حمله به عین‌الاسد - نمایه

ارتش آمریکا تا کنون با اهدای نشان جانبازی «قلب ارغوانی» به بیش از ۶۹ «مجروح مغزی» حمله ایران موافقت کرده؛ از جمله سربازی که پس از این حمله اقدام به خودکشی کرد. تعداد کل مجروحان دست‌کم ۱۱۰ نفر است.

سرویس جهان مشرق - ارتش آمریکا اخیراً از اعطای نشان «قلب ارغوانی[۱]» به ۳۹ نفر دیگر از مجروحان حمله‌ی موشکی سال ۲۰۲۰ ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق خبر داد[۲]. حمله‌ی ایران تحت عنوان «عملیات شهید سلیمانی[۳]» در واکنش به عملیات تروریستی آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد و ترور شهید سلیمانی و جمعی از همراهان ایشان، از جمله ابومهدی المهندس، فرمانده‌ی وقت بسیج مردمی عراق، موسوم به حشدالشعبی، بود. اگرچه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، تمام تلاش خود را کرد تا پیامدهای این حمله را کوچک‌نمایی کند، اما اولاً خودش طی سخنرانی‌اش در واکنش به این موشک‌باران به‌شدت نفس‌نفس می‌زد، و دوماً اخبار مربوط به جراحت‌های نیروهای آمریکایی، اگرچه قطره‌چکانی، اما بالأخره در رسانه‌ها منتشر شد. گزارش‌های اولیه حاکی از «جراحت مغزی» دست‌کم ۱۱۰ نیروی آمریکایی بود[۴].

گزارش اولیه‌ی سی‌ان‌ان از درون پایگاه عین‌الاسد پس از حمله‌ی موشکی ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آمریکایی‌ها چه واقعیتی را در عین‌الاسد مخفی می‌کنند؟

اکنون با وجود آن‌که حدود دو سال از آن حمله می‌گذرد، به نظر می‌آید هنوز هم زوایای پنهانی از این اتفاق وجود دارد که رسانه‌ای نشده‌اند. روزنامه‌ی آمریکایی واشینگتن‌پست اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «اعطای چند نشان قلب ارغوانی دیگر توسط ارتش به نیروهای مجروح‌شده در حمله‌ی ایران که ترامپ آن را کوچک‌نمایی کرد[۵]» به همین بهانه، بخشی از این ناگفته‌ها را شفاف‌سازی کرده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش واشینگتن‌پست است.

نفس‌نفس زدن ترامپ هنگام صدور بیانیه درباره‌ی حمله‌ی موشکی سپاه پاسداران ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› حملات سنگین موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد +فیلم و نقشه میدانی


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


ارتش آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد اعطای نشان قلب ارغوانی به ۳۹ سرباز دیگری را تأیید کرده است که تقریباً دو سال پیش در حمله‌ی ایران در غرب عراق با موشک‌های بالستیک، مجروح شده بودند. این اتفاق، پیروزی بزرگی برای سربازانی است که جراحت‌های مغزی‌شان توسط فرمانده‌ی وقت کل قوا، پرزیدنت دونالد ترامپ، ناچیز جلوه داده شده بود. این اعلامیه‌ی ارتش، همچنین مهر تأییدی رسمی است بر این واقعیت که حمله‌ی موشکی ایران (که پس از عملیات پهپادی آمریکا و کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده‌ی سپاه قدس ایران، سطح تنش‌ها را به‌شدت بالا برد)، بسیار جدی‌تر از آن چیزی بوده که واشینگتن در ابتدا حاضر بود اعتراف کند؛ اگرچه که هیچ تلفاتی [و کشته‌ای] نداشت.

تا الآن ۶۹ نفر/ دو سال بعد، موشک‌باران عین‌الاسد هنوز از آمریکایی‌ها تلفات می‌گیرد! +عکس و فیلم

تصویر ماهواره‌ای از پایگاه عین‌الاسد؛ در تصویر بزرگ، نقاط اصابت موشک کاملاً مشخص است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› دو مقام سابق پنتاگون: تلفات عین‌الاسد از آن‌چه ترامپ اعتراف می‌کند بسیار بیش‌تر است

بیش از ۳۰ نشان قلب ارغوانی دیگر پیش‌تر به سربازان آمریکایی‌ای اهدا شده بود که ۸ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ وقتی ۱۱ موشک (هر کدام با تقریباً ۱۲ متر طول و یک کلاهک ۷۲۵ کیلوگرمی) به پایگاه هوایی عین‌الاسد اصابت کرد و ایران و آمریکا را در آستانه‌ی جنگ قرار داد، مجبور شدند پناه بگیرند. فرماندهان نظامی، ارتش آمریکا را تحت فشار قرار دادند[۶] تا نیروهای دیگری را هم که آسیب دیده بودند، برای اهدای نشان قلب ارغوانی در نظر بگیرد؛ و گفتند فرآیندهای صلاحیت‌سنجی در این‌باره نامساوی و ناعادلانه اجرا شده‌اند. [طبق برخی گزارش‌ها، ارتش آمریکا ابتدا فقط به مجروحانی نشان قلب بنفش داده بود که بلافاصله پس از حمله‌ی ایران، برای مداوا از پایگاه عین‌الاسد خارج شده بودند.]

تا الآن ۶۹ نفر/ دو سال بعد، موشک‌باران عین‌الاسد هنوز از آمریکایی‌ها تلفات می‌گیرد! +عکس و فیلم

نقشه‌ی پروازی مربوط به پرواز پزشکی BNDGE53 در روز ۸ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ برای حمل مجروحان حمله‌ی موشکی ایران از بغداد به «رامشتاین» (+)

تا الآن ۶۹ نفر/ دو سال بعد، موشک‌باران عین‌الاسد هنوز از آمریکایی‌ها تلفات می‌گیرد! +عکس و فیلم

نقشه‌ی پروازی مربوط به پرواز پزشکی BNDGE53 در روز ۸ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ برای حمل مجروحان حمله‌ی موشکی ایران از بغداد به «رامشتاین» (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› جزئیات پرواز یواشکی بزرگ‌ترین آمبولانس هوایی ارتش آمریکا از عراق به آلمان +سند

«گابریل رامیرز» سخنگوی ارتش آمریکا می‌گوید یکی از نشان‌هایی که فرآیند اهدای آن‌ها تازه نهایی شده، به شکل «پسامرگ» به گروهبان «جیسون کوئیتگوا» اعطا خواهد شد که ماه اکتبر دست به خودکشی زد. سایر این نشان‌ها به جمعی از سربازان مشغول خدمت، اعضای گارد ملی، و پنج نفر دیگری اهدا می‌شود که اکنون دیگر مشغول خدمت نیستند. رامیرز همچنین خبر داد که ارتش در حال ارزیابی ۱۱ درخواست دیگر برای دریافت قلب ارغوانی نیز هست.

نظر کارشناس آمریکایی درباره دقت موشک‌های ایران [دانلود]

نشان قلب بنفش، علاوه بر اهمیت فرهنگی‌ای که در به رسمیت شناخته شدن مجروحان در میدان جنگ دارد، مزایای متعددی را نیز از جانب دولت‌های فدرال و ایالتی به ارمغان می‌آورد. از جمله‌ی این مزایا عبارتند از اولویت استخدام در مشاغل دولتی، بهبود مزایای پزشکی از سوی وزارت امور کهنه‌سربازان، معافیت‌های شهریه‌ای و پلاک خودروهای رایگان با عنوان قلب ارغوانی در بسیاری از ایالت‌ها.

تا الآن ۶۹ نفر/ دو سال بعد، موشک‌باران عین‌الاسد هنوز از آمریکایی‌ها تلفات می‌گیرد! +عکس و فیلم

تصویری از یک کارت بازی «اونو» در خوابگاه سربازان آمریکایی پس از اصابت موشک‌های ایران؛ آیا نیروهای آمریکایی در عین‌الاسد صرفاً اموال خود را از دست دادند یا جان خود را هم باختند؟ (+)

ترامپ در اولین واکنشش به این‌که آمریکایی‌ها در حمله‌ی ایران تلفات ندادند، رو به توئیتر آورد و نوشت: «همه چیز خوب است!» [جزئیات بیش‌تر] سپس چند روز بعد گفت برخی از سربازانی که در این حادثه حضور داشته‌اند دچار «سردرد» شده‌اند، اما مسئله «خیلی جدی نیست.» این موضع ترامپ با انتقاد گروه‌های حامی کهنه‌سربازان همراه شد که تلاش کرده‌اند تضمین کنند که «زخم‌های نامرئی» جنگ به‌درستی به رسمیت شناخته می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند.

نیروهای آمریکایی‌ای که پس از حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد نشان جانبازی دریافت کرده‌اند، از نظر دونالد ترامپ صرفاً «سردرد و چند مشکل دیگر» داشته‌اند [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› اعطای «نشان جانبازی» به سربازانی که ترامپ می‌گفت «سردرد» دارند

«جیم موریارتی» وکیل سربازان مجروح شده در عین‌الاسد، می‌گوید از شنیدن خبر اهدای قلب ارغوانی به موکلانش به وجد آمده است. موریارتی که خودش کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و پدر گروهبان دوم «جیمز اف. موریارتی» یکی از نیروهای کلاه‌سبزی که سال ۲۰۱۷ در اردن کشته شد[۷]، طی نشست کارکنان مجلس سنا پیامک‌های موکلانش را دریافت کرد. وی می‌گوید: «گریه کردم. [اهدای این نشان‌ها] یعنی این بچه‌ها دارند آن چیزی را دریافت می‌کنند که کاملاً صلاحیت گرفتنش را دارند.»

تا الآن ۶۹ نفر/ دو سال بعد، موشک‌باران عین‌الاسد هنوز از آمریکایی‌ها تلفات می‌گیرد! +عکس و فیلم

بخشی از تخریب موشک‌های ایران در پایگاه هوایی عین‌الاسد (+)

ایران در این حمله ۱۵ موشک بالستیک شلیک کرد که ۱۱ فروند از آن‌ها به پایگاه عین‌الاسد اصابت کردند. انفجار این موشک‌ها باعث ایجاد چاله‌هایی شد که عرض برخی از آن‌ها ۱۰ متر بود. نیروهای آمریکایی تا پیش از این در طول جنگ‌های عراق و افغانستان هرگز هدف سلاح‌هایی مانند موشک‌های ایران قرار نگرفته بودند.

تا الآن ۶۹ نفر/ دو سال بعد، موشک‌باران عین‌الاسد هنوز از آمریکایی‌ها تلفات می‌گیرد! +عکس و فیلم

محل اصابت یکی از موشک‌های ایران در پایگاه هوایی عین‌الاسد (+)

موریارتی می‌گوید به‌رغم پوشش رسانه‌ای گسترده‌ی این حمله، سربازانی که در آن مجروح شدند به دو دسته‌ی «خوب» و «بد» تقسیم شدند؛ ظاهراً نیروهایی که برای رسیدگی پزشکی از پایگاه تخلیه شدند، به‌سرعت در مسیر دریافت قلب ارغوانی قرار گرفتند، اما آن‌هایی که به همان شدت یا حتی بدتر مجروح شده بودند اما برای کمک به دیگران در پایگاه باقی ماندند، نادیده گرفته شدند.

تا الآن ۶۹ نفر/ دو سال بعد، موشک‌باران عین‌الاسد هنوز از آمریکایی‌ها تلفات می‌گیرد! +عکس و فیلم

بخشی از تخریب در پایگاه هوایی عین‌الاسد در نتیجه‌ی حمله‌ی موشکی ایران؛ به نظر می‌آید این تصویر، دیواره‌ی یکی از سازه‌های عین‌الاسد را نشان می‌دهد که بیش‌تر بر اثر حرارت به این شکل درآمده تا در نتیجه‌ی موج انفجار و اصابت موشک (+)

«آلیسا فرح» سخنگوی سابق پنتاگون، ماه سپتامبر در یک برنامه‌ی اینترنتی گفت کاخ سفید در دوره‌ی ترامپ برای کوچک‌نمایی حمله‌ی ایران به وزارت دفاع تکیه کرده [و فشار آورده] است[۸]. فرح در برنامه‌ی «یک تصمیم» گفت: «به نوعی اعلام قطره‌چکانی یک «خبر بد» بود. و قطعاً به افرادی که منتقد حمله [و ترور سلیمانی] بودند بهانه داد که بگویند این عملیات اشتباه بوده و این‌ها پیامدهای آن اشتباه هستند[۹]

نظر «نبیل خوری» درباره‌ی ترور شهید سلیمانی توسط دولت ترامپ [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

نیروهایی که از این حمله جان سالم به در برده‌اند می‌گویند وقتی به آن‌ها هشدار دادند چه نوع موشک‌هایی دارد به طرفشان می‌آید، انتظار «ویرانی کامل» پایگاه را داشتند. برخی از آن‌ها دعا[های آخرشان را] خواندند. برخی دیگر پیام‌هایی را ضبط کردند تا اگر کشته شدند، به دست خانواده‌هایشان برسد[۱۰].

گزارش سی‌ان‌ان درباره‌ی تجربه‌ی نیروهای آمریکایی از حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› گزارش نیویورک‌تایمز از وحشت جنگ با ایران در آمریکا

گروهبان دوم «ربکا مک‌میلان» تحلیلگر اطلاعاتی ارتش آمریکا، اخیراً گفت آن شب گزارش‌هایی دریافت کرده که خبر از یک حمله‌ی احتمالی می‌داده‌اند. تعریف می‌کند که با بقیه‌ی سربازها لباس گرم پوشیدند و در یکی از پناهگاه‌ها جمع شدند. موشک‌باران پس از نیمه‌شب شروع شد و نزدیک‌ترین موشک، یکی از خوابگاه‌ها را در فاصله‌ی ۲۷ متریشان با خاک یکسان کرد.

تا الآن ۶۹ نفر/ دو سال بعد، موشک‌باران عین‌الاسد هنوز از آمریکایی‌ها تلفات می‌گیرد! +عکس و فیلم

دقت میلی‌متری موشک‌های ایران در هدف گرفتن سازه‌ی وسط در این مجموعه‌ی پنج‌تایی در پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق (+)

مک‌میلان می‌گوید: «[لرزش انفجار موشک را] در همه جای بدنمان حس می‌کردیم. نفسمان بند آمده بود»؛ و تعریف می‌کند که در گوش‌هایش صدای زنگ شنیده و سرش گیج شده؛ انگار که دارد خواب می‌بیند؛ چشمانش هم تار شده بودند. می‌گوید پزشک و بهیار یگان نیز در این انفجار مجروح شده بودند؛ بنابراین با یک یا دو روز تأخیر تحت ارزیابی پزشکی قرار گرفت؛ و غربالگری ضربه‌ی مغزی درباره‌ی او انجام شد. بعداً تشخیص داده شد که آسیب مغزی دیده است.

تصاویر ماهواره‌ای از خسارت‌های واردشده به پایگاه هوایی عین‌الاسد در حمله‌ی موشکی ایران [دانلود]

مک‌میلان می‌گوید با وجود این‌که اکنون حدود دو سال از آن حمله می‌گذرد، اما هنوز هم در نتیجه‌ی آن موشک‌باران با «اختلال استرس پساحادثه»، میگرن و بی‌خوابی دست‌وپنجه نرم می‌کند و دارد فرآیند «خروج پزشکی» از ارتش را طی می‌کند. به گفته‌ی او خبر اخیر ارتش رضایت و آرامش را برای افرادی مانند او به ارمغان آورده که در ابتدا از دریافت نشان قلب ارغوانی محروم شده بودند. مک‌میلان می‌گوید: «خوشحالم که اشتباهشان را اصلاح کردند. برای خودم [هم خیلی] خوشحالم، اما برای بقیه خوشحال‌ترم.»

مستند «جنگ سایه» درباره‌ی نقش شهید سلیمانی در پیروزی ایران در مبارزه با آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه  [دانلود با حجم ~ ۲۰۰ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› روایت مستند آمریکایی از حاج قاسم و پیروزی ایران در «جنگ سایه» با آمریکا

 


[۱] Purple Heart Link

[۲] Army approves ۳۹ Purple Hearts for ۲۰۲۰ Iran missile attack Link

[۳] عملیات شهید سلیمانی لینک

[۴] Number of US troops wounded in Iran attack now at ۱۱۰: Pentagon Link

[۵] Army awards more Purple Hearts for troops hurt in Iranian attack that Trump downplayed Link

[۶] Army considers more Purple Hearts for troops injured in Iranian attack Trump downplayed Link

[۷] ‘He was trying to kill us’: New video contradicts Jordanian accounts of how ۳ U.S. soldiers were killed Link

[۸] Trump White House tried to play down US injuries in attack by Iran, says ex-official Link

[۹] Trump's Strike - Part One Link

[۱۰] These U.S. troops survived one of the greatest crises of the Trump era. A year later, they’re still coping. Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 48
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    47 2
    اینهمه نوشتید، ولی این جوابی نبود که باید به ترور حاج قاسم می دادیم. اصلا همه سربازهای اونجا کشته شدند. صد تا؟ صدتا سرباز که شاید هیچ ارتباطی هم با ترور نداشتند، به جای حاج قاسم؟ اون ژنرالها و امنیتی های مختلف اسراییلی و آمریکایی و کرد و عراقی و غیره چی که مستقیم در ترور دست داشتند؟ ترامپ کله هویجی چی؟ پس کی انتقام میگیریم؟ نگرفتیم، پر رو شدند. ترورهای بعدی رو کلید زدند.
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      16 1
      کاملا درسته...تا وقتی فرد دستور دهنده کشته نشه با کشتن چهار سرباز پوشکی بیشتر به حاجی بی احترامی میشه تا اینکه انتقام بگیریم
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 1
      ما اطلاعات مهم و شخصی وزیر جنگ اسرائیل را به دست آوردیم با هک همین چند ماه پیش
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    34 4
    چقدر هم تلفاتشون بالا بوده!!!!!!
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    23 4
    هنوز حتي يك نفر از آمران و عاملان اين جنايت فجيع به سزاي عمل پليدشان نرسيده و داغ دل ما تازه است.
  • ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    10 19
    خدایا شکرت در زمانه ای زندگی میکنیم که ایران ما به ابرقدرت ظاهری دنیا سیلی میزنه و ترامپت قلدر و وحشی رو ببینید چه مظطرب و نگران میگه به نظر میاد ایران دیگه نمیخواد بزنه تو سرمون و این خبر خوبیه برای ما و جهان!معلومه بدجور ترسیده.حالا کجاشو دیدی...
  • CA ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    21 4
    اگر بنده را متهم به حمایت از یانکی ها نمی کنید تلفات یعنی تلف شدگان! مجروحان را جزو تلفات حساب نمی کنند.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    12 15
    69 نفر نه بگو 69 قلاده تروریست حار آمریکایی
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    15 4
    یه چیز جدید بگو و بدرد بخور باشه
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    8 15
    بشنو و باور نکن چون یانکی جماعت سگجون تر از این حرفاس که با چهار تا فشفشه و ترقه آخ بگه
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      11 4
      معلومه که فشفشه و ترقه دوست داری؛ چون بدجوری باعث سوزش خودت و اربابان هارِ صهیونیستت میشه
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    14 10
    فردا پس فردا واسه این مجروحا ازمون غرامتهای سنگین میگرن
  • رضا IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    18 9
    به امید خدا، کاخ سفید را به خاک سیاه می نشانیم
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 4
      خدا اینجور امیدی بهت نمیده مطمعن باش وگرنه من اسمم عوض میکنم
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    8 10
    یک نشریه عراقی چند روز بعد فاش کرد در نامه یک مسئول امنیتی به رئیس کمیسون مجلس سنا آمده است که 139 کشته و 571 زخمی حاصل موشک باران ایرانی ها بوده
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      6 2
      یه نشریه دیگه فلسطینی هم نامه فرمانده پنتاگون به رییس سیا رو فاش کرده که تعداد تلفات ۱۷۰۰ کشته بیش از ۲۵۰۰۰ زخمی بوده
  • سعید حمیدی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    21 5
    الهی قربونت بشم 69میلیونم که کشته بدن به اندازه‌ی بند پوتین حاجیمون ارزش نداره
    • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      4 0
      افسوس بعضی از آدما جایگزینی ندارن...
  • افساد طلب IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    9 7
    افساد طلبان و لیبرال ها یکپارچه می گفتند موشک های ایران در بیابان های عراق فرود آمده اند این موشک ها قبل از اینکه به قلب آمریکایی ها برسد بایستی به مغز اصلاحطلبان و لیبرال ها شلیک شود
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    13 1
    اولین عامل این جنایت مایک دن لی آیت الله مایک) بود که به درک واصل شد
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    2 3
    همینکه ترامپ کله پوک ودیوانه روبه تته پته انداخته بسه وصحبتهای سربازا وافسرای رده بالایی که توی پایگاه بودن دراعترافاتشون اذعان کردن که خیلی ترسیدن والانم یکی ازافرادگفته میخوام به خاطراین موضوع ازارتش خارج بشم همیشه که نبایدبکشی زنده باشه وترسونده باشیش به مراتب بهتره واگه یادتون باشه بلافاصله نانسی پلوسی خواستارکوتاه امدن ایران شد چون میدونست موشکای ایران دیگه شوخی نیستن واگرم تابحال نتونستن رودرروباایران واردتقابل بشن به خاطرهمین موشکهامونه وگرنه مردای سیاسیمون که بندواب دادن وهمه چیزروواگذارکرده بودن وکلی خسارت جانی ومالی بهمون زدن واز همه بدترسلیمانی روبه کشتن دادن کسیکه وزنه مهمی درتعادل منطقه ایی مابود ولی این نفس نفس زدنهای ترامپ وسایرمقامات امریکایی واروپایی رو انشاالله درسایرجاهای دنیاببینیم واین به لطف خداشدنیه وحالام که دارن منطقه روخالی میکنن ومیرن توکارچین که خطراصلیه براشون
  • تقی IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    24 13
    این شلیک با هماهنگی خود آمریکاییها انجام شد..در واقع اجا زه شو خود آمریکایی ها دادن. همش ساخت و پاخت بود.
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 0
      سوزش شما غربگدا ها قابل درکه به هر حال ارباب رو دوست دارید دست خودتان نیست
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    اگر به انتقام قتل سلیمانی رییس سیا وبه انتقام قتل احمدی مقدم رییس موساد رو هم می کشتیم فایده نداشت بعضی از آدمها هیچ جای گزینی ندارند...باید دید باید چیکار کنیم که در آینده این حوادث تکرار نشه..
  • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    2 0
    هر سرباز دوزاری آمریکایی دوست دارد به دروغ هم که شده ادعای آسیب دیدن بکند و مدال و مزایا بگیرد این روشن است!
  • بابک IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    1 0
    تا ترامپ زنده هست انتقام نگرفتیم. حالا حی بگین. فقط ربودن ترامپ و آوردنش به ایران میچسبه
  • DE ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    4 0
    عه دوسال موشکه تو جمجه امریکاییه دنبال مغزش میگشته تا بالاخره پیداش کرده خورده بهش .اگه مغز داشتند نمی آمدند 8000 کیلومتری اینطرف از غارت و دزدی و آدم کشی رژیم منفور یانکی ها حمایت کنند.
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    2 2
    بمب اتم خاک آمریکا را میبوسد🚀🔥🔥🔥🔥🔥مردم آمریکا نباید راحت بخوابند راحت زندگی کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس