به گزارش مشرق به نقل از فارس، هفته گذشته خبری مبنی بر ساخت فیلم دفاع مقدسی به کارگردانی تهمینه میلانی منتشر شد.
از میلانی درباره این کار سوال شد که وی در مورد موضوع فیلم سینمایی اش که «تنهایی پر هیاهو» نام دارد گفت: در واقع این فیلم یک کار ملی است که در جنگ عراق میگذرد و مقایسه دو نسل انقلاب و نسل جوان را در پی دارد.
میلانی در ادامه عنوان کرده بود که قرار است این کار با حمایت بنیاد فارابی ساخته شود و او منتظر پاسخ نهایی بنیاد است.
خبرنگار طی تماسی با میرعلایی رییس بنیاد فارابی درباره چگونگی حمایت فارابی از این فیلم پرسید که وی گفت: در خصوص کار جدید خانم میلانی باید بگویم فیلمنامه این کار، یکی از فیلمنامههای ارزشمند و خوب در زمینه دفاع مقدس است و با نگاه خوبی نوشته شده است. این فیلمنامه را در شورای فرهنگی بنیاد فارابی بررسی کردیم و مورد تصویب قرار گرفت.
وی درادامه توضیح داد: فیلمنامه ارائه شده، فلیمنامه خوبی است اما ما در شورای فرهنگی نقطه نظراتی در این باره داریم که به خانم میلانی اعلام میشود.
این ها تمام نکاتی است که درباره فیلم میلانی و نحوه حمایت از آن عنوان شده است. اما در این میان چند نکته وجود دارد:
1- به گفته بسیاری از کارشناسان ما در سینمای ایران فیلم با بودجه خصوصی نداریم و تقریبا تمام فیلم های ساخته شده به نوعی مورد حمایت دولت قرار گرفته اند. یعنی به زبان ساده تر می توان گفت که این فیلم ها با پول مردم ساخته می شوند که طبعا هم باید مفید باشند هم مخاطب از آن استقبال کند. طبعا حمایت بنیاد فارابی از فیلم ها هم حمایت با پول بیت المال است و باید این موارد مورد نظر قرار گیرد.
2- تاکنون به دفعات فیلم هایی با بودجه مردم ساخته شده که بنا به دلایل فراوان توقیف شده است. برخی از این فیلم ها آنقدر مشکل داشته که غلی رغم هزینه های فراوان از اکران آن جلوگیری شده است که این هم البته از سوژه های جالب سینمای ماست.
3- فیلم جدید میلانی اولین فیلم او در ژانر دفاع مقدس است. جدا از این ژانر یک بررسی ساده درباره کارهای میلانی نشان می دهد که خط فکری او و رویکردی که دارد معمولا کارهایش را با مشکل اکران مواجه می کند؛ اشاعه نظریات غلیظ فمینیستی و رویکردهایی در مواجهه با دین و ... از جمله مواردی است که معمولا در فیلم های او قابل توجه است.
4- نگاه میلانی هم طبعا به دفاع مقدس از نگاه قبلی او خارج نیست. این سخن به معنای این نیست افراد نمی توانند وارد این حوزه شوند ولی بهرحال قرار است درباره موضوعی فیلم ساخته شود که موضوعی کاملا ایدئولوژیک است. خانم میلانی حتما در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که کسانی که در این میدان نقش ایفا کرده اند همگی بر اساس تکلیف دینی و شرعی و بر اساس خواست ولی خود در جنگ شرکت کرده اند. یعنی میلانی قرار است درباره موضوعی فیلم بسازد که قاطبه شهدای آن در وصیت نامه های خود مردم را توصیه به یاری ولی خود کرده اند.
5- حال اینکه آقای میرعلایی چه چیزی در فیلمنامه فیلم جدید میلانی دیده که حاضر است با وجود تمام این موارد از آن حمایت کند به کنار ولی خود ایشان در مصاحبه با فارس درباره علت حمایت از فیلم های مساله دار گشت ارشاد و خصوصی گفته اند: «هر فیلمنامهای را میتوان به شیوههای مختلف کار کرد. در ساختار، کارگردان میتواند تغییرات مفهومی ایجاد کند. به طور مثال اگر در یک فیلمنامه فردی در حال خواندن کتاب است، در اجرا با توجه به نگاه کارگردان، این فعل چند معنا و مفهوم مختلف داشته باشد.» با این حساب چه ضمانتی وجود دارد که در فیلم خانم میلانی این اتفاق نیفتد؟
باید دید آقای میرعلایی چه تمهیدی دارد که این بار هم مثل دفعات قبل پول مردم هزینه چیزی نشود که نه تنها برای مردم سودی ندارد بلکه هزینه ای را هم به هزینه های دیگر اضافه کند و با توقیف آن مشکلاتی را بر مشکلات اخیر بیفزاید.
یک بررسی ساده درباره کارهای میلانی نشان می دهد که خط فکری او معمولا کارهایش را با مشکل اکران مواجه می کند؛ حال فارابی چگونه میخواهد بیت المال را برای کارگردانی با این سابقه هزینه کند.