کد خبر 1311624
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
توضیحات وزیر صمت در مورد افزایش قیمت خودرو/ اصلاحات نرخ، کمتر از تورم بود

وزیر صمت اظهار داشت: تورم کشور ما بالای ۴۰ درصد است ولی از ابتدای سال تا امروز تنها ۱۸ درصد افزایش قیمت خودرو را شاهد بودیم. به عبارتی اصلاح قیمت خودرو به میزان نصف مقدار تورمی بوده که در بازار است.

به گزارش مشرق، سید رضا فاطمی‌امین پیرامون افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۸ درصدی محصولات خودروسازان اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار در این زمینه یک مصوبه داشت که البته به معنای افزایش قیمت نبود، باید توجه داشت که در چند ماه گذشته یعنی از اردیبهشت ماه تا امروز قیمت خودروها تثبیت شده و افزایشی نداشت اما از طرف دیگر قیمت مواد اولیه و ملزومات تولید افزایش یافته بود. یک روالی از قبل در کشور وجود داشت که هر شش ماه یک بار این آثار تورمی در قیمت خودرو تعدیل شود. 

وی افزود: آنچه که بر مردم تاثیر دارد قیمت‌های بازار است و نه قیمت‌های کارخانه.  یک شکاف قابل توجه بین قیمت‌های کارخانه و بازار وجود دارد که در واقع یک رانت است. کسی که خودرو را از خودروساز می‌خرد بین پنجاه تا صد و پنجاه میلیون تومان منفعت به دست می‌آورد.

وی افزود: ما باید به تولید کمک کنیم که بتواند علاوه بر ارتقای کیفیت، افزایش تولید نیز داشته باشد.

وزیر صمت تصریح کرد: با برنامه‌ای که تنظیم شده از این هفته به طور مرتب هر هفته در روزهای دوشنبه و سه شنبه پیش‌فروش خواهیم داشت، یعنی یک روز ایران خودرو و یک روز سایپا پیش فروش خواهند داشت، بنابراین تا پایان امسال بیش از صد و سی هزار دستگاه تحویل داده خواهد شد و به همین میزان هم برای سال آینده پیش‌فروش می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: اصلاحات در قیمت بسیار کمتر از تورم بوده‌ است. تورم کشور ما بالای ۴۰ درصد است ولی از ابتدای سال تا امروز تنها ۱۸ درصد افزایش قیمت خودرو را شاهد بودیم.  به عبارتی اصلاح قیمت خودرو به میزان نصف مقدار تورمی بوده که در بازار و کالاها وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که میزانی گردش مالی در خودروسازی افزایش یافته و تا حدی از زیان آنها کاسته شود. به تبع این عوامل می‌تواند باعث افزایش تولید شود. امیدوارم که این ۲۶۰ هزار دستگاهی که تا پایان سال عرضه خواهد شد بازار را متعادل کند.

منبع: ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    5 0
    با حساب و کتاب آقای وزیر مبنی بر تورم 40 درصدی و افزایش 18 درصدی قیمت خودرو هنوز 22 در صد گاری سازها برای افزایش قیمت دیگه مجال دارن
  • مجید IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 0
    وقتی قیمت بالا میره قیمت خودرو در بازار هم افزایش پیدا میکنه الان چندچندیم خداییش
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 0
    حقوق کارمند را چقدر افزایش دادید؟ شما فقط حافظ منافع کارخانجات بزرگ هستید؟
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 0
    دلواپسان نظری ندارن؟؟
  • امیر عراقی IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 0
    اگر تورم بر ای خودرو سا زان بی کیفیت به قول شما ۴۰ درصد بوده برای ملت ایران هم خیلی بیشتر از این بوده است. وزیر جوان،عجب توجیهی کردی! . چقدر باید به مردم زور بگویید. آیا رئیس جمهور را این گونه توجیه کردی؟ آیا این کار شما باعث افزایش تورم نخواهد شد؟ به هر حال مافیای خودرو را خوشحال کردید!
  • امیر عراقی IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 0
    اگر تورم بر ای خودرو سا زان بی کیفیت به قول شما ۴۰ درصد بوده برای ملت ایران هم خیلی بیشتر از این بوده است. وزیر جوان،عجب توجیهی کردی! . چقدر باید به مردم زور بگویید. آیا رئیس جمهور را این گونه توجیه کردی؟ آیا این کار شما باعث افزایش تورم نخواهد شد؟ به هر حال مافیای خودرو را خوشحال کردید!
  • مجید IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 0
    تا وقتی رانت است ومدیران سطح اول ومیانی کامل از این صنعت بیرون نروند همین فقط منتاژ کار با دلار ۵۰هزارتومانی میتونیم بهترین ماشین روز اروپا تو کلاس ۱۶۰۰ و۱۴۰۰رو یک سوم وارد کنیم بعد نمیدونم چطوری خجالت نمیکشید یه مشت رانت خوار حمال تو خودرو سازی کره گفتیم گفتید اونا از ما جلوتر حرکت کردن چین چطور ترکیه چطور کره ۵سال جلوتر
  • محمدجواد GB ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 0
    تو که اول گفتی تا پایان سال گرون نمیکنیم. دروغ گفته بودی؟
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 0
    اخه برای چندمین بار میپرسیم و‌جوابی از شما نشنیدیم / اگر خودروساز زیانده است در بورس چکار میکند !؟ / بر اساس کدوم قانون شما شرکت زیانده رو میبرید تو بورس و سرمایه های مردم رو بخطر میندازین !!؟ / یعنی سرمایه هایی که صرف خرید سهام خودروسازی میشه میره برای جبران ضرر و زیان اقایون خودروساز !؟ خوبه !! خیلی خوبه !! سرمایه ای که از طریق بورس شرکت ها جذب میکنن. باید صرف افزایش تولید بشه اما تو‌خودروسازی صرف جبران ضرر اقایون میشه / چه فرقی داره دپلت قبل بورس رو برای جبران کسری اش میخواست خودروساز هم برای جبران ضررش میخواد / مگر ی رییس جمهور نفرمودند که (مضمونا) : نکاه دولت به به بورس برای جبران کسری بودجه نیست / زمانی باور میکنیم که خودروساز زیانده است که از بورس رسما خارج شود / بورس جای شرکت زیانده نیست و با عرض معذرت بر این اساس زیانده بودن خودروسازها رو باور نمیکنیم حتی اگر ی وزیر بیاد این رو تکرار بکند
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 0
    اقای نمی توانیدکنترل کنیداستعفا بدهیداکردرباره تورم ۴۰درصدحرف می زنیددولت لطف بفرماییدحقوق ها ۳۰درصدافزایش بدهید
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    2 0
    حداقل کاری که میتونی بکنی اینه که خودروهای ثبت نامی که موعدتحویلشون تااخرساله روافزایش ندی.قبلا هم اینوگفته بودین.خداخیرتون نده نداریم ازکجا بایدبیاریم
  • US ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    2 0
    چرا قیمت نیسان زامیاد نیم دوم یعنی از ماه شهریور تا آذر 2بار قیمت خودرو را گران کرد آیا این کشور بی صاحب هست که هر الاغی دلش بخواهد برای خودش تصمیم بگیرد
  • حسین IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    2 0
    پس چرا حقوق کارمندان با تورم اضافه نمیشه کسی نیست جواب بده
  • محمد IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 0
    خدا خیرتون نده مگه مصوبه نکرده بودین که خودروهای ثبت نامی تا آخر 1400 رو قیمتش اضافه نکنین
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    این وزیر خوبه وزیر دامداری بشه نه صمت
  • شهروند اهوازی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    از ماست که بر ماست ....
  • محمدفردی پور IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    جناب وزیر می‌دونن دارن چکارمیکنند.
  • ابی IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    باید وی توضیحی بدی
  • GB ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    اگه ماها نخریم کی میاد بخره خوب ملت نخرند بسه دیگه واقعا روئیاییست این قیمتها خنده داره پراید ۹۰۰کیلویی بشه ۱۸۰ملیون !!!!!!!
  • محمد IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    1 0
    سلام اقای وزیر محترم بلاخره تکلیف انهای که در سال ۹۹ بدون سود مشارکت برنده شده اند و ۵۰ درصد پول پرداخت کرد اند وتحویل سال ۱۴۰۰ اسفند ماه می باشد چه می شود .
  • علی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    خوبی آقای وزیر. چطور در بازار انحصاری و پیش فروش به چند برابر قیمت و تحویل قیمت روز!!! باز هم خودرو ساز فشل ضرر میدهد، از حمایت از مافیای خودرو دست بردارید و کنار مردم باشید.
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    0 0
    از پارسال تا الان قیمت ماشین دو برابر شده
  • رضا IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    0 0
    جناب وزیر این افزایش قیمت نباید شامل افرادی که یکسال پیش ثبت نام کردن شاملش بشه ؛ این افراد پول ودیعه که دادن سودی در یافت نکردن ؛ این افزایش قیمت باید شامل کسی که الان می خواهد ثبت نام کند با ید شاملش بشه چون مصوبه جدید هست ریطی به گذشته ندارد ؛ لطفآ اصلا بفرمائید : با تشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس