضور حداکثری در ناوگان نیازمند است، به این منظور، علاوه بر اجرای مصوبه افزایش نرخ کرایه خطوط، ضریب ویژه یارانه‌ای را نیز برای خطوطی که در آنها اتوبوس‌های بازسازی شده به‌کارگیری شده‌اند، در نظر گرفته‌ایم. بنابراین مدیریت شهری آمادگی دارد تا زمینه لازم را برای حضور اثرگذارتر بخش خصوصی در سیستم حمل و نقل عمومی مهیا کند. همچنین در این جلسه معاون شهردار تاکید کرد که با استناد به اختصاص بودجه‌ای که در قالب یارانه با رویکرد حمایت از مشاغل آسیب‌دیده از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا به آن دسته از مشاغلی که در جریان همه‌گیری کرونا دچار آسیب و خسارت شده‌اند پرداخت می‌شود و از آنجایی که شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز از بخش‌هایی است که از آغاز همه‌گیری کرونا متحمل ضرر و زیان فراوانی شده است اما تا این تاریخ، هیچ یارانه‌ای دریافت نکرده، معاون شهردار بیان داشته که پیگیری تخصیص یارانه جبرانی به این شرکت را در دستور کار قرار داده‌ایم.

آخرین آمار متوفیان و مبتلایان به کرونا در اتوبوسرانی/ تعداد فوتی‌ها به صفر رسید

آخرین آمار متوفیان و مبتلایان به کرونا در اتوبوسرانی چه تعداد بوده است؟

خوشبختانه مدتی است که هیچ مورد فوتی در میان پرسنل شهرداری اعم از بخش خصوصی و عمومی همچنین فنی و عملیاتی نداشته ایم و به طور کلی ۱۸ فوتی از مجموعه اتوبوسرانی و یک نفر از دوستان اجرائیات داشتیم که مأمور در شرکت واحد اتوبوسرانی بود و با این حساب مجموعه فوتی‌ها به ۱۹ مورد رسید ولی اکنون چند ماهی است که خوشبختانه آمار فوتی‌ها متوقف شده و تعداد مبتلایان کمتر شده است به طوری که اکنون میزان مبتلایان به کمتر از ۴۰ نفر رسیده است.

همه  رانندگان اتوبوس و خانواده‌های آنها در مقابل کرونا واکسینه شدند/فعالیت ۲۲ اتوبوس سیار برای واکسیناسیون در تهران

از واکسیناسیون رانندگان اتوبوس و خانواده‌های آنها چه خبر؟

واکسیناسیون پرسنل و خانواده‌های آنها کامل انجام گرفته و ۱۰۰ درصد محقق شده است البته در مجموعه اتوبوسرانی به غیر از پرسنل و خانواده‌های آنها از سایر بخش‌ها و مردم عادی هم واکسینه شده‌اند و مجموعا ۴۰ هزار دز واکسن تزریق شد که این به غیر از واکسن‌های تزریق شده از طریق ۲۲ اتوبوس سیار در سطح شهر بوده است.

صفر تا صد ماجرای خرید اتوبوس برای تهران/ از ممنوعیت واردات اتوبوس‌ دست دوم تا برنامه‌ تامین اتوبوس‌های جدید

کمبود جدی راننده اتوبوس در پایتخت/ گام نخست برنامه جذب برای ۲۰۰ نفر

 سخنگوی شورای شهر تهران بازدیدی از خط ۹ بی‌آرتی داشت و در صحن شورا تذکری در این زمینه مطرح کرد نظر شما در مورد این انتقادات چیست؟

بله اخیراً علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران بازدیدی از خط ۹ بی‌آرتی داشته است و رانندگان مشکلات‌شان را با ایشان مطرح کرده‌اند و به طور مثال گفته‌اند به علت کمبود راننده گاهی مجبور هستند بیشتر کار کنند؛ این موضوع کاملا درست است خود من هم بارها به اعضای شورا اعلام کرده‌ام در اتوبوسرانی کمبود نیروی راننده داریم و باید برنامه‌ای برای جذب اجرا کنیم که در گام نخست برنامه جذب برای ۲۰۰ نفر آغاز خواهد شد و حداقل تا پایان سال ۳۵۰ راننده دیگر بازنشست می‌شوند و باید جایگزین برای آنها داشته باشیم چرا که همین الان تعدادی از اتوبوس‌ها به دلیل کمبود راننده متوقف شده‌اند.

صفر تا صد ماجرای خرید اتوبوس برای تهران/ از ممنوعیت واردات اتوبوس‌ دست دوم تا برنامه‌ تامین اتوبوس‌های جدید

درخواست از شورای شهری‌ها جهت جذب نیرو به عنوان راننده در اتوبوسرانی

آیا شورای ششمی‌ها چراغ سبز جذب نیرو در اتوبوسرانی را روشن کرده‌اند؟

بله رویکرد شورای ششم هم مثبت است و امیدواریم شورای شهر تهران چر چه بیشتر حمایت‌های لازم را انجام دهند تا بتوانیم هر چه سریع‌تر جایگزین نیروهای بازنشسته جذب نیرو انجام دهیم. چرا که با کمبود راننده با مشکل مواجه خواهیم شد و طبیعتا یک راننده نمی‌تواند همزمان برای دو اتوبوس رانندگی کند و کمبود نیرو می‌تواند سبب توقف اتوبوس‌ها شود.

نظافت ایستگاه‌ها مرتبط به اتوبوسرانی نیست/تداوم ضدعفونی اتوبوس‌ها 

برخی از شهروندان از نظافت ایستگاه‌ها در برخی خطوط انتقاد دارند. اتوبوسرانی چگونه به این موضصوع می‌پردازد؟

نظافت ایستگاه‌ها مرتبط به اتوبوسرانی نیست و مسؤولیت آن با شهرداری‌های مناطق است اتوبوسرانی تنها بهره‌بردار خط است و اقدامات نظافتی باید از طریق مناطق انجام گیرد البته ضدعفونی اتوبوس‌ها توسط اتوبوسرانی مداوم انجام می‌گیرد.

صفر تا صد ماجرای خرید اتوبوس برای تهران/ از ممنوعیت واردات اتوبوس‌ دست دوم تا برنامه‌ تامین اتوبوس‌های جدید

حضور معتادان در میانه برخی از بزرگراه‌ها مانند بزرگراه امام علی (ع) و محل عبور اتوبوس‌ها از گلایه‌های رانندگان است آیا اتوبوسرانی جهت رفع این مشکل ورود یافته است؟

حضور معتادان در میانه برخی از بزرگراه‌ها مانند بزرگراه امام علی (ع) و محل عبور اتوبوس‌ها در ایستگاه‌های بی‌آرتی دردسرساز شده و می‌توان گفت در تمام بزرگراه‌ها ما این مشکل را داریم و ناگهانی معتادانی که در قسمت‌های میانی بزرگراه‌ها سکونت کرده‌اند و حضور دارند به میانه بزرگراه می‌آیند و سبب بروز دردسر و حوادث می‌شوند که ما کاری در این زمینه از دست‌مان برنمی‌آید و نهادهای مسؤول باید رسیدگی کنند از طرفی زمان‌هایی که هوا سرد است معتادان به عنوان مسافر سوار اتوبوس می‌شوند تا از سرما در امان باشند و این می‌تواند سبب مشکل برای مسافران از جمله انتقال بیماری باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    تمام اعتبارات مملکت را هم هزینه تهران کنید روستائیان ظرف ایکی ثانیه بافروش 20 تن گندم ظرف 10 روز کار در کل دوره کشت و داشت و برداشت بملبغ 200میلیون تومان تحویل پول از دولت؛ که تزریق پول به این حجم بالا بماند که برای هر روستئی فرصت ایجاد و سکونتگاه دو منظوره و البته در حواشی تهران حضور مبارک دارند و خواهند داشت و دولتهارا آچمز کرده اند. چاره کار ایجاد پایتختهای اقتصادی در شمالغرب و شمال مرکز و شمالشرق و جنوب شرق و جنوب مرکز و جنوب غرب و غرب و استانهای مرکزی و همدان و قم و نگاه صرف پایتخت سیاسی به تهران راه چاره وضع اسفبار تهران فرتوت است؛ که وضع آن شده آفتابه خرج لحیم و دارد همه کشوررا می بلعد و با خودش نیز کشوررا در باتلاق خطر فرو می برد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس