کرونا نمایه

به یاد داریم روزهای دلهره آور و سخت کرونایی که با عناوین تلخ، روح و ذهمان را آزرده ساخته بود. از روزانه بیش از ۷۰۰ جان‌باخته تا وضع اسفناک بیمارستان‌ها، اما با تدابیر صحیح دولت سیزدهم ورق برگشت.

به گزارش مشرق، به یاد داریم روزهای دلهره آور و سختی که با این عناوین تلخ روح و ذهمان را آزرده ساخته بود.

عناوینی همچون؛روزانه بیش از ۷۰۰ جان‌باخته، اعمال قرنطینه‌های خانگی، وضع اسفناک بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها، صف‌های طولانی چند روزه برای بستری و کمبود تخت‌های بیمارستانی، خستگی و فشار شدید روانی و مطالبات معوق کادر درمان بالاخص پرستاران کمبود دارو اعم از سرم و سرنگ تزریق و داروی ضدکرونا در داروخانه‌ها.

روایتی از ۱۰۰ روز تلاش برای تامین واکسن و مبازره با کرونا

محدودیت در ارائه خدمات به مردم در مشاغل خدماتی، کمبود واکسن کرونا و صف‌های طولانی چند صد متری در مراکز تزریق واکسن،محدودیت‌های تردد شبانه و تعطیلی رفت و آمدهای خانوادگی، ممنوعیت مسافرت‌های بین شهری، تعطیلی برخی از کسب و کارها مانند مشاغل گردشگری و ...، تعطیلی‌های مکرر بازار،اخبار ناخوشایندی بود که هر روز از رسانه‌های مختلف به سمع و نظر مردم می‌رسید.

هرچند در آن دوران وزارت بهداشت تلاش‌هایی را برای واردات واکسن انجام داده بود اما میزان تولید و واردات واکسن کرونا به کندی پیش می‌رفت.

به شکلی که تا ۲۲ مرداد سال جاری تنها ۱۸.۵ میلیون واکسن در کشور تزریق شده بود اما با روی کارآمدن دولت جدید، در مدت یکصد روز آمار واکسیناسیون عمومی از مرز صد میلیون دز فرار تر رفته است.

آیت الله رئیسی بلافاصله پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری دولت را برای تامین سریع واکسن به خط کرد که نتیجه آن افزایش واردات واکسن‌های مختلف و جاری شدن سیل واکسن به کشور شد؛ این در حالی است که دولت از حمات تولید داخل نیز غافل نبود.

در فاصله کوتاه از عمر دولت رئیسی بسیاری از بهانه‌ها و بی تدبیری‌ها و احاله دادن‌های همه مسائل به کشورهای دیگر!به یک صدایی و عزم جزم مسؤولان نظام تبدیل شد و  با فعال شدن دیپلماسی، رایزنی و ارتباطات گسترده با کشورها، همگان و به ویژه کشورهای همسایه ما دیدند که نگاه ایران به دنیا و به ویژه غرب همراه با عزت و اقتدار و حفظ غرور ملی است.

*چرا واردات واکسن شتاب گرفت؟

در خصوص واردات پرشمار واکسن در روزها و هفته های اخیر دلائل مختلفی بیان شده است. یکی از این دلایل پیگیری مستمر رئیس جمهور در داخل یا ارتباط با سران کشورهای خارجی و هماهنگی بین ارکان مختلف دولت در انجام این وظیفه مهم بود.

روایتی از ۱۰۰ روز تلاش برای تامین واکسن و مبازره با کرونا

*افزایش تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون

با واردات و تامین واکسن‌های مورد نیاز مردم اکنون دیگر خبری از صف‌های طولانی واکسیناسیون نیست، همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت همه افراد بالای ۱۲ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون واکسن خود را دریافت کنند.

به جای باران واکسن سیل واکسن آمد!

 بهرام عین الهی،وزیر بهداشت با اشاره به تلاش همه نیروها و دستگاه‌های مختلف در مسیر مبارزه با کرونا در ایران، بیان داشت: فکر می‌کردیم واکسن به صورت باران بارد اما با لطف خدا به صورت سیل آمد.

روایتی از ۱۰۰ روز تلاش برای تامین واکسن و مبازره با کرونا

وی با بیان اینکه جهانیان در خصوص واکسیناسیون تعجب کرده‌اند، ادامه داد:امروز ایران یک نام درخشان در جهان است. ایران یعنی امام،رهبر معظم انقلاب، یعنی شهدای بزرگ و مردمی که  در مقابل تحریم ایستادند.

وزیر بهداشت با اشاره به رشادت‌های فراوان کادر درمان در مسیر مبارزه با کرونا،افزود:فاجعه‌ای که گرفتار بودیم کوچک نبود و روزانه ۵۰ هزار مبتلا و بیش از ۷۰۰ نفر جان باخته داشتیم.

واکسیناسیون حماسه ملی بود

عین الهی با بیان اینکه واکسیناسیون حماسه ملی بود،گفت: وقتی مردم به صحنه آمدند در مدت کوتاهی واکسیناسیون به موفقیت رسید و امروزه  سازمان‌های جهانی قدت مردم ما را فهمیده‌اند.

۸۵ درصد ایرانیان دز اول را دریافت کردند

وی تصریح کرد:امروز به مرحله ۸۵ درصد تزریق دُز اول در کشور رسیده ایم و حدود ۷۰ درصد دُز دوم  را دریافت کردند و در برخی استانها این میزان به ۷۸ درصد رسیده است‌؛ضمن اینکه  در برخی استانها ۹۳ درصد افراد دز اول را دریافت کردند.

یک میلیون نفر دُز سوم را دریافت کردند/وجود ۲۰ میلیون دز واکسن داخلی

عین الهی با بیان اینکه اکنون حدود یک میلیون نفر دز سوم واکسن را دریافت کردند، متذکر شد: حدود ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده و ۲۰ میلیون دز واکسن تولید داخل داریم.

روایتی از ۱۰۰ روز تلاش برای تامین واکسن و مبازره با کرونا

تزریق بیش از۱۰۶ میلیون واکسن کرونا

وزیر بهداشت گفت: در مجموع از ۱۷۰ میلیون واکسن، بیش از۱۰۶ میلیون واکسن تزریق شده است.

وی با تاکید بر اینکه حالا حالاها کرونا در دنیا وجود دارد و باید با آن زندگی کنیم، تصریح کرد:کمیته علمی بسیار قوی داریم و همه درمان‌های طب رایج و سنتی رصد می‌شود.

روایتی از ۱۰۰ روز تلاش برای تامین واکسن و مبازره با کرونا

 واکسن‌های داخلی ۲۰ درصد امکان صادرات دارند

وی با اشاه به نظارت بر ورودی‌های خارجی به کشور،افزود:سیاست،حمایت از تولید واکسن داخلی بود و با توجه به وضعیت نامشخص کرونا،واکسن‌های داخلی به ما اطمینان قلبی می‌دهد و فعلا تا ۲۰ درصد امکان صادرات را دارند.
وزیر بهداشت در خصوص واکسیناسیون،افزود:در نقاط مرزی نیز شرایط واکسیناسیون خوب بوده و بالای ۷۰ درصد است.
 

اکنون به جای آن همه دلهره و تشویش با یک مدیریت درست و بهره مندی صحیح از نظر نخبگان و صاحب نظران،خبرهای ناخوشایند و نا امید وارانه جای خود را به خوش خبری و امید داده و بارقه‌های امید هر روز بیشتر از دیروز جسم و روح ایرانیان را نوازش می دهد.

خرید بیش از ۱۰۰ میلیون دز در کمتر از ۳ ماه که نسبت به دوره مشابه آن در دولت گذشته، ۱۰۰۰درصد رشد داشت!

تزریق بیش از۱۰۶ میلیون دز واکسن به صورت شبانه روزی در مراکز تجمیعی، درب منازل و مغازه‌ها و ...

ایجاد گشایش در کسب و کارها، حوزه آموزش و زندگی مردم و اعمال هوشمند پروتکل‌های بهداشتی از جمله این اخبار دلنشین هستند.

ایران واکسیناسیون را به خوبی پیش می‌برد

جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با اشاره به تلاش‌های ایران در مسیر مبارزه با کرونا، اظهار داشت:ایران توانست از منابع مختلف واکسن مورد نیاز را تامین کند و برنامه واکسیناسیون را به خوبی پیش ببرد.

واکسیناسیون در ایران فراتر از پیش بینی‌هاست

وی با بیان اینکه برنامه ایران در واکسیناسیون فراتر از برنامه پیش بینی شده بود، افزود:اکنون ۱۶۰میلیون دز واکسن در کشور وجود دارد و میزان مرگ و میر کرونایی در ایران به کمتر از صد نفر رسیده است و استان در وضعیت قرمز نداریم.

روایتی از ۱۰۰ روز تلاش برای تامین واکسن و مبازره با کرونا

نماینده سازمان جهانی بهداشت گفت: پیش بینی می‌شود اگر برنامه واکسیناسیون کامل تر شده و اقدامات بهداشتی رعایت شود، وضعیت بهتر شود.

جعفر حسین بیان داشت: ایران در حال تلاش برای تولید واکسن بیشتر است و برای تولید مستندات و تکمیل گواهی سازمان جهانی بهداشت تلاش می‌کند و این کار شرایط صادرات واکسن به کشورهای دیگر از جمله منطقه و آفریقا را فراهم می‌کند.

به گفته سید حسین صفوی، رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با بیان اینکه برای تامین واکسن های مورد نیاز کشور به طور همزمان از طریق تولیدات داخل و واردات اقدام شده، عنوان کرد: با توجه به اعلام نیاز معاونت وزارت بهداشت، براساس قراردادهای حاضر با شرکت‌های تولید کننده و تامین واکسن از طریق وارداتی که انجام شده است عملا موجودی ما برای واکسیناسیون دو دز افراد واجد شرایط کافی است.

صفوی تصریح کرد: سیاست‌های وزارت بهداشت طی این ماه و ماه آینده برای تزریق دزهای یادآور و همچنین تکرار واکسن در صورتی که نیاز باشد، مشخص خواهد شد و پس از آن درصورتی که میزان تولیدات داخل کشور کافی نباشد از طریق واردات هم تامین واکسن انجام و تصمیم نهایی اخذ می‌شود.

*بیشترین ارز برای تامین واکسن تخصیص یافته است

وی عنوان کرد: علی رغم اینکه مذاکراتی در راستای تامین واکسن انجام می‌شد اما گاهی اوقات به دلایل مختلف با تاخیر مواجه می‌شدیم که برای رفع این موضوع  بلافاصله در سطح عالی تصمیماتی اخذ و از منابع دیگری واکسن تامین می شد تا به هیچ عنوان واکسیناسیون مردم متوقف نشد؛ لذا نتیجه این شد که هم میزان واردات و هم تامین واکسن از داخل افزایش دوبرابری پیدا کرد.

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران توضیح داد: بیشترین ارز برای تامین واکسن تخصیص یافته است؛ به عنوان مثال میزان ارز اختصاصی واکسن در این ماه با کل ارز تخصیص یافته در ماه‌های گذشته که از سوی بانک مرکزی انجام شده، مساوی است.

روایتی از ۱۰۰ روز تلاش برای تامین واکسن و مبازره با کرونا

 *فعالیت بیش از  ۱۰۰۸ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون

 برای تسریع واکسیناسیون، اقشار و گروه‌های مختلف اعم از سازمان بسیج، اورژانس، گروه‌های جهادی،شهرداری،  هلال احمرو... نیز به کمک وزارت بهداشت شتافتند تا با افزایش چند برابری مراکز واکسیناسیون ثبت، سیار و خودرویی به واکسیناسیون عمومی جامعه سرعت بخشند.

روحانی به نظر کارشناسان کرونا بی توجه بود

حسینعلی شهریاری،رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به ناهماهنگی موجود در ستاد مقابله با کرونای قبلی بیان داشت: با دولت و رئیس جمهور قبلی خیلی درگیر بودیم.

وی ادامه داد:مشکل جدی در ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت قبل این بود که هرچه دل رئیس جلسه می‌خواست بدون توجه به نظر کارشناسان و نخبگان انجام می‌داد.

شهریاری گفت: وضعیت در پیک پنجم کرونا و افزایش جانباختگان در آن به دلیل سو مدیریت رئیس جمهور قبلی بود. 

درخشش ایران با ۶ تولید کننده واکسن کرونا 

وی با اشاره به ساخت ۶ واکسن در کشور، تصریح کرد: با ۶ شرکت واکسن سازی جزو بزرگترین کشورها در ساخت واکسن هستیم.

تولید ۶۰ میلیون دز واکسن داخلی تا پایان سال

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: تا آخر سال شرکت‌های تولید واکسن داخلی توان تولید ۶۰میلیون دز واکسن را دارند.

وی بیان داشت: واکسن‌های داخلی ما از بسیاری واکسن‌های خارجی اثربخشی بیشتری دارند.

روایتی از ۱۰۰ روز تلاش برای تامین واکسن و مبازره با کرونا

به یاد داشته باشیم! اگرچه نمی‌توانیم خدمات و تلاش‌های مسؤولان سابق نظام سلامت و دولتمردان گذشته را در دوران سخت کرونا نادیده بگیریم؛ اما باید به این نکته مهم توجه کنیم که وقتی یکصدایی و توجه به نظرات نخبگان و صاحب نظران حوزه سلامت گرانیگاه تصمیمات کلان دولتمردان قرار گرفت؛ آن روزهای پرتلاطم و پر دغدغه، جای خود را به ایام آرامش و امید داده و با یکدلی و هم افزایی دولت و ملت، مسیر غلبه کامل بر این بیماری شوم و نامیمون طی خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ايرانى IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    اين داستان را هم بخوانيد : مرد جوانى قصد ازدواج داشت دختر جوانى را شناسايى و از طريق خانوادگى از او خواستگارى كرد. موفق نشد ولى پافشارى كرد. روزها بعد و ماه هاى بعد از راه هاى ديگر و منسوبين ديكر تجديد خواستگارى كرد و بعد از ٢٢ ماه تلاش پى در پى موفق شد رضايت دختر دلخواه و خانواده اش را فراهم ساخت. در جشن عروسى عاقل مردى ضمن تبريك به داماد از او پرسيد حالا بعد از دوسال تلاش بايد چه كار كنى ؟ حضار خنديدند!!! وقتى خنده آرام گرفت اين توضيح را شنيدند: بايد او را نگهدارى !!! وظيفه دارى جورى با درستى و مهربانى عاقلانه با همسرت زندگى كنى كه او را از دست ندهى. حالا ما موفقيتى در مبارزه با كرونا بعد از دو سال با خواست خدا و تدبير رئيس جمهور و همت كادر پزشكى فداكار و ايثار گر بدست آورديم و از ديگر كشور هاى دنيا پيش افتاديم بايد اين نعمت را خفظ كنيم و از دست ندهيم. حرف گوش كنيم لج بازى نكنيم واكسن ها را بموقع بزنيم و همچنان ماسك زدن رعايت فاصله پرهيز از اجتماعات و سفر هاى غير ضرورى را پشت گوش نياندازيم و منتظر نعمت الهى انقراض ويروس كرونا باشيم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس