کد خبر 1311005
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷
کشف منطقه متعلق به دوره هخامنشیان در منطقه تاریخی اوجان

استاندار آذربایجان شرقی گفت: براساس گزارشات تیم کاوش و باستان‌شناسی پایگاه ملی اوجان، سایتی جدید در این منطقه کشف شده که متعلق به دوره هخامنشیان بوده و برای انجام عملیات لازم نیازمند تامین اعتبار است

به گزارش مشرق، از بستان‌آباد، عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی به همراه امام جمعه، فرماندار و نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی استان از پایگاه ملی اوجان بازدید کرد.

وی تاکید کرد: منطقه تاریخی اوجان یکی از شناسنامه‌های مهم تاریخی استان است که حفاظت از آن علاوه بر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، وظیفه تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی و همچنین تمامی اقشار جامعه است، در این راستا استانداری آذربایجان شرقی نیز برای پیشبرد اهداف حفاظتی و صیانتی این منطقه ارزشمند تمامی تلاش خود را بکار خواهد گرفت تا این روند با کمک متخصصان حوزه باستان شناسی، تسهیل یابد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه سایت جدید منطقه اوجان را که به دوره هخامنشی تعلق دارد، از مهم‌ترین بخش‌های این منطقه تاریخی برشمرد و گفت: براساس گزارشات تیم کاوش و باستان‌شناسی پایگاه ملی اوجان، سایتی جدید در این منطقه کشف شده که متعلق به دوره هخامنشیان بوده و برای انجام عملیات لازم نیازمند تامین اعتبار است که استانداری برای اجرای آن تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

 خرم اظهار داشت: «یکی از مهم‌ترین رویکردهای استانداری آذربایجان شرقی، مربوط به توسعه گردشگری و صیانت از مواریث فرهنگی است که به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است و با همکاری تمامی دستگاه‌ها برنامه‌ریزی های لازم برای تحقق آن انجام خواهد شد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 119
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 114
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    20 53
    دوره هخامنشی اون هم در آذربایجان!!
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      41 9
      الان دقیقا از چی تعجب کردی؟ برو نقشه هخامنشیان رو ببین تا کجاها بوده
    • ناشناس IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      21 9
      یعنی چی این حرف شما ؟؟ یکی از زیر مجموعه هخامنشیان قوم ماد ( بهمراه پارت و پارس ) بودند . قوم ماد شامل کردها و آذربایجانیها و لرها میشدند . اصیل ترین مادی ها . مردم شریف آذربایجان هستند که در تشکیل تمدن کهن ایرانی نقش بسیار بسیار مهمی داشتند . آذربایجان همان آذر بایگان یا همان محافظان آتشکده ها بوده اند . به نوعی مذهبی ترین قطب ایران بحساب میامده اند .
    • GB ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      6 8
      بله داداش گلم آذری ها ملت کهنی بودند و قبل اسلام تات زبان بودند و اسم و زبان ترک بعد اسلام و با ورود سلجوقیان از شرق آسیا وارد غرب آسیا شد و بعد هم هلاکو با ربودن دختران آذری ایرانییه عده فرزند ترک به وجود آورد و بقیه آذری هستند حداقل از چشمان درشت اون ها میشه فهمید.. حتی خود ترکیه فرزندان ایران یونان ارمنی عرب کرد آشوری گرجی هستند و قبل اسلام استان چندم امپراطوری ما بود و ما هیچگاه بعد اسلام استان ترکیه نشدیم و اینکه خود ترکیه هم بعد اسلام با ورود سلجوقیان ترک زبان شدند و هرساله جشن میگیرن ورود زبان ترکی رو .. تاریخ بخونید خیلی خوبه واقعیت خیلی خوبه
    • رضا IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      2 4
      منظورش مغولستان بود
    • ناشناس IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      9 5
      دوره هخامنس تمام ترکیه .سوریه لبنان حوزه خلیح فارس تا غرب افریقا واز شرق تا مرز چیت قلمرو ایران بوده است یا بی سوا ی یا وطن فروش
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      4 3
      آذری ها از قوم ماد بودند و مادر کوروش از قوم ماد است
    • اطلاعات عمومی IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      1 0
      امارات،مصر،پاکستان هم. تازه رد پای سکه‌های هخامنشی رو توی اروپا پیدا شده
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      3 2
      موافقم . کاملا صحیح است . هخامنشیان و ساسانیان هیچگاه موفق به فتح آذربایجان نشدند و تمام نقشه ها جعلیه در ضمن اینکه خود آثار هخامننشی متعلق به بابل و آشور و عیلام هست . جاعلان در بستان آباد دارند تاریخ می سازند
    • دهه هشتادی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 2
      سلام مشرق نیوز،وقتی کسی مانند ما دهه هشتادی ها فکر میکند در حد توان و سواد خودش بیاید و جلوی یاوه گویان پان ترک و از این دست منافقان و دشمنان بایستد و به عنوان یک فرزند کوچک این کشور تاریخی و عزیز ،وقت بگذارد و نت صرف کند( اوضاع این دو سال مدرسه رفتن ما و درس خواندن مجازی را میدانید،تحقیقات و جزوه و...درسی خودمان را که علاوه بر کار کلاسی است باید با هزینه خودمان که اغلب درآمدی نداریم و قشر متوسط هستیم،هزینه کلاس زبان و قران و فعالیتهای مفید هم به کنار)منبع مورد اطمینان پیدا کند با هزار امید و شوق بفرستد،هیچ چیز حساب نشود...جای گله گذاری نیست برای بزرگ بودن لازم نیست سن شناسنامه آدم زیاد باشد،من افتخار میکنم ایرانی هستم،مسلمان هستم و سن من اندازه بقایای تخت جمشید است،حتی اگر به چشم شما نیایم و داخل آدم حساب نشوم،تازه یاد گرفته ام چطور منابع درست و مطمئن را پیدا کنم و بخوانم و معرفی کنم به خاطر وطنم و خاکم و ناموسم و اعتقاداتم،وقتم و هزینه های مادی و..فدای سر ایران و تک تک هموطنان و نیاکان باستانی ام.ما جان برای ایران میدهیم از این بالاتر.. کور شود چشم هرکس که توان دیدن تاریخ کهن و تمدن ایران و نژاده بودن مردمانش را ندارد به ویژه اتحاد ملت ایران و هرچه باعث این اتحاد است که همان هویت تاریخی ایرانی و مذهبی آن است.به گفته رهبر *آذربایجان سر ایران است.* دوره هخامنشیان هم آذربایجان بخش مهمی از ساتراپهای ایران زمین بوده چنانچه نه تنها در آذربایجان ایران،بلکه در دیگر پاره های تن ایران زمین:ارمنستان و گرجستان و آران هم آثار هخامنشیان فراوان است،حتی در مصر و چین و آناتولی و یونان!آتورپاتگان که دیگر جای خود دارد!حقیر خودفروخته ای که منکر نشانه های هخامنشیان و ساسانیان در آذربایجان میشوی و تازه حرف از ایلام و شوش و بابل میزنی سطح سواد خودت را اندازه ای کن که مدام نشنوی:بی سوادی بی شعوری بی خردی...از اینکه به سوختن افتادی خرسندم،آتشی که به پا کرده ای دامنت را گرفته!جاعل تو هستی و اربابان تو که حتی نمیدانید تاریخ پوشیدنی است یا خوردنی!!!درست میگویند:آویزان و سارق تاریخ و تمدن دیگران...مشرق نخواست منبع هایی که فرستادم در پاسخت،منتشر کند.هیچ ایرادی ندارد تو در جهل مرکب خودت باش:یاسین زیر گوش خر خواندن!! نور خدا با دهان شما خاموش نمیشود.زنده باد وطنم ایران تا انقلاب "مهدی عج".
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    27 34
    این داستان مشکوک هست بعد ازادی قره باغ ....
    • هشام IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      30 6
      چشم تمدن ایران یا ایران ندارید
    • US ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      1 2
      دقیقا
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 9
      مالک حقیقی سرزمین انسانها همانا حضرت زهرا س است و همان باغ فدک است که به ارث ایشان رسیده است. ایرانی ها در کنار دیگر اقوام محب اهل بیت در کشور های دیگر، آنقدر خواهیم ایستاد تا این ارثیه را به فرزندش امام زمان ع تقدیم کنیم.
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 2
      عبارت: " سو استفاده از نام آذربایجان و اعتراض دولت ایران به عثمانی" در تارنمای تاریخ و فرهنگ ایران زمین " خردگان " جستجو کنید.
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    20 24
    چند سالی است که نداشته های ناتمدن ترکیه و قرقزستان رو مانند شلاق بر صورت ما آذری ها و برادرانمان فارس ها میکوبید ولی بدانید شما غیر آریایی ها قرن هاست که از ما آریایی ها از المانی تا آذری تا فارس تا آمریکا تا روسیه، عقب مانده اید
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    26 14
    آریایی ها بازماندگان امپراطوری آریایی ماد هستند. آذر=آتش، بایجان=پایگاه / پایگاه آتش __ آذری ها یک قوم ایرانی و محافظان آتش اهورایی در سبلان زرتشت بود اند.
    • محمد IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      20 36
      اولا ما در آذربایجان چیزی بنام آریایی نداریم ، نه تنها آذربایجان در ایران هم چیزی بنام آریایی نداریم ، آریایی صد سال هست که توسط رژیم جعلی پهلوی ساخته شده است . ما در ایران ترک داریم و فارس داریم
    • آذری iran IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      25 7
      درود بر شما زنده باد ایران بزرگ، یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ایران یعنی آذری یعنی کرد یعنی لر یعنی گیلک و مازنی، یعنی خراسانی و بلوچ سیستانی و ..... پاینده باد ملت بزرگ ایران
    • امیر IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      24 5
      در پاسخ محمد: چشاتو باز کنی میبینی داریوش در کتیبم‌ی بیستون نوشته من آریایی هستم
    • به محمد US ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      16 2
      تاریخ علم هست خب؟! اسناد کهن دارد! واژه آریا و ایران و ایر ایریه و مشتقات آن خیلی ریشه کهن دارد.کار صد سال پیش نیست،منابع بیسواد ها رو بذار کنار که هم خودت اذیت نشی هم اینکه به جون مردم دست کم ده تا کشور نیفتی،درضمن تاریخ جهان از موقع حمله زردپوستان منگولویید آسیای شرقی به شمال شرقی ایران و سپس خاورمیانه شروع نمیشه.ما در ایران ترک زبان شده داریم نه ترک تبار،علم ژنتیک و علم تاریخ ثابت میکند.پروفسور مازیار اشرفیان بناب در کمبریج تحقیقات ژنتیک و باستانشناسی انجام داده که هم مفهوم آریایی رو برات توضیح میده و هم درباره آذری ها و دیگر هموطنان آنها برات توضیح میده.آذری ها فقط به جبر تاریخ زبانشان تغییر کرده وگرنه تمایز ژنتیکی با هموطنان فارس زبان خود ندارند به تعبیر این دانشمند در ایران قومیت معنا ندارد!! درواقع همه غیر هند و اروپایی زبانهای ایران همان فارسهای ترک زبان شده هستند که اختلاف ژنتیکی شان در حد صفر است! حتا درباره عرب زبان شده ها هم همین را کشف کرده است تیم تحقیقاتی ایشان.اینکه صدسال پیش و چهل سال پیش و عهد دقیانوس از واژه آریاییها چه تعبیر و بهره برداری میکردند در اصل و حقیقت ماجرا تاثیری ندارد.به هر حال تبار ما آریایی و همه ایرانی و قوم و خویش هم هستیم.
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      8 4
      شما در آذربایجان آریایی ندارید؟ برو تیم فوتبال ازبکستان و قرقیزستان را نگاه کن تیم فوتبال ایتالیا رو نگاه کن میبینی که آذری ها کاملا همشکل ایتالیلیی های آریایی هستند و شکل قرقز و ترکمنستان نیستند. چون آذری ها از امپراطوری آریایی ماد هستند.
    • کوروش IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      2 1
      خواهشن افراد بیسواد وتاریخ نادون نظر ندهند وبهتر است اظهار نظر هاشو نو بذارن در کوزه و آبش را بخورن
    • رویین تن آرش IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      2 0
      کاربر محمد! این عبارت رو جستجو کن: * پیشینه نام ایران به سنت های اوستایی باز میگردد. * ( اَمُرداد نیوز ) درباره واژه آریا ایران و ...
    • ایرانیان IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      0 0
      ۲۱:۰۴ عزیز جان دقت کن وقتی مینویسی: مادها از آریایی ها هستند مانند پارتها و پارسها و کاسی ها و گوتی ها و ..و ..و ..و نه اینکه شما نوشتی آریایی ها از مادها ...!! به همه اینها میگن آریایی،تبارشون یکی و همه خویشاوند بودند ایرانی بودند و ما هم همه بازماندگان همان ها هستیم و همه خویشاوند هم.کتاب تیره های ایرانی جلد اول و دوم و سوم رو رایگان دانلود کن.نوشته دکتر شروین وکیلی.بزن دانلود رایگان کتابهای دکتر شروین وکیلی.در کانال تلگرام خودش یا کانال دیگری به نام سروش زروان هست.فایل شنیداری و دیداری درس های تاریخ و هنر و ادبیات و ..هم درباره کشور عزیزمان ایران هست.ما همه اقوام ایرانی با هم پیوند عاطفی و خونی داریم با هم بیگانه نیستیم از هم سوا نیستیم ژنتیک و تبار همه ما یکی هست پس باید پشت هم و متحد با هم باشیم به فریبکاری تجزیه طلبان پاسخ محکم بدیم.ایران مادر همه ماست.ایرانی اصیل مادر فروش ناموس فروش نیست.
    • GB ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      3 5
      محمد جان ما هم ترک نداریم.. اولین باری که اسم ترک اومده چند قبیله بیابانگرد چادر نشین بودند در شرق آسیا طبق قرداد گوک ترک برای خودشان نامی دست و پا کردند به نام ترک .. ترک در کتاب ها اینطور معرفی شده زرد پوست چشم بادمی کوتاه قد خاستگاه شرق آسیا ... سواد داری میتونی بخونی اگر این مشخصات رو داری شما ترک هستی و با سلجوقیان وارد ایران شدی چون تا قبل اسلام نه ما ترک داشتیم و نه ترکیه ترک بود.. آذری چشم درشته و قبل اسلام تات زبان بوده و توسط حکومت هلاکو به زور ترک زبان شدند..
    • GB ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      4 2
      جناب همه چی رو قاطی نکن قرقیزستان ترک هستند و ازبکستان سکاها . بلغارستان توسط هون های شما چین که ترک بودند و مهاجرت کردند به بلغارستان ترک شدند تاریخ بخونید آذری ها چشم درشت هستند و قبل اسلام تات زبان بودند و بعد از ورود سلجوقیان و تشکیل حکومت در تبریز و ازدواج ها ترک زبان شدند و ترک ها در اصل مربوط به شرق آسیا هستند قرداد گوک ترک گواه اینه که کل دنیا میدونه که خاستکاه ترک شرق آسیاس... یه دونه کتیبه قبل اسلام نیست که بگه ترک در غرب آسیا بوده و خود ترکیه هم بعد اسلام با ورود سلجوقیان و برای جدا شدن از ایران ساز نرک رو کوک کرد آذری ایرانی قضیش فرق داره
  • ایرانی میهن پرست IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    16 3
    تاریخ و فرهنگ قنیع ایران زمین باعث فخر ما ایرانیان و خار چشم ایران ستیزان و وطن فروشان اردوغان پرست است .زنده باد ایران و ایرانی. یاشاسین گوزل ایرانیمیز. ایران وار اولسون. دشمنی خوار اولسون
  • داریوش IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    13 2
    پاینده باشی آذرابادگان مهد دلیران وآزادگان
    • رویین تن آرش IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      1 2
      اینچنین باد تا روز رستاخیز. زنده باد ایران و ایرانی از هر طایفه. برافراشته تا همیشه پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران.
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    3 2
    مهد زرتشت .جنوب شرقی ایران هست
  • بابک IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    7 2
    سایت های مهم هخامنشی در جمهوری آدربایجان و ترکیه نیز کشف شده است. تلویزیون خزر تی وی آذربایجان از یک سایت مهم هخامنشی گزارش پخش می کرد
    • محمد IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      4 6
      بله شماهم می تونی آثار شش هزار ساله خاص ترکی رو در خمین اصفهان جای جای ایران امروزی مشاهده بفرمایید
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      4 1
      محمد جان، حالت خوبه؟ آثار شش هزار ساله ترکی؟؟!!!
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    11 1
    ما ایرانی هستیم ایرانی باعث پیشرفت ایران است تفرقه در ما جای ندارد درود بر ترک کرد اذرری ولر. بلوچ فارس
  • دخی اهوازی IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    14 4
    آذربایجان شرقی یا غربی چه فرقی داره مهم ایرانه و مهمتر اینه که یه عده میخوان به هردلیلی ما رو تکه تکه کنند وما با این بحث های بیخود فقط آب تو آسیاب دشمن میریزیم من خودم بختیاری هستم ولی تمام اقوام ایرانی برام قابل احترام هستن .درود بر کوروش کبیر، پاینده ایران.
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      1 13
      تو با این کوروش کوروش کردنت باعث جدایی و تفرقه بین اقوام میشی. چون کوروش رو اسراییل در زمان پهلویها اسم و رسم بخشید و گرنه کور ش یه خونخوار جانی بیش نبود. البته تو اونقدر نااگاهی که هنوز نمیدونی چطور میسه بین اقوام اتحاد برقرار کرد
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      3 10
      کوروش کجایش کبیر بود؟ انسانی که در مقابل بت مردوک سجده می کند حقیر است نه کبیر.
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      8 2
      نه افندی پیاده شو با هم بریم اتفاقا کوروش اولین کسی بود که همه اقوام ایرانی رو متحد کرد و کشور یکپارچه ایران رو تاسیس کرد پیش از اون قبایل کنار هم بودند که از هجوم و حمله از اطراف در امان نبودند تاریخ رو از رو دست پورپیرار بییسواد بخونی هم خودت اذیت میشی هم به دیگران اهانت میکنی.پاسخ علمی و مستند به ادعاهای پورپیرار رو میتونی در تارنمای تاریخ و فرهنگ ایران زمین " خردگان " ببینی که چطوری و از کجاها پورپیرار و امثال اون جعل و برش و تحریف کردند شما ایران ستیزها خاری در چشم دارید که علاجش همون توبه گرگ هست. کلید واژه کوروش رو در خردگان جستجو کن تا با اسناد واقعی تاریخ روبرو بشی چیزی که دنیای علم تاریخ استناد میکنه.
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      5 2
      درجواب ۲نفری که اومدن و نطر دادن. خودتون نا آگاه هستید . عیسی به دین خود موسی هم به دین خود من کوروش رو قبول دارم براش هم احترام قائل هستم اگه تو دوستش نداری مشکل خودته دنیا وکوروش کبیر، میخوای بخواه میخوای نخواه.
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      0 0
      گروه kanoon khorshid در یوتیوب درسگفتارهای شروین وکیلی درباره تاریخ پیش از باستان،تاریخ باستان و پس از آن که نباید از هم جدا دانست،بارگذاری کرده است. جستجو کنید : Anciant history of Persia by Dr.Sherwin Vakili
  • متین IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    3 4
    وجدانا اقا خرم داره تلافی اون سیلی رو در میاره
  • محمد IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    2 7
    هر کی میخواد خاخامنشیان را بشناسند کتابهای مرحوم پورپیرار را بخونه.سر کوروش را در ازربایجان بریدند
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      4 2
      کلید واژه های : "کوروش و دروغهای پانترکیسم " در تارنمای خردگان جستجو کنید.
  • م IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    7 2
    من لر هستم . و با افتخار میگم درود بر همه اقوام ایرانی و آریایی از آذربایجان تا بلوچستان
  • ابوالفضل IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    6 2
    آذربایجان و ترکیه دشمن اصلی ایران
  • ارسلان IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    8 2
    یه عده تو نظرات با حرف های صد من یه غاز میخوان اینو علیه ترکا استفاده کنن !خوب که چی؟!تو هر نقطه ی ایران هم بری یه اثر از حکومت ترکا میتونی ببینی پس یه خورده انصاف خوب چیزی هست بعدشم اون دوستی که گفته ترک نداریم و ترک زبان داریم در جواب بهش باید گفت ادم خودش رو از هر ملتی بدونه جزو همونه چطوره وقتی توهین نیکنید میگید ترک ویا مواقع دیگر که به هم بستگی ملت تیاز هست باز میشیم ترک ولی وقتی سکوته و وقت گرد و خاک هویت سازا میشیم اذری!!!!!!دوستان عزیز من ضد ایران نیستم اما توی ترکا تا دلتون بخواد طوایف اصیل ترک وجود داره که خیلیا میدونن و خیلیا با گذر زمان و بنا به مسائلی فراموش میکنن مثلا خود بنده از طرف پدری جزو بیگدلو های افشارم و از طرف مادری شاهسون تا جند سال میشم نمیدونستم اما با مرس و جو از بزرگان و تحقیق متوجه این امر شدم و خودم رو ترک میدونم ولی دلیل بر دشنام به من و یا ضد بودن من با ایران نداره به قول اقای مشیری خیلی جاها ترکا مملکت رو حفظ کردن حالا اونایی که منکر حرف منن انقدر منفی بدن تا چششون در بیاد .یاعلی
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      3 1
      اینو به الهام و رجب هم بگو که تاتی تالشی چرکسی زازا ارمنی آسوری کرد گرجی یونانی قبرسی سوری و ....هم مردم اصیل و بومی مناطقی هستند که شما پانترکان که ترک واقعی نیستید به زور ترکی سازی کرده اید با دنباله روی از عثمانی گری های لاییک هایی چون آتاترک با کمک یهوریان افراطی وابسته به بریتانیا.انصاف در همه موارد چیز خوبی است،هموطنان آذری تالشی ارمنی گرجی کرد و ...ما توسط پانترکان سرکوب میشوند.
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    2 1
    اولن ک تعجب نداره ک اونجا آثاری پیدا کردن دوماً اینکه اصیل ترین نژاد ها از ها و کردها هستن ترک ها در اثر حمله مغول ها و سکونتشون توی آذربایجان و مراغه نژادشون دست خورده اس
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    1 5
    اگر شهدای مدافعان حرم نبودند الان داعشی ها سرهای آذری ها و دیگرایرانی ها را به کلکسیون سرها و تن های رجب یحودی اضافه کرده بودند.
  • آیهان IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    3 5
    در جواب اونی که میگه آذریها همان فارسهایی هستند که زبانشون عوض شده شما بفرمائید چرا شهرهایی مثل کرمان و مشهد که تحت حکومت ترکها بودند زبانهاشون عوض نشده؟ چرا کردها زبانشون عوض نشده؟ ترکان ساکنان اصلی ایران هستتد همانند مادها و اشکانیان چرا چرت و پرت میگی محدوده ایران که یه زمانی حکومت ترک اشکانیان حکومت میکرد هم حکومتش ملوک الطوایفی بود یعنی اون زمان هم خیلی قومیت ها وجود داشتند بیسواد در ضمن از قدرت ترکها نترس چون ترکها بیشتر عدالت گستر هستند تا فارسها
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      5 2
      چون ترک های مهاجم مناطق آذربایجان را برای سکونت انتهاب کردند و در کویر کرمان و اینا ساکن نشدند. پس فشار معاجمان ترک در آنجاها کمتر بود.
  • محمد IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 6
    مادها متشکل از شش قومیت بودن که چهار قومیت التصاقی زبان بوده اند وهیچ ربطی به زبانهای به اصطلاح آریایی ندارن قبل هجوم آریایی های نیمه وحشی در فلات ایران امروزی تمدن های درخشانی وجود داشته به علاوه صرف تصرفات هخامنشی نمیشه ادعای قومی نژادی یا زبانی در مورد منطقه ای رو کرد انچه که مسلم هست دستکاری کل تاریخ کتابت شده وآثار باستانی و کتیه های مربوط به هخامنشیان برای مطامع توسعه طلبانه وجود داره
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      6 0
      اونچه مسلمه جعل و دزدی و تحریف و دروغهایی هست که از روی شبکه های پانترکی ترکیه و باکو ،بلغور میکنی،سرگین بار این حرفها نمیکنن مجامع علمی دنیا.تاریخ علم است و آزمایشگاه دارد.مضحکه و ملعبه تمام دنیا : پانترکیسم جاعل تاریخ و آویزان تاریخ و هویت دیگران.منبع معرفی شده که دست امثال تو را رو کند ،میتوانید مطالعه کنید.
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      6 0
      جعل تاریخ مزدوران ترکیه در کل جهان معروفه، چون خیلی ها زحمت تحقیق نمیدن و صداسیمای‌ما هم که نمیگه
  • محمد IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    1 0
    چرا علی الخصوص در ایران اگه زرد ،سفید، سیاه باشی یا شکل صورت گرد، کشیده یا هر شکلی باشه کلا میتونه آریایی محسوب بشه آما ترکی نه طبق تحقیقات ژنتیکی جنوب ایران بیشتر به هندوستان نزدیک تره و نیمه شمالی به قفقاز
  • محمد IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    4 5
    این داستان عوض شدن زبان رو میشه در مورد تمام مردم ایران استفاده کرد چرا چون که حکومت ترکان بعد اسلام شامل کل ایران امروزی وبسیار فراتر از آن بوده چرا فقط زبان مردم آذربایجان دگرگون شده؟ بعضی از مغرضان عرض دارن که باحمله مغولها زبان این دیار عوض شده در پاسخ می شه گفت چرا زبان مغولی رو تحمیل نکرده ترکی اغوزی که زمین تا آسمان با زبان مغولی فرق داره رو تحمیل کردن در آخر عارضم که حکومتهای ترکی با مردمان ترک بسیار قبلتر از هخامنشیان در آذربایجان قدیم (که گسترده تر از الان بوده ) وجود داشته وهمنژادان اونا بعد اسلام هم از جاهای دیگر به آنها پیوستن در هیچ کجای تاریخ مثل صد سال گذشته ایران با زبان وهویت قومی مردم مقابله نشده چطور بااین همه تغییر زوری اسامی شهرها و روستاها وغیره با تلویزیون، روزنامه ،مدرسه، دانشگاه، هزاران امکانات دیگه طی صد سال نتونستین زبان آذربایجان رو تغییر بدین اما بنابر ادعای پوچ برخی،چند قرن قبل طی دهها سال زبان آذربایجان تغییر یافته.
    • احمد IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      5 2
      شما که میگید ترکها از قدیم در آذربایجان بودند راجع آتشکده باکو توضیح میدید آثار اجداد شما الان در قبرستان خالد نبی کلاله گرگان میتونی پیدا کنی همچین آثاری رو تو آذربایجان پیدا نمیکنی سرچ کن تو اینترنت ببین چیه
    • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      6 0
      عارض هستین ترکا خیلی قبل تر از همه در آذربایجان حضور داشتن بی زحمت اسناد خودتون رو هم بفرمایین!! خیلی عجیب نیست تغییر زبان نمونه اش لبنان مصر سوریه و ده ها کشور دیگه که بعد از اسلام زبان آنها عربی شد در حالیکه عرب نبودند یک اثر ترکی با قدمت ۵۰۰ سال نام ببر.یک کتیبه اغوزی نام ببر ،جعل نکن پان ترک خان،منشا ترکان کاملا مشخص است در تاریخ، چرا دروغ میبافی؟ آذری ها ایرانی اصیل هستند و با ترکان مهاجم زردپوست متمایز هستند خاقانی نظامی قطران مولوی و .. و .. همه علیه ترک واقعی زردپوست مهاجم شعر دارند.زبان آذربایجان تاتی بوده پیش از ترکی شدن جبری.
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    از قدیم هم محل چند حاکم هخامنشی بوده همیشه چه داریوش یا خشایار خواستن برن جنگ یونان اونجا اتراق میکردن خوب اونجا خاک ایران است باید باشه اگر آذربایجان عزیز نباشه کجا باشه
  • مهدی IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 1
    نظرشان درست است .من یک ترک افشار هستم که به ما میگن شاهسون از شرق آسیا اومدیم .به دستور صفوی .واریز هم فارس بوده به دستور ترک شدن .ما رو شاه اسماعیل آورده تا از مرزهای ایران دفاع کنیم .ترک های آوغوز ترکستان چین
  • مجید IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    کشورهای پیشرفته قبل از اینکه پیشرفته شوند ابتدا تاریخ و تمدن و فرهنگ اصیل کشور خود را از طریق کتاب و فیلم و غیره به مردم خود نشان دادند تا مردم هویت قوی به خود بگیرند و اعتماد به نفس لازم برای پیشرفت به دست بیارن مثل ژاپن و کره و چین و کشورهای اروپایی و کشور آمریکا و مسولیت بدانند علاوه بر تبلیغ دین اسلام دربین مردم که کار درستی است باید تاریخ و تمدن ایران در تمام دوران برای مردم تبلیغ شود
  • وطن IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    هیچ قومی از ایران بزرگتر نیست، هرکس ایران رو انکار کنه خودش واجدادش رو انکار کرده و وقتی خودت رو انکار کنی کم کم نیست میشی و جودت رو حقارت میگیره، دشمن همین رو میخواد، بعدش بهت مسلط میشه پس نگاه کن هرچی وجود ایران رو نخواد ببینه اون رفیقت نیست
  • ناشناس IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 2
    با این اخبار جعلی نمی توان در میان اقوام ایران تفرقه ایجاد کرد کی چی آثار ترکی در کل ایران در کرمان کردستان پیدا شده شاید هخامنشیان هم یک زمانی کوتاه در آذربایجان بودند همانطوری که ترکها هزار سال در ایران و بیش از ششصد سال در اروپا حکومت کردن وای هیچ احدی نمی توان زبان ترکی و مردم تر آذربایجان و بجنورد و قشقایی های شیراز را انکار کند این برادران فارس بدانند که توهین دروغ نمی شود بزرگ شد بزرگی آدابی دارد سعی کند در ایران با اقوام مختلف اتحاد باشد از تاریخ درس بگیرید با تکیه تیکه شدن اتحاد جماهیر شوروی جمهوری های و وضع بد آنها را ببینید با انکار واقعیات چیزی عوض نمی شود وچیزی بدست نمی آورید زنده با ایران زنده باد آذربایجان.
    • پانترکیسم نابود است IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      4 0
      هخامنشیان یک زمان کوتاه در آذربایجان بودند؟!ترکانی که میفرمایید هزار سال در ایران بودند چطور خودشان را ترک نمینامیدند و ایرانی میدانستند!!۶۰۰ سال در اروپا بودند چطور اروپا ترک نشد؟!فرقه ضاله پانترکیسم فقط به دنبال فریب افکار عمومی است و ابهت پوشالی ساختن از عثمانی،تا با نوعثمانی گری های خود بین ملت چندین کشور فتنه تجزیه برقرار کند بر مبای زبان آلتایی که اگر شما میفرمایید اینهمه سال در اروپا و ایران بوده چطور زبانهای هند و اروپایی همچنان زبان مردم بومی اینهاست در حالیکه اسناد تاریخی به وضوح پرده از جنایات عثمانی با نسل کشی و به زور ترکی سازی آناتولی با کمک جاسوسان یهودی افراطی بریتانیا در دربار عثمانی برمیدارد با خلق پانترکیسم و صهیونیسم علیه مردم بومی خاورمیانه و قفقاز و آناتولی و فلسطین.یک هویت ساختگی که امروزه ترکیه جعلی ۹۷ ساله دنباله روی همان تز آتاترک است که ترک غیر از ترک دوستی ندارد!از همین حربه زبان در ایجاد تحریک و تنش در میام مردم چندین کشور با قومیت گرایی و قومیت ستیزی بهره میبرد تا به خیال خودش با پشتوانه اسراییل و..یک امپراطوری از مردمان ترک زبان تشکیل دهد!دخالت در امور و زندگی مردم بومی این کشورها که فقط زبانشان به جبر تاریخ عوض شده و ربطی به زردپوستان آسیای شرقی و ترک واقعی ندارند.ما ملت ایران فریب این فتنه ها را نمیخوریم که با جعل و تحریف تاریخ و دروغهای شاخدار درباره پیشینه هزاران ساله ترک در خاورمیانه به ویژه در حوزه تمدن ایران زمین،مقهور ابهت پوشالی و دروغین پانترکیسم ترکیه شویم!!ترک حتا شبه تاریخ هم ندارد و تمام آن را جعل و دزدی و تحریف تاریخ دیگران میدانند همه محافل علمی جهان.بین سلسله های ترک گویا فراموش میکنید که سامانیان طاهریان صفاریان آل زیار آل بویه آل مظفر اسماعیلیان زندیان ترک نبودند!البته مغول را هم فاکتور بگیریم،هزار سال را از کجا آوردی؟!ما آذری ها ایرانی اصیل و زبانمان تاتی بوده پیش از سلجوقیان،حتی دوره ایلخانیان هم زبان آذربایجان ترکی نبوده است.کسی هم قصد انکار هیچ زبانی را ندارد در ایران،اتفاقا این پانترکیسم است که هوار هوار میکند در چندین کشور به خاطر زبان مهاجمان زردپوست درحالیکه خودش در ترکیه و آذربایجان سرکوب گر غیر ترک زبانان است!یونان قبرس سوریه دو اقلیم کردستان،ایران،قفقاز تا اسیای میانه و آسیای دور،ملتها بیزارند از پانترکها
  • فرزاد IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    عزیزان تاریخ ایران یعنی تاریخ جهان..بیایید تاریخ را از نو بنویسیم..در کتب درسی مرتبط با سالهای پیش ما خواندیم که قوم اریایی از منطقه شمال سیبری وارد فلات ایران شده که یک دروغ محض است که امپریالیسم جعل کرده و در ذهن ما گنجانده شده..قبل از سال ۱۳۸۲ و کشف تپه های جیرفت مشخص شد که اولین حوضه تمدن و شهرسازی در ایران بوده است.مرزهای ایران ا'ز جنوب به ساتراپی های شبه جزیره حبشه که کاملا در سیطره ساتراپی و خراج گدار ایرانیان و از شمال به مرز ارمنستان واقع شده است..همانطور که میدانید چیزی در تاریخ به نام الکساندر یونانی وجود نداشته و اسکندر یک پارتیه اصیل بوده که باز هم لابیهای غربی برای به رخ کشیدن قدرت خود این دروغ تاریخی را به ثبت رسانده اند..هخامنشیان مادر شاهی بوده و مادرشان از قوم ماد بوده اند و حتی طراحی لباسهای خود را از مرسومات انها طراحی کردند.زمانی که در ایران چند هزار سال مردم در اوج تمدن بودند اروپاییان به روی کناف های چوبی میخوابیدند..ما حتی باید بدانیم اولین کشتی های غول اسایی که به مرزهای امریکای جنوبی رسیدند پرتغالی ها و انگلیسی ها نبودند بلکه نیروی دریایی قدرتمد پارس بود که اولین بار به امریکا و استرالیا رسید سند تاریخی ان نوع دفینه گذاری و وجود تل های خاکی دارای سفید حانه که در مکزیک و کوبا یافت شده که به طور حتم ایین میترائیسم گواه بر ان است.در رابطه با زبان هم این گویشهای جبری بود که واژه زبان را بوجود اورد..زبان عربی یک پاره زبان از پهلوی اول است که جغرافیا باعث بر کل گیری ان است.کعبه خانه میترا و کاملا معبد گاه ما ایرانیان بوده..اینکه هرودوت چه گفت و فلان کس چی گفت شما در ذهن خودتون ثبتش نکنید تاریخ رو کاملا مطالعه کنید و دور از تعصبات و فرار از ادبیات استعماری که سالها هزینه و برنامه ریزی جهت انزوای تاریخ ما کردند جهت گیری نکنید..لطفا جهت مطالعه کامل مسائل و تحلیل ان به منابع سایت ارگ ایران بپردازید تا بدونیم ما ایرانیها که بودیم و در کل تاریخ جهان یعنی تاریخ ایران..
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    ماننا که یکی از حاکمهای آشوریان بود. آذری ها آشوری نیستند آذری ها آریایی و فرزندان امپراطوری ماد اولین امپراطوری انسان مدرن هستند
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    آذری ها ایرانی هستند
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    آذری ها از قوم ماد هستند. چهارضلعی تبریز ارومیه تهران همدان مرکز زندگی مادها است
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    ما آذری های ایران مرزبانهای شمال غربی ایران هستیم. مرزبان های سرزمین های زهرا س هستیم
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    ای پشت و پناه مردم مظلوم خاورمیانه و قفقاز ای مادرم ای ایران، می بینی چه مظلومانه از شمال و جنوب و غرب و شرق و داخل و خارج به تو خنجر میزنند؟
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    چرا ایران از منستان دفاع میکند؟ /چون دفاع از «مادر» مهمتر از دفاع از فامیلها است وس دفاع از مادرمان ایران مهمتر است./ دوم اینکه از ارمنستان دفاع میکنیم تا بتوانیم مردم مظلوم جمهوری آذربایجان را از دست الهام یحودی و عثمانی نجات بدهیم
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 0
      کتاب پیدایش فرقه دموکرات آذربایجان (به روایت اسناد و خاطرات منتشر نشده) نوشته منیژه صدری-رحیم نیکبخت/ کتاب غائله آذربایجان نوشته دکتر خانبابا بیانی ( مستند به اسناد تاریخی،سیاسی و آرشیوی ) در کانال تلگرامی سروش زروان در دسترس است.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    چه بخوان چه نخوان هژمون ایرانشهر استارت خورده و کل منطقه به اینو پذیرفتن. از آمریکا گرفته تا انگلیس در منطقه هم رقیب عاقلی وجود ندارد.
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    ایران در حوزه دانش به دانش هایی رسیده که ناشناخته هست و میتونم بگم همه چی رو دگرگون میکنه و جنگنده و پهپاد و سلاح های عادی الان از رده خارج میشن دانش پلاسما دانشی فراتر از دانش اتمی است دیگه آمریکا که هیچی با کل نوچه هاش رو هم حریف ایران نمیشن اختلاف به قدری زیاده که دو روز هم دوام نمیارن و این تکنولوژی به قدری پیشرفته هست که میتونه جهشی ایجاد کنه که یکی دو قرن از بقیه جلو بیوفتیم رونماییش تمام دنیا رو به هم میریزه خود آمریکا میدونه و اشاره کردن بهش یکی از دلایلش هم نشوندن پهپاد آرکیو۱۷۰ هست که اگه تحقیق کنید میفهمین که با تکنولوژی عادی و هک و این چیزا غیر قابل انجامه و آمریکا خودش شبیه سازی کرده گرفتن اون پهپاد رو اما موفق نشدن و اسناد دیگه هم هست و بارها هم به سلاح های سری و ناشناخته اشاره شده
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    وقتی کشور بزرگ توران بدست تورج شاه پسر سوم فریدون شاه، شاه ایرانی تاسیس شد
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    ما جوانان آذری باید در تویتر و فیسبوک و غیره فعالیت کنیم هر کدام مان یک یک بلندگو باشیم تا به مردم باکو بگوییم که آذری از نژاد پاک آریایی و فرزندان امپراطوری ماد اولین امپراطوری‌انسان مدرن است
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    ما آذری ها نژادمان یعنی آریایی ماد را نمیپرستیم بلکه فقط نمیگذاریم نژادمان را بدزدند و ما را به هیچی ندارهای قرقیزوترکیه‌بچسبانند. ما آذری های آریایی سالهاست که از تفکر فرانژادی عبور کرده ایم و همه دست به سوی‌ آن منجی وعده داده شده شاه جهان امام دوازدهم بلندکرده ایم.
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    چند سالی است که نداشته های ناتمدن ترکیه و قرقیزستان رو مانند شلاق بر صورت ما آذری ها و برادرانمان فارس ها میکوبید ولی بدانید شما غیر آریایی ها قرن هاست که از ما آریایی ها از المانی تا آذری تا فارس تا آمریکا تا روسیه، عقب مانده اید
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    کشورهای آریایی سوخو ۳۰ و F22 و F35 و سفر به ماه و ناسا واختراع هواپیما و کامپیوتر و غیره، ___ درمقابل ترکیه و قرقیز و مغول بیرفدار
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    همین الان برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    هنوز زوده قوم‌بزرگ آریایی رو بشناسی، فعلا برو انگلیسی‌یادبگیر شاید تونستی بفهمی شاعر آریایی شکیپیر چی‌میگه، یا برو کتاب فارسی شاعر آریایی مولانا رو بخون یا برو جلوی شهریار آذری آن شاعر بزرگ آریایی تعظیم کن
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    بر سر سرزمین‌ها با هم دعوا میکنید؟؟ در حالی همه سرزمین های انسانها جزء املاک شش دانگ امام زمان ع است.‌او داوزدهمین شوالیه عدالت، جانشین خدا بر روی کره زمین و دیگر سیاره های جهان هستی، حاکم تمدن های زمین و دیگر تمدن های موجود در کهکشانهای دیگر است. او فرزند زهرا س و مالک جانهای ما ایرانیان است.تنها امید بشریت برای نجات از بردگی اشراف جهان.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    وقتی اولین امپراطوری بشر مدرن یعنی همان مادهای آریایی نام قوم آذری را در عالم بالا بردند. هنوز ترک ها درحال متولد شدن از مغولها بودند. ما آذری ها بنام خون پاک آریا دست در دست برادران خود یعنی فارسها یکبار دیگر بر جهان آقایی خواهیم کرد. همانطور که الان از اقیانوس هند تا مدیترانه آقایی میکنیم.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    باکو خاک اسلام است
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    مالک حقیقی سرزمین انسانها همانا حضرت زهرا س است و همان باغ فدک است که به ارث ایشان رسیده است. ایرانی ها در کنار دیگر اقوام محب اهل بیت در کشور های دیگر، آنقدر خواهیم ایستاد تا این ارثیه را به فرزندش امام زمان ع تقدیم کنیم.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    من خیلی تاریخ دوست دارم
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      1 0
      کتاب : " پان ترکیسم و ایران " نوشته کاوه بیات./ بررسی منابع تاریخی پیرامون پانترکیسم(تاریخ پیدایش پانترکیسم و نقش یهودیان (صهیونیسم) در گسترش پانترکیسم: تارنمای خردگان./کتاب پانترکیسم ،یک قرن در تکاپوی الحاقی گری نوشته جیکوب لاندو ،برگردان به فارسی: حمید احمدی/فراز و فرود فرقه دموکرات آذربایجان به روایت اسناد محرمانه آرشیوهای اتحاد جماهیر شوروی نوشته جمیل حسنلی برگردان به فارسی منصور همامی( در گروه تلگرامی سروش زروان وجود دارد)
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      1 0
      این کتاب یا حداقل بخش های آن باید برای مردم مظلوم بادکوبه ترجمه شود هرطوری شدن در تویتر یا بصورت پست و غیره بین آنها پخش شود‌
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    بنظر من صداسیما باید بیشتر مستند تاریخی نشون بده
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    از اقیانوس هند تا مدیترانه ملتی متولد‌شده بنام امت امام زمام ع و هدفشان آماده سازی ظهور آن شاه واقعی جهان هستی است.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    ای الهام نژادپرستی و قوم و کشور‌پرستی را ایرانی ها قرنها پیش کهنه کردند و کنار گذاشتند. الان از اقیانوس هند تا مدیترانه ملتی متولد‌شده بنام امت امام زمام ع و هدفشان آماده سازی ظهور آن شاه واقعی جهان هستی است.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    من دو زبانه فارسی و آذری هستم نه ترک ، به تاریخ و اجداد و سرزمین ام احترام میگذارم و برای ایرانم زندگی میکنم ، ترک یکی از چند قبیله ای بود که چنگیز مغول متحد کرد که به سرزمین های دیگر حمله کردند ، درست است که بخاطر اشغال ایران توسط مغول ها بخشی از کلمات مغولی در زبان ما باقی مانده و استفاده میشود اما من خودم را بازمانده قبیله ترک مغول ها نمی دانم چون نه از لحاظ ژنتیکی نه ظاهری نه فرهنگی نه تاریخی هیچ شباهتی به مغول ها ندارم ، چند هفته قبل هم نماینده مجلس باکو همین صحبت ها را کرده بود که از نظر ژنتیکی ما نژاد هند و اروپایی ( نژاد ایرانی ) هستیم نه نژاد زرد، حالا شما میخوای خودت را مغول بدانی به خودت مربوطه ، اما الهام علی اف خودش را به غرب و صهیونیست ها فروخته و در مقابل ایران قرار گرفته که قطعا عاقبت بدی در انتظارش است
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    ای فرزندان اهورایی ایران، ای صاحبان شمشیرهای طلایی هوخشتره، کوروش، داریوش، آلب ارسلان، شاه‌ عباس، اجداد تاجدار خودتان را مغرورتر کنید با فعالیت در تویتر و فیسبوک و اینستاگرام، و نام ایران را در عالم فریاد بزنید که در آخرالزمان شمشیر در دست ایرانیان است و بس
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    امریکا بخاطر نابودی ایران از ارمنستان گدشته است. آری همه دعواهای دنیا برسر ایران است. زیرا این فقط ایران است که میتواند امپراطوری شرق مقدس را احیا کند و با فرزندان رم سرشاخ بشود.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    چند وقت قبل هم نماینده مجلس باکو همین صحبت ها را کرده بود که از نظر ژنتیکی ما نژاد هند و اروپایی ( نژاد ایرانی ) هستیم نه نژاد زرد
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    هرکسی فارسی و ترکی بلد است دورگه فارس-تورک است و باید به هردوی اجدادش احترام بگذارد
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    سد های ترکیه فرات را خشک میکند و فرات اصلی ترین قسمت تاریخ وقایع کربلاست. جلوی سدهای ترکیه را بگیرید. ترکیه به امام حسین ع اعلام جنگ کرده و مثل یزید فرات را بسته است.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    پیروان علی ع بعد از حدود ۱۴۰۰ سال پس از شهادت علی ع بالاخره توانسته اند یک حکومت قوی تشکیل بدهند. من آذری چطور حرف از نژادپرستی بزنم بعد جلوی حضرت زهرا س سرم رو بالا بگیرم. خدایا نژادپرستی را نابود کن.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    ترک؟ فارس؟ بحث های نژادپرستی مثل اسباب بازی هایی است که ایرانی ها قرن ها پیش آن را شکسته و دور ریخته اند. ایران یک کشور مدرن فرانژادی است مثل آمریکا کانادا اتحادیه اروپا
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 0
      لینک " ملت ایران و اقوام ایرانی : نگاهی انتقادی " (شروین وکیلی ۱۳۹۵.۱۱.۲۹ ) متن ِ گفتار در کانال تلگرامی سروش زروان .
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 1
    ایران اسمش هست فارسستان نیست. رسم الخط که حروف عربی است. گفتار هم که از همه زبانهای انگلیسی فارسی ترکی کردی درونش لفت هست. کدوم فارس؟؟؟ حتی رهبر ایران یک آذری است. ایرانی ها قرن ها پیش بحث های نژادی را کنار گذاشتند. حالا دیگر هدف ایرانی ها ظهور دوازدهمین شوالیه عدالت است.
    • به ۱۱:۱۲ IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 0
      زبان ربطی به نژاد ندارد.دم خروس شما از آذری نامیدن مقام رهبری که خداوند سایه شان را حفظ کند برای ما،زده بیرون!با خودتان چند چند هستید؟وقتی درباره ترکی استانبولی گفته میشود ملغمه ای از فارسی عربی ارمنی کردی یونانی روسی انگلیسی فرانسوی و..پانترکها نمیگویند ترکیه ترکستان نیست!!!به ما که رسید بحث نژاد را بگذاریم کنار؟!چه جالب افکار پانترکی را همچین زیرپوستی در بیانات خود القا میکنید!خیلی ساده زبان فارسی که زبان آبا و اجدادی همه اقوام ایرانی است بی اهمیت جلوه دادید!کدام فارس؟!میبخشید شما در ترکیه جعلی چطور نمیپرسید کدام ترک؟!خوب آسمان ریسمان بهم بافتید که هویت کهن مردمان این دیار را پنهان کنید،گویا فراموش میکنید که ایران زمین و مردمانش از همه اقوام کنار هم زندگی میکردند و زبان رسمی مشترک بین آنها فارسی بود حتی وقتی اعراب،مغولان و ترکان لشکرکشی کردند باز هم بین همه زبان فارسی بود که پیوند برقرار کرد،همین بیگانه ها که در ایرانیان حل شدند هم زبان فارسی در تمام دوران حکومت خود داشتند و البته خود را ایرانی میدانستند نه عرب،ترک و مغول!عثمانی دلپسند پانترکان نیز زبان فارسی و شاهنامه خوانی داشت!فرق میان زبان،لهجه و گویش را نمیدانید که به خیالتان خراسانی،گیلکی،مازنی،بوشهری،اصفهانی،شیرازی،همدانی،قزوینی،کاشانی،یزدی کرمانی،بختیاری،قمی،لری،کردی،بلوچی،سیستانی،تالشی،تاتی،آبادانی و...فارسی به حساب نمی آید!معنای زبان معیار و رسمی و معنای زبان محلی و بومی را نمیدانید؟!به جز ترکی و عربی و ترکمنی که هر سه اینها در ایران مردمانش ایرانی اند و زبانشان با دیگر همزبانان بیرون از ایران تفاوتهایی دارد،باقی آنچه شما فارسی نمیدانید همه گویشهای محلی زبان فارسی و یا زبانهای زیرشاخه iranic است که خودش از شاخه های اصلی زبانهای هند و اروپایی است.لطف کنید زبان بازی نکنید!! چرا که ما ایرانیان خودمان بهتر از پان ترکان و..میفهمیم که اول و آخر ایرانی هستیم قومیت از لحاظ ژنتیکی اینجا معنای کنایی دارد!اینجا همه خویشاوند هستند و البته زبان مشترک میان همه زبان مادریشان است یعنی فارسی ،حتا اگر به جبر تاریخ زبان عده ای تغییر کرده باشد.ما پای منبر رجب و الهام و بن سلمان نمینشینیم!اینجا همه ایرانیان از هر طایفه باشند و شیعه و سنی و مسیحی و زرتشتی و کلیمی همه با فارسی به یکدیگر پیوند خورده اند.
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 0
      خط فارسیِ امروزین ادامه ی مستقیم و دگرگون شده ی خطِ آرامیِ سلطنتیِ هخامنشیان است که از درآمیختگی دو شاخه ی سریانی و پهلوی شکل گرفته که تا دوره ساسانیان کارکردی دیوانی داشت.دوره هخامنشیان این خط به عنوان سرمشق عام در تمام سرزمینهای قلمرو هخامنشیان مورد استفاده بود و همه مردمان از طوایف گوناگون زبان خود را با این خط مینوشتند که این خط پیش از اسلام توسط کیش مانوی ( آیین مانیِ ایرانی) به حجاز ( استان اَرَبایَه به فارسیِ باستان یعنی عربستان کنونی ) که بخشی از قلمرو هخامنشیان بود راه یافت.بعدها این خط تکامل یافت و پس از اسلام هم با هنر خوشنویسی ایرانیان به شکوه و شکفتن رسید.چنانچه رسم الخط قرآن کریم بدون نقطه و اِعراب گذاری(زیر و زِبَر و نقطه ) است در صدر اسلام. یعنی همان شیوه خطی که از طریق ایران به اربایه رفته بود،زمان پیامبر ص فقط ۱۷ نفر در سرتاسر حجاز سواد خواندن و نوشتن داشتند برای همین قرآن معجزه پیامبر ص است و اشاره مستقیم میکند که: و تو پیش از آن نمیخواندی و با دست خودت نمی نوشتی..پس از ورود اسلام به ایران متناسب با نیاز خواندن متون دینی به ویژه قرآن با مخرجِ کلامِ اصلیِ (تلفظ و لهجه) آن یعنی عربی ،خط فارسی هم توسط ایرانیان از شکل سلطنتیِ آرامیِ دیوانی که تا ساسانیان ادامه داشت،دگرگونی های لازم را پیدا کرد از جمله نقطه و چند حرف با تلفظ یکسان در فارسی اما متفاوت در عربی،دستور زبان عربی را نیز ایرانیان برای اَعراب ساخته و تدوین کردند با توجه به مصحف شریف قرآن(صرف و نحو و تجزیه و ..)چنانچه میبینید در عربیِ کتابی چهار مخرجِ کلام وجود ندارد(پ ژ چ گ) و صورت الفبایی هم ندارد اما در زبان و خط فارسی هست. برای مطالعه بیشتر به درسگفتار شروین وکیلی ( گزرش شنیداریِ " تاریخِ منِ پارسی " ) : اندرکُنش زبان ملی و زبانهای قومی- زبان فارسی و عربی با عنوان تداخل زبانهای آریایی و سامی و کتاب تیره های ایرانی جلد دوم بخشِ گفتارِ آرامی ها،در گروه تلگرامی سروش زروان مراجعه کنید.
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    زبان رو که یکساله میشه رفت کلاس زبان یادگرفت. حالا کلاس زبان ترکی فارسی انگلیسی یا دیگرزبانها، الان بخاطر زبان، من آذری بیام و کشور امام علی ع یعنی ایران رو تضعیف کنم؟؟؟ خدایا من از این پانتورک ها و پان عای دیگر به دورم من رو از اینها جدا بدون. بابا بی انصاف ها بعد ۱۴۰۰ سال اولین بار است فرزندان علی ع به یک حکومت قوی‌ رسیده اند.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    این موارد را به مردم شریف و ایرانی بادکوبه هم بگویید که اسیر عثمانی شده اند
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    هنگام تدوین قانون اساسی جمهوری آذربایجان سی سال پیش وقتی از شوروی کمونیسم استقلال یافت،دکتر اقرار علیف از مشاوران حیدر علیف تاکید کرد قطعا ترک نامیدن ما اشتباه است چون ما ترک نیستیم.(بماند که نامگذاری آران به اسم آذربایجان هم کارکردی سیاسی و علیه ایران داشت.)
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      1 0
      عبارت " چگونه نام " آذربایجان " بر " آران " گذاشته شد؟ در تارنمای " خردگان " جستجو کنید.
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    کوروش صاخب دوشاخه (شاخه ماد و شاخه پارس) =ذوالقرنین
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    کوروش پادشاه ماد و پارس (از مادری ماد ار پدری فارس)، مربع اردبیل ارومیه تهران همدان سرزمین مردمان ماد است و آذری ها بازماندگان امپراطوری آریایی ماد است
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    جعل تاریخ مزدوران ترکیه در کل جهان معروفه، همین زبان استانبولی ۸۰ساله ساخته شده بطوریکه اتاتورک هم نمیتوانست درست به آن صحبت کند کلمات ایرانی و عربی را کج و کوله میکنند سپس بهش‌میگویند ترکی استانبولی
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    ایرانیان شمشیر خدا بر صورت شیطان و شیطانیان است.
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    عبارت : " پانترکیستها و دروغی به نام زبانهای التصاقی " را در تارنگار " آذربایجان " با لینک : azarbayjane1.blogfa.com جستجو کنید.پاسخ علمی زبانشناسان و اندیشمندان علم تاریخ.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    چه جالب ای کاش عکس از کشفیات باستانی هم میگذاشتین
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    گنجینه چی داشته ؟
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    چهارضلعی ارومیه اردبیل تهران همدان محل زندگی فرزندان پادشاهی ماد هستند و آذری ها در اصل آریایی و از قوم ماد هستند
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    2 0
    اینطور کارها رو ادامه بدین عالبه
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    شرم بر ترکیه که کلکسیون سر دارد- اگر شهدای مدافعان حرم نبودند الان داعشی ها سرهای آذری ها و دیگرایرانی ها را به کلکسیون سرها رجب یحودی اضافه کرده بودند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس