عین‌الاسد - نمایه

نیویورک‌تایمز در گزارشی به توصیف اوضاع داخلی دولت ترامپ طی سه ساعت منتهی به موشک‌باران پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق توسط سپاه پاسداران ایران پرداخته است.

سرویس جهان مشرق - نیویورک‌تایمز به فاصله‌ی چند ساعت از حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق، طی گزارشی تحت عنوان «۳ ساعت از هشدار تا حمله: [روایتی از] درون تقلا برای دفاع از نیروهای آمریکایی مقابل حملات ایران[۱]» ساعاتی از تنش و اضطراب در پنتاگون قبل از حمله‌ی ایران را به تصویر کشید. در این مقاله که بر اساس اطلاعات مسئولان رسمی و غیررسمی پنتاگون نوشته شده است، ترس و دلهره‌ی کارمندان امنیتی و مسئولان دولت ترامپ از عواقب حمله به سردار سلیمانی به‌وضوح دیده می‌شود.

از هشدار تا کشتار/ اوضاع دولت ترامپ در ساعات منتهی به موشک‌باران عین‌الاسد چگونه بود؟ +عکس و فیلم

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، صبح روز چهارشنبه، ۸ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸)، ساعاتی پس از حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق، در حال قرائت بیانیه درباره‌ی این حمله. نیویورک‌تایمز با انتشار این تصویر در گزارش خود می‌نویسد: «پرزیدنت ترامپ تا آخرین لحظه قبل از ایستادن پشت تریبون در کاخ سفید، متن سخنرانی‌ای را ویرایش کرد که قرار بود روز چهارشنبه خطاب به ملت ایراد کند.» (+)

یکی از اولین گزارش‌های سی‌ان‌ان از درون پایگاه عین‌الاسد پس از حمله‌ی موشکی ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› عمودی می‌آیند؛ افقی می‌روند/ گزارش نیویورک‌تایمز از وحشت جنگ با ایران در آمریکا

اگرچه حمله‌ی ایران به عین‌الاسد کم‌ترین هزینه‌ای بود که آمریکایی‌ها برای ترور سردار بزرگ ایرانی پرداخت کردند، اما همچنان از ارائه‌ی واقعیت خسارات مربوط به آن حمله خودداری می‌کنند. از سوی دیگر، ایران بارها اعلام کرده است که هدف قرار دادن عین‌الاسد هرگز به معنای پایان ماجرا نیست و تا انتقام کامل خون سردار سلیمانی از پا نخواهد نشست. با این مقدمه، به روایت خطیِ تنش‌های موجود در پنتاگون در سه ساعت منتهی به حمله‌ی ایران می‌پردازیم.

«نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی و عضو  «سرویس خارجی» وزارت خارجه‌ی آمریکا می‌گوید قاسم سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود و انتقام ایران با حمله‌ی موشکی به پایگاه‌های آمریکایی تمام نمی‌شود.  [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات آمریکایی: انتقام ایران با حمله موشکی به پایان نمی‌رسد

ساعت ۲ بعدازظهر سه‌شنبه، ۷ ژانویه‌ی ۲۰۲۰، به وقت محلی، اولین هشدارها درباره‌ی حمله‌ی احتمالی ایران به منافع یا مراکز آمریکا در منطقه به پنتاگون رسید. برخی از این هشدارها احتمال حمله‌ی ایران را قریب به یقین می‌دانست. این هشدارها مراکز مختلفی را در منطقه هدف حملات تلقی می‌کردند و حتی در برخی موارد، مبدأ حمله را نیز متفاوت می‌خواندند. به عنوان مثال، در یکی از هشدارها آمده بود که صدها شبه‌نظامی عراقی با حمایت ایران قرار است به پایگاه عین‌الاسد حمله کنند.

از هشدار تا کشتار/ اوضاع دولت ترامپ در ساعات منتهی به موشک‌باران عین‌الاسد چگونه بود؟ +عکس و فیلم

پایگاه هوایی «عین‌الاسد» در غرب عراق، از مدت‌ها قبل یکی از مراکز مهم عملیاتی آمریکا بود و گزارش‌های زیادی اشاره داشتند که احتمالاً این پایگاه هدف حمله‌ی موشکی ایران خواهد بود. (+)

در این میان، یکی از هشدارها بسیار دقیق و محتمل بود. بنابراین، مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهور وقت آمریکا، و رابرت اُبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به همراه چند مشاور و مسئول دیگر به اتاق عملیات ویژه‌ی کاخ سفید (واقع در ضلع غربی ساختمان ریاست‌جمهوری آمریکا) رفتند و منتظر حضور رئیس‌جمهور شدند تا در این مورد با یک‌دیگر تصمیم‌گیری کنند.

از هشدار تا کشتار/ اوضاع دولت ترامپ در ساعات منتهی به موشک‌باران عین‌الاسد چگونه بود؟ +عکس و فیلم

نشست «دونالد ترامپ»  رئیس‌جمهور وقت آمریکا، و اعضای شورای امنیت ملی کاخ سفید، از جمله «مایک پنس» (روبه‌تصویر، دوم از راست) معاون اول ترامپ، «مایک پمپئو» (روبه‌تصویر، سوم از راست) وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، و «مارک اسپر» (پشت‌به‌تصویر، راست) وزیر دفاع وقت آمریکا، در اتاق مدیریت بحران کاخ سفید، موسوم به «اتاق وضعیت»، طی ساعات منتهی به حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق (+)

ترامپ در آن زمان در دیداری ازپیش‌برنامه‌ریزی‌شده با نخست‌وزیر یونان بود. وقتی ترامپ به اتاق عملیات ویژه رسید، چندین تهدید مورد بررسی قرار گرفتند. در زمره‌ی آن‌ها حمله به پایگاه عین‌الاسد بود که احتمالاً توسط شبه‌نظامیان «کتائب حزب‌الله» یکی از نیروهای همسو با ایران، انجام می‌شد. از سوی دیگر، گزارش منابع جاسوسی و اطلاعاتی حاکی از آن بود که ایران موشک‌های خود را آماده‌ی شلیک کرده است. پایگاه عین‌الاسد از لحاظ دفاعی بسیار ضعیف بود. به عنوان مثال، هیچ سامانه‌ی ضدموشکی پاتریوتی در آن‌جا مستقر نبود و تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی آن‌جا بودند. بنابراین تصمیم برآن شد که تا حد امکان، نیروهای مستقر در عین‌الاسد و چند پایگاه دیگر را تخلیه کنند؛ یا در صورت امکان، برخی از آن‌ها را به پناهگاه‌های ایمن منتقل نمایند.

گزارش سی‌ان‌ان درباره‌ی تجربه‌ی نیروهای آمریکایی از حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› کارشناس استرالیایی: «شهید سلیمانی» جاودانه‌تر از «قاسم سلیمانی» خواهد بود

›› مأمور سابق سی‌آی‌ای درباره جذبه حاج قاسم چه گفت؟

در همین زمان، مسئولین کاخ سفید همچنان به سخنان تکراری خود ادامه می‌دادند. آن‌ها مدام از حمله به سلیمانی دفاع می‌کردند و مدعی آن بودند که سلیمانی درصدد حمله‌ی جدیدی به مراکز آمریکا بوده است. با این وجود، در پاسخ به خبرنگاران، هیچ شاهد و مدرکی بر این حمله‌ی قریب‌الوقوع ارائه نمی‌کردند. مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی آمریکا، نیز در کنفرانس خبری کوتاهی که داشت تنها به گفتن این اکتفا کرد که «ما تصمیم درستی گرفتیم.» از سوی دیگر، سخنان او ضدونقیض و آشفته بود. چند روز قبل‌تر گفته بود سلیمانی تهدیدی قریب‌الوقوع بوده و به همین خاطر هدف قرار رفته، اما در کنفرانس سه‌شنبه عصر گفت کشته شدن یک آمریکایی طی چند هفته‌ی اخیر توجیه حمله به سلیمانی بوده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، پس از حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی این کشور در عراق، گفته بود چند سرباز آمریکایی در نتیجه‌ی این حمله «سردرد» گرفته‌اند. این در حالی است که ده‌ها نیروی آمریکایی پس از این حمله، نشان «قلب بنفش» گرفتند که به نظامی مجروح یا کشته‌شده‌ی آمریکایی اعطا می‌شود.  [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› روایت مستند آمریکایی از حاج قاسم و «جنگ سایه» با آمریکا

›› اعتراف مقام سابق سی‌آی‌ای: آمریکا باید از راهبرد خاورمیانه‌ای قاسم سلیمانی درس بگیرد

در اتاق عملیات، ترامپ و همکارانش به فکر راه‌های انتقام‌گیری پس از حمله به عین‌الاسد یا پایگاهی دیگر بودند. چند روز قبل، ترامپ گفته بود ممکن است به مراکز فرهنگی ایران حمله کند. اما این ادعا به‌وضوح توخالی بود. او صرفاً ایرانی‌ها را تهدید می‌کرد تا شاید جلوی حمله‌ی آن‌ها را بگیرد. در حالی که در واقع نمی‌دانست در صورت حمله‌ی ایران چه پاسخی مناسب است.

تصاویر ماهواره‌ای و توضیحاتی درباره‌ی خسارت‌های واردشده به پایگاه هوایی عین‌الاسد در حمله‌ی موشکی ایران [دانلود]

در آن جلسه، مایک پمپئو باتجربه‌ترین شخص بود. از طرف دیگر، بزرگ‌ترین حامی فشار حداکثری به ایران و حمله به سردار سلیمانی هم بود. دیگر افراد حاضر در اتاق، اغلب نظامی یا حقوقدان بودند و کم‌تر با سیاست خارجی آشنایی داشتند. حضار جلسه، کنفرانسی آنلاین با جینا هسپل، رئیس وقت آژانس مرکزی اطلاعات، سی‌آی‌ای، داشتند. هسپل پیشاپیش معتقد بود کشتن سلیمانی منافع بیش‌تری برای منطقه نسبت به تهدیدهای بعدی ایران دارد و لذا یکی از مدافعان حمله به سلیمانی بود؛ اگرچه هیچ‌گاه مستقیم چنین حرفی را به ترامپ نزده بود. هسپل در این جلسه نیز گفت تهدید ایران نسبت به مانع بزرگی که از سر راه منافع آمریکا برداشته شده، ناچیز است. با این حال، او هم نمی‌دانست دامنه‌ی حملات ایران تا کجا ممکن است ادامه پیدا کند.

از هشدار تا کشتار/ اوضاع دولت ترامپ در ساعات منتهی به موشک‌باران عین‌الاسد چگونه بود؟ +عکس و فیلم

خبرنگاران با تأخیری چندروزه توانستند وارد پایگاه هوایی عین‌الاسد شوند. مقامات آمریکایی این چند روز زمان را برای پاک کردن کدام شواهد نیاز داشته‌اند؟ (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› چرا فیس‌بوک و اینستاگرام واقعیت را درباره شهید سلیمانی سانسور می‌کنند؟

›› «ساغر کسرایی» زنی که از شهادت حاج قاسم ابراز خوشحالی می‌کرد، کیست؟

حدود ساعت چهار بعدازظهر خبری مبنی بر حمله‌ی ایران به پایگاه «تاجی» در شمال عراق رسید. ترامپ و همکارانش بلافاصله از میزان خسارات و تلفات جویا شدند، اما پس از تحقیقات کامل مشخص شد خبر اشتباه بوده است. اگرچه فردای آن روز مسئولین پنتاگون اعلام کردند که موشک‌هایی به سوی این پایگاه شلیک شده، اما گویا این حمله‌ی واقعی ایران نبود. لذا ترامپ و همکارانش مجدداً مضطرب و نگران شدند.

مستند «جنگ سایه» درباره‌ی نقش حاج قاسم سلیمانی در پیروزی‌های منطقه‌ای ایران مقابل آمریکا [دانلود ~ ۲۰۰ مگابایت]

پس از سه ساعت التهاب و ترس بالأخره ساعت ۵:۳۰ عصر مشخص شد ایران تعداد زیادی موشک بالستیک را به دو مرکز نظامی آمریکا در عراق شلیک کرده است. به طور دقیق، ۱۶ موشک فاتح ۱۱۰ و شهاب به آن‌جا شلیک شده بود. در آن لحظه، پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق شاهد حضور بالغ بر ۱۰۰۰ نیروی آمریکایی بود. جالب است که نویسندگان نیویورک‌تایمز میزان تلفات این حادثه را صفر می‌دانند؛ حتی تعداد مجروحان را نیز صفر می‌دانند و فکر می‌کنند که هیچ آمریکایی‌ای در این ماجرا آسیب ندیده است.

نفس‌نفس زدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، هنگام صدور بیانیه درباره‌ی حمله‌ی موشکی سپاه پاسداران ایران به پایگاه‌های نظامی این کشور در عراق [دانلود]

البته این روایت برای انفعال بعدی ترامپ بسیار خوشایند بود، چراکه ترامپ دقیقاً با همین بهانه، خود را پیروز ماجرا خواند و اقدام دیگری انجام نداد. ضمن این‌که این خبر خوراک خوبی برای رسانه‌های آمریکایی بود تا نشان دهند نظام اطلاعاتی آمریکا در پیش‌بینی این حمله موفق بوده است. اما واقعیت این است که حتی مسئولان آمریکایی و پنتاگون نیز با چند هفته تأخیر اعلام کردند که دست‌کم ۱۱۰ نیروی آمریکایی دچار «آسیب مغزی» شده‌اند[۲]. گزارش مشرق درباره‌ی «آمارهای شناور» درباره‌ی تلفات آمریکایی‌ها در عین‌الاسد را از این‌جا بخوانید.

از هشدار تا کشتار/ اوضاع دولت ترامپ در ساعات منتهی به موشک‌باران عین‌الاسد چگونه بود؟ +عکس و فیلم

تصویر ماهواره‌ای از پایگاه عین‌الاسد پس از حمله‌ی موشکی ایران. در تصویر بزرگ‌تر، دست‌کم پنج نقطه‌ی اصابت موشک مشخص است.  (+)

تصاویر پهپادی‌ای که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، همراه با توضیحات (به زبان انگلیسی) درباره‌ی خسارت‌های وارده، از حمله‌ی موشکی ایران منتشر کرده است [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› دو مقام سابق پنتاگون: تلفات عین‌الاسد از آن‌چه ترامپ اعتراف می‌کند بسیار بیش‌تر است

بسیاری از رسانه‌ها تعجب کردند که چگونه ممکن است در حمله‌ی ایران، ۱۱۰ سرباز آمریکایی زخمی شده باشند، اما حتی یک نفر کشته نشده باشد! اطلاعات ضدونقیض آمریکایی‌ها طی چند هفته‌ی پس از حمله‌ی موشکی ایران، هرگونه اعتمادی به این آمارها را از میان برد. همچنین بعدها مشخص شد که ایران، هرچند به طور غیررسمی اما چند ساعت قبل، حمله‌ی خود را به مسئولان عراقی خبر داده بوده است[۳]. این یعنی نیروهای اطلاعاتی آمریکا تلاش خاصی انجام نداده‌اند.

از هشدار تا کشتار/ اوضاع دولت ترامپ در ساعات منتهی به موشک‌باران عین‌الاسد چگونه بود؟ +عکس و فیلم

دقت میلی‌متری موشک‌های ایران در هدف قرار دادنِ سازه‌ی وسط در این مجموعه‌ی پنج‌تایی کاملاً مشهود است. چنان‌که از تصویر نیز برمی‌آید، عملاً اثری از این سازه باقی نمانده است.  (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› خون از دماغ کسی نیامده! / آمریکایی‌ها چه واقعیتی را در عین‌الاسد مخفی می‌کنند؟

لازم به یادآوری است که چون مقاله‌ی نیویورک‌تایمز تنها ساعاتی پس از حمله‌ی ایران نوشته شده، مخفی‌کاری پنتاگون روی نویسندگان این روزنامه نیز اثر گذاشته است. با این حال، چیزی که مشخص است این است که آمریکا از اعلام کشته شدن حتی یک سرباز آمریکایی ابا داشت، زیرا چنین امری فضای آمریکا را ملتهب کرده و ترامپ را مجبور به جنگ می‌کرد. اما اخبار منابع دیگر حاکی از آن است که دست‌کم ۸۰ نیروی آمریکایی در این حمله به هلاکت رسیده‌اند.

رهبر انقلاب: آمریکا پس از شهادت سپهبد سلیمانی در موضع انفعال قرار گرفت [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› اخبار جدید از عین‌الاسد: اعطای «نشان جانبازی» به سربازانی که ترامپ می‌گفت «سردرد» داشتند

›› تا الآن ۶۹ نفر/ موشک‌باران عین‌الاسد هنوز از آمریکایی‌ها تلفات می‌گیرد!

 

** سید سجاد موسوی


[۱] ۳ Hours From Alert to Attacks: Inside the Race to Protect U.S. Forces From Iran Strikes Link

[۲] Number of US troops wounded in Iran attack now at ۱۱۰: Pentagon Link

[۳] Iraqi leader faces tricky balancing act as main allies confront one another Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 37
  • بختیاری IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    33 2
    ترامپ و پمپو خوک صفت اصلی ترین عامل این ترور ناجوانمردانه وقتی سقط شوند ممکنه کمی دل ملت آرام بشه.وبعد نوبت سایر کسانی که دراین ترور دست داشتند.اینطور بقیه تروریست های نجس بزدل بی وجود حساب کار دستشون میاد. وهمچنین کسانی که در داخل باعث این جنایت شدند بصورت غیرمستقیم با ضعیف نشان دادن وضعیت داخل کشور، خــــــــــــــــــــائـــــنـــــیـــــن بـــــــــــــــنـــــاپــــــــــارتـــــیـــــســـــم،ماکه نخواهیم گذشت انشاالله خدا در دنیا وآخرت تاوان خیانت و نامردی این تــــــــــــــــــــشـــــنـــــگان قــــــــــــــــــــدرت و ثـــــــــــــــــــــــــروت را نصیبشون کنه!
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      3 1
      با چنین تجربه ای ترامپ هم .... را راهی تیرانا کرد تا با وعده حمایت همه جانبه آنها را به جاسوسی و خرابکاری بیشتر تشویق کنند.
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    8 1
    اللهم عجل لولیک الفرج ____سد ایسیلو‌‌ نباید باشد. ______ ترکیه مثل‌ یزید، فرات را بست.‌ ترکیه‌ با شخصِ امام‌حسین ع وارد یک‌جنگ شده است. ___ فرات را دوباره بسته اند هل من ناصر ینصرنی‌
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    22 24
    یه مشت دروغ تحویل مردم نده مشرق واقعیت اینه که ایران قبل از حمله به امریکا اطلاع داده بود تا سربازهای امریکایی اسیب نبینن ولی بعد دیدیم همون سربازا به بهانه الکی اسیب مغزی از ایران شکایت کردن و مطمئنا مبالغ هنگفتی از دارایی های مسدود شده ایران بهشون پرداخت خواهدشد و کلا شدت نفاق مسئولین ایران بحدی بالا رفته که حاضر به ترک دنیا نیستن و دین فقط پوششی برای بعضی از آقایونه سئوالی که پیش میاد اینه که اگه امام زمان صلوات الله علیه ظهور کنه این جماعت قبولش میکنن یا باهاش می جنگن بنده میگم می جنگن چون میدونن امام برای اجرای عدالت میاد و مثلا از قاضی که بیگناهی رو زندانی کرده و یا زیاده روی کرده یا مسئولی که کوتاهی کرده یا قانونگذاری که قانون غیرشرعی تصویب کرده نمیگذره
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      15 9
      کوچولو نیم ساعت قبل فقط برای احترام مقامات عراق خبر دادن و نگفتند کجا را می زنند در ضمن بالای چند ده نفر هم مردن که اطلاعاتان چند سال بعد بیرون می اید
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      5 2
      هیچ مقام نظامی امریکایی تایید نکرده که ایران به کاخ سفیداطلاع داده بود اینها خزعبلات اپوزوسیون ابله ایران بود
    • IQ ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      5 1
      غرش موشک های سپاه اسلام رو اون شب مردم استان الانبار عراق درک کردن که زمین زیر پا هاشون به لرزه افتاد و تمام آسمان این منطقه از هیبت موشک های ایرانی روشن شد و لرزه بر تن دشمنان این آب خاک انداخت شما از درک این موضوع عاجزی رفیق
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 4
    اینترنت چرا محدود نیست ....همه سایت به نظرم با توجه ب ایات قرا ن مجوز بدند وعلف های هرز بکنند ... و شغل افراد بی دین و فاسد و رشوه گیر بگیرند و به افراد امانت دار بدهند این شکلی میشه مشکل حل بشه و هم اصلاح قوانین که کسی به خاطر سد قانونی نرود و هم در ها بسته بیند و خودکشی نکند و ایمان هم قوی کنیم اگر کسی همش پای تلویزون ایران باشه از بس فشار و اموزش که مواد مخدر بد است اصلا سمت او نمی ره مشکل این این رسانه گوش نمی دهد و اینترنت و ماهواره گوش ی دهد و در کال ناباوری به سمت مواد مخدر میره .....چند ماه قبل سقوط بورش شبکه خبر و یک هشتار و چراخ سبز سقوط بورس داده بودند خوب کسی پای این بود سقوط نمی کرد و پولهاش از بورس در می اورد رسانه کارش 20 اما انقادی که داریم افرادی که باعث بیداری مردم می شوند مثل اقای زیبا کلام در تلویزون نمی زارند و سمت خواب کردنمردم با افراد ظاهر بین در رسا نه می اورد که باعث سقوط سیاست کشور میشه چون در سیاست باید از ریشه و درون نگاه کرد به واقعیت چون فریب و دروغ زیاد در جهان و نمیشه با افراد ظاهر بین سیاست حرف زد و درون گرا مثل اقی زیبا کلا م نیاز و خیانت تمام عیار که در رسا نمی اورند
  • IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 3
    به نظرم رودخانه جهان تاریکی و دانشمندان امریکای نیاز به دانشمندان ایرانی دارند تا با توجه به قران سیستم جهان به ملت ها بدهند.. و بیگ بنگ و ماده تاریک اول در قران بوده و قران هم میگه همه چیز با دقت و اندازه ذرات گذاشتیم قبلا یک کلیپی از براین گریین دیدم در 2012 در تی ای دی که همین جمله گفت که هم چیز چرا با دقت اندازه گیزی بشوند ...................... و اگر براین گریین قران به بیند 100 درصد ایمان میاره و این رابطه اشتباه با امریکا باعث میشه دانمشمندان امریکایی نیایند ایران و به بینند ومسلمان بشوند .......چون دذر امریکا قبلا یک قرانی با ترجمه دروغین به خورد مردم ان جا دادند و این شده حتی در ایران هم سایت دقت نمی کنند بعضی ترجمه اشتباه ترجمه شده مثل نازل شدن را پدید اوردن ترجمه کردن سوره اهن .................همه این باعث میشه مردم جهان ایمان نیاورند و نیاز این رابطه مسخره با امریکا درست بشود .....اگر امریکا مسلمان بشود همه ذچیزها اینترنت الوده درست می کند و اینترنت اسلامی می دهد َ
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    7 2
    مرگ بر امریکای جنایتکار
  • رمضانی IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    8 2
    همانطور که در این مورد قطره چکانی اطلاعات خبری دادند در آینده به معنا واقعی مشخص خواهد شد عین الاسد شده بوده عین الجسد
  • سهراب IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    8 1
    آفرین به مردان سرزمینم... یرزمین شهیدچمرانها،صیادشیرازی ها... سرزمین سردارهمدانیها ومقدم تهرانی ها... سرزمین شهید شهریاری ها وعلی محمدی ها... وبالاخره سرزمین شهید حججی ها وسردارسلیمانی ها...
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    4 4
    ضمانت یک توافق سیاسی، به همکاری طرفها است و ضمانت در ایران، یعنی برجام احیا کنند و بی اثر کردن تحریمها (حمایت یارانه ای از اقشار ضعیف و مبارزه با فساد اقتصادی و رانت و انحصار و مافیا و گرانفروشی.. تا ارتباط با خارج)، اما دو سال بیهوده احیای برجام معطل درخواستهایی ایران از امریکا کردند که میدانستند امریکا زیر بار نمیرود، هدف اصلی احیای برجام شکستن جو روانی است کاسبان تحریم داخلی کشور شرطی کردند. برجام احیا کنید ای دولت ایران، تا جو روانی شکسته شود، اما چشم انتظار موهبت گشایش از غرب نباشید، چهل دشمنی با غرب توقع مساعدت اقتصادی از غرب نداشته باشید. برجام احیا کنید تا این رکود تورمی و انتظاری کاسبان تحریم شکسته شود. بقیه باید با توان داخلی برای رونق اقتصادی و رفاه مردم، یعنی دولت دست تو جیب فقرا بردارد یعنی استقراض و چاپ و خلق پول نکند، یارانه به همه بدهد (حق عمومی از ثروتهای عمومی، مثلا آرد آزاد به بخش صنعت میدهد، اما یارنه اش نمیدهد به مردم، این همه یارنه های آشکار و پنهان دولت برداشته، دارد باز ارز دو نرخی میفروشد! اینها پول بیت المال است و به همه یارنه بدهد، تبعیض نگذارد، به یکی دویست هزار بدهد فقیر است و اما به ثروتمند یارنه پنهان بدهد میلیارددر است، فقرایی حتی سهام عدالت ندارند! چون تحت پوشش کمیته و بهزیستی نیستند! اما کارمندان دولتی ثروتمند سهام عدالت گرفتند!) و در عوض از ثروتمندان مالیات بگیرد.
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      1 4
      لعنت خدا بر تو. او که تحریم می کند برای آن تحریم می کند که ستون پنجمش مثل تو نسخه تسلیم بپیچند. کاست تحریم امثال توهستند که اصلا به خاطر تحریم تنفس سیاسی دارند و تنها راه حل و برنامه شان تسلیم کشور به آمریکا است. اما اگر می گویی تحریم نتیجه دشمنی ما با جهان است، جچرا فکر می کنی قرار است با برجام رفع تحریم شویم و نمی فهمی فقط قرار است تحقیر شویم و در عین حال تمام تحریمها به بهانه ای دیگر باقی بماند و فقط اقتصاد ایران شرطی تر و شرطی تر شود؟ بگذریم که در رذالت تو همین بس که برای آمریکا و غرب حق قایل هستی که از آن سر دنیا بیاینذ، کشوزری را استعمار کنند، منابعش را یغما ببرند، کودتا کنند، دیکتاتوری مسلط کنند، جنگ علیهش را بیندازند، تجزیه طلبی راه بیندازند، مردمش را از غیر نظامی تا سردارش را ترور کنند و تحریم کنند و ... کشور هدف باید تسلیم شود! والا جنگ طلب است. حقا که رجاله اید. تنها راه حل رفع تحریمها در اعدام امثال تو است. امثال تو که نباشید چشم امید آمریکا به نتیجه گرفتن از تحریم قطع م شود و آن بر می دارد. همانطور که نتیجه قتل عام غربگرایان چینی در تیان آن من، تبدیل شدن چین به ابرغول اقتصادی بود.
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    7 2
    حداقل انتظار این بود که تمام پایگاههای آمریکا توی عراق با خاک یکسان بشه. چهار تا موشک توی یه پایگاه انتظاری نبود که مردم داشتند
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 6
    🔺آغاز ضد حمله اوکراین برای آزادی شهرهای اشغالی/ یورونیوز: اوکراین می‌گوید، یک میلیون نفر را برای بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده خود توسط روسیه در جنوب این کشور گردآورده است بیش از چهارماه و نیم از آغاز حمله روسیه به خاک اوکراین می‌گذرد و هم اکنون نبرد در مناطق شرقی این کشور با شدت ادامه دارد مقامات اوکراینی از شهروندان این کشور خواسته‌اند از شهر اشغال شدۀ خرسون خارج شوند چراکه ارتش قصد ضدحمله و بازپس گیری این مناطق را دارد.کی‌یف می‌گوید در جریان بمباران یک انبار تسلیحات روسیه در این منطقه، دست‌کم ۵۲ سرباز روس کشته شده‌اند.
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    6 6
    آن انتقام سخت که شما مدعی هستید فقط در حد حرف ماند و در عمل هیچ وقت تحقق نخواهد یافت. ببینیم ترامپ که در سال ۲۰۲۴ دوباره روی کار میاید این دفعه با فرماندهان سپاه چکار می کند.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      4 2
      شما غصه نخور ترامپ هم در این سن و سال نهایت یکی دو هزار روز دیگر مهمان دنیا باشه و باید به جهنم ابدیش روانه بشه سپاه هم با شهادت همت و باکری و حاج قاسمها مانده و قویتر هم شده از پشت دیوار خرمشهر رسیده به پشت دیوار نیویورک در مانور ماه اینده ونزوئلا تا ان ارمان روز نهایی انشا ءالله
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 1
    زمان انفعال در برابر رفتار و سیاست آمریکا گذشته ، همانگونه که رهبر گفت . ایران باید بتواند در حکومت آمریکا نقش بازی کنه و هر که را نخواست دور بریزد .. این حکم بزودی عملی هست
  • نیما IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 1
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 2
    ببینید برادران من ،انتظار می‌رفت تمام پایگاه های آمریکایی در منطقه با خاک یکسان میشدن،ولی قابل درک است چرا که این اولین حمله به پایگاه های این شیاطین در تاریخ بشر بود و ایران تجربه چنین ریسکی را نداشت،ولی باز هم امکانش وجود داشت که حداقل پایگاه عین الاسد را کاملا با خاک یکسان می کردیم.یک پایگاه کمتر میشد حداقل،ولی در هر صورت درود می‌فرستیم بر سپاهیان اسلام
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    3 1
    یک سوسک هم اگر در کاخ سفید باشد اعلام وضعیت فوق العاده می شود .
  • یک مسلمان IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    2 0
    تاریخ بعدها مشخص خواهد کرد که چه کسی خیانت کرده
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    2 2
    خون از دماغ کسی نیومد
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    6 0
    او نظر هایی که حذف کردی پخش کن
    • حاجی از قم IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 1
      همه نظرها رو نمیشه پخش کرد چون خیلیا زیر سئوال هستن ونویسنده وگزارش گر میخوان افکار عمومی رو با این گزارش‌ها محک بزنن والبته نتیجه دلخواه خودشون رو بگیرن
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    6 1
    ۱۳ موشک زدید ۱۳ زخم درست نشد رو بدن کسی
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 0
    نشخصه نظر خواننده ها
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    6 1
    حمله به عین الاسد خوب بود اما کافی نیست هنوز که هنوزه قاتلان اصلی سردار زنده هستند و ما اقدامی نکردیم جز تهدید
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    هیچی، حتما دنیا زیر و رو شد
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    فقط هلاکت ترامپ کمی از درد ما کم می کند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس