رایزنی با کمیسیون‌های مجلس بر سر بودجه‌ی تهران

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه‌ی شورای شهر تهران گفت: پایتخت بودن مواردی را بر شهر تهران بار کرده و مسائلی را ایجادکرده که به همین دلیل هم باید دولت و مجموعه‌ی حاکمیت نسبت به این مسائل حساسیت داشته باشند

به گزارش مشرق، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه‌ی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص امکان بازنگری در بودجه‌ی ۱۴۰۱ شهرداری تهران و رایزنی‌های صورت گرفته با نمایندگان مجلس، گفت: واقعیت این است که اتفاقات مطلوبی برای بودجه‌ی شهرداری‌ها در بودجه‌ی ۱۴۰۱ دولت نیفتاده است. ما برای برخی از مواردی که در بودجه‌ی سال آینده نیاز به تقویت داشته از جمله حوزه‌ی حمل و نقل و ترافیک، موضوع آلودگی هوا و مواردی از این دست واقعا با مشکل مواجه هستیم. در ابتدا انتظار ما این بود که دولت کمک کند تا در زمینه‌ی این مواردی که اشاره کردم به ویژه در کلانشهرها از حجم مشکلات کاسته بشود. اما در پیشنهاد اولیه‌ای که دولت برای بودجه‌ی سال آینده ارائه داده این موارد نادیده گرفته شده و بخشی از موارد هم با حذف یا کاهش مواجه بوده است.

بیشتر بخوانید:

عدم تامین بودجه‌ی تهران تلخ و غلط است

وی ادامه داد: در گام نخست در خود دولت رایزنی‌هایی انجام شد که این رایزنی‌ها هم از طریق شهردار محترم و مجموعه مدیریت شهرداری و هم از طرف شورای شهر پی گرفته شد. تلاش ما در این رایزنی‌ها مبتنی بر این بود تا اصلاحاتی در بودجه‌ی پیشنهادی دولت صورت بگیرد. البته قول‌هایی هم به ما داده شد و بعضی از این قول‌ها هم در بودجه اعمال شد، بعضی‌های دیگر هم نشد. در مجلس شورای اسلامی هم طی هفته‌ی گذشته در کمیسیون‌های مختلفی موارد مربوط به بودجه‌ی سال آینده شهرداری بررسی شد تا پیشنهادها طرح بشود. در کمیسیون شوراها در فراکسیون مدیریت شهری و همینطور در کمیسیون عمران، کمیسیون اقتصادی و کمیسیون انرژی جلساتی برگزار شد و نمایندگانی از شهرداری و شورای شهر هم در این جلسات حضور داشتند.

بیشتر بخوانید:

آخرین اخبار از بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران

آخوندی اضافه کرد: در این جلسات موارد مختلف تبیین شد و خوشبختانه در برخی از این کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون عمران و نیز فراکسیون مدیریت شهری پیشنهادهای ما مورد پذیرش قرار گرفت. حالا در مرحله‌ی بعدی این موارد انشاالله باید در کمیسیون تلفیق بررسی بشود تا بعد مورد تصویب قرار بگیرد. البته تحقق این مساله کار سختی خواهد بود. چون هم دولت و هم مجلس ظاهرا بنایشان بر این است که سقف بودجه تغییر نکند. اما با پیشنهادهایی که داده شده تلاش شده تا در قضیه‌ی تغییر نکردن سقف بودجه مساله‌ی بودجه‌های مربوط به مدیریت شهری و شهرداری با اصلاحاتی همراه بشود. ما امیدوار هستیم در کمیسیون تلفیق و در صحن مجلس شورای اسلامی این تغییراتی که مدنظر ماست انشاالله محقق بشود.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا مشکلات عمیق و عدیده‌ای که در زمینه‌ی نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی یا بافت‌های فرسوده و ناایمن وجود دارد می‌تواند قدرت چانه زنی مسوولان شهری برای بالا بردن سهم تهران از بودجه را افزایش بدهد گفت: از اساس بحثی که ما درباره‌ی کلانشهرها و به ویژه تهران داریم یک بحث صرفا مختص شهرداری‌ها نیست. بلکه این مساله یک مساله‌ی ملی محسوب می‌شود. چون مسائلی که ما در تهران داریم فقط متعلق به شهر تهران نیست و مسائلی ملی به شمار می‌روند. همه مواردی که ما در تهران داریم از جمله حمل و نقل و ترافیک، آلودگی هوا و بافت‌های فرسوده معضلاتی هستند که باید برای آن‌ها تصمیمات ملی گرفته شود و شهرداری هم تبعا به تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را حل کند. البته به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس هم به این موضوع توجه دارند.

آخوندی خاطرنشان کرد: اما به هرحال باید در نظر داشته باشیم که پایتخت بودن مواردی را بر شهر تهران بار کرده و مسائلی را ایجاد کرده که به همین دلیل هم باید دولت و مجموعه‌ی حاکمیت نسبت به این مسائل حساسیت داشته باشند و برای رفع مشکلات کمک کنند. برای همین من تصور می‌کنم ضرورت داشته باشد تا مجلس هم به اهمیت این موضوع توجه داشته باشد. دوستان ما هم از طریق شهرداری و شورای شهر و همینطور از طریق مسوولان دیگر کلانشهرها درحال تلاش هستند تا این موارد منعکس بشود و انشاالله تصمیمات درستی اتخاذ بشود. چون اگر تصمیمات درستی در این زمینه گرفته نشود ما شاهد مشکلات بزرگی در شهر تهران خواهیم بود که این مشکلات تنها دامنگیر شهر تهران و شهرداری نخواهد بود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 0
    درست خرج کردن وبه مقصد رساندن بودجه مهم است ....مجری خوب بازرس خوب میخواهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس