آمادگی ایران و جمهوری چک برای همکاری در حمل‌ونقل ریلی و منابع آبی 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به تجربه جمهوری چک در حوزه‌ حمل‌ونقل ریلی و مدیریت منابع آب از همکاری دو کشور در این زمینه خبر داد.  

به گزارش مشرق، «غلامحسین شافعی» در دیدار با سفیر جمهوری چک در تهران اظهار داشت: این کشور یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای اروپای شرقی است که رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه کرده و قوانین مترقی در حوزه سرمایه‌گذاری در مقایسه با دیگر کشورهای شرق اروپا دارد.

وی با بیان اینکه این کشور روند خصوصی‌سازی را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته و تمام این موارد جذابیت‌های همکاری با جمهوری چک را افزایش می‌دهد، تاکید کرد: تعریف پروژه مشترک در زمینه تولید موتورهای برقی و تعیین سوخت جایگزین برای خودروها را از جمله زمینه‌های مناسب برای همکاری بین ایران و جمهوری چک است و دو کشور می‌توانند در زمینه نیروگاهی، صنعت قند، سیمان، کریستال و نیشکر که در گذشته تجربیات موفقی در همکاری با هم در این بخش‌ها داشتند، سرمایه‌گذاری کنند.

شافعی تاکید کرد: تنوع رشته‌ای برای تقویت سطح همکاری‌ها بسیار بالا است و دو کشور می‌توانند حتی در حوزه پتروشیمی، صنعت خودرو، ماشین‌آلات، معدن، لوازم خانگی و انرژی با یکدیگر فعالیت کنند.

وی با اشاره به موضوع کم‌آبی شدیدی که در ایران رخ داده تصریح کرد: در این بخش باید با کشورهایی که تجربیاتی در حوزه مدیریت منابع آبی دارند، همکاری کنیم.  

شافعی خاطرنشان کرد: دولت ایران چون در موقعیت ویژه‌ای از نظر جغرافیایی قرار دارد و گذرگاه اصلی در ارتباط بین جنوب به شمال و شرق به غرب است، در نظر دارد توسعه حمل‌وتقل ریلی، نوسازی و بهسازی این صنعت را در دستورکار قرار دهد و با توجه به تجربه جمهوری چک در این حوزه، امکان فعالیت مشترک بین دو کشور وجود دارد.

وی با توجه به تاسیس کمیته مشترک ایران و چک از سوی اتاق ایران ابراز امیدواری کرد: کمیته متناظر آن در جمهوری چک تاسیس و در نهایت زمینه برای ایجاد اتاق‌های مشترک مهیا شود.  
  
اعزام هیات تجاری جمهوری چک به ایران در ماه ژانویه

«جوزف ریختار» سفیر جمهوری چک در تهران نیز در این دیدار با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است هیاتی از این کشور در ماه ژانویه به ایران سفر کنند، تاکید کرد: شرکت‌هایی در حوزه‌های معدن، غذا، امور بهداشتی و ماشین‌های سنگین آمادگی خود را برای همکاری با طرف‌های ایرانی اعلام کردند و با حضور در نمایشگاه‌های مختلفی که در ایران برگزار می‌شود و آشنایی با ظرفیت‌های موجود در ایران امکان برقراری ارتباط بین شرکت‌های ایرانی و جمهوری چک را فراهم سازم.

وی با تاکید بر اینکه از مهیا شدن امکانات برای برگزاری کمیسیون مشترک بین ایران و جمهوری چک در آینده نزدیک، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه شرکت‌های علاقه‌مند به حضور در بازار ایران تعداد قابل توجهی هستند اما به دلیل مشکلات انتقال پول زمینه همکاری فراهم نمی‌شود البته سفارت سعی دارد راه‌هایی را برای امکان احیای مناسبات بین دو کشور در نظر گرفته و برای این شرکت‌ها توضیح دهد.

ریختار به امکان انتقال تجربه خصوصی‌سازی این کشور به ایران اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های خوبی برای همکاری وجود دارد. دراین راستا آماده همکاری برای تولید پسته طبق استانداردهای مورد نظر اروپا و تقویت سطح بازار این محصول ایرانی در دنیا هستیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس