معرفی مایرز بریگز (Myers-Briggs)
آزمون مایرز بریگز که همچنین بهعنوان تست شخصیت شناسی mbti نیز شناخته میشود، یک ارزیابی شخصیتی است که در دههی ۴۰ توسط کاترین بریگز (Katherine Briggs) و ایزابل مایرز (Isabel Myers) ابداع شد. این مادر و دختر بر اساس نظریههای روانشناسی کارل یانگ (Carl Jung) در اثر مکتوبش به نام «انواع شخصیت»، رفتار و شخصیت انسان را به ۱۶ گروه مجزا طبقهبندی کردند.
این نوع تست خودشناسی برای درونگری و خودکاوی (وادار کردن مخاطب به خود اندیشی و تأمل درونی) طراحی شدهاست و به همین دلیل نحوهی معرفی هر نوع شخصیت بدون تعریف بیش از حد یا بازخورد منفی صورت گرفتهاست. نبود بازخورد منفی باعث میشود تا مردم آزمون را بهراحتی به اشتراک بگذارند و به دلیل عدم توهین به آزموندهندگان، سازمانهای بیشتری آن را پذیرفتهاند.
با کمی توجه به عنوانی که به مدت ۷۰ سال بهعنوان برترین آزمون شخصیتشناسی به بازار عرضه شده و در مدارس و در ۸۹ شرکت از ۱۰۰ شرکت لیست Fortune (لیست برترین شرکتهای آمریکایی از نظر فروش) بهکار میرود، این سؤال پیش میآید که …
چه علمی پشت آزمون مایرز بریگز نهفته است؟
در هر ارزیابی با طراحیای خوب باید به دنبال ۲ مؤلفهی مهم بود، معتبر و قابل اعتماد بودن. اعتبار به این معنیاست که آیا ابزار یا وسیله توانایی اندازهگیری آنچه را که ادعایش را میکند دارد یا خیر. سازمان مایرز بریگز مستقیما به این موضوع میپردازد و این را ذکر میکند که طی بسیاری از مطالعات در طول سالها، MBTI در ۳ دستهی زیر معتبر است:
۱. اعتبار ۴ دستهی ترجیحی مجزا
۲. اعتبار ۴ جفت ترجیحی بهعنوان جفتهای متضاد
۳. اعتبار همهی انواع دستههای ترجیحی یا ترکیب خاصی از آنها
از سوی دیگر، قابل اطمینان بودن به این معنی است که آیا ارزیابی برای بازتولید نتایج مشابه یا با شباهت بالا طراحی شدهاست یا خیر. این رویه به نام «پایایی آزمون - بازآزمون» شناخته میشود. نکتهی تکاندهنده این است که تحقیقاتی مستقل نشان دادهاست که ۵۰٪ کسانی که آزمون مایرز بریگز را برای بار دوم انجام میدهند نتایج متفاوتی را بهدست میآورند، حتی اگر فاصلهی دو آزمون به کوتاهی ۵ هفته باشد. بههمین ترتیب در «آزمون فرقههای شخصیت» اثر آنی مورفی پاول (Annie Murphy Paul)، تحقیقات او نشان میدهد که «سه چهارم افرادی که در آزمون شرکت میکنند پس از انجام دوبارهی آزمون به تیپ شخصیتی متفاوتی دست مییابند.»
به چه نکاتی در آزمون مایرز بریگز توجه کنیم؟
دلیل اصلی نگرانی دربارهی MBTI این است که به صورت دوتایی یا جفتی طراحی شدهاست؛ یعنی فرد در موقعیت این یا آن دستهبندی میشود. در حالی که این روش، راهی مناسب برای ساده کردن مفهومی پیچیده است، خود یانگ نیز اعتراف میکند که چیزی تحت عنوان درونگرا یا برونگرای محض وجود ندارد و چنین فردی را در جایی جز تیمارستان نمیتوان پیدا کرد. به جای نگاه کردن به ویژگیهای شخصیتی مانند یک ثابت، رویه مدرن روانشناسی به شخصیت به عنوان یک طیف یا حالت نگاه میکند.
مطالعات نشان دادهاند که محدود کردن نتایج به این یا آن منجر به محدود شدن دقت نتایج میشود و امکان مقایسهی مناسب در موقعیتهایی مانند پیشبینی موفقیتهای شغلی را از شما میگیرد. حتی مؤسسهی مایرز بریگز نیز به دلیل محدودیتهای آزمون استفاده از ابزار MBTI برای استخدام یا یا تصمیمگیری دربارهی وظایف شغلی را غیراخلاقی میداند.
چرا باید مدل ۵ عاملی (Five-Factor Model) را جایگزین مناسبی بدانیم؟
ممکن است آزمون MBTI روش خوبی برای درک خود در لحظهای خاص باشد، بسیاری از جوامع روانشناسی شغلی توصیه میکنند که در بهکارگیری آن احتیاط کنید و به جای آن استفاده از مدل ۵ عاملی را توصیه میکنند.
برخی از روانشناسان معتقدند که تحقیقات مستقل و بازبینی شده در دهههای پس از ابداع MBTI چیزی بهتر از مایرز بریگز را به ما ارائه دادهاست. آنها از ایدهی پنج عامل بزرگ در ویژگیهای شخصیتی یعنی پذیرش تجربههای جدید، وجدان و مسئولیتپذیری، برونگرایی، سازگاری و عصبی بودن حمایت میکنند. در این میان مدل ۵ عاملی تنها یک ویژگی مشترک با MBTI دارد، برونگرایی. مایرز بریگز روی عصبی بودن یا هیچ ویژگی منفی مشابهی تمرکز نمیکند، که ممکن است یکی از دلایلی باشد که چرا انتقادهای مطرح شده علیه آن در علم مدرن تأثیر منفیای بر محبوبیت آن نداشتهاست. همانطور که آدام گرانت (Adam Grant) میگوید «راه رفتن و گفتن این به مردم که آنها عصبی و ناسازگار اند، باعث نمیشود تا دوستی پیدا کنید.» (روزنامهی Financial Times)
تست ۵ عاملی که با نام تست نئو NEO PI-R نیز شناخته میشود، یک چارچوب آزمون شخصیتی است که میزان پذیرش تجربههای جدید، وجدان و مسئولیتپذیری، برونگرایی، سازگاری و عصبی بودن را در فرد اندازهگیری میکند. با توجه به بیثباتی رفتارها و ویژگیهای شخصیتی، نتایج به جای جفتهای محدود با میزان شدت عوامل اندازهگیری میشوند که یکی از مشکلات اصلی MBTI است. تحقیقات بیشتر از مطالعات بارت و پیتروموناکو (آزمونی برای ارزیابی فرد و روابطش با دیگران) نشان میدهد که مدل ۵ عاملی برخی از ویژگیهای واقعی فرد را که به عنوان الگوهای ادراکی در پس زندگی روزمرهی مردم نمایان میشوند را به تصویر میکشد. بنابراین مدل ۵ عاملی میتواند در آزمون تناسب با شغل و مقایسهی دو یا چند متقاضی مورد استفاده قرار گیرد.
** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است