تخلف بالگرد اوکراینی و احضار مقام اوکراینی به وزارت خارجه بلاروس

وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد که در اعتراض به نقض مکرر حریم هوایی خود به ویژه پرواز اخیر بالگرد اوکراین به عمق خاک بلاروس، وابسته نظامی اوکراین را احضار کرده است.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع بلاروس روز یکشنبه اعلام کرد که وابسته نظامی اوکراین را در اعتراض به نقض مکرر حریم هوایی بلاروس توسط هواپیماهای اوکراینی احضار کرده است.

 به گزارش خبرگزاری «رویترز» وزارت دفاع بلاروس در بیانیه‌ای با اشاره به نقض حریم هوایی این کشور در روز شنبه، یادداشت اعتراضی را به این مقام اوکراینی تسلیم کرد. این وزارتخانه اعلام کرد: «به وابسته نظامی اطلاع داده شد که اوکراین از گفت‌وگو برای حل و فصل اختلافات اجتناب می‌کند و این مسئله بسیار نگران‌کننده است.»

روابط بین بلاروس و اوکراین از سال گذشته به شدت کاهش یافته است، زمانی که روسیه در جریان اعتراضات علیه رئیس جمهور بلاروس، در کنار «آلکساندر لوکاشنکو» قرار گرفت و لوکاشنکو نیز به نوبه خود در حمایت از مسکو علیه اوکراین موضع گیری کرد.

بلاروس روز شنبه اعلام کرد که یک بالگرد نظامی اوکراینی طی مانورهایی یک کیلومتری به داخل خاک بلاروس پرواز کرد. سخنگوی سرویس مرزبانی اوکراین البته این اتهام را رد کرد.

بلاروس اعلام کرده که بالگرد نظامی  اوکراینی از نوع «ام آی -۸»  که در ارتفاع ۱۰۰ متری پرواز می‌کرد،   به یک کیلومتری عمق خاک این کشور وارد شده است. در این بیانیه خاطرنشان شده است که این تخلف در رزمایشی که اوکراین در مرز بلاروس انجام داده، رخ داده است. تصاویری نیز از لحظه تجاوز اوکراین به حریم هوایی بلاروس در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

این بالگرد که ساخت روسیه است به عنوان یک بالگرد تهاجمی و ترابری به کار گرفته می‌شود. روسیه بزرگترین به کارگیرنده انواع این بالگردها است.

اختلاف میان اوکراین و بلاروس در بحبوحه تنش‌های گسترده‌تر در منطقه رخ می‌دهد. اوکراین و متحدانش در ناتو روسیه را به تجمع آده‌ها هزار نیرو نزدیکمرزهای اوکراین متهم م‌ کنند که به گفته آنها ممکن است برای حمله آماده شود. روسیه، البته این ادعا را  را رد کرده است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز روز جمعه در گزارشی مدعی شد روسیه در نظر دارد تا اوایل سال آینده میلادی به اوکراین حمله نظامی کند. واشنگتن پست به نقل از مقام‌های آمریکایی و یک سند اطلاعاتی ادعا کرد که کارزار برنامه‌ریزی شده می‌تواند حمله از چند جبهه با حضور ۱۷۵۰۰۰ نیرو باشد.

یک مقام دولتی ناشناس آمریکایی به این روزنامه گفت، این طرح‌ها شامل حرکت گسترده ۱۰۰ گردان از گروه‌های تاکتیکی با حدود ۱۷۵۰۰۰ پرسنل، همراه با زره‌پوش، توپخانه و تجهیزات است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس